Gå til innhold

Opprydning av bod, hvordan klare å kaste ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Boden er full. Vi må få kastet noe, og organisert den ordentlig. Men jeg har så problemer med å kvitte meg med ting.... Det er så mange fullt brukbare ting der, som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. Ikke har jeg samvittighet til å kaste det, men jeg vil heller ikke savne det. Hvis boden hadde brent ned, hadde jeg ikke klart å si til forsikringsselskapet hva som er der. Noe selvsagt, men langt fra alt.

Det er mye babyutstyr, nips, bøker, dvder, cden, veggbilder, og gudene vet hva. Hvis noen ville hatt tingene, og blitt glad for dem, hadde jeg gitt det bort med glede... Men jeg orker ikke jobben med å gi de bort på finn, og vente på at folk henter.

Kan jeg få noen tips til hvordan jeg bør angripe dette problemet? Ikke bare kastingen, men hvordan jeg bør gå frem med å rydde opp i den, og hva som bør være i en bod.

Føler jeg har stått fast i dette problemet en stund.

Anonymous poster hash: c2eae...a65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du har to valg. enten så kaster du det, ellers så gir du det bort. 

du kan gi bort div babyting til veldedighet hvis du har noe som kan brukes av andre som kanskje ikke har så mye. bruktbutikker pleier å ta imot ganske mye rart å der kan du jo bare levere det. 

Anonymous poster hash: 19ec3...bd8
  • Liker 1
Skrevet

Ting du ikke har brukt det siste året og ikke ser for deg at du kommer til å få bruk for det neste, kan du kvitte deg med. Om noe har stor affeksjonsverdi, for eksempel barnebøkene fra du var liten, kan du velge å beholde dem. Hva som bør være i en bod er litt vanskelig å si for det vil være individuelt.

Det finnes jo mange lokale Facebookgrupper hvor du kan gi bort ting. Sett av en dag (Gjerne en søndag), ta bilder og skriv at tingene må hentes samme dag ellers går de på søppelfyllingen på mandag. Det pleier å være en smal sak å få gitt bort brukbare ting på den måten og når jeg har gjort det har tingene blitt hentet i løpet av en time eller to.

Skrevet

Legg det ut på lokale facebooksider, og det som ikke blir hentet leverer du til nærmeste bruktbutikk! En del steder henter gjerne også! 

Sørg for å ha gode nok hyller i boden. Tøm boden helt og sett inn flere ved behov. Gjerne litt dype hylleplater, slik at plastkasser og lignende kan stå med kortenden ut! Gjennomsiktige plastkasser fra clas ohlson/IKEA er geniale til oppbevaring av småting som har lett for å bli borte i hylla. De kan merkes med innhold, hvis det ikke syns fra utsiden.

Det du skal beholde bør oppbevares etter kategori. F.eks. turutstyr sammen, telt+soveposer osv.

Lykke til! Er veldig deilig når man blir ferdig!

Gjest Gjest_flabbycat
Skrevet

Rydd ut i flere omganger. Først når du tømmer boden, sorterer du hva som ikke er brukanes og kan kastes, det som kan gis bort og det du vil beholde. Og når du skal putte inn i boden igjen, så går du igjennom det du skal beholde en gang til med et mer kritisk blikk. Trenger du de tingene? 

Det som kan gis bort kan du jo donere til bruktbutikker, eventuelt Fretex, UFF eller andre organisasjoner. Kanskje det er noen loppemarked i nærmeste framtid?

Gjør gjerne som skrevet over, ha brede hyller, kasser å samle ting i, og merk kassene slik at du beholder oversikten senere. 

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg klarer heller ikke å kaste, men jeg elsker å gi bort til noen som får glede av det og i disse flyktningtider hvor det er veldig mange som trenger både det ene og det andre så kan man jo gi bort til noen som virkelig trenger tingene.

Skrevet

Gi til Frelsesarmeen og Hjelp oss å Hjelpe, mange i Norge som trenger hjelp også..

Skrevet

Man kaster ikke brukbare ting. 

- Fretex

- UFF for gamle klær

- miljøstasjoner tar imot ting (BIR har på Espehaugen om du bor i Bergen)

- gi vekk/selg på finn

- bruktbokbutikker tar imot bøker og ofte musikk

- doner bøker til bibliotek, sykehjem osv (hør om noen vil ha). 

Anonymous poster hash: f8a48...d04
  • Liker 1
Skrevet

TS her.

Jeg skal ikke kaste det altså, ser at jeg uttrykte meg uklart. Jeg ønsker å gi det bort, men vet ikke helt hvordan det er best å gjøre det, uten for mye styr, og uten at jeg ombestemmer meg. Men takk for mange gode tips! Tror jeg velger å enten gi det bort til gjennvinningsstasjonen her, som har bruktbutikk. Eller å poste det på gi-bort-gruppe på Facebook, og at folk kan komme å hente hele søndag eller noe. Så er det bare å klare å være tøff når jeg går gjennom tingene. Og fokusere mer på resultatet jeg ønsker, enn hvor mye tingen kostet, hvem jeg fikk den av, at jeg egentlig syns den er fin (men ikke har plass).

Anonymous poster hash: c2eae...a65

Skrevet

Vi bor sentralt og i en gate med mange fotgjengere så mulig det funker bedre her enn andre steder, men her er det stadig noen som har satt ut en kasse på fortauet med ting de vi gi bort. Står gjerne et skilt med tekst av typen "Gratis barnebøker, ta én eller to. IKKE ta kassen" Det funker veldig bra. Ting får nye eiere og det er lite styr med det. Har brukt det selv også. Satte ut noen kjøkkenstoler vi ikke trengte med lapp om at de skulle gies bort. Etter en liten stund satt det et ungt par på hver sin stol og ventet på å bli hentet med bil :)

Har også sett skilt som inviterer inn i bakgården eller garasjen til loppesalg. Folk rusler av gårde med alt fra stoler til poser med ting. Har du masse greier kan du jo legge det ut på sånne salgssider på facebook også. 

• Liker 1
Skrevet

Kast ting som er ødelagte eller ubrukelige og gi resten til veldedighet og loppemarkeder!

• 5 år senere...
Skrevet

Etter at fretex fjernet klescontaineren sin i nærområdet her, så hiver jeg heller klærne. Jeg kan for faen ikke fly rundt halve byen med flere sekker med klær 😠

Anonymkode: 2afb4...e60

Skrevet

Ta alt (jeg skriver og mener alt) ut av boden. Legg det i en haug et upraktisk sted å ha en haug. På stua eller i gangen melder seg som aktuelle plasser. Når dere lasser ut så grovsorterer dere - babyutstyr med babyutstyr, media med media. 

Når boden er helt tom maler du vegger, reparerer, ser etter dyr etc. Vask ut grundig. Så setter du opp fornuftige og plassutnyttende reoler. Husk at de skal gå helt til taket, noe annet er bortkasta plass. Se deg rundt. Hvor mange hyllemeter er vinterutstyr verdt? (Tips: elsker du vinter kan det være halve boda. Elsker du vinter kan det være fornuftig å lage egen smørebenk der inne. Går du på ski en gang i tiåret? Vurder å gi bort alt skiutstyr. Gi ting plass etter hvor mye bruk det får).

Så skal ting inn igjen i boda. Har du bestemt deg for at «minner fra barna var små» får en plastkasse i boda? Ja, da pakker du ned en kasse og donerer eller selger resten. Det viktige er å lage regler som innebærer at hver eneste ting som skal inn igjen i boda krever en aktiv prosess. Alt skal som utgangspunkt kastes, doneres eller selges så å ikke kvitte seg med tingen er et valg du må argumentere for med deg selv. 

Vær også streng på regler. Har du bestemt at alt som ikke ble brukt i 2020 skal ut av huset? Pakk vekk alt det før du begynner å velge ut hva av det du faktisk har brukt som skal inn igjen i boda. Tenker du «den må jeg beholde i tilfelle» eller «den gav mor meg men jeg bruker den aldri»? Da kvitter du deg med den tingen.

Så tar du alt du ikke vil ha lengre og selger det som har verdi. Resten donerer du til din lokale bruktbutikk. Blir det mye? Bor du så langt uti gokk at dere ikke har bruktbutikk? Legg ut en melding på fb type «har tømt boda - gratis ting og tang kan hentes i carporten/oppgangen i dag og i morgen». Et sted uten bruktbutikk har stor bruk for brukte gratis ting.

Anonymkode: 58716...c96

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...