Gå til innhold

Hvor mye penger bruker du på mat hver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bruker du i gjennomsnitt på mat hver dag? Aller måltider inkludert?

Prøver å sette opp et budsjett, men syntes det er vanskelig.

Gjerne svar du som er alene, eller du som deler maten med en mann. Så kan jeg få sammenlignet litt :)

Hva gjør du for å få matkostnadene ned?

Takk for svar 😊

Anonymous poster hash: cbfca...755

Videoannonse
Annonse
Skrevet

150,-

Så gidder jeg heller ikke å spare noe særlig på maten.

Anonymous poster hash: 023c3...dd9
  • Liker 2
Skrevet

kanskje mellom 2 og 300 hver dag ish... Vi er to voksne uten barn....

Anonymous poster hash: a5ae7...2ab
  • Liker 2
Skrevet

Vi bruker rundt 120-130kr per dag på mat. To voksne uten barn.

• Liker 1
Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet (endret)

Blir under hundrelappen siden matbudsjettet er på ca 2000 kr pr mnd

Det er også inkludert dopapir, shampo og balsam, såper osv

Vi er 2 voksne, ingen barn

Vi har lavt matbudsjett siden jeg lager all mat fra bunnen, lager ukesmenyer, kaster ikke mat m.m

Endret av Hello Kitte
  • Liker 1
Skrevet

ca 200.

Anonymous poster hash: fd294...af2
  • Liker 1
Skrevet

Blir under hundrelappen siden matbudsjettet er på ca 2000 kr pr mnd

Det er også inkludert dopapir, shampo og balsam, såper osv

Vi er 2 voksne, ingen barn

Vi har lavt matbudsjett siden jeg lager all mat fra bunnen, lager ukesmenyer, kaster ikke mat m.m

Så flott, skulle gjerne blitt like flink selv!

Syntes du det er mas å lage alt fra bunnen? Hvor finner du inspirasjon?

Syntes jeg har blitt alt for vant til halvfabrikata.. vanskelig å snu! Tips settes veldig pris på : D

TS

Skrevet

Takk for svar dere, har dere noen gode tips?

Har så veldig lyst til å få ned mat kostnader, lei av å bruke så mye penger på mat..

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Syntes jeg har blitt alt for vant til halvfabrikata.. vanskelig å snu! Tips settes veldig pris på : D

TS

Som regel syns jeg det bare er kos å planlegge og lage maten fra bunnen av, men ja...enkelte dager så har jeg bare lyst til å gjøre alt så enkelt som mulig

"Heldigvis" så spiser jeg lchf, så jeg kan uansett ikke bare kjøpe en frossenpizza eller noe slikt :ler:

Jeg får enormt mye inspirasjon fra enkelte bloggere. Nå spiser jeg som sagt lchf, så jeg følger jo fb-sider og blogger som omhandler dette, men det finnes jo mange som omhandler andre kosthold

Og så elsker jeg å stå på kjøkkenet og finne på ting selv :)

Men det er superenkelt å lage maten fra bunnen av. Jeg overbeviste meg selv om at det var både dyrt og tidkrevende...helt til jeg hoppet i det og endret livet og kostholdet mitt totalt. Med glede så fant jeg ut at det ikke var så vanskelig i det hele tatt

En dag innimellom, gjerne en regnværssøndag, så lager jeg masse som jeg porsjonerer opp og fryser ned

Da lager jeg alt fra supper og gryter til fiskekaker/kjøttkaker og lasagne

Det er dette som får meg gjennom de dagene motivasjonen er på bunnen (eller jeg ikke klarer å lage mat pga min kroniske sykdom)

Jeg spiser også mye restemat til frokost/lunch, slik at ingen mat blir kastet

• Liker 1
Skrevet

Per dag? 57,- :P

Anonymous poster hash: 43fef...d5a

Skrevet

TS

Når du er blitt vant til mat fra bunnen, kommer du til å oppdage at halvfabrikata ikke smaker noe godt lenger! Det skjedde med kjæresten min og meg. Toro-poser og "indisk på glass" som tidligere har vært favoritter er bare ikke gode lenger. Vi trodde nesten det var produksjonsfeil på maten. Det er litt kjedelig, for av og til vil jeg faktisk bare spise noe sånt.

Heldigvis kan du lage masse mat ganske raskt fra bunnen av. Mine favoritter er pizza-varianter og diverse hjemmelagde supper. En boks hakkede tomater koster 3,40 på Kiwi og den kan brukes til et vell av middager. Hvis du har tilgang på innvandrerbutikker bør du kjøpe inn krydder der, da det er alfa og omega for å få fram ulike smaker i middagene, og med de bittesmå og overprisede beholderne på vanlige butikker blir maten dyrere enn den trenger å være. 

Mitt beste tips for å bli god til å lage mat er å bare gjøre det mye. Prøv forskjellige oppskrifter når du har tid til overs (sånn at det blir lysbetont, for man kan ikke lære noe nytt når man er sliten og sur). etter hvert får du en følelse for hva som funker og kan frigjøre deg litt. Jeg er nå god til å lage mat etter å ha startet som Frøken Frossenpizza, det er mulig og veldig verdt det for lommebok, gane, helse og selvfølelse!

• Liker 2
Skrevet

20-40 kr. Prøver å holde meg til ca 1000 kr i måneden :laugh:

Anonymous poster hash: 7e028...223
Skrevet

Mellom 140 og 150 kr kanskje.

Vi prøver å holde oss til rundt 1000 kroner i uka.

Vi er 2 voksne uten barn.

Anonymous poster hash: 2e947...b28

Skrevet

Rundt 200 kroner, litt avhengig av hva som handles selvsagt.

Har et månedsbudsjett på 6000 på mat.

Vi er 2 voksne og et barn.

Skrevet

Handler for ca 500kr i uka og lager mat fra bunnen, med ukesmenyer osv. To voksne og ingen barn.

Men jeg unner meg en varm lunsj ute en gang i uka, men det er egne lommepenger.

Tidligere brukte vi rundt 10000kr i måneden på mat, siden begge spiste ute hver dag og handlet i butikken hver dag. Etter at jeg fikk mannen med på å planlegge måltidene har forbruket gått ned drastisk.

Anonymous poster hash: f4181...58a

Skrevet

Rett under 3000 mnd for to voksne :)

Anonymous poster hash: f328a...f51

Skrevet

For tiden bruker jeg under 50 kroner dagen på mat (har budsjett på 1500 i måneden, men bruker det ikke opp), men det er mye fordi jeg har en god del i skuffer og skap. Når det begynner å bli tomt og må fylles opp igjen regner jeg med at jeg må opp i et budsjett på nærmere 2000 i måneden, altså rundt 66 kroner. Merker godt at mat har blitt dyrere, før hadde jeg null problem med å holde matbudsjettet under 1500 i måneden uten å ha skap og skuffer fulle. Nå må jeg følge godt med på hva jeg kjøper, selv om jeg handler på billigbutikkene og holder meg unna det meste av ferdigmat og halvfabrikata.

Skrevet

Jeg ANER ikke hva jeg bruker om dagen, men jeg bruker i underkant av 1500 kr på dagligvarer i måneden, så det blir jo sånn ca. gjennomsnittlig 50-ish kroner dagen.

Er enslig kvinne.

Anonymous poster hash: 70d30...561
Skrevet

2 personer, en gammel og en ung voksen. Bruker mellom 75 og 150 kroner pr dag, men jeg er også ganske glad i lage mat fra bunnen av. Jeg er flinkt til å ikke kaste og til å bruke rester til lunsj. Dessuten smører jeg matpakke.

Av og til går det selvfølgelig litt mer, hvis det kommer gjester eller det er noe spesielt, men jeg regner med at det var "hverdagsforbruket" du var ute etter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...