AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #1 Del Skrevet 29. september 2015 Hei. Jeg skal lage middag til min mor, og valget har falt på lammefilet. Jeg har hørt at kjøttet helst skal ha en kjernetemperatur på 65 grader, men hvordan vet jeg når det er ferdig uten steketermometer? Har sett at kjøttet skal i ovnen på 125 grader. Takk for alle svar! Anonymous poster hash: f64ab...e44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullik Skrevet 29. september 2015 #2 Del Skrevet 29. september 2015 Setter du ovnen på 65 grader og lar den stå lenge nok, så holder kjøttet til slutt 65 grader.... (Eneste problemet er at tempinstillingen på ovnen sannsynligvis ikke er nøyaktig nok) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 29. september 2015 #3 Del Skrevet 29. september 2015 Et triks, som funker veldig bra etterhvert men ikke nødvendigvis så bra første gang du prøver er å kjenne på fastheten i kjøttet med en finger. Rått kjøtt er mykt. Helt gjennomstekt kjøtt er veldig fast. Passe stekt kjøtt er passe mykt Første gang bør du begynne tidlig med å klemmeteste kjøttet. Bare bruk en finger for å kjenne på kjøttet, det er ikke så varmt at du brenner deg. Kjenn ofte etter og føl deg fram til når kjøttet er passe fast for deres smak. Jo lavere steketemperatur jo lettere er det å få godt (som i passe og velsmakende, ikke som i gjennomstekt) stekt kjøtt. Som Gullik sier, vil jo kjernetemperaturen aldri overstige ovnstemperaturen. Mitt tips er å brune fileten raskt i panna, og så legge den i stekeovnen stillt inn så nærme 65 grader som mulig. Så mens du lager saus og tilbehør følger du nøye med på kjøttets konsistens. Et annet tips er å kjøpe et steketermometer. ClasOhlson har et helt greit et til en femtilapp. Bare se bort i fra de dyretegningene på det, den sier vel noe sånt som 78 grader for lam. Lam er bare trist ved 78 grader Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå