Gå til innhold

Er folk med dysleksi mindre intelligente enn andre ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymous poster hash: d6b51...47c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Noe du kunne funnet ut ved å google. Dyslektikere er ikke mindre intelligente enn andre, på samme måte som fargeblinde eller tonedøve ikke er det. 

Anonymous poster hash: 17ef7...113
  • Liker 6
Skrevet

Du får spørre Erna Solberg eller Kjell Inge Røkke.

Skrevet

Jeg lurer virkelig på hva slags mennesker som lager slike tråder som dette. 

Anonymous poster hash: 01b1d...292
  • Liker 11
Gjest Raindrops
Skrevet

Regner med du spør for å provosere, for dette er allmennkunnskap.

Skrevet

De som går rundt og tror det er mindre intelligente enn andre. På samme måte som at jeg vil mene at de som går rundt og tror verden er flat er mindre intelligente enn andre. I dag burde folk ha mer innsikt enn som så.

• Liker 1
Skrevet

Anonymous poster hash: d6b51...47c

Nei. 

Hvorfor lurer du på det?

Anonymous poster hash: 2e29e...5da

Skrevet

Nei. Men en del folk har ikke dysleksi, de er bare dårlige å skrive. Det kan nok dessverre komme av nedsatt intelligens.

Anonymous poster hash: c8c38...aac

• Liker 11
Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: 301f2...a7c
Skrevet

Tja, jeg ser ikke at det er en selvfølge at dysleksi ikke gir andre problemer i hjernen som ville gitt noe redusert intelligens. Hjernen er ganske sammenknyttet, og et problem i en del kan skape problemer på andre ferdighetsområder i noen tilfeller. Om det gjelder dysleksi vet jeg ikke.

Anonymous poster hash: 4f931...4a6
  • Liker 4
Skrevet

Nei. Men en del folk har ikke dysleksi, de er bare dårlige å skrive. Det kan nok dessverre komme av nedsatt intelligens.

Litt ironisk at du ikke skriver spesielt bra selv.

Anonymous poster hash: 94b88...915

• Liker 1
Skrevet

Dysleksi sitter i hjernens språksenter, og er en type "feilkoding" på samme måte som kalkulasjonssvikt=manglende forståelse av tall i skriftlig form.

Inteligensen sitter andre steder i hjernen.

Anonymous poster hash: d2da4...e47

Skrevet (endret)

Tja, jeg ser ikke at det er en selvfølge at dysleksi ikke gir andre problemer i hjernen som ville gitt noe redusert intelligens. Hjernen er ganske sammenknyttet, og et problem i en del kan skape problemer på andre ferdighetsområder i noen tilfeller. Om det gjelder dysleksi vet jeg ikke.

:eeeh:

"Heller ikke forretningsmennene og eventyrerne Erling Kagge og avdøde Arne Næss jr. har lagt skjul på sine lese- og skrivevansker.

Ikea-gründer Ingvar Kamprad bygget seg opp til å bli en av verdens definitivt rikeste menn - på tross av sin dysleksi.

Den amerikanske suksessforfatteren John Irving var ikke glad i skolen - fordi dysleksi gjorde læringen vanskelig for ham. Senere har han skrevet noen av litteraturhistoriens mest kjente bøker.

Kulturpersonligheter som Anne Grete Preus, Guy Ritchie, Salma Hayek, Cher, Sven-Bertil Taube, Tom Cruise og Oasis-gitarist Noel Gallagher har dysleksi.

Heller ikke de skandinaviske kongefamiliene har sluppet unna. Kong Olav var en av de første som åpent fortalte om sine lese- og skrivevansker.

Alle de tre svenske kongebarna Victoria, Madeleine og Carl Phillip er også rammet. I tillegg er det antatt at historiske personer som den britiske statsministeren Winston Churchill, oppfinneren Thomas Alva Edison, eventyrforfatteren H.C. Andersen - og altså selveste vitenskapsgeniet Albert Einstein - slet med bokstavene."

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/kjendiser-med-dysleksi/a/101396/

http://www.kjendis.no/tag/dysleksi (her kan du lese om blant annet Steven Spielberg som har lese og skrivevansker- noen her som mener de han er direkte dum av den grunn? Jeg skulle likt og se det menneske)

Du mener altså at Albert Einstein var uintelligent? 

Dette med at dysleksi har noen sammenheng med intelligens er en ganske avkreftet myte. Trodde ligsom alle hadde fått med seg dette jeg. Selvsagt vet jeg ikke statsministernes IQ, men samme om en er enig eller uenig med hun slår hun meg ikke akkurat som en uintelligent og dum person nei.   

Endret av skreppamedleppa
Skrevet

Dysleksi er ikke ensbetydende med andre nedsatte kognitive funksjoner. Det er som med f.eks. afasi. Personer med afasi har fått en skade i sitt språksenter i hjernen av slag eller ytre traume. De er ikke dumme, men språket er rammet. 

Kan du komme med noen eksempler på at et problem i en del av hjernen kan skape problemer på andre ferdighetsområder? 

• Liker 1
Skrevet

Du mener altså at Albert Einstein var uintelligent? 

Dette med at dysleksi har noen sammenheng med intelligens er en ganske avkreftet myte. Trodde ligsom alle hadde fått med seg dette jeg. Selvsagt vet jeg ikke statsministernes IQ, men samme om en er enig eller uenig med hun slår hun meg ikke akkurat som en uintelligent og dum person nei.   

Niks, det eneste jeg sa var at jeg så ikke hvorfor det skulle være selvfølge at man drar den konklusjonen siden mange svarte som om det var det. Jeg har ikke sagt at jeg tror intelligens og dysleksi har et forhold. Når det er sagt, så betyr ikke forekomsten av noen individ med høy IQ og dysleksi at de med dysleksi ikke har lavere IQ på generell basis. Er forskjell på gjennomsnitt og individuelle unntak.

Dysleksi er ikke ensbetydende med andre nedsatte kognitive funksjoner. Det er som med f.eks. afasi. Personer med afasi har fått en skade i sitt språksenter i hjernen av slag eller ytre traume. De er ikke dumme, men språket er rammet. 

Kan du komme med noen eksempler på at et problem i en del av hjernen kan skape problemer på andre ferdighetsområder? 

Nevrologiske lidelser gir ofte mageproblemer, for eksempel. Konsentrasjonsvansker og brain fog er ganske vanlig også. Syn kan bli påvirket.

• Liker 2
Skrevet

Nå er et av kriteriene for å kunne kalle lese- og skrivevanskene for dysleksi nemlig det at man har disse problemene på tross av at man ligger innenfor normalvariasjonen på andre kognitive ferdigheter.  Det er derfor begrepet dysleksi og spesifikke språkvansker brukes om hverandre.  "Spesifikk" = ikke som et resultat av noe annet.

Så hvis du har lavere skårer på IQ-tester har du med andre ord ikke dysleksi.

PS: Det er lov å oppsøke informasjon selv før man poster idiotiske spørsmål på diskusjonsforum.

• Liker 4
Skrevet

Litt ironisk at du ikke skriver spesielt bra selv.  Anonymous poster hash: 94b88...915

Ja, det var litt ironisk at jeg glemte et ord. Det er imidlertid ikke det samme som å skrive dårlig, i alle fall ikke slik jeg definerer det. Jeg snakker om særskriving, og/å, manglende tegnsetting osv. Det er ikke alle som skriver sånn som har dysleksi. Noen slurver, men andre har kanskje ikke anlegg for det, for å si det på den måten.

• Liker 2
Skrevet

... eller så kan du si at de har generelle lærevansker eller spesifikke lærevansker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...