AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #1 Skrevet 29. september 2015 Vi er i en litt presset økonomisk situasjon nå, samtidig som jeg oppriktig er himla lei av at juleaften er en evig lang seanse med å pakke opp pakker og smile høflig for skjerf, lasagneformer, grytevotter, ullsokker man ikke trenger, enda ett pledd og flere badehåndklær og annet rask man aldri ville kjøpt selv. Jeg (og mannen) ønsker å sende ut en mail til søsken, svogere, svigerinner og foreslå at de voksne ikke gir til hverandre i år. Forslag til tekst så jeg ikke skal bli oppfattet som både fattig og sur/ antimaterialistisk? Anonymous poster hash: b2246...8f7 8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #2 Skrevet 29. september 2015 Jeg ser ikke noe galt i å virke antimaterialistisk. Jeg ville spilt på det, at vi har alt vi trenger, og miljøet har jo ikke godt av dette overforbruket, og så er det så mye stress i julen fra før, så hva om vi bare dropper å kjøpe gaver til de voksne i år? Anonymous poster hash: a4135...ca7 10
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #3 Skrevet 29. september 2015 I min familie gir ikke voksne til voksne. Det er det heldigvis lenge siden vi sluttet med. Det er bare det at en må ta det opp og det kan være vanskelig noen ganger. Send en mail og spør de andre om de er enige i det. Si som den over skrev, at økonomien for de fleste er grei i dag og kjøper det de trenger selv. Anonymous poster hash: 84487...f79 4
Gjest SykkelJenny Skrevet 29. september 2015 #4 Skrevet 29. september 2015 Veldig smart, synes jeg. Har prøvd på det selv i alle år - og mange er enige, men det er allikevel noen som fortsetter å gi. Like stort "problem" hver år. Nå har jeg begynt å kjøpe blomster til den eldre garde i familien .. tar en tur innom dem før jul med en fin plante. Selvom vi var enige å ikke gi gaver til søsken så er det allikevel noen som kjøper noe .. så derfor må jeg alltid ha noe på lur til dem. Men jeg kjøper kun noe spiselig .. en liten ting til hver.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #5 Skrevet 29. september 2015 Vi gjorde det selv for flere år siden. Ikke trenger vi noe og det føles som bytting av penger. Veldig greit å kutte julegavelista.Anonymous poster hash: 2c550...9f3 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #6 Skrevet 29. september 2015 Dette kommer nok ann på familien din tenker jeg. Er de slik at dette er noe som mest sannsynlig er helt i orden for dem så vil de nok ikke reagere, men av erfaring vil jeg nok anta at dette ikke går i god jord hos alle. Og å foreslå at INGEN voksne kjøper julegave til hverandre er jo litt over stokk og stein. Forde om DU er lei, så er det ikke sikkert de andre i familien er lei. En i familien vår gjorde et slikt stunt en gang, og det ble ikke vel tatt imot. Virket bedrevitende og litt gjerrig, egentlig. Men så er familien min veldig glad i jul og feiring, inkludert gaver. Hvis du er nær med familien din ville jeg nok bare sagt det som det er; at dere ikke har så mye for tiden, og derfor ikke kan handle julegaver og ikke ønsker noe tilbake. Anonymous poster hash: 5a728...7e4 12
Gjest Skrevet 29. september 2015 #7 Skrevet 29. september 2015 Jeg har ikke noe personlig behov for å motta gaver, og vil absolutt gjerne gjøre alternative ting uansett om det er presset økonomi eller ikke som er årsaken. Men generelt - så vil jeg si at dette ikke alltid faller like "heldig ut" for alle. Jeg har vært den som har fått barn sent, kun har ett barn osv - mens andre i familien har fått mange barn tidlig. Jeg har gitt voksne og barn gaver i årevis til alle anledninger, selv når jeg var student og i tenårene. Der er jo snakk om ganske store summer etterhvert. Jeg må innrømme, at når det da kommer en "vi skal ikke bare fortsette å gi til barna og droppe til hverandre", så tenker jeg at jeg selv jo fortsatt må gi større summer, mens det er de andre som faktisk merker noe som helst av å kutte ut gaver. Jeg synes en sånn ordning i utgangspunktet er helt topp, men avogtil er det lurt å tenke litt over om man selv er den som kanskje har fått utrolig mye gaver av andre uten å foreslå gavereduksjon når det jo er andre som kanskje har gitt mye i årevis uten at man har foreslått noe tilsvarende. I de tilfeller man selv har mottatt mye gaver til seg selv og egne barn synes jeg man skal fortsette med en hyggelig oppmerksomhet(og det trenger ikke være materielle ting) til de som faktisk har gitt i årevis uten å få noe særlig tilbake av ulike grunner. Som sagt: jeg er ikke mot å kutte gaver, men jeg ser kanskje en tendens(generelt) til at de som spør er de som får reduksjon i listen, mens de som blir forespurt i bunn og grunn må fortsette å gi like mye uansett. 9
Gjest Juli. Skrevet 29. september 2015 #8 Skrevet 29. september 2015 Vi bruker å spare de pengene man ellers hadde brukt på gaver i julen til en koselig familietur et eller annet sted som vi avtaler på forhånd. Synes det er godt anvendte penger og alle er fornøyde 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #9 Skrevet 29. september 2015 Jeg har ikke noe personlig behov for å motta gaver, og vil absolutt gjerne gjøre alternative ting uansett om det er presset økonomi eller ikke som er årsaken. Men generelt - så vil jeg si at dette ikke alltid faller like "heldig ut" for alle. Jeg har vært den som har fått barn sent, kun har ett barn osv - mens andre i familien har fått mange barn tidlig. Jeg har gitt voksne og barn gaver i årevis til alle anledninger, selv når jeg var student og i tenårene. Der er jo snakk om ganske store summer etterhvert. Jeg må innrømme, at når det da kommer en "vi skal ikke bare fortsette å gi til barna og droppe til hverandre", så tenker jeg at jeg selv jo fortsatt må gi større summer, mens det er de andre som faktisk merker noe som helst av å kutte ut gaver. Jeg synes en sånn ordning i utgangspunktet er helt topp, men avogtil er det lurt å tenke litt over om man selv er den som kanskje har fått utrolig mye gaver av andre uten å foreslå gavereduksjon når det jo er andre som kanskje har gitt mye i årevis uten at man har foreslått noe tilsvarende. I de tilfeller man selv har mottatt mye gaver til seg selv og egne barn synes jeg man skal fortsette med en hyggelig oppmerksomhet(og det trenger ikke være materielle ting) til de som faktisk har gitt i årevis uten å få noe særlig tilbake av ulike grunner. Som sagt: jeg er ikke mot å kutte gaver, men jeg ser kanskje en tendens(generelt) til at de som spør er de som får reduksjon i listen, mens de som blir forespurt i bunn og grunn må fortsette å gi like mye uansett. Hos oss var det omvendt. Jeg har ei datter, hun er eldst av søskenbarna. Mens mine tre søsken har to og tre barn hver. Ettersom jeg var den som hadde dårligst inntekt av alle så måtte jeg rett og slett sette foten ned for et par år siden. Utgiften ble altfor stor for meg. Jeg la heller vekt på at jeg kunne heller legge til litt til ungene. Og det var helt greit. Om de finner på å gi seg imellom bryr jeg meg ikke noe om. En annen sak er hvis jeg plutselig skulle ha feiret jul sammen med en søster eller bror, da synes jeg det er naturlig at det ligger noe under treet til de. Anonymous poster hash: 45337...2d9
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #10 Skrevet 29. september 2015 Jeg gir kun til voksne i familien som ikke har barn (nesten alle over 25 i familien vår har barn). Når de evt. får barn får barnet/ene gave og ikke de voksne. Jeg forventer ikke noe tilbake, de gir gave til sønnen min. Anonymous poster hash: d61e6...970 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #11 Skrevet 29. september 2015 Jeg gir også kun til voksne som ikke har barn. Har en familie mer enn to barn gir jeg gave til hele familien. Anonymous poster hash: 0db75...d15 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #12 Skrevet 30. september 2015 Hos oss ble dette veldig godt mottatt da noen endelig påtok seg å si høyt det alle hadde tenkt i mange år, nemlig at det var nok lysestaker/håndklær/spisepinnesett nå, og at det var meningsløst at alle stresset rundt for å bruke penger på ting som ingen egentlig trengte eller hadde lyst på likevel. Vi kutter gaver til barn når de blir 15, og ingen voksne kjøper gaver til hverandre. Unntakene er hvis det blir veldig skjevt (vi har tre barn, mine to eldre søsken har bare voksne barn nå, så vi får flere gaver av dem. Da får de hver sin blomsteroppsats. Og alle kjøper en liten ting til oldemor). Det må justeres etter omstendighetene så det ikke blir urettferdig eller at noen sitter igjen helt uten gaver, det er jo ikke det som er meningen. Men å bli kvitt alle "Fra storesøster på 48 til lillebror på 39"- og "Fra fantasiløs svoger til perifer svigerinne"-gavene har vært en lettelse for alle. Jeg synes du skal sende en mail og høre, jeg. Kan hende mange har tenkt på det samme som deg, men ingen vil være førstemann til å foreslå det. Anonymous poster hash: 9e8a7...907 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #13 Skrevet 30. september 2015 Her er vi en ganske liten familie så det å gi gave til de voksne vil for meg si 5 ekstra gaver og da er svigerfamilien en del av dette, gir heller ikke dyrt. Så er en av få som synes voksengaver er koselig å få og gi... Men til spm ditt, hva med å si at dere vil begrense gavene i år og derfor ikke forventer å få gaver tilbake, legg vekt på at dere vil prioritere barna. Ikke pålegg de andre å ikke gi til voksne, kanskje vil de fortsette og kanskje blir de lettet og hiver seg på trenden. Og har dere voksne rundt dere uten barn som gir til deres barn, gi de en liten oppmerksomhet som takk!Anonymous poster hash: 6c838...2cc
Rainbow Skrevet 30. september 2015 #14 Skrevet 30. september 2015 Det kommer vel litt an på typen familie hvordan dette vil virke. Som frivillig barnløs synes jeg det ville være litt urettferdig å kjøpe gaver til lassevis med barn uten at vår lille familie får noe tilbake. Vi har innført pargaver med samboer sin familie samt antallsbegrensning. Der er det mange barn. Så alle gir én felles gave til hvert par (evt kun en gave til hver fra begge Hvis man ikke finner noe som passer til begge). Oh så får barna deres en gave hver fra hvert søsken med partner. Da får alle noe, men ikke overdrevet mye. 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #15 Skrevet 30. september 2015 Jeg har prøvd å kutte ut voksengaver i flere år. Er lei av å bruke tid og penger på det og jeg er i hvertfall lei av å få huset fyllt opp av saker og ting jeg ikke har brukt for og ikke vil ha.Anonymous poster hash: ef974...2d2 2
Gjest SykkelJenny Skrevet 30. september 2015 #16 Skrevet 30. september 2015 Jeg har prøvd å kutte ut voksengaver i flere år. Er lei av å bruke tid og penger på det og jeg er i hvertfall lei av å få huset fyllt opp av saker og ting jeg ikke har brukt for og ikke vil ha.Anonymous poster hash: ef974...2d2 Det er så sant. Og hvert år leser man side opp og side ned om folk som går gaver de ikke vet hvor de skal gjøre av.
SiMa Skrevet 30. september 2015 #17 Skrevet 30. september 2015 Jeg er voksen, og veldig glad for å få gaver. Håper ingen foreslår å kutte ut gaver mellom voksne i vår familie. (Regner ikke med det, vi er en juleglad familie, og pleier å finne fine gaver til hverandre/bruker ønskelister.) 7
Gjest Skrevet 30. september 2015 #18 Skrevet 30. september 2015 Jeg har prøvd å kutte ut voksengaver i flere år. Er lei av å bruke tid og penger på det og jeg er i hvertfall lei av å få huset fyllt opp av saker og ting jeg ikke har brukt for og ikke vil ha.Anonymous poster hash: ef974...2d2 Enig! Jeg prøvde for noen år siden og gi en "geit" via Kirkens nødhjelp til alle voksne i vår familie. Det ble så dårlig mottatt rundt omkring at jeg blir gjort narr av enda når det begynner å nærme seg jul . Så her er det bare å krumme nakken og gå ut og kjøpe julegaver til både små og store. Sier forøvrig fra hvert år at jeg gjerne står over gaver da jeg har det jeg trenger og at de evt heller kan gi en gave til et godt formål, men jeg ender likevel opp med x-antall lysestaker, lysfat og ildfaste former.
Gjest SykkelJenny Skrevet 30. september 2015 #19 Skrevet 30. september 2015 Jeg er voksen, og veldig glad for å få gaver. Håper ingen foreslår å kutte ut gaver mellom voksne i vår familie. (Regner ikke med det, vi er en juleglad familie, og pleier å finne fine gaver til hverandre/bruker ønskelister.) Jeg er også glad i julen - men jeg er allikevel ikke tilhenger av gaver til voksne (bortsett fra til mine egne voksne barn, da). Da jeg var liten jente var gaver stort i julen. Nå er verden en helt annen. Jeg er voksen og voksne mennesker idag har mer ting enn de noensinne kommer til å trenge. Til og med barna idag har alt de trenger. Da jeg var barn så fikk vi aldri leker eller bøker bortsett fra til jul og bursdager og jeg husker fremdeles det magiske ved slike dager. Synes nesten synd på barn idag som ikke får føle på det samme.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #20 Skrevet 30. september 2015 Enig! Jeg prøvde for noen år siden og gi en "geit" via Kirkens nødhjelp til alle voksne i vår familie. Det ble så dårlig mottatt rundt omkring at jeg blir gjort narr av enda når det begynner å nærme seg jul . Så her er det bare å krumme nakken og gå ut og kjøpe julegaver til både små og store. Sier forøvrig fra hvert år at jeg gjerne står over gaver da jeg har det jeg trenger og at de evt heller kan gi en gave til et godt formål, men jeg ender likevel opp med x-antall lysestaker, lysfat og ildfaste former. Akkurat sånn var det her også, og for min del var ikke poenget bare å slippe å kjøpe, men IKKE MINST å slippe å få! Herregud så trangt det ble i kjøkken- og baderomsskapene etter hvert, og jeg hadde med hånden på hjertet ikke lyst på noe av det. Men siden du allikevel er gjort til latter med geitene dine, kan jeg tipse om å ønske deg det selv. Det gjorde jeg fram til gavebegrensningen ble innført. Altså ikke at du sier "Jeg tar gjerne en veldedig gave, jeg har ikke noe spesielt jeg ønsker meg i år, så dere kan godt la være altså"... eller sånt som kan tolkes i alle retninger, men "Jeg ønsker meg en geit. Jeg ønsker meg virkelig en geit. Punktum". Kanskje de hører på deg da? Anonymous poster hash: 9e8a7...907 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå