Gå til innhold

Jo kjedeligere noe smaker, jo sunnere er det vel..dessverre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg lagde meg en juice av brokkoli, ingefær og gulrot nå i stad. Gledet meg ikke akuratt. Men tenkte jeg måtte gi kroppen noe den vil ha... Men det irriterer meg sånn. Hvorfor vil helst kroppen ha, det vi ikke har så lyst på?

Anonymous poster hash: 54c67...aba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser veldig sunt, og jeg spiser aldri mat jeg ikke liker. Hvorfor i alle dager lager du deg mat du ikke liker, da? Det er plenty av måter å spiser grønnsaker på. Krydder og urter kan gjøre enorme forskjeller. Og hvorfor absolutt brokkoli, om du ikke liker det? Det er da nok av andre grønnsaker som kan gi deg samme næringsstoffene?

Jeg fatter ikke folk som syter over hvor fælt det er med sunn mat, og så viser det seg at de insisterer på å spise grønnsaker de ikke liker, på måter de ikke liker dem tilberedt. For de har bestemt seg for at sunn mat skal være vondt og ekkelt, og ikke pokker om de skal gjøre noe som helst for å få maten til å smake godt. 

Anonymous poster hash: cba4e...11b
  • Liker 19
Skrevet

Hvis du prøver å spise rå brokkoli og røbeter, så er det klart sådu ikke vil like det.

Med god tilbredning kan nevnte ingredienser smake som himmelen selv :)

• Liker 5
Skrevet

Hva er smaksløkene dine vant med da? 
Jeg spiser gulrøtter, brokkoli, blomkår, lager meg salater, osv hele tiden. Og jeg liker det. 
Hvorfor ikke lage noe du faktisk liker da? 

Og ting trenger da ikke juices for å være sunt.

• Liker 8
Skrevet

Har aldri spist så mye god mat som etter at jeg blei vegetarianer. Spennende å finne nye oppskrifter, nye grønnsaker osv- må bruke fantasien og ikke bare klage! For ikke å snakke om alle de gode kryddene som man kan bruke. Har du prøvd estragon på gulrøtter feks....bare et lite eksempel.

• Liker 5
Skrevet

Når man spiser mye godterier og ferdigmat blir smaksløkene vant med en viss smaks"skala". De blir faktisk bedøvd. Ekte mat smaker godt hvis du spiser det ofte og tilbereder det riktig. Jo mer næringsrik maten er, jo mer fristende er den, og jo bedre smaker den. Dessverre har glupe hoder funnet ut hvordan de kan tjene penger på dette, og lager kunstige etterligninger. Junkfood kopierer og overdriver de positive trekkene med sunn og næringsrik mat, slik at vi skal velge dette, og velge det igjen og igjen, fordi den er så næringsfattig at vi bare må ha mer og mer, og overspiser. Og det gjør vi, hvis vi ikke har kunnskap og impulskontroll, og lett tilgang til sunnere alternativer.

Denne problematikken blir ytterligere forsterket ved at det også produseres "slankemat" med en påstått hensikt å motvirke virkningen av for mye junkfood, men som ikke smaker noenting og mangler næring, og som derfor, både selvfølgelig, og paradoksalt nok, også får oss til å overspise. 

Ferdigmat markedsføres som "lettvinte" alternativ, men disse har også feil sammensetning av næring og forvirrer smakssansen vår; dessuten er det et åpent spørsmål hvor mye mer lettvint det faktisk er å benytte seg av disse produktene.

Jeg er enig med alle svarerne her bortsett fra at jeg spiser rå brokkoli og rødbeter og elsker det! 

• Liker 5
Skrevet

Altså, jeg liker veldig godt grønnsaker og sunn mat, men en juice av gulrot, ingefær og brokkoli? Æsj!

Hemmeligheten bak gode grønnsaker er tilbereding og krydring. Krydring tar litt prøving og feiling å lære, med mindre du vil bruke oppskriftsbøker. Jeg har en 20-30 krydder i skuffen som jeg eksperimenterer med. Jeg syns kokebøker er kjedelige. Jeg lukter på krydrene for å finne ut hva som kanskje smaker godt sammen.

Liker halvstekte grønnsaker best. Grønne erter er søte og gjør grønnsaksblandingen mer søt og god. Godt å bruke i wok.

Anonymous poster hash: 3e3ec...0b1
  • Liker 1
Skrevet

Og hva er sunn mat for noe?

Er sunt lite kalorier men mye næringstoffer?

Er sunn mat mye kalorier og mye næringstoffer?

Er det usunt å spise matvarer som regnes som usunne i vårt samfunn om man dekker alle behov for næringsstoffer?

Er det sunnere å spise paprika, agurk, salat og brokkoli hver dag i en måned, enn det er å spise ett stort brød hver dag i en måned? Her vil du få mye mer næringstoffer fra grønnsakene så klart, men hjelper det noe når det nesten ikke er kalorier, er det ikke bedre da å spise brødet og faktisk få i deg kalorier, energi, som er grunnen til at kroppen din funker i det hele tatt?

Er det sunnere å spise masse grønsaker for å få ekstra næringstoffer når du alt har dekket kalori og næringsbehovet ditt? Er det usunt å ikke spise noe grønsaker en dag når du har dekket alt behov av næringstoffer og kalorier?

Anonymous poster hash: 584fe...6c1

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor blande inn urealistiske scenario der du må spise enten brød eller grønnsaker?

Det er ganske enkelt; sunn mat er et variert kosthold og gir deg næringsstoffer, protein og fett som kroppen trenger og som ikke inneholder unyttige stoffer. En gulrot er sunt. En gulrot med sukker på er ikke gunstig.

Å bare spise brokkoli hele dagen faller selvsagt ikke under kategorien sunt. Jeg syns disse tingene er ganske selvsagte. Det er heller ikke nødvendig å dele inn mat i sunt/ usunt, men hvor gunstig det er for kroppen. En gulrot med sukker på har noe gunstige næringsstoffer i seg, men dersom man prøver å gå ned i vekt burde man kanskje spise den sukkerfri varianten.

Spør deg selv disse spørsmålene, så vet du svarene selv.

• Liker 6
Skrevet

Det finnes massevis av gode måter å tilberede sunn mat på, for å gi deg noen eksempler:

• Ovnsbakte tomater med kjøtt i.
  • Ovnsbakte poteter med krydder og urter over.
  • Schlemmertopf: kjøtt, tomater, poteter, hell over litt vann. Eller noe annet du liker.
  • Poteter, gulerøtter, brokkoli, etc kokes og has som tilbehør til kjøtt.
  • Wok.
  • Ulike gryteretter bestående av (feks.) kjøtt, grønsaker, kokosmelk, krydder og urter.
  • Hjemmelaget ertestappe, potetstappe, kålrotstappe.
  • Potetsuppe.

Mulighetene er mange. Bare fordi du ikke liker en juice laget på grønsaker (den kombinasjonen der hørtes IKKE god ut!), betyr ikke det at sunn mat må være kjedelig.

Selv liker jeg å ha frukt, bær og grønsaker som mellommåltider. Da velger jeg jo ut noe jeg liker, ikke bare tar noe "fordi det er sunt".

• Liker 1
Skrevet

-Kremet pasta med sopp 

-Pizzabunn med blomkål i

-Ovnsbakte søtpotet fries

-Bananiskrem med bær

-Wok

-Grønnsakssupper (snakker ikke om kjedelig lapskaus)

-Salatdressing

Ellers kan man lage mye asiatisk mat med grønnsaker som smaker utrolig godt.

• Liker 5
Skrevet

Det kalles å være dårlig til å lage mat!  :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor blande inn urealistiske scenario der du må spise enten brød eller grønnsaker?

Det er ganske enkelt; sunn mat er et variert kosthold og gir deg næringsstoffer, protein og fett som kroppen trenger og som ikke inneholder unyttige stoffer. En gulrot er sunt. En gulrot med sukker på er ikke gunstig.

Å bare spise brokkoli hele dagen faller selvsagt ikke under kategorien sunt. Jeg syns disse tingene er ganske selvsagte. Det er heller ikke nødvendig å dele inn mat i sunt/ usunt, men hvor gunstig det er for kroppen. En gulrot med sukker på har noe gunstige næringsstoffer i seg, men dersom man prøver å gå ned i vekt burde man kanskje spise den sukkerfri varianten.

Spør deg selv disse spørsmålene, så vet du svarene selv.

Så du skjønte altså ikke noe av innlegget mitt da :)

Det handler ikke om at det ikke er sunt p bare soise grønsaker, det handler om at mennesker flest har et veldig usunt bilde på kosthold og egentlig ikke kan noe om det. Så lenge du får i deg alle næringstoffer og nok kalorier så spiser du sunt, samme om disse næringstoffene kommer fra mye grønsaker eller lite grønsaker. Hvor mindre kalorier du spiser hvor viktigere er det at disse kaloriene kommer fra mat med mye næringstoffer, og hvor mer kalorier du spiser hvor mindre viktig er det at disse kaloriene kommer fra matvarer med mye næringstoffer, all mat har næringstoffer, men noen matvarer har mer enn andre, som blant annet grønsaker. MEN det er ikke noe poeng å overdrive. Spis et normalt variert kosthold så dekker du det fint :)

Brød/brokkoli var satt veldig på spissen, fordi i nettopp dette tilfelle er brød, selv loff, mye sunnere enn brokkoli, selv om de fleste vil si at brokkoli er sunnere enn loff. Poenget var i grunn om du sulter er det viktigere å få i seg kalorier enn det er å få i seg næringstoffer, for det er vel virkigere å få i seg energi enn det er å få i seg en sunn brokkoli?

• Liker 1
Skrevet

Så du skjønte altså ikke noe av innlegget mitt da :)

Det handler ikke om at det ikke er sunt p bare soise grønsaker, det handler om at mennesker flest har et veldig usunt bilde på kosthold og egentlig ikke kan noe om det. Så lenge du får i deg alle næringstoffer og nok kalorier så spiser du sunt, samme om disse næringstoffene kommer fra mye grønsaker eller lite grønsaker. Hvor mindre kalorier du spiser hvor viktigere er det at disse kaloriene kommer fra mat med mye næringstoffer, og hvor mer kalorier du spiser hvor mindre viktig er det at disse kaloriene kommer fra matvarer med mye næringstoffer, all mat har næringstoffer, men noen matvarer har mer enn andre, som blant annet grønsaker. MEN det er ikke noe poeng å overdrive. Spis et normalt variert kosthold så dekker du det fint :)

Brød/brokkoli var satt veldig på spissen, fordi i nettopp dette tilfelle er brød, selv loff, mye sunnere enn brokkoli, selv om de fleste vil si at brokkoli er sunnere enn loff. Poenget var i grunn om du sulter er det viktigere å få i seg kalorier enn det er å få i seg næringstoffer, for det er vel virkigere å få i seg energi enn det er å få i seg en sunn brokkoli?

Du skriver jo det samme som jeg skrev. Å kalle mat sunt er en forenkling av det du skriver om her. Så du tar opp et tema de fleste er enige om, som om noen ikke er det. Hvorfor tok du opp dette i det hele tatt? Trodde du noen prøvde å overtale TS til å spise bare grønnsaker? Tråden handler om at grønnsaker kan smake godt, ikke at man skal spise minst 60% grønnsaker 5 ganger om dagen eller andre nazi regler

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

At sunn mat er kjedelig er bare tulll, da kan du ikke å lage mat. Kjøp deg en kokebok og get cooking.

• Liker 1
Skrevet

Ikke vær redd for fett. Det var ihvertfall avgjørende for meg for å få sunn mat - god mat - like å lage mat - like hjemmelaget mat - normalvekt - helse - overskudd til å henge sammen. 

Skrevet

Så nettopp en test av frokostblandinger og der fikk Havrefras en sekser - og jeg elsker Havrefras  :bolledeig:

Så av og til er man heldig!

Skrevet

Tror det er mange som har misforstått hva et sunt kosthold er.

De tror gjerne at fett,karbohydrater og sukker er skummelt,og alt som er lett er bra.

Noen synes jo at et kosthold uten sukker og karbohydrater er bra,men man må ikke la være å spise noe. Det handler om balanse.

Selv spiser jeg ikke noe med kunstig søtning(tåler det ikke) og velger ofte produkter som har mer fett. Allikevel spiser jeg sunt.

Det finnes jo mange gode smoothie-oppskrifter der ute,så hvorfor velge en som smaker jævlig? Sjekk ut andre oppskrifter,så er jeg sikker på at du finner noen som både er gode og sunne.

Samme med annen sunn mat. Det er utallige måter å tilberede grønnsaker på,og bruk av ulike krydder osv gjør at det ikke blir kjedelig. Det er bare å google og prøve seg frem.

Anonymous poster hash: b7f92...64b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...