Gå til innhold

En konto for ekstrautgifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brukskonto hvor lønna mi kommer inn.

Har regningskonto og sparekonto i tillegg.

På sparekontoen fører jeg over 500 kroner når jeg får lønn.

Jeg har ikke full stilling og tjener deretter, men tar ekstravakter i tillegg så lønna kan variere en del.

Det jeg tenker på er om jeg skal opprette en fjerde konto hvor jeg fører over en sum hver måned for å ha litt penger til f.eks uventede utgifter.

Sparekontoen har jeg nemlig ikke lyst til å røre, og pengene på min vanlige konto... vel... de går jo ut igjen.

Synspunkter? Blir det mye med en fjerde konto?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bufferkonto er alltid kjekk å ha. Ikke noe i veien for 4 kontoer.

Anonymous poster hash: c5e5d...2b6

• Liker 2
Skrevet

Du vil mest sannsynlig få bedre rente om du har et høyt beløp på sparekonto. Derfor kan det være du taper en hundrelapp eller to i året på å gjøre dette.

Samtidig, om det er bedre for deg å vite at du har reserve utenom sparepengene så er det bare til å gjøre det. Selv har jeg en buffer liggende på regningskontoen, slik at alle regninger går automatisk ut selv om lønna ikke kommer inn en måned eller to. I tillegg til sparekonto.

Anonymous poster hash: f4ee8...64e

Skrevet

Bufferkonto er alltid kjekk å ha. Ikke noe i veien for 4 kontoer.

Anonymous poster hash: c5e5d...2b6

Du har rett i det.

Da blir det så... 👍

Skrevet

Jeg har et system hvor jeg har én boligsparingskonto som ALDRI røres, en bufferkonto som ALDRI røres (til totalt uforventede kriser) og en "forbrukssparingskonto" der jeg kan overføre hvis jeg har sprengt budsjettet, må handle julegaver, har lyst på noe spesielt etc. Setter inn rundt 300,- på den i måneden. De andre to sparekontoene setter jeg 7000,- på til sammen i måneden.

Funker for meg.

Anonymous poster hash: 23786...57b

Skrevet

Jeg har et system hvor jeg har én boligsparingskonto som ALDRI røres, en bufferkonto som ALDRI røres (til totalt uforventede kriser) og en "forbrukssparingskonto" der jeg kan overføre hvis jeg har sprengt budsjettet, må handle julegaver, har lyst på noe spesielt etc. Setter inn rundt 300,- på den i måneden. De andre to sparekontoene setter jeg 7000,- på til sammen i måneden.

Funker for meg.

Anonymous poster hash: 23786...57b

"Forbrukssparingskonto" slik du beskriver det er omtrent slik jeg har tenkt.

Har ikke økonomi til å overføres mye dit, men tenker at litt er bedre enn ingenting - og penger i bakhånd er temmelig praktisk å ha.

Skrevet

Det er ingenting galt i å ha ulike kontoer for ulike formål, men for meg fungerer det bedre med færre kontoer og heller et godt budsjett. Jeg bruker YNAB til budsjett og regnskap og ved å lese på forumet der så innså jeg at så lenge renta er den samme så kan like gjerne alt stå på samme konto. Cluet blir da å bruke de pengene jeg har i budsjettet og glemme at jeg har mer penger på selve kontoen.

Anonymous poster hash: 3e70f...c8a
Skrevet

Du vil mest sannsynlig få bedre rente om du har et høyt beløp på sparekonto. Derfor kan det være du taper en hundrelapp eller to i året på å gjøre dette.

...

Hvilken bank har du egentlig?

http://m.dinside.no/86550/alle-landets-sparerenter

Du skal veldig langt ned på denne listen før du finner noen få banker der dette er tilfelle, så dette er ikke noe å tenke på overhode.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en lønnskonto til forbruk og mat. En ren sparekonto og en regningskonto til faste utgifter. Jeg setter inn 3000 for mye på regningskontoen hver mnd til uforutsette utgifter. Der tar jeg fra om bilen trenger nye deler eller vaskemaskinen ryker.

Anonymous poster hash: 3d5ac...469
Skrevet

Jeg har MANGE kontoer, og dette fungerer supert for meg. En lønnskonto, en til felles regninger, en hvor jeg sparer til tannlege, en hvor jeg setter over til studielån, en til hvert av barna (i mitt navn), en generell buffer, en bilbuffer, osv. 

Setter faste beløp på de fleste kontoene, og det som blir igjen står på lønnskontoen. 

Anonymous poster hash: b43ed...718
Skrevet

Hvilken bank har du egentlig?

http://m.dinside.no/86550/alle-landets-sparerenter

Du skal veldig langt ned på denne listen før du finner noen få banker der dette er tilfelle, så dette er ikke noe å tenke på overhode.

Jeg har tydeligvis ikke oppdatert meg på renter på innskudd den siste tiden!

Skrevet (endret)

Jeg har tre kontoer

Lønnskonto/forbruk

Bil og båt konto - setter inn 2000 kr i mnd til forsikring og årsavgift på bilene, samt forsikring på båt. Det som er til overs går til uforutsette utgifter/reparasjoner av bil/båt.

Sparekonto - hadde tidligere fast sparebeløp til denne, men pga arbeidssituasjon har jeg ikke råd til det nå.

Endret av C-girl
Skrevet

Takk for innspill!

En fjerde konto er nå opprettet under navnet Forbrukssparing.

Skrevet

Hvor mange kontoer du synes det er praktisk for deg å ha må du finne ut selv.

På min brukskonto har jeg alltid stående inne en del tusen ekstra som jeg ikke rører jeg vet at når jeg når mitt ekstrabeløp så er det noe som ikke sksl rørers/brukes.

På samme måte har jeg alltid en månedsinntekt stående på regnkngskontoen til uforutsette utgifter. (I tillegg kommer feriespar, høyrentekonto og diverse andre kontoer samt kredittkortkontoer.)

Anonymous poster hash: ef71b...e8a

Gjest Cartina
Skrevet

Jeg har en avsetningekonto/bufferkonto i tillegg til sparekonto og regningskonto. Den er lov å ta av ved behov, de andre ikke.

Skrevet

I tillegg til BSU har jeg bare lønnskonto og regningskonto (sparer i fond). Jeg bruker egentlig regningskontoen som sparekonto, men det høres både lurt og motiverende ut å ha en "forbrukssparingskonto". Kanskje jeg skal lage meg en ønskekonto selv? :)

Det skal sies at jeg egentlig ikke sparer til noe spesielt, men ser behov for å opparbeide meg en buffer nå som jeg har brukt opp den tidligere bufferen på boligkjøp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...