AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #61 Skrevet 30. september 2015 Jeg synes du kan jekke deg ned noen hakk når du påstår at nyutdannede "vet best" fordi de har "rykende fersk" kunnskap. Det stemmer ikke. Som en annen har påpekt, det tar gjerne flere år å legge om fagene på skolene, mens de som er i arbeidslivet får det som regel med en gang, i form av opplæring, kurs, seminarer, videreutdanning. De har en helt annen bredde, fordi de har tilgang til kompetanse fra andre fagfelt som nyutdannede ikke har. Jeg oppfatter at en del nyutdannede er så utrolig påståelige. De vet best. Og andre som har kompetanse innenfor andre fagområder de kan bare vike unna, når ikke deres arbeidsfelt "samsvarer" med hva de har lært. Nyutdannede tenker veldig smalt, og veldig i sin egen bås, og det er ikke tilstrekkelig når en skal ut i arbeidslivet og samhandle med andre som har mange forskjellige fagbakgrunn. Men overraskende mange som deg er for inkompetente til å forstå at de ikke forstår absolutt alt. Og at det krever en ganske fleksibel tilnærming til ting. Du sier jeg er inkompetent? Jeg prøver bare å få frem at de kan noe, de behøves og din erfaring med "noen" nyansatte gjelder ikke alle. Det kommer også an på hvilken bransje man er i. Din oppfatning er ikke alles fasit. Igjen, jeg er IKKE en nyutdannet, men jeg har vært mentor for flere og deler ikke din oppfatning.Anonymous poster hash: d82bc...24b Hvor har jeg påstått det? Har ikke påstått at alle nyutdannede vet best. Ikke legg ordene i min munn. Jeg sier bare at man ikke skal skjære alle nyutdannede over en kam. Ikke alle er blærete og skal belære andre. Men unge har mye ny kunnskap og kan bidra med å få folk til å tenke utenfor boksen.Anonymous poster hash: ad9a5...aa9
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #62 Skrevet 30. september 2015 Oi, kom visst inni din quote. Tar det på nytt. Hvor har jeg påstått det? Har ikke påstått at alle nyutdannede vet best. Ikke legg ordene i min munn. Jeg sier bare at man ikke skal skjære alle nyutdannede over en kam. Ikke alle er blærete og skal belære andre. Men unge har mye ny kunnskap og kan bidra med å få folk til å tenke utenfor boksen. Du sier jeg er inkompetent? Jeg prøver bare å få frem at de kan noe, de behøves og din erfaring med "noen" nyansatte gjelder ikke alle. Det kommer også an på hvilken bransje man er i. Din oppfatning er ikke alles fasit. Igjen, jeg er IKKE en nyutdannet, men jeg har vært mentor for flere og deler ikke din oppfatningAnonymous poster hash: ad9a5...aa9 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #63 Skrevet 30. september 2015 Oi, kom visst inni din quote. Tar det på nytt. Hvor har jeg påstått det? Har ikke påstått at alle nyutdannede vet best. Ikke legg ordene i min munn. Jeg sier bare at man ikke skal skjære alle nyutdannede over en kam. Ikke alle er blærete og skal belære andre. Men unge har mye ny kunnskap og kan bidra med å få folk til å tenke utenfor boksen. Du sier jeg er inkompetent? Jeg prøver bare å få frem at de kan noe, de behøves og din erfaring med "noen" nyansatte gjelder ikke alle. Det kommer også an på hvilken bransje man er i. Din oppfatning er ikke alles fasit. Igjen, jeg er IKKE en nyutdannet, men jeg har vært mentor for flere og deler ikke din oppfatningAnonymous poster hash: ad9a5...aa9 Selvsagt har unge nyutdannede mye å bidra med, men det er ikke måten og buse fram og virke belærende og bedrevitende. Man skal heller ikke latterliggjøre arbeidsplassens rutiner og måter å utføre arbeidsoppgaver på, og heller ikke prøve å endre alt i løpet av kort tid. Det er her vi snakker om å være litt ydmyk, ha respekt for arbeidsplassen. Anonymous poster hash: 5fd9a...a04
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #64 Skrevet 30. september 2015 Selvsagt har unge nyutdannede mye å bidra med, men det er ikke måten og buse fram og virke belærende og bedrevitende. Man skal heller ikke latterliggjøre arbeidsplassens rutiner og måter å utføre arbeidsoppgaver på, og heller ikke prøve å endre alt i løpet av kort tid. Det er her vi snakker om å være litt ydmyk, ha respekt for arbeidsplassen. Anonymous poster hash: 5fd9a...a04 Har ikke sagt i mot deg på dette, som du kan lese ovenfor.Anonymous poster hash: ad9a5...aa9
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #65 Skrevet 2. oktober 2015 Alt det du krever av de nyansatte har du jo totalt mangel på selv. Mangel på ydmykhet og bedreviter til de grader. Du høres ut som en slitsom kollega. Anonymous poster hash: d177b...e9f 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #66 Skrevet 2. oktober 2015 Det stemmer. Jobber innen helse, og vi som har vært ansatt en stund kjenner faktisk bedre til pasienten/ beboeren og dens sykdomsbilde/ diagnoser enn en nyansatt. Vår jobb ved siden av pleiedelen er å vurdere og videreformidle, også er det legen som tar avgjørelser. Klart vi reagerer når disse unge nyutdannede kommer og skal leke lege og sykepleier. ts Anonymous poster hash: 5fd9a...a04 At du jobber på sykehjem kunne jeg nesten konkludere med ut ifra det krasse hovedinnlegget ditt. Mennesker som deg er årsaken til at jeg ikke ønsker å jobbe på sykehjem. Faste ansatte som sitter på sin høye hest og snakker nedlatende til nye ansatte. De nye skal ikke tro at de er noe, kan noe eller skal bli venner med de faste. Forferdelig arbeidsmiljø som gir lite rom for initiativ og læring. Anonymous poster hash: d177b...e9f 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #67 Skrevet 2. oktober 2015 Hahaha husker en av de "kjerringene" jeg jobbet med hadde sin "egen" plass på pauserommet som jeg satt på, og ble bedt om å flytte meg fordi det er hennes plass haha.. Ble så satt ut at det var helt sykt. Hun har gjort det med andre nye også. I tillegg så driver hun å forteller om masse usanne ting om meg til sjefen for å sabotere for meg. Hun baksnakker meg også til andre kollegaer. I tillegg til alt det så bruker hun dobbelt så lang tid på arbeidsoppgavene sine enn oss andre. TS minner meg litt om hu. Hehe dette minner meg på min start på karrieren. Var livredd for å sette meg på noens faste plass! Jeg jobber i et helsemiljø hvor vi er en relativt liten gjeng med svært variert utdannelse. Dvs jeg er på en måte "på toppen", har alt ansvaret, men er yngst. Sekretærene og assistentene osv er eldre enn foreldrene mine. Min verste frykt var å bli oppfattet som en jypling som var høy på pæra! Jeg visste jo at jeg hadde ansvaret, og hadde jo definitivt kompetansen. Men det var viktig for meg (og lurt for miljøet), å opptre litt ydmykt, stille litt spørsmål (selv om jeg kanskje egentlig ikke trengte det), og vise at jeg satte pris på deres erfaringer:)Anonymous poster hash: f21c9...ea4
apekatt Skrevet 2. oktober 2015 #68 Skrevet 2. oktober 2015 Hehe dette minner meg på min start på karrieren. Var livredd for å sette meg på noens faste plass! Jeg jobber i et helsemiljø hvor vi er en relativt liten gjeng med svært variert utdannelse. Dvs jeg er på en måte "på toppen", har alt ansvaret, men er yngst. Sekretærene og assistentene osv er eldre enn foreldrene mine. Min verste frykt var å bli oppfattet som en jypling som var høy på pæra! Jeg visste jo at jeg hadde ansvaret, og hadde jo definitivt kompetansen. Men det var viktig for meg (og lurt for miljøet), å opptre litt ydmykt, stille litt spørsmål (selv om jeg kanskje egentlig ikke trengte det), og vise at jeg satte pris på deres erfaringer:)Anonymous poster hash: f21c9...ea4 Ja, altså jeg har stor respekt for yrket til alle som jobber innenfor helse, men føler at sykepleiere og studenter blir lett mislikt. Aldri har jeg vært høy på pæra og spør masse, men det hjelper jo ikke..
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #69 Skrevet 2. oktober 2015 Ja, altså jeg har stor respekt for yrket til alle som jobber innenfor helse, men føler at sykepleiere og studenter blir lett mislikt. Aldri har jeg vært høy på pæra og spør masse, men det hjelper jo ikke.. Ja jeg er helt enig med deg. Og derfor jeg overdrev min ydmykhet utad i starten. Litt dumt at det skal være nødvendig da, men gang på gang ser man jo at de eldre, gjerne uten særlig utdannelse er veldig sensitive for nye folk (jf ts). Dette er et problem som i all hovedsak gjelder fra eldre til yngre DAMER. Min mann er i samme yrkesgruppe som meg, og han har aldri hatt samme "problem".Anonymous poster hash: f21c9...ea4
apekatt Skrevet 2. oktober 2015 #70 Skrevet 2. oktober 2015 Ja jeg er helt enig med deg. Og derfor jeg overdrev min ydmykhet utad i starten. Litt dumt at det skal være nødvendig da, men gang på gang ser man jo at de eldre, gjerne uten særlig utdannelse er veldig sensitive for nye folk (jf ts). Dette er et problem som i all hovedsak gjelder fra eldre til yngre DAMER. Min mann er i samme yrkesgruppe som meg, og han har aldri hatt samme "problem".Anonymous poster hash: f21c9...ea4 Ja, har merket at menn får mer enn nok bra oppmerksomhet når de jobber på helsevesenet haha
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #71 Skrevet 2. oktober 2015 Virker som de eldre damene i denne tråden blir sure når de møter motstand fra de "yngre og nye" som skriver her. Spydighet, legger ord i munnen på andre, og viser absolutt ikke den ydmykheten de ønsker så sårt at nyutdannede skal vise. HahahaAnonymous poster hash: ad9a5...aa9 2
rorodinbåt Skrevet 12. november 2022 #72 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (På 29.9.2015 den 13.23): Alle som kommer inn på en ny arbeidsplass bør være litt forsiktige i starten og unngå å buse frem og overkjøre andre før de har kommet litt inn i miljøet. Det handler da ikke om alder? Anonymous poster hash: 64153...427 Å kunne lytte til andre er en av de beste egenskaper man har som ansatt og iallefall om man er leder. Ja vet mange som har vært ansatte på en plass kan være vanskelige og endre på. Men om man ikke har de med seg kommer man ingen vei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå