Gå til innhold

Dere unge nyansatte, vit deres plass.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor blander du inn dette jeg har uthevet? Jeg skreiv at nyutdannede "leker" lege og sykepleier, mens de i realiteten selv er helsefagarbeidere eller assistenter. De kan alt og vet alt - tror de selv. 

Anonymous poster hash: 5fd9a...a04

Hvorfor blander du inn dette jeg har uthevet? Jeg skreiv at nyutdannede "leker" lege og sykepleier, mens de i realiteten selv er helsefagarbeidere eller assistenter. De kan alt og vet alt - tror de selv. 

Jeg vil føye til litt her. Jeg har ingen problemer med å forholde meg hverken til leger eller sykepleiere. Jeg vet min plass, og har ikke problemer med å kontakte sykepleier når det er behov for deres vurdering eller kompetanse. Jeg har et godt forhold til og samarbeid med sykepleierne. 

Jeg har heller ingen problemer med kollegaer, men har problemer når det kommer en nyutdannet helsefagarbeider eller assistent som tror de kan alt og vet alt. Ossen dere har klart å koke sammen alt det dere har gjort i denne tråden er ufattelig. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil føye til litt her. Jeg har ingen problemer med å forholde meg hverken til leger eller sykepleiere. Jeg vet min plass, og har ikke problemer med å kontakte sykepleier når det er behov for deres vurdering eller kompetanse. Jeg har et godt forhold til og samarbeid med sykepleierne.

Jeg har heller ingen problemer med kollegaer, men har problemer når det kommer en nyutdannet helsefagarbeider eller assistent som tror de kan alt og vet alt. Ossen dere har klart å koke sammen alt det dere har gjort i denne tråden er ufattelig.

Fordi du ikke ga denne informasjonen i de innledende innleggene dine. Vi er ikke tankelesere.

Anonymous poster hash: f21c9...ea4

• Liker 5
Skrevet

Når du skriver dette:

Klart vi reagerer når disse unge nyutdannede kommer og skal leke lege og sykepleier. 

ts

og egentlig mener dette:

har problemer når det kommer en nyutdannet helsefagarbeider eller assistent som tror de kan alt og vet alt. 

Så er det ikke rart at du blir dømt nord og ned for å lage et bedritent arbeidsmiljø. 

Anonymous poster hash: 036dc...073
  • Liker 6
Skrevet

Når du skriver dette:

og egentlig mener dette:

Så er det ikke rart at du blir dømt nord og ned for å lage et bedritent arbeidsmiljø. 

Nei, men dessertgenerasjonen og generasjon prestasjon er ganske så oppblåste også da. Men det er kanskje noe med hele samfunnet som etterstreber det perfekte og at en må prestere på alle nivåer. Det er kanskje det som gjør at noen føler at de må "vise seg frem" av frykt for å fremstå som så mislykka. Men ydmykhet er en dyd.

Anonymous poster hash: d82bc...24b

Skrevet

Jeg er selv nyutdannet og nyansatt, men jeg stiller mye spørsmål fordi jeg er redd for å gjøre feil. Og jeg føler faktisk at det går mer på alderen enn på hvor lenge mine kollegaer har vært ansatt. Den kollegaen min som har vært ansatt lengst, men som er yngst, er den som har tatt meg best i mot og svarer på mine spørsmål på en skikkelig måte. Den personen viser meg også hvordan jeg skal gjøre noe dersom jeg er usikker. Den som er eldst, men har jobbet der i kun noen år, er den som har holdningen om at "jeg kan dette best og ikke tro at du kan lære meg noe!". ikke svarer den personen på spørsmålene mine på en skikkelig måte heller og skal kommandere meg til å gjøre noe jeg ikke føler jeg har nok erfaring med enda.

Anonymous poster hash: 7a7f8...d0c
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Déjàvu... Lest akkuratt det samme 1000 ganger før her inne, *gjesp*

Endret av Mendoza
  • Liker 1
Skrevet

Det er kanskje det som gjør at noen føler at de må "vise seg frem" av frykt for å fremstå som så mislykka. Men ydmykhet er en dyd.

I møte med kolleger som absolutt skal peke på og hamre inn hvor lite man vet, så vil de fleste reagere med å overkompensere og vise frem hvor mye de kan. Det er en veldig menneskelig og naturlig reaksjon. Rart at folk i helsevesenet med sine såkalte varme hender ikke forstår noe så grunnleggende.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er selv nyutdannet og nyansatt, men jeg stiller mye spørsmål fordi jeg er redd for å gjøre feil. Og jeg føler faktisk at det går mer på alderen enn på hvor lenge mine kollegaer har vært ansatt. Den kollegaen min som har vært ansatt lengst, men som er yngst, er den som har tatt meg best i mot og svarer på mine spørsmål på en skikkelig måte. Den personen viser meg også hvordan jeg skal gjøre noe dersom jeg er usikker. Den som er eldst, men har jobbet der i kun noen år, er den som har holdningen om at "jeg kan dette best og ikke tro at du kan lære meg noe!". ikke svarer den personen på spørsmålene mine på en skikkelig måte heller og skal kommandere meg til å gjøre noe jeg ikke føler jeg har nok erfaring med enda.

Anonymous poster hash: 7a7f8...d0c

Spørsmål er da helt greit. Alle skjønner at man må spørre om ting man er usikker på. Selv vi som er drevne må spørre om ting, så det er ikke det det går på, men de som på en måte tror at de er ferdig utlært når de er nyutdanna eller har gått 1 uke på sykepleien. 

I møte med kolleger som absolutt skal peke på og hamre inn hvor lite man vet, så vil de fleste reagere med å overkompensere og vise frem hvor mye de kan. Det er en veldig menneskelig og naturlig reaksjon. Rart at folk i helsevesenet med sine såkalte varme hender ikke forstår noe så grunnleggende.

Man trenger igrunnen ikke å si noe før disse unge jyplingene skal overbevise enten seg selv eller andre hvor flinke de er, hvor mye de vet og kan. 

Skrevet

Jeg har vært borti flere nyutdannede kollegaer som ble fornærma da en avis lagde en sak om dem fordi avisen ikke begnet dem som "prosjektleder". Spiller det noen rolle? Og de diskuterer også i timesvis om hva som klinger best - om de skal betegnes som prosjektleder eller "sjef" osv. Og de kommer jo rett fra skolebenken og er tydeligvis svært opptatt av hvilken tittel de skal bære. Og når det første de gjør å komme inn på en arbeidsplass er å stille spørsmål ved medarbeidernes kompetanse, så synes jeg de er litt vel kjepphøye. Ei som kom rett fra utdannelsen, og nesten ikke hadde jobberfaring, sa i en vanlig samtale at hun var usikker på flere av medarbeidernes "kompetanse", og de hadde jo langt mer arbeidserfaring enn henne. Og sånn drev hun på med alle der. F.eks. hun bare sa det i vanlige gossip-samtaler at "jeg er usikker på hennes kompetanse", og jeg tror ikke han er "kompetent". Men hvordan kan hun egentlig bare slenge ut sånt når hun bare har vært på jobben i knapt en uke, mens de andre har minst 10-20 år arbeidserfaring.

Så ydmykhet er absolutt en dyd. Det er ingenting i veien for å spørre. Det er jo bare bra og en forutsetning for at de skal komme seg inn i arbeidsfeltet.

Men det jeg reagerer på er nyutdannede som tror de er "verdensmestre", og det første de gjør er å på en måte "heve seg" over andre, snakke nedsettende om andre og stille spørsmål ved andres kompetanse for å fremstå med pondus eller hva det er nå de prøver på. Det gir etter min mening ikke akkurat veldig godt inntrykk. Og når de attpå til buser frem og vil tittulere seg med enten "sjef-stilling" eller i hvertfall "prosjelederstilling", så irriterer det meg. De vet jo knapt hva de går til, og allikevel så skal de på en måte ha en "sjef" eller "leder"-betegnelse i arbeidsoppgavene deres for å "vise seg frem".

Sånt gjør meg i hvert fall oppgitt. Og jeg synes definitivt de burde jekke seg ned ganske mange hakk.

• Liker 3
Skrevet

Fy **** for et trivelig menneske du må være på arbeidsplassen. Du skjærer alle over en kam her. Det er ikke sånn at alle nyutdannede er like frempå. Det tar tid å lære.

Er du nyutdannet i yrkesfaglige retninger kan du faktisk mye i det du starter ny jobb. En bilmekaniker kan skru, en frisør kan klippe. Men her er man jo også forsikret med lærlingtid. I høyere utdannelser er det litt annerledes, men sykepleiere KAN medisinere, leger KAN diagnosere. Ser du på en sivilingeniør (meg for eksempel) så kunne jeg ikke jobben min da jeg startet. Men min utdannelse viser at jeg KAN lære, og det jævla fort. Selvfølgelig føler man et behov for å vise seg litt frem. Man ønsker jo ikke stå der som en kunnskapsløs idiot. Når det er sagt er ikke absolutt alle nyutdannede er komplette idioter uten noe ydmykhet. Kanskje du ser dem sånn, fordi de kommer på arbeidsplassen din med ny kunnskap, friskt sinne og en stor iver etter å lære. Mens du liker deg godt der i dine slitte rutiner og A4 hverdag.

Anonymous poster hash: ad9a5...aa9

Skrevet

Fy **** for et trivelig menneske du må være på arbeidsplassen. Du skjærer alle over en kam her. Det er ikke sånn at alle nyutdannede er like frempå. Det tar tid å lære.

Er du nyutdannet i yrkesfaglige retninger kan du faktisk mye i det du starter ny jobb. En bilmekaniker kan skru, en frisør kan klippe. Men her er man jo også forsikret med lærlingtid. I høyere utdannelser er det litt annerledes, men sykepleiere KAN medisinere, leger KAN diagnosere. Ser du på en sivilingeniør (meg for eksempel) så kunne jeg ikke jobben min da jeg startet. Men min utdannelse viser at jeg KAN lære, og det jævla fort. Selvfølgelig føler man et behov for å vise seg litt frem. Man ønsker jo ikke stå der som en kunnskapsløs idiot. Når det er sagt er ikke absolutt alle nyutdannede er komplette idioter uten noe ydmykhet. Kanskje du ser dem sånn, fordi de kommer på arbeidsplassen din med ny kunnskap, friskt sinne og en stor iver etter å lære. Mens du liker deg godt der i dine slitte rutiner og A4 hverdag.

Kom ikke å fortell meg at en nyutdannet helsefagarbeider kan gå rett i stell/ pleie og vite bedre enn en som er dreven. Her snakker vi om at personer/ pasienter er ulike med forskjellige behov. Dette kan man ikke lese seg til. Det er her jeg mener at man som nyansatt må være litt ydmyk og ikke buse fram og tro at man er ferdig utlært og bedre enn de som har vært i yrket i mange år. T.o.m vi er ikke utlærte. 

Det er snakk om å jobbe med mennesker og konsekvensene kan bli fatale hvis man ikke er litt ydmyk og hører på oss som har noen år på baken i yrket. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du bekrefter inntrykket av at en del nyutdannede er litt vel kjepphøye. Vis litt sosiale antenner, og vær ydmyk. Men det betyr ikke at du skal bare være underdanig osv. Men vær positiv, prøv å forstå, vis at du er villig til å lære, vis forståelse for at du som nyutdannet er langt fra utdannet i faget - rett og slett fordi en i mange sammenhenger må ha kjennskap til hele systemet og samfunnet. Fordi du er utdannet f.eks. sivilingeniør og skal ut i det offentlige, så er det masse der du ikke har kjennskap til - f.eks. alle prosessene det innebærer å få i gang prosesser, samhandling osv. Da nytter det ikke å bare slå i bordet med "jeg har den nyeste kunnskapen". Det er rett og slett oppskrytt. Ofte har de i arbeidslivet vel så bra kunnskap, rett og slett fordi det er stadig vekk med seminarer innenfor ulike fagtemaer osv. som gjør at en må være oppdatert.

Så kan du ikke bare innrømme at det faktisk er en fordel å være ydmyk i sin første jobb, og ikke bare forvente spesialbehandling, og der alt og alle tilrettelegger for deg og ser på deg som guds gave når det gjelder det området du beveger deg innenfor. Så ikke krev en sjefstittel etter første dag, ikke krev særbehandling første dag, ikke baksnakk andre og stille spørsmålstegn ved alle de andres kompetanse. Det tar seg bare ikke ut. Også rett og slett innrøm at du langt på vei er ferdiglært. Det er faktisk i arbeidslivet at læringen begynner.

• Liker 3
Skrevet

På min arbeidsplass så er det gått så langt i besserwisserholdningen hos en del nye, at de har baksnakket, rakket ned på og mobbet enkelte som har vært der lenge så mye at disse gruer seg for å gå på jobb. Jeg jobber på en spesialisert sykehusavdeling der du ikke lærer det som trengs på skolen, men gjennom opplæringsprogrammer på jobb, kurs, veiledning og erfaring. Likevel er det altså noen med ingen eller svært liten erfaring som syns det å latterliggjøre de som har vært der en stund er greit. Syns det er merkelig holdning at du likesom kan bedre enn de som har jobbet i mange år, det er slett ikke slik at grunnutdanningen for sykepleiere er videre oppdatert, og de faglige endringene som gjøres hos oss tar det år å få inn i lærebøker for sykepleiere, i den grad de omtales i det hele tatt. Det er heldigvis ikke alle som oppfører seg slik, men det er påfallende, spesielt for menn. Jeg blir foreløpig respektert og ikke baksnakket, men de kommer vel til meg og en dag. Utenom disse har vi et godt arbeidsmiljø der alle hjelper alle og bidrar til felles beste.  

Anonymous poster hash: 8dd11...120
  • Liker 4
Skrevet

Jeg synes du bekrefter inntrykket av at en del nyutdannede er litt vel kjepphøye. Vis litt sosiale antenner, og vær ydmyk. Men det betyr ikke at du skal bare være underdanig osv. Men vær positiv, prøv å forstå, vis at du er villig til å lære, vis forståelse for at du som nyutdannet er langt fra utdannet i faget - rett og slett fordi en i mange sammenhenger må ha kjennskap til hele systemet og samfunnet. Fordi du er utdannet f.eks. sivilingeniør og skal ut i det offentlige, så er det masse der du ikke har kjennskap til - f.eks. alle prosessene det innebærer å få i gang prosesser, samhandling osv. Da nytter det ikke å bare slå i bordet med "jeg har den nyeste kunnskapen". Det er rett og slett oppskrytt. Ofte har de i arbeidslivet vel så bra kunnskap, rett og slett fordi det er stadig vekk med seminarer innenfor ulike fagtemaer osv. som gjør at en må være oppdatert.

Så kan du ikke bare innrømme at det faktisk er en fordel å være ydmyk i sin første jobb, og ikke bare forvente spesialbehandling, og der alt og alle tilrettelegger for deg og ser på deg som guds gave når det gjelder det området du beveger deg innenfor. Så ikke krev en sjefstittel etter første dag, ikke krev særbehandling første dag, ikke baksnakk andre og stille spørsmålstegn ved alle de andres kompetanse. Det tar seg bare ikke ut. Også rett og slett innrøm at du langt på vei er ferdiglært. Det er faktisk i arbeidslivet at læringen begynner.

Helt enig. Å for å gå litt utenfor tema her, så ser vi mye av lignende holdning på familieforumet, spesielt mot svegerfamilien der unge svigerdøtre setter svigerfamilien på plass når det er noe ved de som de ikke liker. Det bekrefter bare at mange av dagens unge tror at de bare kan ture fram i samfunnet og at hele samfunnet rundt de skal innrette seg etter dem. 

• Liker 4
Skrevet

Hahaha husker en av de "kjerringene" jeg jobbet med hadde sin "egen" plass på pauserommet som jeg satt på, og ble bedt om å flytte meg fordi det er hennes plass haha.. Ble så satt ut at det var helt sykt. Hun har gjort det med andre nye også. I tillegg så driver hun å forteller om masse usanne ting om meg til sjefen for å sabotere for meg. Hun baksnakker meg også til andre kollegaer. I tillegg til alt det så bruker hun dobbelt så lang tid på arbeidsoppgavene sine enn oss andre. TS minner meg litt om hu.

Skrevet

Du vet ingenting om meg. Og jeg syns egentlig du bekrefter min påstand mer enn annet.

Personlig så er jeg svært ydmyk og nervøs når jeg begynner i ny jobb. Jeg spør heller en gang for mye enn en gang for lite. Jeg står på, er behjelpelig med alt det skulle være. Jeg ønsker jo å lære! Så ikke kom med den.

Ikke alle er sånn som de fremstår med første øyekast. Det er mer under overflaten. Jeg snakket forøvrig ikke om meg selv i posten lengre opp, bare nevnte at jeg var Siv.ing, jeg er heller ikke nyutdannet. Prøver bare å se det fra deres syn. Så ro ned egga.

• Liker 1
Skrevet

Du vet ingenting om meg. Og jeg syns egentlig du bekrefter min påstand mer enn annet.

Personlig så er jeg svært ydmyk og nervøs når jeg begynner i ny jobb. Jeg spør heller en gang for mye enn en gang for lite. Jeg står på, er behjelpelig med alt det skulle være. Jeg ønsker jo å lære! Så ikke kom med den.

Ikke alle er sånn som de fremstår med første øyekast. Det er mer under overflaten. Jeg snakket forøvrig ikke om meg selv i posten lengre opp, bare nevnte at jeg var Siv.ing, jeg er heller ikke nyutdannet. Prøver bare å se det fra deres syn. Så ro ned egga.

Kanskje du også skal ta til deg at ikke alle er som de fremstår ved første øyekast, ikke bare når det gjelder deg. 

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du også skal ta til deg at ikke alle er som de fremstår ved første øyekast, ikke bare når det gjelder deg.

Du må seriøst forveksle meg med en annen AB, hvis ikke ser jeg ikke problemet ditt.

Skrevet

Jeg synes du kan jekke deg ned noen hakk når du påstår at nyutdannede "vet best" fordi de har "rykende fersk" kunnskap. Det stemmer ikke. Som en annen har påpekt, det tar gjerne flere år å legge om fagene på skolene, mens de som er i arbeidslivet får det som regel med en gang, i form av opplæring, kurs, seminarer, videreutdanning. De har en helt annen bredde, fordi de har tilgang til kompetanse fra andre fagfelt som nyutdannede ikke har.

Jeg oppfatter at en del nyutdannede er så utrolig påståelige. De vet best. Og andre som har kompetanse innenfor andre fagområder de kan bare vike unna, når ikke deres arbeidsfelt "samsvarer" med hva de har lært. Nyutdannede tenker veldig smalt, og veldig i sin egen bås, og det er ikke tilstrekkelig når en skal ut i arbeidslivet og samhandle med andre som har mange forskjellige fagbakgrunn.

Men overraskende mange som deg er for inkompetente til å forstå at de ikke forstår absolutt alt. Og at det krever en ganske fleksibel tilnærming til ting.

• Liker 2
Skrevet

Hahaha husker en av de "kjerringene" jeg jobbet med hadde sin "egen" plass på pauserommet som jeg satt på, og ble bedt om å flytte meg fordi det er hennes plass haha.. Ble så satt ut at det var helt sykt. Hun har gjort det med andre nye også. I tillegg så driver hun å forteller om masse usanne ting om meg til sjefen for å sabotere for meg. Hun baksnakker meg også til andre kollegaer. I tillegg til alt det så bruker hun dobbelt så lang tid på arbeidsoppgavene sine enn oss andre. TS minner meg litt om hu.

Det synes ikke jeg. Du høres forresten veldig ung ut.

Anonymous poster hash: 064e8...fac

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...