AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #21 Skrevet 29. september 2015 Det kan godt hende du har truffet en bedreviter, men jeg tror nok at de aller fleste nyansatte er forsiktige og lærevillige i begynnelsen. Kan godt hende at den nyansatte oppfattet skepsisen og holdningen din, og derfor prøvde å sette deg litt på plass. Folk pleier å like de som liker en selv.. Hvis du smiler, er imøtekommende og åpen for å høre de nyansatte sine innspill, vil sannsynligvis de være likedan tilbake. Alle har noe å bidra med på sin måte, både nyutdannede og erfarne. Tverrfaglig samarbeid og respekt for ulik kompetanse er også viktig! Anonymous poster hash: 27732...254 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #22 Skrevet 29. september 2015 Jobber du innen helse? Sykehjem? Anonymous poster hash: 6a8e4...b51 Det stemmer. Jobber innen helse, og vi som har vært ansatt en stund kjenner faktisk bedre til pasienten/ beboeren og dens sykdomsbilde/ diagnoser enn en nyansatt. Vår jobb ved siden av pleiedelen er å vurdere og videreformidle, også er det legen som tar avgjørelser. Klart vi reagerer når disse unge nyutdannede kommer og skal leke lege og sykepleier. ts Anonymous poster hash: 5fd9a...a04 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #23 Skrevet 29. september 2015 Alle som kommer inn på en ny arbeidsplass bør være litt forsiktige i starten og unngå å buse frem og overkjøre andre før de har kommet litt inn i miljøet. Det handler da ikke om alder? Anonymous poster hash: 64153...427 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #24 Skrevet 29. september 2015 Det kan godt hende du har truffet en bedreviter, men jeg tror nok at de aller fleste nyansatte er forsiktige og lærevillige i begynnelsen. Kan godt hende at den nyansatte oppfattet skepsisen og holdningen din, og derfor prøvde å sette deg litt på plass. Folk pleier å like de som liker en selv.. Hvis du smiler, er imøtekommende og åpen for å høre de nyansatte sine innspill, vil sannsynligvis de være likedan tilbake. Alle har noe å bidra med på sin måte, både nyutdannede og erfarne. Tverrfaglig samarbeid og respekt for ulik kompetanse er også viktig! Anonymous poster hash: 27732...254 Alle nyansatte blir møtt med et åpent sinn. Alle fortjener selvsagt en sjangse, men når de kommer og tror de vet og kan alt og i tillegg prater til deg som om du er bestisen dens, ja da må det være lov å reagere. Ofte er vi flere som reagerer på enkelte nyansatte, både av oss voksne og av den yngre garde. Anonymous poster hash: 5fd9a...a04 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #25 Skrevet 29. september 2015 Det stemmer. Jobber innen helse, og vi som har vært ansatt en stund kjenner faktisk bedre til pasienten/ beboeren og dens sykdomsbilde/ diagnoser enn en nyansatt. Vår jobb ved siden av pleiedelen er å vurdere og videreformidle, også er det legen som tar avgjørelser. Klart vi reagerer når disse unge nyutdannede kommer og skal leke lege og sykepleier. ts Anonymous poster hash: 5fd9a...a04 Visste jeg det ikke Det er et kjent fenomen at de som har jobbet på sykehjem lengst ser ned på de nye ansatte og tror de eier stedet- slik som skreppamedleppa sa rett og slett markere teritoriet sitt kraftig. Her er ikke problemet de nyansatte, men rett og slett deres giftige holdninger til de nyansatte. Dette merkes godt. Anonymous poster hash: 6a8e4...b51 12
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #26 Skrevet 29. september 2015 Visste jeg det ikke Det er et kjent fenomen at de som har jobbet på sykehjem lengst ser ned på de nye ansatte og tror de eier stedet- slik som skreppamedleppa sa rett og slett markere teritoriet sitt kraftig. Her er ikke problemet de nyansatte, men rett og slett deres giftige holdninger til de nyansatte. Dette merkes godt. Anonymous poster hash: 6a8e4...b51 At giftige holdninger for lov til å vokse og eksistere er jo i bunn og grunn et ledelsesproblem der en har svake ledere som ikke tør ta tak i holdningsproblemer. Det er selvfølgelig et problem i seg selv, men er ikke nødvendigvis relatert til nyansatte som tar mye plass. Anonymous poster hash: 168c0...4d3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #27 Skrevet 29. september 2015 Det stemmer. Jobber innen helse, og vi som har vært ansatt en stund kjenner faktisk bedre til pasienten/ beboeren og dens sykdomsbilde/ diagnoser enn en nyansatt. Vår jobb ved siden av pleiedelen er å vurdere og videreformidle, også er det legen som tar avgjørelser. Klart vi reagerer når disse unge nyutdannede kommer og skal leke lege og sykepleier. ts Anonymous poster hash: 5fd9a...a04 Du må være en marerittkollega med sånne holdninger! Hvis du faktisk møtte nyansatte med noe av den ydmykheten du forventer av dem hadde du kommet så mye lenger. I stedet dyrker du frem et giftig arbeidsmiljø som motvirker erfaringsutveksling og gjensidig opplæring og nytte. Anonymous poster hash: 036dc...073 10
Summers Skrevet 29. september 2015 #28 Skrevet 29. september 2015 (endret) Ingen fare med meg. Jeg har min stilling, og den kan ingen ta fra meg. Anonymous poster hash: 5fd9a...a04 Det er jo nettopp det jeg skriver, at stillingsvernet er så sterkt at de ansatte tror de eier jobben sin! En del nyutdannende er fra dessertgenerasjonen Anonymous poster hash: d82bc...24b Dessertgenerasjonen var vel opprinnelig født like etter krigen og unge rundt 1968. Endret 29. september 2015 av Summers 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #29 Skrevet 29. september 2015 At nyansatte ofte har mer oppdatert kunnskap stemmer ofte nok, men det alene er som regel ikke nok til gjøre forbedringer. For det første så er det mange eksisterende ansatte som også har oppdatert seg underveis, for det andre må ny kunnskap ses i sammenheng med erfaring. I min bransje er det f. eks. ikke alle nye løsninger og produkter som fungerer så bra i praksis som det fremstår på papiret, og vi har vært mer enn nærme flere katastrofer på grunn av at ferske ansatte har fått litt for mye gehør for å bare innføre løsninger uten å høre på de som har vært med lenge, og som har mye kunnskap om hva som fungerer i praksis. Og det er stort sett meg og en håndfull andre som får jobben å rydde opp igjen når ting går galt, og da forventer jeg faktisk at nyansatte er litt ydmyk i forhold til eksisterende kunnskap. Det betyr ikke at man aldri gjør noe nytt - det gjøres likevel stadig hos oss - men at man må se på de praktiske konsekvensene av det, og akkurat det kommer gjerne med erfaring. For det tredje må ny kunnskap og nye metoder sees i sammenheng med stedet man jobber. Det er ikke slik at f. eks. en helt ny og super ledelsesteori virker like godt i alle miljøer, selv om man har lært på BI at mange miljøer har hatt nytte av det. Det å kunne se ting i sammenheng er igjen noe som gjerne følger av erfaring. Min erfaring tilsier at mange nye forslag til endringer kan være gode isolert sett, men mangler en god nok kost/nytteanalyse og undervurderer til tider kraftig hva som kreves av påfølgende endringer i organisasjonen. Underestimering er i det hele tatt et stort problem i "min" bransje, og mangel på erfaring er en av faktorene. Anonymous poster hash: 168c0...4d3 Jeg svarte utfra at jeg jobber i helsevesenet, noe jeg fikk en følelse av at ts gjorde også. Det viste seg å stemme.. I andre bransjer aner jeg ikke hvordan det er. Men innen helse skjer utviklingen ganske fort, og det er skummelt å holde seg i en "slik har vi alltid gjort det"-mentalitet. Om jeg skal tippe, er ts en gammel hjelpepleier som føler behov for å markere seg overfor en nyutdannet sykepleier eller kanskje en ung (kvinnelig) lege. Det er såå typisk at dere aner det ikke altså.. Anonymous poster hash: f21c9...ea4 10
Amantheia Skrevet 29. september 2015 #30 Skrevet 29. september 2015 Det stemmer. Jobber innen helse, og vi som har vært ansatt en stund kjenner faktisk bedre til pasienten/ beboeren og dens sykdomsbilde/ diagnoser enn en nyansatt. Vår jobb ved siden av pleiedelen er å vurdere og videreformidle, også er det legen som tar avgjørelser. Klart vi reagerer når disse unge nyutdannede kommer og skal leke lege og sykepleier. ts Anonymous poster hash: 5fd9a...a04 Når ein er nyutdanna, så leiker ein ikkje sjukepleiar. Ein ER sjukepleiar. Voks opp. 11
Macro Skrevet 29. september 2015 #31 Skrevet 29. september 2015 Dette må gå begge veier. Når jeg en dag er ferdig utdannet sykepleier vil jeg ha respekt som sykepleier, ikke bare en nyutdannet. Jeg kommer selv til å ha stor respekt for de som har vært faglærte i årevis, og ta til meg det de har av erfaring, råd og tips. Og når den dagen kommer søker jeg etter de "gamle" som er vennlige og hjelpsomme. De med ovenfra-og-ned- holdning kommer jeg ikke til å bry meg så mye om(tror du havner her TS). Gjensidig respekt er viktig uansett hvor, hva og hvordan.
Ginny Skrevet 29. september 2015 #32 Skrevet 29. september 2015 Alle nyansatte blir møtt med et åpent sinn. Alle fortjener selvsagt en sjangse, men når de kommer og tror de vet og kan alt og i tillegg prater til deg som om du er bestisen dens, ja da må det være lov å reagere. Ofte er vi flere som reagerer på enkelte nyansatte, både av oss voksne og av den yngre garde. Anonymous poster hash: 5fd9a...a04 Ja fysj og æsj, noen som snakker til deg som om dere er venner..! At de ikke vet sin plass.. Ting går begge veier TS. Som nyansatt er det mye å sette seg inn i, og personlig lærte jeg best av de som hadde jobbet der lenge og hadde lyst til å dele av sin kunnskap. De som hadde samme holdning som deg TS, som ble snurte hvis jeg spurte om ting, og gjerne også kom med fraser av typen "vi fast ansatte har bestemt...", de var det til slutt ingen vits å spørre. Man fikk ikke noe fornuftig ut av dem uansett, de var så opptatt med å være høye på seg selv. Selvfølgelig fins det mennesker som tror de kan alt og vet alt, fra første dag. Og de som ikke egentlig vil ha jobben, men som fikk den fordi tanta deres er sjefen. Og de som faktisk har lyst til å lære og gjøre best mulig jobb.. 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #33 Skrevet 29. september 2015 Tror ikke du helt vet hvor mye en nyutdannet sykepleier, for ikke å snakke om en nyutdannet lege faktisk kan! og de har faktisk et helt annet ansvar for pasienten enn det en hjelpepleier har, uansett erfaring. De kan ikke bare stole på din "slik har vi alltid gjort det", fordi de må følge det som er faglig korrekt, samt at de har kunnskaper som går utover det "som vanligvis skjer" ved ulike diagnoser. De vet om ting som er usannsynlig, men som må tas hensyn til. De har faktisk medisinsk ansvar for pasienten, og må kunne personlig stå inne for avgjørelsene. De kan ikke skylde på at noe går galt fordi du sa at det pleier å gå greit. Jeg forstår at det kan føles som om de tar seg til rette, men jeg skal love deg at de bare ønsker å gjøre jobben sin så riktig som mulig. Og da er det godt å ha en erfaren kollega som faktisk støtter deg og kommer med gode råd. Ikke viser med hele seg at "du må ikke komme her og tro du er noe". Og nei, jeg er ikke nyutdannet, men jeg har jo vært det en gang. Anonymous poster hash: f21c9...ea4 7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #34 Skrevet 29. september 2015 Synes den unge generasjonen er for kravstore, de vil ha sjefsstillinger med en gang (i hvert fall de jeg har vært borti), er sjefete og nedlatende. En del nyutdannede er helt klart bortskjemte og vant med å få alt de peker på. De shopper jobber som om det var deres garderobe og forventer at ting skal legges til rette for dem, hva gjelder arbeidstid, arbeidsoppgaver osv. osv. Synes absolutt utdanningsstedene har en jobb å gjøre med å oppdra de nyutdannede litt bedre, og ha en mer ydmyk tilnærming til arbeidslivet. Rett og slett fordi teori og praksis er to helt forskjellige ting. I arbeidslivet så må en faktisk ha litt respekt for andre yrkesgrupper også, og jeg opplever overraskende mange nyutdannede som kun ser sitt eget fagfelt, og på den måten skaper de større friksjoner enn nødvendig fordi de absolutt skal ha ting på sin måte, og skjønner ikke at de må være en del av et samspill for at prosjekter skal komme i land på en tilfredsstillende måte. Anonymous poster hash: d82bc...24b 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #35 Skrevet 29. september 2015 Synes absolutt utdanningsstedene har en jobb å gjøre med å oppdra de nyutdannede litt bedre, og ha en mer ydmyk tilnærming til arbeidslivet. Rett og slett fordi teori og praksis er to helt forskjellige ting. I arbeidslivet så må en faktisk ha litt respekt for andre yrkesgrupper også, og jeg opplever overraskende mange nyutdannede som kun ser sitt eget fagfelt, og på den måten skaper de større friksjoner enn nødvendig fordi de absolutt skal ha ting på sin måte, og skjønner ikke at de må være en del av et samspill for at prosjekter skal komme i land på en tilfredsstillende måte. Anonymous poster hash: d82bc...24b Du kan virkelig ikke forvente at nyutdannede ser dette! Det er sånt man bare lærer av å faktisk være i jobben og det er helt åpenbart at de nyutdannede må ha råd og veiledning, ikke hurper som ser ned på dem og skal "sette dem på plass". Har du aldri vært ny i en situasjon der du først i ettertid har innsett hvor mye du ikke kunne? Har du aldri lært noe nytt av noen som ser på det gamle kjente med friske øyne? Man kan lære noe av ethvert menneske man møter. Anonymous poster hash: 036dc...073
Gjest Raindrops Skrevet 29. september 2015 #36 Skrevet 29. september 2015 Ikke overraskende at du jobber innen helse, virker som om det er skikkelig dårlig kultur der mellom nyansatte og veteraner. Bare det at du bruker formuleringen "vit din plass"... En slik ovenfra- og ned-holdning skaper ikke samspill og godt læringsmiljø på arbeidsplassen. 7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #37 Skrevet 29. september 2015 Kan det hende at nyansatte er noe nervøse og redde for ikke å være gode nok? At de da forsøker å vise hva de faktisk kan og at de ikke vil bli sett på som dumme, som noen som ikke lærer raskt nok? Det er ikke alltid enkelt å komme inn i en ny jobb. De som jobber der har sine rutiner og kjenner sine kollegaer, mens den nye blir kanskje vurdert etter alle kunstens regler. Respekt går begge veier. Tenk litt på hvordan nyutdannede og nyansatte har det. De vil nok helt sikkert bare gjøre det beste for jobben og kollegaene sine. Anonymous poster hash: f4e5f...a5e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #38 Skrevet 29. september 2015 Jeg svarte utfra at jeg jobber i helsevesenet, noe jeg fikk en følelse av at ts gjorde også. Det viste seg å stemme.. I andre bransjer aner jeg ikke hvordan det er. Men innen helse skjer utviklingen ganske fort, og det er skummelt å holde seg i en "slik har vi alltid gjort det"-mentalitet. Om jeg skal tippe, er ts en gammel hjelpepleier som føler behov for å markere seg overfor en nyutdannet sykepleier eller kanskje en ung (kvinnelig) lege. Det er såå typisk at dere aner det ikke altså..Anonymous poster hash: f21c9...ea4 Mitt svar kan sannsynligvis også generaliseres til de fleste andre yrker. Jeg jobber selv i et yrke der det går meget kjapt i svingene med tanke på ny teknologi (jobber altså i et teknologiyrke), men at utviklingen av nye konsepter, teknologier og metoder går veldig raskt er ikke det samme som at en umiddelbart kan ta dette i bruk i store organisasjoner med kanskje mange tusen ansatte, kunder, konsulenter og andre interessehavere. Nå er jeg ikke helsepersonell, men jeg antar at et et nytt behandlingsopplegg eller en ny medisin eller behandlingsmetode som det har blitt skrevet om i forskningen heller ikke umiddelbart kan tas inn i norske helseinstitusjoner den dagen det kommer på trykk. Det betyr ikke at man ikke både kan og gjøre må endringer etter som tiden går, men at det må gjøres en kost/nytteanalyse, vurdere fordeler opp mot eventuelle bakdeler og vurdere hvilke konsekvenser det har. Det er akkurat disse vurderingene det erfaringsmessig ofte skorter på hos nyutdannede og som kommer med erfaring, og som jeg skrev så har vi vært nær noen store katastrofer fordi enkelte ferske prosjektledere gjerne ville gjøre noen endringer raskt uten god nok forankring. Metodene og teknologien var bra nok i seg selv den, men når det overhodet ikke var konsekvenstenkning eller en ide om kontekst inne i bildet så var en håndfull eldre og mer erfarne arbeidstakere hos oss den eneste grunnen til at disse tingene likevel endte bra, men da kun med massiv og kostbar overtidsbruk. Anonymous poster hash: 168c0...4d3
Summers Skrevet 29. september 2015 #39 Skrevet 29. september 2015 Spesielt i helsesektoren er det alt for mange "gamle travere" som driver med kvakksalveri. I stedet for å forholde seg til den nyeste vitenskapelige kunnskapen(som de nyutdannede har lært) så bygger de på magefølelsen og sin egen personlige ikke vitenskapelige erfaring. Det er ikke så farlig med dobbel blindtest så lenge en selv har noen personlige erfaringer man kan generalisere utifra. 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #40 Skrevet 29. september 2015 Tror ikke du helt vet hvor mye en nyutdannet sykepleier, for ikke å snakke om en nyutdannet lege faktisk kan! og de har faktisk et helt annet ansvar for pasienten enn det en hjelpepleier har, uansett erfaring. De kan ikke bare stole på din "slik har vi alltid gjort det", fordi de må følge det som er faglig korrekt, samt at de har kunnskaper som går utover det "som vanligvis skjer" ved ulike diagnoser. De vet om ting som er usannsynlig, men som må tas hensyn til. De har faktisk medisinsk ansvar for pasienten, og må kunne personlig stå inne for avgjørelsene. De kan ikke skylde på at noe går galt fordi du sa at det pleier å gå greit. Jeg forstår at det kan føles som om de tar seg til rette, men jeg skal love deg at de bare ønsker å gjøre jobben sin så riktig som mulig. Og da er det godt å ha en erfaren kollega som faktisk støtter deg og kommer med gode råd. Ikke viser med hele seg at "du må ikke komme her og tro du er noe". Og nei, jeg er ikke nyutdannet, men jeg har jo vært det en gang.Anonymous poster hash: f21c9...ea4 Hvorfor blander du inn dette jeg har uthevet? Jeg skreiv at nyutdannede "leker" lege og sykepleier, mens de i realiteten selv er helsefagarbeidere eller assistenter. De kan alt og vet alt - tror de selv. Anonymous poster hash: 5fd9a...a04 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå