AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #1 Skrevet 29. september 2015 Er så lei av helt unge nyansatte, enten de er under utdanning eller akkurat ferdig utdannet. Hvorfor prøver dere å gjøre dere til bedrevitere? Hvorfor prøver dere å gi inntrykk av at dere vet mer enn oss fagarbeidere som har vært i yrket siden før dere ble født? Hva med å starte et nytt arbeidsforhold ved å være litt ydmyk? Hvorfor ikke føle seg litt fram og bli kjent på arbeidsplassen og med kollegaer istedenfor å prøve å heve dere over oss som har jobbet fra før dere ble født? En annen ting, vi som er voksne kan fint jobbe med dere, men vi trenger ikke bli venninne med de på våre barns alder. Bare dere klarer å jenke dere og innrette dere litt så kan vi fungere bra sammen, men vi aksepterer ikke dere som kommer og tror dere er noe bedre enn oss. Anonymous poster hash: 5fd9a...a04 15
skreppamedleppa Skrevet 29. september 2015 #2 Skrevet 29. september 2015 (endret) Jeg føler det på ingen måte slik du gjør ang nyutdannede. Eller det vil si, jo da selvsagt er det et par jyplinger men jaggu er det mange gammliser som mener at de har sprayet sin odør av markeringsspray over alle møblene på arbeidsplassen sin også og leker eldste katta i sandkassen.. Ikke vet jeg hva som er best og verst av de arrogante jyplingene eller de med et sterkt markeringsbehov som sprayer ned arbeidsplassen med "du må bare ikke komme her og komme her" holdning. Viss alle er litt ydmyke ovenfor en annen tror jeg en skaper en best mulig arbeidsplass. Jeg har lært mye av mine eldre kolleger og jeg har lært mye av mine yngre kolleger , og når alt kommer til alt spiller det ingen trille hvor gammel noen er for min del om kunnskapen de sitter med er noe jeg kan ta til meg. Jeg tror ikke alltid at det er slik at de eldste vet best når en f.eks vet hvor mye nytt som er kommet i de senere årene og nyere og bedre måter å gjøre ting på. Når det er sagt tror jeg selvsagt ikke at den yngre garde er klokere og langt smartere enn den eldre garde. En lærer av hverandre og jeg tror en kommer best overens med ydmyket ovenfor både de eldre og de yngre. Endret 29. september 2015 av skreppamedleppa 49
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #3 Skrevet 29. september 2015 Jeg føler det på ingen måte slik du gjør ang nyutdannede. Eller det vil si, jo da selvsagt er det et par jyplinger men jaggu er det mange gammliser som mener at de har sprayet sin odør av markeringsspray over alle møblene på arbeidsplassen sin også og leker eldste katta i sandkassen.. Ikke vet jeg hva som er best og verst av de arrogante jyplingene eller de med et sterkt markeringsbehov som sprayer ned arbeidsplassen med "du må bare ikke komme her og komme her" holdning. Viss alle er litt ydmyke ovenfor en annen tror jeg en skaper en best mulig arbeidsplass. Jeg har lært mye av mine eldre kolleger og jeg har lært mye av mine yngre kolleger , og når alt kommer til alt spiller det ingen trille hvor gammel noen er for min del om kunnskapen de sitter med er noe jeg kan ta til meg. Jeg tror ikke alltid at det er slik at de eldste vet best når en f.eks vet hvor mye nytt som er kommet i de senere årene og nyere og bedre måter å gjøre ting på. Når det er sagt tror jeg selvsagt ikke at den yngre garde er klokere og langt smartere enn den eldre garde. En lærer av hverandre og jeg tror en kommer best overens med ydmyket ovenfor både de eldre og de yngre. Du har mye rett i det du sier her, men som nyansatt så bør man føle seg fram på arbeidsplassen før man begynner å markere seg. Å de yngre kan helt klart ha ny giv å komme med, men stikkordet er fortsatt "føl dere fram" og respekter rutiner og arbeidsmåter, og det er måten man markerer seg på. Kommer det noen unge nyansatte og turer fram som om de vet alt, ja da må de tåle å bli møtt med en kald skulder. Jeg mener ikke at de "gamle" er eldst, men man skal likevel ha respekt for jobben de gjør. Anonymous poster hash: 5fd9a...a04 1
Summers Skrevet 29. september 2015 #4 Skrevet 29. september 2015 (endret) Jeg har stor forståelse for at de gamle arbeidstakerne føler seg utkonkurrert når det kommer friske hoder og hender til arbeidsplassen med den nyeste kunnskapen. Men i stedet for å klage så burde de kanskje enten gjøre en bedre jobbe eller være lojal nok mot arbeidsgiver og ikke tviholde på en jobb de ikke er skikket til. Arbeidstakerne har et alt for sterkt vern slik at arbeidstakere får fortsette selv om de jobber langt tregere enn hva som burde vært akseptert. Dette går naturligvis utover de motiverte arbeiderne som må dra på daukjøttet. Det betyr en mer utrygg arbeidsplass, mindre produktiv som fører til lavere lønninger og at det blir vanskeligere å ansette motiverte arbeidstakere(siden arbeidsgiver vet at når de først er ansatt har de frikort til å gjøre som de vil) Virker som om de gamle arbeidstakerne tror de eier arbeidsplassen i stedet for å forstå at de bare er ansatte arbeidsgiveren ikke klarer å bli kvitt. Endret 29. september 2015 av Summers 5
skreppamedleppa Skrevet 29. september 2015 #5 Skrevet 29. september 2015 (endret) Du har mye rett i det du sier her, men som nyansatt så bør man føle seg fram på arbeidsplassen før man begynner å markere seg. Å de yngre kan helt klart ha ny giv å komme med, men stikkordet er fortsatt "føl dere fram" og respekter rutiner og arbeidsmåter, og det er måten man markerer seg på. Kommer det noen unge nyansatte og turer fram som om de vet alt, ja da må de tåle å bli møtt med en kald skulder. Jeg mener ikke at de "gamle" er eldst, men man skal likevel ha respekt for jobben de gjør. Anonymous poster hash: 5fd9a...a04 Som sagt ydmykhet er viktig begge leirene. De eldre på en arbeidsplass bør også få de yngre til å føle seg vel, være villig til lytte og ikke tro at fordi de har gjort noe på en måte i 40 år så er det slik det alltid skal gjøres. Igjen kunnskap spesielt på arbeidsplasser er ikke statisk men endres ofte igjennom tiden. Selvsagt bør en ikke komme durene den første dagen på jobb og nesten forlange sjefsstolen og dure frem og tro at nå er en kommet i arbeidslivet så her bestemmer de. Men det jeg mener er at du viser en veldig ovenfra og ned holdning i hi, denne var jeg uenig i. Jeg er selv ikke nyutdannet heller er jeg ikke en gammlings i gamet og som sagt jeg lærer stadig vekk fra folk, om de er 20 eller 60 det spiller jo ingen rolle vel? Og jeg håper da inderlig at når jeg har vært 30 år i gamet at jeg ikke blir en arrogant kjær ring som tror at jeg kan alt og vet alt og at den yngre garde ikke kan noenting. Igjen en finner like mange av disse på arbeidsplasser i det norske land, og ingen av disse skaper gode arbeidsplasser eller miljø. Ønsker en ydmykhet og respekt lykkes en best om en gir det samme tilbake i hi virker det ikke som at det er så veldig mye av noen av delene, (jeg kan selvsagt ikke i tale meg om verken hvordan du er eller hvordan de nyutdannede er på din arbeidsplass så her snakker jeg om hvordan du formulerer deg i tråden). Endret 29. september 2015 av skreppamedleppa 9
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #6 Skrevet 29. september 2015 Oida, mistet du drømmestillingen til en nyutdannet? Mega shiipt asssss...Anonymous poster hash: cfa72...331 11
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #7 Skrevet 29. september 2015 Jeg har stor forståelse for at de gamle arbeidstakerne føler seg utkonkurrert når det kommer friske hoder og hender til arbeidsplassen med den nyeste kunnskapen. Men i stedet for å klage så burde de kanskje enten gjøre en bedre jobbe eller være lojal nok mot arbeidsgiver og ikke tviholde på en jobb de ikke er skikket til. Arbeidstakerne har et alt for sterkt vern slik at arbeidstakere får fortsette selv om de jobber langt tregere enn hva som burde vært akseptert. Dette går naturligvis utover de motiverte arbeiderne som må dra på daukjøttet. Det betyr en mer utrygg arbeidsplass, mindre produktiv som fører til lavere lønninger og at det blir vanskeligere å ansette motiverte arbeidstakere(siden arbeidsgiver vet at når de først er ansatt har de frikort til å gjøre som de vil) Virker som om de gamle arbeidstakerne tror de eier arbeidsplassen i stedet for å forstå at de bare er ansatte arbeidsgiveren ikke klarer å bli kvitt. Wow sier jeg. Det er da ingen som sier at voksne erfarne arbeidstakere ikke duger. Det er ikke det det er snakk om, men at de yngre kan være litt ydmyke når de kommer til en arbeidsplass. Dessuten, hvem er det som har størst arbeidsmoral og minst fravær? Jo, de voksne. Oida, mistet du drømmestillingen til en nyutdannet? Mega shiipt asssss...Anonymous poster hash: cfa72...331 Ingen fare med meg. Jeg har min stilling, og den kan ingen ta fra meg. Anonymous poster hash: 5fd9a...a04 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #8 Skrevet 29. september 2015 For en kjerringarbeidsplass du jobber på, TS. Det du beskriver er et kroneksempel på hvordan man dreper initiativ og tiltakslyst.Anonymous poster hash: a5ae0...d72 14
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #9 Skrevet 29. september 2015 Er så lei av helt unge nyansatte, enten de er under utdanning eller akkurat ferdig utdannet. Hvorfor prøver dere å gjøre dere til bedrevitere? Hvorfor prøver dere å gi inntrykk av at dere vet mer enn oss fagarbeidere som har vært i yrket siden før dere ble født? Hva med å starte et nytt arbeidsforhold ved å være litt ydmyk? Hvorfor ikke føle seg litt fram og bli kjent på arbeidsplassen og med kollegaer istedenfor å prøve å heve dere over oss som har jobbet fra før dere ble født? En annen ting, vi som er voksne kan fint jobbe med dere, men vi trenger ikke bli venninne med de på våre barns alder. Bare dere klarer å jenke dere og innrette dere litt så kan vi fungere bra sammen, men vi aksepterer ikke dere som kommer og tror dere er noe bedre enn oss. Anonymous poster hash: 5fd9a...a04 Vedder på at du har en FB profil og bruker Google daglig. Gjett hvem som skape de teknologiene? Shit goes both ways in a relationship. Anonymous poster hash: 1a69c...7b4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #10 Skrevet 29. september 2015 Skjønner godt at de nye har behov for å hevde seg litt, om de blir møtt med holdningene til ts.. De unge har like stor rett til å bestemme på jobben som det du har. Ja, du har mer erfaring. MEN de har ofte myye mer oppdatert kunnskap, samt kan se gamle rutiner med et friskt blikk. Alle skal respektere hverandre, det er ikke slik at de nye skal føye seg etter alt og bare være ydmyke. Det er naturlig å føle seg litt fram når man starter i ny jobb, men det gjelder uavhengig av alder. En ny, men erfaren sjef bør også trå litt varsomt i starten for å bli likt. Men når det gjelder faglige ting er det riktig å si det man mener syns jeg.Anonymous poster hash: f21c9...ea4 9
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #11 Skrevet 29. september 2015 Skjønner godt at de nye har behov for å hevde seg litt, om de blir møtt med holdningene til ts.. De unge har like stor rett til å bestemme på jobben som det du har. Ja, du har mer erfaring. MEN de har ofte myye mer oppdatert kunnskap, samt kan se gamle rutiner med et friskt blikk. Alle skal respektere hverandre, det er ikke slik at de nye skal føye seg etter alt og bare være ydmyke. Det er naturlig å føle seg litt fram når man starter i ny jobb, men det gjelder uavhengig av alder. En ny, men erfaren sjef bør også trå litt varsomt i starten for å bli likt. Men når det gjelder faglige ting er det riktig å si det man mener syns jeg.Anonymous poster hash: f21c9...ea4 At nyansatte ofte har mer oppdatert kunnskap stemmer ofte nok, men det alene er som regel ikke nok til gjøre forbedringer. For det første så er det mange eksisterende ansatte som også har oppdatert seg underveis, for det andre må ny kunnskap ses i sammenheng med erfaring. I min bransje er det f. eks. ikke alle nye løsninger og produkter som fungerer så bra i praksis som det fremstår på papiret, og vi har vært mer enn nærme flere katastrofer på grunn av at ferske ansatte har fått litt for mye gehør for å bare innføre løsninger uten å høre på de som har vært med lenge, og som har mye kunnskap om hva som fungerer i praksis. Og det er stort sett meg og en håndfull andre som får jobben å rydde opp igjen når ting går galt, og da forventer jeg faktisk at nyansatte er litt ydmyk i forhold til eksisterende kunnskap. Det betyr ikke at man aldri gjør noe nytt - det gjøres likevel stadig hos oss - men at man må se på de praktiske konsekvensene av det, og akkurat det kommer gjerne med erfaring. For det tredje må ny kunnskap og nye metoder sees i sammenheng med stedet man jobber. Det er ikke slik at f. eks. en helt ny og super ledelsesteori virker like godt i alle miljøer, selv om man har lært på BI at mange miljøer har hatt nytte av det. Det å kunne se ting i sammenheng er igjen noe som gjerne følger av erfaring. Min erfaring tilsier at mange nye forslag til endringer kan være gode isolert sett, men mangler en god nok kost/nytteanalyse og undervurderer til tider kraftig hva som kreves av påfølgende endringer i organisasjonen. Underestimering er i det hele tatt et stort problem i "min" bransje, og mangel på erfaring er en av faktorene. Anonymous poster hash: 168c0...4d3 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #12 Skrevet 29. september 2015 Det stemmer ikke at nyutdannede ofte har den beste kompetansen. Det er helt klart de som har jobbet innenfor et tema (med unntak fra IT-bransjen, der er de nyutdannede mest oppdatert), men for svært andre jobber så er det helt oppskrytt å si at de nyutdannede har beste kompetansen. En del nyutdannende er fra dessertgenerasjonen som har blitt behandlet som om de er verdens navle - av curlingforeldre, og av samfunnet som sier at du skal kreve din rett. Og da får en ny arbeidstakere som har litt for stor tro på dem selv enn det evnene deres skulle tilsi. Så jeg er absolutt for at nyutdannede bør bli mer ydmyke, og ikke bare komme rett inn og sette alle andre på plass, og der målet er å markere seg mest mulig. Har jobbet med noen slike, og de burde definitivt jekket seg en del hakk ned. Anonymous poster hash: d82bc...24b 8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #13 Skrevet 29. september 2015 Vedder på at du har en FB profil og bruker Google daglig. Gjett hvem som skape de teknologiene? Shit goes both ways in a relationship. Anonymous poster hash: 1a69c...7b4 De som var ferdig utdannet i går? Anonymous poster hash: 064e8...fac 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #14 Skrevet 29. september 2015 Ydmyk bør man vel være unasett om man er nyutdannet, leder eller hva det måtte være? Det er irriterende med folk som tror de vet, kan alt og tror de kan bestemme, uansett nyutdannet eller ikke. Da bør man vel kanskje finne seg en jobb der man jobber for det meste for seg selv Jeg er selv nesten nyutdannet fra BI, og vis man i det heletatt har fulgt med i timen vet man godt at det ikke fungerer slik, og at hver enkel arbeidsplass er unike. Dermed passer ikke alle "teorier" til hver arbeidsplass. Vet ikke med andre studieplasser, men vi har hatt veldig lite teori og mye praksis, eller blandet dette inn med hverandre. Vi har stadig jobbet med bedrifter i oppgaver, jobbet for dem eller analysert dem. Er det ren teori får vi alltid en obs obs, med at dette ikke stemmer med virkligheten. De fleste lærerene våres har også vært i arbeidsmarkedet i det feltet de underviser i, slik at de klarer å skille på hva som er realitet eller kun en teori som sjeldent fungerer i praksis. Det jeg kan si etter det jeg har erfart er at de plassene jeg har jobbet der det er litt eldre ansatte er at de er lite villige til å endre på noe. Uansett om det er en ung uerfaren eller en eldre erfaren som kommer med forslag. Markedet er i stadig endring og mange bedrifter klarer ikke å endre seg i takt med markedet. Et samarbeid med både erfarne og nyutdannede må jo være utrolig bra for både bedriften og de ansatte………selfølgelig med ydmykhet fra begge sider Jeg har også erfart nyutdannede komme busende inn og tror de er proffe. De kom desverre ikke så langt med det. Sett de heller på plass og heller hør på dem når de ydmyke. En god start på arbeidslivet Anonymous poster hash: a9423...2bf
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #15 Skrevet 29. september 2015 Jobber du innen helse? Sykehjem? Anonymous poster hash: 6a8e4...b51 2
Amantheia Skrevet 29. september 2015 #16 Skrevet 29. september 2015 Ein bør kanskje ikkje alltid vere så kjepphøg sjølv om ein har vore yrkesaktiv lenge. Ting kan tross alt endre seg. 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #17 Skrevet 29. september 2015 Den generasjonen som er nyutdannet nå vet ikke hva ydmykhet er. De er bortskjemte og føler seg berettiget hele gjengen. Anonymous poster hash: c19cd...e27 2
Siri33 Skrevet 29. september 2015 #18 Skrevet 29. september 2015 Den generasjonen som er nyutdannet nå vet ikke hva ydmykhet er. De er bortskjemte og føler seg berettiget hele gjengen. Anonymous poster hash: c19cd...e27 Med en slik holdning er det kanskje ikke så rart de ikke klarer å være ydmyke. Kanskje litt lei av å bli tråkket på? Det er nok helt feil, men ja det er noen av dem akkurat som det finnes lite ydmykhet av mange eldre erfarne Like irriterende begge veier. 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #19 Skrevet 29. september 2015 Det stemmer ikke at nyutdannede ofte har den beste kompetansen. Det er helt klart de som har jobbet innenfor et tema (med unntak fra IT-bransjen, der er de nyutdannede mest oppdatert), men for svært andre jobber så er det helt oppskrytt å si at de nyutdannede har beste kompetansen. En del nyutdannende er fra dessertgenerasjonen som har blitt behandlet som om de er verdens navle - av curlingforeldre, og av samfunnet som sier at du skal kreve din rett. Og da får en ny arbeidstakere som har litt for stor tro på dem selv enn det evnene deres skulle tilsi. Så jeg er absolutt for at nyutdannede bør bli mer ydmyke, og ikke bare komme rett inn og sette alle andre på plass, og der målet er å markere seg mest mulig. Har jobbet med noen slike, og de burde definitivt jekket seg en del hakk ned. Anonymous poster hash: d82bc...24b Det jeg har uthevet stemmer på langt nær alltid, det er mange av de som har vært med en stund som stadig må oppdatere oss for å holde tritt med utviklingen. Dessuten er ikke IT bare IT, du har utvikling, drift, test, etc. og hver av disse "hovedbolkene" har sine underområder. Dessuten må du på godt og vondt også innen IT i større eller mindre grad forholde deg til det som er gjort før. Om du er konsulent for en kunde som har ulike eldre systemer som er godt innarbeidet og integrert, så kan du ikke bare endre det over natta. Du må endre over tid, i samspill med alle aktørene og interessehavere. Anonymous poster hash: 168c0...4d3 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #20 Skrevet 29. september 2015 Og jeg irriterer meg over folk som har vært der i 40 år og som tråkker på nyutdannede uansett hva de sier. Anonymous poster hash: 65dd7...b00 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå