Gå til innhold

hvor lett smitter herpes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt samme partner i 1,5 år nå, og han har genital herpes. Utbrudd ca 2 ganger i året. Vi bruker ikke kondom, og har sex ganske ofte. Men jeg har ikke fått dette, noe som selvfølgelig er bra! Men syntes at det er så rart. Lest litt på det, og det står at det kan smitte utenom utbrudd også. Eller er det en sjangse for at jeg har fått viruset, men slippet unna ubruddene? Og er det mulig at jeg ikke har blitt smittet til nå, men kan bli det for eksempel neste gang vi har sex? 

Anonymous poster hash: 96a75...acf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

:buss:

Anonymous poster hash: ed5e2...905
Skrevet

Det smitter lett under utbrudd, men kan smittenellers også. De fleste som blir smittet får ikke utbrudd, og vet dermed ikke at de har det. Du kan ta blodprøve for å teste om du har herpes 2. Men det er vel ingen vits i å teste før forholdet eventuelt er slutt.

Anonymous poster hash: 813b3...a82

• Liker 1
Skrevet

Ja, man kan fint være smittet uten å få utbrudd, det er nettopp derfor h. Og i teorien kan du bli smittet når som helst, selv om sjansen er størst i nærheten av utbrudd (men man kan fint ha små utbrudd som man ikke merker også).

Men hvorfor lurer du på dette nå etter så lang tid? Er du på vei ut av forholdet og er bekymret for å kunne smitte ny partner?

Anonymous poster hash: 5ba79...fc1
Skrevet

Skulle stå at det er nettopp derfor herpes sprer seg så lett...

• Liker 1
Skrevet

Og en ting til. Blodprøven kan så vidt jeg vet bare vise om du har antistoffer mot herpes i blodet, den skiller ikke på type 1 (munnsår) og type 2 så vidt jeg vet. Så man kan faktisk ikke vite om man er bærer av Herpes type 2 med mindre man har hatt utbrudd så man kan ta prøve rett fra blemmene.

Skrevet

Og en ting til. Blodprøven kan så vidt jeg vet bare vise om du har antistoffer mot herpes i blodet, den skiller ikke på type 1 (munnsår) og type 2 så vidt jeg vet. Så man kan faktisk ikke vite om man er bærer av Herpes type 2 med mindre man har hatt utbrudd så man kan ta prøve rett fra blemmene. Anonymous poster hash: 5ba79...fc1

Jo, blodprøven skiller mellom herpes 1 og herpes 2. Man ser om man har begge typene. Vet det, for har tatt den selv.

Skrevet

Jo, blodprøven skiller mellom herpes 1 og herpes 2. Man ser om man har begge typene. Vet det, for har tatt den selv.

Javel? Så bra da. Alle legenettsider jeg har funnet sier jo at det kun kan påvises sikkert når man tar prøve rett fra såret. Uansett så er type 1 veldig vanlig, og man kan også få den nedentil. Så det er vel spørsmål om det er så stor vits å teste seg. Det viktige er vel å alltid bruke kondom ved nye partnere, selv om heller ikke det gir noen garanti (smitter også ved oralsex) Jeg vet ikke om type 1 er like plagsom ved utbrudd i underlivet?

Skrevet

Javel? Så bra da. Alle legenettsider jeg har funnet sier jo at det kun kan påvises sikkert når man tar prøve rett fra såret. Uansett så er type 1 veldig vanlig, og man kan også få den nedentil. Så det er vel spørsmål om det er så stor vits å teste seg. Det viktige er vel å alltid bruke kondom ved nye partnere, selv om heller ikke det gir noen garanti (smitter også ved oralsex) Jeg vet ikke om type 1 er like plagsom ved utbrudd i underlivet? Anonymous poster hash: 5ba79...fc1

Herpes 2 er ofte mer plagsom, ja. Jeg hadde heldigvis ingen av typene, så sånn sett var det en lettelse med den blodprøven. Da var det testet spesifikt for begge herpestyper - og begge var negative. Men prøve direkte fra såret (helst i starten) er vel så sikkert, i alle fall for å se om man har herpes akkurat der. Mange blir jo smittet på munnen som barn, og en blodprøve ville jo slå ut på det. Herpes kan også smitte utenom de områdene kondomet dekker, selv om kondom beskytter litt.

Skrevet

Har hatt samme partner i 1,5 år nå, og han har genital herpes. Utbrudd ca 2 ganger i året. Vi bruker ikke kondom, og har sex ganske ofte. Men jeg har ikke fått dette, noe som selvfølgelig er bra! Men syntes at det er så rart. Lest litt på det, og det står at det kan smitte utenom utbrudd også. Eller er det en sjangse for at jeg har fått viruset, men slippet unna ubruddene? Og er det mulig at jeg ikke har blitt smittet til nå, men kan bli det for eksempel neste gang vi har sex?

Anonymous poster hash: 96a75...acf

Litt usikker på hvor lett det smitter, og om det er mindre sjans for at du blir smittet nå etter så lang tid. Så vidt jeg vet er det et spørsmål om tid føle du smittes. Men om du en gang får smitten så betyr det ikke at du får likt sykdomsforløp som kjæresten din.

Har herpes selv og har vært VELDIG plaget. Dvs i perioder utbrudd ca hver/annenhver mnd i opptil 1-2 1/2 uke!! Jeg har nå fått medisiner som hjelper meg veldig - men jeg har smitten i meg for alltid uansett... og føler meg totalt spedalsk til tider. 😢

Hadde jeg vært deg ville jeg beskyttet meg!!!😷

Jeg har hatt ubeskyttet sex i perioder med null aktivitet (har ikke sex ved synlig utbrudd), og ingen av mine faste partnere har blitt smittet. De har ikke brydd seg om å beskytte seg, selv om jeg har fortalt og forklart. Mens jeg selv ble smittet av en (ekkel) fyr etter bare en gang... jeg har aldri angret på noe mer i hele mitt liv. 😭😭😭

Anonymous poster hash: 762c9...502

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...