AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #1 Del Skrevet 28. september 2015 Hei Så, halvveis i biologistudiene fant jeg ut at det ikke var noe for meg og at det var null jobbmuligheter, og skiftet derfor over til molekylærbiologi som var mye mer interessant og jeg hørte det var bedre muligheter innen. Det gjorde at jeg etter 4 år (mange introfag overlappet, men måtte ta et år ekstra for å fylle inn fag) teknisk sett har bachelor i både biologi og molekylærbiologi (til neste sommer). Nå er jeg igjen usikker fordi jeg hører fra alle om hvor vanskelig det er å få seg jobb (til og med) med master i molekylærbiologi. Merker jeg blir utrolig stresset over hele situasjonen, men fant forleden masterstudiet Biomedisin på UiB, som jeg tror er midt i blinken for meg, da dette er det jeg vil jobbe med! Så da kommer det vanlige spørsmålet; får jeg jobb? Er det noen som er utdannet dette, kanskje til og med lignende bakgrunn, som har noen erfaringer ang. hva en kan jobbe som? Eller vil det lønne seg å gå den planlagte veien med master i Mol.bio.? Vil gjerne jobbe med forskning og går gjerne veien videre med doktorgrad, men har hørt at utsiktene for fast jobb er ganske dårlig da også? Håper noen tar seg tid til å svare, hadde blitt utrolig takknemlig Hilsen evig student Anonymous poster hash: 2e37e...771 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 28. september 2015 #2 Del Skrevet 28. september 2015 Hmm.. Ut fra det jeg klarte å se på sidene til UiB er det ikke all verdens forskjell på linjene, jeg tror nok at du kan velge en del fag + masteroppgave som passer deg uansett hvilken av de du velger. Jeg ville sett etter hva du kan tenke deg å jobbe med, og så velge den masteren som gir deg mest bredde innenfor dette. Det er ikke direkte enkelt å få seg jobb med master i molekylærbiologi, stipendiat kan nok være en del enklere, men hvorvidt det er stor forskjell på mol.bio og biomed det er vanskelig å si. Ingen av delene gir garantert jobb i Norge uansett, til det er vi alt for langt etter Ta den linja du er mest interessert i, så ordner det seg med jobb etterpå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #3 Del Skrevet 29. september 2015 Ta den linja du er mest interessert i, så ordner det seg med jobb etterpå Si det til de som studerer humaniora.Anonymous poster hash: 20cd1...de1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #4 Del Skrevet 29. september 2015 Takk for svar Du har rett i at jeg bør ta det jeg vil trives best med ja, men som AB sier så er det ikke alltid det løser seg... Har hørt mange skrekkhistorier med lange, lignende utdanninger som ender opp med å jobbe med noe helt urelevant eller måtte begynne på en ny utdanning, vil virkelig ikke ende opp der Også føler jeg at jeg har for lite kunnskap om biomedisin til å velge, men fikk ikke noe nyttig svar fra rådgiverne Anonymous poster hash: 2e37e...771 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 29. september 2015 #5 Del Skrevet 29. september 2015 Si det til de som studerer humaniora.Anonymous poster hash: 20cd1...de1 Haha, her var det snakk om hvilke av disse to linjene hun skulle ta da, ikke bland inn humaniora i det Takk for svar Du har rett i at jeg bør ta det jeg vil trives best med ja, men som AB sier så er det ikke alltid det løser seg... Har hørt mange skrekkhistorier med lange, lignende utdanninger som ender opp med å jobbe med noe helt urelevant eller måtte begynne på en ny utdanning, vil virkelig ikke ende opp der Også føler jeg at jeg har for lite kunnskap om biomedisin til å velge, men fikk ikke noe nyttig svar fra rådgiverne Anonymous poster hash: 2e37e...771 Litt av poenget jeg skulle fram til her er at ingen av disse linjene skiller seg veldig ut i forhold til hvor enkelt det er å få jobb. Begge to er like vanskelig, kan man si Det store spørsmålet er jo hva du vil. Hva vil du jobbe med? Vil du jobbe på lab, er molekylærbiologien et greit valg. Vil du noe annet, som dekkes bedre med biomed, så tar du det. Uansett vil du kunne tilpasse vha fagvalg og masteroppgave til det du vil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrsPiggyBank Skrevet 29. september 2015 #6 Del Skrevet 29. september 2015 Du kan jo alltids spørre rådgiver ved aktuelle universitet om de kan sette deg i kontakt med noen av studentene fra årets kull som nettopp (forhåpentligvis) fullførte? De sitter sikkert og kjenner på kroppen akkurat det du lurer på nå, og har sikkert vel så god oversikt som noen rådgiver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2015 #7 Del Skrevet 1. oktober 2015 Jeg har ikke peiling på noe av det du driver med, men syns jeg så en artikkel i Aftenposten i dag om noe av dette. Søk på nettutgaven deres. Det var noe om at det kom til å bli gode tider, da det var innvilget penger til forskning på feltet eller noe sånt...Anonymous poster hash: a4927...d6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå