AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #1 Skrevet 28. september 2015 Beklager veldig ekkelt innlegg.. Men jeg har ofte eller alltid mye sånne gule klumper på mandlene! Har hatt en som har sitter helt fast i nesten 1 år, i går løsnet den og det er blitt et "hakk" i mandlene der den har ligger! Er der normalt?! Er det en grunn til det samler seg sånne klumper der? Og hva gjør dere for å få det bort?! Få dårlig ånde av detAnonymous poster hash: bf267...727
Minya Skrevet 28. september 2015 #2 Skrevet 28. september 2015 Mandlene er fulle av sånne små groper og noen ganger setter det seg mandelpropper i dem. Disse proppene består av litt ymse, men bakterier er en av hovedbestanddelene og disse bakteriene produserer svovel, som fører til en helvetes dårlig ånde. Sliter du veldig med mandelpropper ville jeg tatt det opp med legen. Noen har verre tilfeller av mandelpropper enn andre, noen opplever det periodevis, mens andre kan gå et helt liv uten å oppdage en eneste propp. Enkelte har også operert bort mandlene for å få bukt med problemet. Noen løsner proppene enkelt selv ved å klemme på mandlene med q-tips eller fingeren, eller lirker dem ut med tannpirker, andre klarer ikke helt den teknikken pga veldig sterk brekningsrefleks. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #3 Skrevet 29. september 2015 Beklager veldig ekkelt innlegg.. Men jeg har ofte eller alltid mye sånne gule klumper på mandlene! Har hatt en som har sitter helt fast i nesten 1 år, i går løsnet den og det er blitt et "hakk" i mandlene der den har ligger! Er der normalt?! Er det en grunn til det samler seg sånne klumper der? Og hva gjør dere for å få det bort?! Få dårlig ånde av detAnonymous poster hash: bf267...727 Som skrevet i svaret over: overflaten på mandlene er ruglete og det kan samle seg pusspropper i disse. De inneholder mye bakterier og er ofte relatert til en infeksjons-/betennelsestilstand så mange har det ifm forkjølelse og vond hals. Jeg fikk kronisk mandelinfeksjon (tonsillit) som barn/ungdom og var fryktelig plaget av dette. Pirket og gurglet i fortvilelse og brukte en formue på pastiller (som bare delvis skjuler lukta). det var først da jeg var ferdig med vgs (og hadde utviklet angst for å være i nærheten av folk pga redsel for dårlig ånde) at jeg krevde å få hjelp hos lege (ble avvist av lege for dette som barn så jeg hadde resignert). Ble hnvist til ØNH-lege og fikk time til fjerning på sykehus. Problem solved. Vil tro at når du har hatt dette et år er det blitt kronisk, så ville vurdert fjerning. NB det er også mulig å få glattet ut mandlenes overflate med laser. jeg prøvde det før fjerning men ble ikke helt kvitt problemet. det blir ofte verre med visse typer kost (melk, for min del, tror jeg). Anonymous poster hash: 7d4ed...425 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #4 Skrevet 29. september 2015 Jeg fikk mine mandler fjernet med laser fire år siden (privat klinikk i høvik i bærum), har ikke hatt noe mer trøbbel med dette siden. Anbefales! Grusomt å gå rundt og være redd for dårlig ånde og ikke minst styre med pirking osv for å få det ut. I mellomtiden ville jeg kuttet ut melkeprodukter, det hjalp meg Anonymous poster hash: 3efd0...652
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #5 Skrevet 29. september 2015 Som skrevet i svaret over: overflaten på mandlene er ruglete og det kan samle seg pusspropper i disse. De inneholder mye bakterier og er ofte relatert til en infeksjons-/betennelsestilstand så mange har det ifm forkjølelse og vond hals. Jeg fikk kronisk mandelinfeksjon (tonsillit) som barn/ungdom og var fryktelig plaget av dette. Pirket og gurglet i fortvilelse og brukte en formue på pastiller (som bare delvis skjuler lukta). det var først da jeg var ferdig med vgs (og hadde utviklet angst for å være i nærheten av folk pga redsel for dårlig ånde) at jeg krevde å få hjelp hos lege (ble avvist av lege for dette som barn så jeg hadde resignert). Ble hnvist til ØNH-lege og fikk time til fjerning på sykehus. Problem solved. Vil tro at når du har hatt dette et år er det blitt kronisk, så ville vurdert fjerning. NB det er også mulig å få glattet ut mandlenes overflate med laser. jeg prøvde det før fjerning men ble ikke helt kvitt problemet. det blir ofte verre med visse typer kost (melk, for min del, tror jeg). Anonymous poster hash: 7d4ed...425 jøss høres ut som meg. Fikk også angst og måtte gå nesten ett år med jævelskapen etter jeg hadde vært hos legen for det første gang pga legen var ikke sikker på om det var lurt å fjerne mandlene pga immunforsvaret mitt. Måtte innom to spesialister før jeg endelig fikk operasjon. Det var en helvetes tid og endte med at jeg slutta på skolen pga det faktisk fordi lukten var så ille. Nå er det som regel ikke sånn for de fleste, bare sånn for å ha nevnt det så ikke noen skal få angst. Kutt ned på meieriprodukter, spesielt ost og sukker og se om det hjelper TS. Anonymous poster hash: e9cd7...463 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #6 Skrevet 29. september 2015 Som skrevet i svaret over: overflaten på mandlene er ruglete og det kan samle seg pusspropper i disse. De inneholder mye bakterier og er ofte relatert til en infeksjons-/betennelsestilstand så mange har det ifm forkjølelse og vond hals. Jeg fikk kronisk mandelinfeksjon (tonsillit) som barn/ungdom og var fryktelig plaget av dette. Pirket og gurglet i fortvilelse og brukte en formue på pastiller (som bare delvis skjuler lukta). det var først da jeg var ferdig med vgs (og hadde utviklet angst for å være i nærheten av folk pga redsel for dårlig ånde) at jeg krevde å få hjelp hos lege (ble avvist av lege for dette som barn så jeg hadde resignert). Ble hnvist til ØNH-lege og fikk time til fjerning på sykehus. Problem solved. Vil tro at når du har hatt dette et år er det blitt kronisk, så ville vurdert fjerning. NB det er også mulig å få glattet ut mandlenes overflate med laser. jeg prøvde det før fjerning men ble ikke helt kvitt problemet. det blir ofte verre med visse typer kost (melk, for min del, tror jeg). Anonymous poster hash: 7d4ed...425 var det vanlig operasjon, som å fjerne mandlene? Sliter med det samme, det er så ille nå at jeg får vondt fordi det kommer ikke ut, bare små biter. Men sliter ikke med halsbetennelse, bare smerter. Skal ta det opp med legen neste uke, og jeg gruer meg! men føler jeg ikke har noen valg, slitt med det i mange år nå. Anonymous poster hash: 50190...6cb
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #7 Skrevet 29. september 2015 Ja- det var kirurgisk fjerning av mandlene jeg hadde. Skar vekk skiten og det var deilig! Dvs vondt et par uker etter operasjonen men det var SÅ verdt det, å slippe å føle meg som et stinkende misforstår. .. det er dog 20 år siden fjerningen men jg har fortsatt angst for dårlig ånde selv om jeg vet jeg ikke har slik ånde nå. Det henger i, særlig når jeg er tett innpå folk.Anonymous poster hash: 7d4ed...425
Gjest chisandra Skrevet 29. september 2015 #8 Skrevet 29. september 2015 Ei venninne av meg hadde samme problem, og fikk tips av legen om å skylle ofte med saltvann. Problemet forsvant etter noen år tror jeg - hørte hvertfall ikke noe mer. Kan jo hjelpe inntil du får fjernet mandlene evt.?
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #9 Skrevet 30. september 2015 Urk, dette problemet har jeg også. Før fikk jeg slike propper en-to ganger i året og de satt i maks ti dager før de kom ut av seg selv. Men nå får jeg det oftere og oftere, og de sitter også lengre i. Samt er gedigne. Jeg klarer ikke å se mandlene mine ordentlig så jeg må pirke i halsen helt random å håpe at jeg treffer riktig til slutt. Oppdaget nå sist gang at jeg måtte dra nedenfra og oppover så fikk jeg ut små biter en etter en. Jeg har bestilt legetime nå og håper jeg får mandlene fjernet. De proppene er utrolig hemmende! Ånden er grusom (føles det som) og jeg føler ikke at verken tyggis eller Frisk faktisk klarer å kamuflere ånden.Anonymous poster hash: 79db6...561
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #10 Skrevet 30. september 2015 Jeg har også merket at meieriprodukter og fast food forverrer problemet. Jeg vil så gjerne kunne spise brunost igjen! Anonymous poster hash: 79db6...561
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #11 Skrevet 30. september 2015 Synes det er ufattelig flaut, så gruer meg til å ta det opp med legen. Men jeg klarer bare ikke mer, den dårlige ånden er for jævlig! Anonymous poster hash: 50190...6cb
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #12 Skrevet 30. september 2015 Synes det er ufattelig flaut, så gruer meg til å ta det opp med legen. Men jeg klarer bare ikke mer, den dårlige ånden er for jævlig! Anonymous poster hash: 50190...6cb leger har sett og hørt alt før, det går så bra TS. Bare gå rett på sak og si at dette hemmer deg i hverdagen, pass også på å nevne hvor mye syk du har vært.Anonymous poster hash: e9cd7...463
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #13 Skrevet 30. september 2015 Synes det er ufattelig flaut, så gruer meg til å ta det opp med legen. Men jeg klarer bare ikke mer, den dårlige ånden er for jævlig! Anonymous poster hash: 50190...6cb Å, det er da ingenting sammenlignet med da jeg måtte brette ut rompehullet mitt for legen pga en hemoroide som måtte skjæres åpen for å få den vekk. Anonymous poster hash: 79db6...561
Flekk Skrevet 30. september 2015 #14 Skrevet 30. september 2015 Gurgle i 1minutt med varmt saltvann hver dag. salt er bakteridrepende tror jeg. Honning er også bakteriedrepende. Du må presse med q-tips på sidene av proppen. Så hoster du hardt når den er ute, for den glir fort inn igjen. De hullene har jeg også, men de gror igjen med mindre det kommer nye. Så da gjelder det å gurgle. Har luktet på proppen og det stinker hundebæsj.. skikkelig kraftig. Det hvite laget som kommer på tungen når man har spist er bakterier som lager groper i mandelen og samler seg der. Så godtgjør de seg over tid og er egentlig råtten bakteriemat. Så puss tungen godt og bruk munnskyll og tyggis. Mat som lett lager lag på tungen bør du bare spise til frokost og kvelds (siden du da pusser tenna fort) Du må drikke mye vann siden tørr munn kan gi slik hvitt lag. Sliter du med det på tungen, for da kan det være svaret. Du kan ta sitronsaft og bakepulver og legge det på tungen. Det vil rengjøre godt. 1
MissPierce Skrevet 10. oktober 2015 #15 Skrevet 10. oktober 2015 (endret) Har hatt en sånn på hver side i halsen noen ganger med mange års mellomrom. Vet ikke om det er så lurt, men jeg tok baksiden på en hårnål/hårlus å graver de ut. Får ut hele greia på som regel første forsøk. Denne typen fungerer best: http://www.fashiongirl.no/shop/haarnaaler-svarte-48-440p.html Endret 10. oktober 2015 av MissPierce
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #16 Skrevet 10. oktober 2015 Kanskje et dumt spørsmål....men hvordan klarer dere å se mandlene deres?! Ble plutselig litt redd for å ha sånne propper (aldri hørt om det før) uten at jeg kan se det.. Anonymous poster hash: 95e8e...ade
Minya Skrevet 10. oktober 2015 #17 Skrevet 10. oktober 2015 Kanskje et dumt spørsmål....men hvordan klarer dere å se mandlene deres?! Ble plutselig litt redd for å ha sånne propper (aldri hørt om det før) uten at jeg kan se det.. Anonymous poster hash: 95e8e...ade Slik; http://tonsilstoneremoval.org/wp-content/uploads/2014/01/tonsils-285x300.jpg
MalloryK Skrevet 10. oktober 2015 #18 Skrevet 10. oktober 2015 Jeg har merket at jeg får dette hvis jeg spiser hvitost eller drikker melk.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #19 Skrevet 10. oktober 2015 Slik; http://tonsilstoneremoval.org/wp-content/uploads/2014/01/tonsils-285x300.jpg Ser fortsatt ingenting baki der, jeg.. Anonymous poster hash: 95e8e...ade
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #20 Skrevet 10. oktober 2015 Ser fortsatt ingenting baki der, jeg..Anonymous poster hash: 95e8e...ade Jeg ser ikke mine mandler heller. Ser absolutt ikke noe baki halsen. Men er plaget med slike propper. En uheldig kombinasjon. Men jeg kan si at du merker helt garantert om du har sånne propper. Anonymous poster hash: 79db6...561
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå