Gå til innhold

Hvordan holde på treningsmotivasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 24 år som jobber med å få til en livsstilsendring. I løpet av sommerferien har jeg gått ned 10 kg med små kostholdsendringer og mer daglig aktivitet i form av masse gåing.

Jeg går fortsatt nedover i vekt og er godt fornøyd med det, men nå ønsker jeg å få inn noen gode treningsrutiner. Problemet mitt tidligere har stort sett vært at jeg går hardt ut og det holder sjelden i lengden. Jeg har en liten jobb å ta med meg selv hva gjelder viljestyrke og trening. 

Så mitt spørsmål til dere er følgende: Hvordan holder dere på treningsmotivasjonen i lengden? 

Jeg tror det beste for meg er å forsøke å gjøre en minimal innsats, for så å øke gradvis, så nå har jeg begynt med en ekstra kveldstur et par kvelder i uken, som jeg på sikt har tenkt til å begynne å jogge fast. Runden er veldig kort, bare 2,5 km, men jeg tror det er det som må til. 

Innspill? 

Anonymous poster hash: d0965...118
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må finne noe du liker å gjøre. Da blir det selvfølgelig noe du gleder deg til og ikke gruer deg til.

Gjest supernova_87
Skrevet

Det høres ut som du har veldig god tankegang rundt dette! Blir ofte at man er så utrolig motivert i starten og joda det går heeelt fint å gjøre sånn og sånn og sånn, men når da motivasjonen blir mindre og man plutselig ikke klarer alt så kan det ende opp med at alt går skeis. Så sånn sett er det å starte med minimal innsats og øke deretter kjempelurt. På denne måten så får du det liksom inn i rutinene, og etter hvert når du har økt, og hvis du mister litt motivasjonen så går du tilbake til forrige trinn på en måte, i steden for å droppe helt. 

En ting jeg har gjort for å holde motivasjon var å endre en tankemåte jeg hadde, og være bevisst på dette. Du vet hvordan man ofte sier at "ååå, jeg har så lyst på den sjokoladen, men jeg kan ikke", eller "jeg vil ikke ut å gå tur i kveld, men jeg må", eller "jeg vil bare sitte i sofaen i dag, og spise god mat, men jeg kan ikke" det har jeg sluttet med. For helt ærlig, så kan jeg jo det! Jeg har jo gjort det før, og det er klart jeg kan droppe å gå turen min, eller kjøpe og spise den sjokoladen, det er fysisk mulig, og klart jeg KAN! Men jeg VIL ikke det! Jeg kan sitte i sofaen hele dagen, og spise god mat, men jeg vil ikke det! Det jeg vil er å være aktiv og i god form! Så klart har jeg ikke alltid så superlyst å gå den turen i kulde og pissregn, og så klart kjenner jeg et sug etter sjokolade og at jeg "har lyst på", men jeg VIL ikke. Det å endre dette for meg har tatt vekk litt av den negative opplevelsen av at jeg "går glipp av" noe, og at det å endre livsstil er så mange hindringer, og jeg må gi opp så mye. Dette førte jo til at jeg så på det som noe slitsomt og negativt, men å snu dette til at jeg gjør noe for meg selv, dette velger jeg å gjøre for meg selv fordi jeg bryr meg, og fordi det er dette jeg ønsker og vil for meg selv. Det å ha den positive innstillingen til alt har gjort det enklere å holde motivasjonen. 

Lykke til! Du har gjort en god jobb allerede! 

Skrevet

Som nevnt over her; du må gjøre noe du liker. Det nytter ikke å løpe i lengden, hvis du hater å løpe. Jeg trener styrke og svømmer fordi jeg liker det, og jeg gleder meg faktisk til 90% av øktene. Videre er det viktig at treningen blir en vane. Jeg får dårlig samvittighet om jeg går flere dager uten trening. Så; tren noe du synes er gøy og hold ut til det har blitt en vane :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...