AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #1 Skrevet 28. september 2015 Finnes det maling - altså farge - med kvistlakk? Ikke sperregrunn/kvistlakk, men maling. Har mange vegger med mye kvist som skal males og skulle gjerne hatt alt i ett dersom det finnes. Male er kjedelig og kvistlakke er enda kjedeligere. Anonymous poster hash: fdf77...889
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #3 Skrevet 28. september 2015 Hvis du har så mye kvist som du sier, må du uansett ha opptil flere strøk. Og da kan godt de to første være sperregrunn, så får malingen skikkelig feste også. Ikke ta snarveier når du skal male panel, det straffer seg veldig lett. For å svare på spørsmålet ditt, tror jeg ikke det finnes. (Bare det at det nå finnes grunning med innebygget kvistlakk er egentlig luksus så det holder, synes jeg. Grunning bør man jo bruke uansett, og da er allerede mye jobb spart.) Anonymous poster hash: 4f7c3...9d2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #4 Skrevet 28. september 2015 Dersom man bruker grunning må man ha to strøk maling allikevel? Anonymous poster hash: fdf77...889
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #5 Skrevet 28. september 2015 Gjør heller jobben skikkelig med en gang kjør på med grunning med kvistlakk og 2 strøk maling over. Du vil bli mest fornøyd med resultatet da. Er det mye kvist ville jeg vurdert to strøk grunning og. Det kommer veldig an på malingen hvor mange strøk man trenger, men jeg tar alltid minimum 2. Sett på musikk og gå inn i din egen verden så er du plutselig ferdig med å male Anonymous poster hash: 797fc...e30 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #6 Skrevet 28. september 2015 Dersom man bruker grunning må man ha to strøk maling allikevel?Anonymous poster hash: fdf77...889 Jeg har etter hvert malt en del rom med maling i diverse farger og kvaliteter og på mange forskjellige underlag, og det har aldri holdt med ett strøk maling. Avhengig av underlag, malingskvalitet, fargen på malingen og håndlaget ditt vil jeg si du må beregne fra to til fire strøk for å få et bra resultat. Anonymous poster hash: 4f7c3...9d2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #7 Skrevet 28. september 2015 Finnes det maling - altså farge - med kvistlakk? Ikke sperregrunn/kvistlakk, men maling.Anonymous poster hash: fdf77...889 Nei. Jobber i malebutikk og får det spørsmålet hele tiden. Ett lag sperregrunning, to/tre lag maling. Anonymous poster hash: d0b90...4d3 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #8 Skrevet 28. september 2015 To strøk med panelgrunn/sperregrunn og så to strøk med ønsket kulør. Det finnes ikke snarveier som er verd å ta når det kommer til panel.Anonymous poster hash: 9a5e8...7fc
Gjest Gjest_Calavi Skrevet 29. september 2015 #9 Skrevet 29. september 2015 Nei, det finnes ikke. Du må ha 1-2 strøk grunning (avhengig av produsent samt gulning av treverk) samt to lag toppstrøk. Noen sperregrunninger er så dekkende etter to strøk at de kan brukes som toppstrøk. De kan tilsettes noe pigment og brekkes til de lyseste fargene, men toppstrøket vil være matt. Det er et bedre alternativ å kun bruke grunning enn å droppe den.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #10 Skrevet 29. september 2015 Sist jeg malte måtte jeg ha fem strøk maling (på to strøk sperregrunn) for at det skulle bli perfekt. Det var riktignok mørkeblå maling på hvit grunning, om du skal male hvitt eller veldig lyst så holder det nok med 2-3 strøk. Anonymous poster hash: 8db79...708
Leo Skrevet 29. september 2015 #11 Skrevet 29. september 2015 Jeg er helt enig med de fleste andre her i at det ikke finnes snarveier når man skal male panel. Det betyr minst ett strøk sperregrunn og minst to toppstrøk.Hvis du ikke vil male og likevel vil ha en lys farge kan du imidlertid vurdere panelvoks. Resultatet blir ikke like dekkende, men jobben blir betydelig enklere. Lignende produkter finnes fra flere produsenter, men dette har jeg prøvd og det er lett å påføre jevnt og gir godt resultat http://www.alanor.no/Problemlosere/Gulnet-panel_problembruk/Bloom-Panelvoks.aspx
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå