AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #1 Skrevet 28. september 2015 Jeg har et problem! Jeg ønsker å bygge masse muskler. Men jeg er livredd for å legge på meg! Nå ligger jeg på et kaloriinntak på 1000 - 1300 kalorier. Det er alt for lite for å bygge muskler, og heller ikke sunt. Men jeg føler meg forferdelig hvis jeg spiser mer. Når man skal bygge muskler burde man ligge på et overskudd av kalorier, men jeg er livredd for at jeg istedet skal legge på meg. Jeg er jente, veier 59 kg og er 170 høy. Hva skal jeg gjøre? Jeg går en utdanning som styrke (og kondisjon) er veldig viktig for yrket. Noen som har noen tips? Anonymous poster hash: 643fd...3cd
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #2 Skrevet 28. september 2015 Oppsøk hjelp hos lege. Om du spiser så lite i forhold til høyden din, og er redd for å legge på deg, har du en spiseforstyrrelse, og trenger helt tydelig hjelp. Anonymous poster hash: 3c490...113 9
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #3 Skrevet 28. september 2015 Oppsøk hjelp hos lege. Om du spiser så lite i forhold til høyden din, og er redd for å legge på deg, har du en spiseforstyrrelse, og trenger helt tydelig hjelp. Anonymous poster hash: 3c490...113 Hvorfor må hun oppsøke lege? Det er ikke unormalt å være redd for ta man heller legger på seg fett enn muskler. Anonymous poster hash: 884ce...21b 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #4 Skrevet 28. september 2015 Jeg har et problem! Jeg ønsker å bygge masse muskler. Men jeg er livredd for å legge på meg! Nå ligger jeg på et kaloriinntak på 1000 - 1300 kalorier. Det er alt for lite for å bygge muskler, og heller ikke sunt. Men jeg føler meg forferdelig hvis jeg spiser mer. Når man skal bygge muskler burde man ligge på et overskudd av kalorier, men jeg er livredd for at jeg istedet skal legge på meg. Jeg er jente, veier 59 kg og er 170 høy. Hva skal jeg gjøre? Jeg går en utdanning som styrke (og kondisjon) er veldig viktig for yrket. Noen som har noen tips? Anonymous poster hash: 643fd...3cd Skaff deg kunnskap! Anonymous poster hash: 75923...b6b 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #5 Skrevet 28. september 2015 Hvorfor må hun oppsøke lege? Det er ikke unormalt å være redd for ta man heller legger på seg fett enn muskler. Anonymous poster hash: 884ce...21b Det er verken sunt eller normalt å "føle seg elendig" dersom man spiser mer enn 1000-1300 kcal daglig. Anonymous poster hash: 75923...b6b 7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #6 Skrevet 28. september 2015 Det er verken sunt eller normalt å "føle seg elendig" dersom man spiser mer enn 1000-1300 kcal daglig. Anonymous poster hash: 75923...b6b hun veier jo helt normalt da Anonymous poster hash: 884ce...21b
Gjest Holititten Skrevet 28. september 2015 #7 Skrevet 28. september 2015 hun veier jo helt normalt da Anonymous poster hash: 884ce...21b Spiseforstyrrelser har ingenting å si på vekt.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #8 Skrevet 28. september 2015 Hvis du føler deg elendig om du ligger på mer enn 1000-1300kcal om dagen, har du kanskje et elendig kosthold? Prøv å bytte ut hva enn du spiser med/spise MER frukt og grønt, spise kylling, egg og den slags. Ikke bare pasta og bacon liksom Anonymous poster hash: 146aa...c29
kubrak Skrevet 28. september 2015 #9 Skrevet 28. september 2015 hva er det egentlig som får deg til å føle deg elendig om du spiser mer enn det? Spør du meg kunne du med fordel gått opp 10kg, så det er bare å kjøre på!
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #10 Skrevet 29. september 2015 Hvis du føler deg elendig om du ligger på mer enn 1000-1300kcal om dagen, har du kanskje et elendig kosthold? Prøv å bytte ut hva enn du spiser med/spise MER frukt og grønt, spise kylling, egg og den slags. Ikke bare pasta og bacon liksom Anonymous poster hash: 146aa...c29 Jeg spiser aldri paste eller bacon. Kylling og grønnsaker spiser jeg hver dag Anonymous poster hash: 643fd...3cd
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #11 Skrevet 29. september 2015 Hvis du er så redd for å gjøre dette selv, ville jeg rådført meg med en ernæringsfysiolog eller kostholdsekspert. Du spiser for lite. Menneskekroppen trenger et visst antall kalorier for å holde indre organer ved like (basalt energibehov). Ditt energibehov for indre organer alene ligger (rundt regnet) mellom 1100-1300 avhengig av hvor mye du trener. Altså 1100 ved ingenting og 1300 ved trening. Dette er energi kroppen trenger for å fungere, at du ikke skal bli helseskadet. At hjernen fungerer, at kroppstemperaturen din er regulert, at synet er optimalt. Dette er farlig å ligge under over lengre tid. Det skremmer meg at du ikke har lest deg opp på dette. Spesielt om ditt yrke avhenger av kroppen din. Skaff deg hjelp, vær så snill. Anonymous poster hash: d9013...728
AnonymBruker Skrevet 29. september 2015 #12 Skrevet 29. september 2015 La meg understreke at du trenger ytterligere energi enn det basale energibehovet i hverdagen. Du må ha noe energi for å holde deg i aktivitet. Basalt energibehov er energibehovet kroppen MÅ ha om du ligger stille en hel dag, for å kunne overleve.. rett og slett. Anonymous poster hash: d9013...728
Florence Skrevet 29. september 2015 #13 Skrevet 29. september 2015 Vil du bygge muskler vil du legge på deg uansett, men du vil se sprekere og strammere ut. Du spiser altfor lite til å legge på deg muskler. Hvis du går en utdanning og en dag vil havne i et yrke hvor utdanning og styrke er viktig MÅ du spise mer. Hvis du vil overleve, MÅ du spise mer. Sånn er det bare. Det høres virkelig ut som at du bør snakke med noen profesjonelle, du har ikke et sunt syn på mat og vekt.
Gjest Angry Man Skrevet 29. september 2015 #14 Skrevet 29. september 2015 Man er ganske så forskjellig på hvor mye man kan innta av kalorier før man legger på seg. Min kropp kan takle X kalorier før jeg legger på meg, din kropp kan potensielt takle noe helt annet. Det gjelder å lære å kjenne sin egen kropp så du kan spise akkorat så mye du trenger. Når du i tilegg skal trene blir det enda en faktor i kalkylen, men akkorat som når det bare gjelder mat finner du også ut der hvor mye du burde spise for å orke å trene og gi kroppen nok til å bygge muskler på. Det er bare å prøve seg fram. Du har allerede et utganspunkt som du vet fungerer for deg noe som gjør det så mye lettere. Nå skal det sies at ditt utganspunkt ikke akkorat høres veldig sunt og at du nok burde prøve å få i deg noe mer mat enn det du ligger på idag. Når det kommer til frykten din for å legge på seg så er det da ikke et problem, går du opp 5 kilo kan du jo bare justuere på inntak av mat/treningsmengde for å gå ned igjen. Speilet forteller deg om du bygger muskler eller fett. Har du behov for mer kan du alltids skaffe deg en kompetent personlig trener. Jeg vil også si at jeg alltid anbefaler folk å slappe litt av med kostholdet. Spis det du vil - i mindre porsjoner og med måte og husk at trening tar tid, ikke forvent resultater på en uke eller to. :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå