AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #1 Del Skrevet 28. september 2015 Hvordan er det å jobbe som advokat? Hvilke fagområder er mest passende for en som er interessert i samfunn? Ønsker ikke å jobbe i miljøer der det er stort prestisjepress, f.eks. forretningsadvokater osv. Å være advokat, innebærer det at en ikke får noe særlig med fritid? Må en jobbe heeeele tiden? Er det kjedelig å hele tiden lese maaaassse papirer dagen lang? Er ikke det slitsomt? Hvordan er det å være politiadvokat? Forsvarsadvokat? Bistandsadvokat? Går det an å forene advokatjobb med familieliv, ha fritid, og jobbe i et miljø der ikke prestisje og penger står øverst? Jeg er lei av spisse albuer, og folk som bare vil tjene mest og heve seg mest mulig over andre. Anonymous poster hash: 3430d...5aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #2 Del Skrevet 28. september 2015 Det var veldig mange spørsmål, jeg kan ikke svare på alle. Men prøver på noen . Jeg er advokat, og jobber i staten. Fast arbeidstid 8-15.45. Jobber endel mer i perioder, men har mulighet til å avspasere i rolige perioder. Jeg opplever at det går greit å kombinere jobben med familieliv. Jobber ikke hele tiden, men i hektiske perioder blir det mye. Jeg ser det ikke som kjedelig å lese sakspapirer, men jeg har interesse for fagfeltet. Det tror jeg er en forutsetning for å trives. Anonymous poster hash: a1430...201 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #3 Del Skrevet 28. september 2015 Det var veldig mange spørsmål, jeg kan ikke svare på alle. Men prøver på noen . Jeg er advokat, og jobber i staten. Fast arbeidstid 8-15.45. Jobber endel mer i perioder, men har mulighet til å avspasere i rolige perioder. Jeg opplever at det går greit å kombinere jobben med familieliv. Jobber ikke hele tiden, men i hektiske perioder blir det mye. Jeg ser det ikke som kjedelig å lese sakspapirer, men jeg har interesse for fagfeltet. Det tror jeg er en forutsetning for å trives.Anonymous poster hash: a1430...201 Åja, hvordan fikk du advokatjobb i staten? Er det vanskelig å få det? Må en ha toppkarakterer? Kan en være advokatfullmektig i det offentlige (i stat/kommune) og få advokatbevilling der? Er lønna ok? Må du ha et veldig bredt saksfelt, eller kan du snevre inn på noe du har spesialisert deg innenfor? Har du noen anbefalinger på hvor en kan jobbe som advokat med de betingelsene som du har, f.eks. jobbe fra 8-16 med fleksitid osv. F.eks. i Statens vegvesen, i kommuner, departementer, statlige etater osv. noen steder du anbefaler? Hvor bør en jobbe hvis en vil jobbe med f.eks. miljø- og planrett (som advokat), bortsett fra på private advokatkontorer? Anonymous poster hash: 3430d...5aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #4 Del Skrevet 28. september 2015 Åja, hvordan fikk du advokatjobb i staten? Er det vanskelig å få det? Må en ha toppkarakterer? Kan en være advokatfullmektig i det offentlige (i stat/kommune) og få advokatbevilling der? Er lønna ok? Må du ha et veldig bredt saksfelt, eller kan du snevre inn på noe du har spesialisert deg innenfor? Har du noen anbefalinger på hvor en kan jobbe som advokat med de betingelsene som du har, f.eks. jobbe fra 8-16 med fleksitid osv. F.eks. i Statens vegvesen, i kommuner, departementer, statlige etater osv. noen steder du anbefaler? Hvor bør en jobbe hvis en vil jobbe med f.eks. miljø- og planrett (som advokat), bortsett fra på private advokatkontorer?Anonymous poster hash: 3430d...5aa Skriver fra en annen enhet, men er samme ab som ovenfor. Jeg fikk jobben ved å søke. Har ikke toppkarakterer, midt på treet. Hadde relevant jobb under studiet, det vet jeg telte veldig positivt. Lønna er helt ok, tjener 650 000 i året. Mindre enn jeg hadde tjent i det private, men arbeidsbelastningen er tilsvarende mindre. Begynte som fullmektig, man kan fint være det i det offentlige. Fullmektigstillinger i det offentlige er ettertraktede, men jeg har ikke inntrykk av at du må ha toppkarakterer. Der jeg jobber har vi et veldig smalt saksfelt, men hvis du f.eks er kommuneadvokat i en mindre kommune vil du kunne ha et forholdsvis bredt saksfelt. Usikker på anbefalinger, men som kommuneadvokat vil man kunne være borti saksfeltene du nevner. Samme med statens vegvesen og jernbaneverket. Kommer ikke på andre steder som er relevante for deg, men det er helt sikkert flere. Anonymous poster hash: a1430...201 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå