Gå til innhold

5 uker, 1400 kcal daglig, jevnlig trening = NULL vektnedgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå blir jeg skikkelig motløs her. Har nå i rundt fem uker spist MAX 1400 kalorier daglig (bruker fitnesspal). Noen dager har jeg ligget under, andre dager på rundt akkurat 1400. PÅ lørdagene spiser jeg litt mer, men aldri over 2000 kalorier.

Trener rundt tre ganger i uka, både styrke, dansing med høy intensitet og en lang gåtur på søndagene. Har pulsklokke og holder oversikt over hva jeg forbrenner. Spiser ikke opp kaloriene jeg har forbrent (slik som fitnesspal-appen foreslår).

Jeg har ikke gått ned et eneste gram. Jeg aner ikke hva jeg gjør galt. Jeg har alltid vært kraftig bygd med mye muskler, men det virker som om fettet er støpt på meg. Jeg har ikke jukset med kaloriene, og spiser sunt og variert.

Har noen vært i samme situasjon? Jeg skjønner ingenting. Og ja, jeg har mye å gå ned. Er ikke en slank person som har fått for meg at jeg skal slanke meg. BMI'en sier fedme..

Anonymous poster hash: 646f8...517
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har du funnet ut at du, med din individuelle forbrenning bruker gjennomsnittlig rundt 14-1600kcal om dagen. Eneste måte blir derved å enten redusere alle måltidene ned til ca 1200kcal eller redusere lørdagsmåltidet fra 2000kcal til 1400kcal.

det er også mulig at du har bundet opp en del veske i kroppen, men det virker litt merkelig over en slik tidsperiode.

Anonymous poster hash: 54270...614
  • Liker 4
Skrevet

Du har ikke nok kaloriunderskudd, rett og slett. 

Styrketrening er veldig viktig og bra, men det brenner ikke mye kalorier. Gåtur er heller ikke trening, mer mosjon, og du brenner ikke fryktelig mye på det. (pulsklokkene lyger ofte, og viser mye mer enn det som er fakta). Husk også at du hadde forbrent kalorier om du satt i sofaen også, så det er ikke som om du ved å ta en 300 kcal treningsøkt har forbrent 300 mer enn om du ikke hadde trent. Om den økten varte i en time, har du bare brukt 200 kcal mer enn om du hadde sittet hjemme. 

Om du skeier ut i helgene, kan det fort ødelegge mer enn du tror. 

Du skriver ikke noe om hva du veier og hvor høy du er. Da er det vanskelig å si om 1400 er for mye eller for lite. Det høres fryktelig lite ut. 

Det kan også være at du "glemmer" småting du spiser og drikker. Husk at det kan være mye kcal i drikke, og at summen av små munnfuller faktisk kan bli mye summert opp. 

Anonymous poster hash: 88fbd...e6a
Skrevet

Hei.

Det høres jo litt sykt ut at jeg skal ha en forbrenning som ligger på 1400 kalorier i døgnet, er det i det hele tatt mulig? Da må det jo være noe galt med meg?

Jeg skeier ikke så sykt mye ut i helgene, men unner meg å spise litt sjokolade og taco til middag f.eks, men følger med inntaket, og kutter da ned på de andre måltidene. Loggingen min av kalorier er nøyaktig.

Ang. drikke, så drikker jeg ikke kaloriholdige drikker. Jeg drikker kun vann, te og pepsimax (som jeg prøver å kutte ned på). Ikke noe melk, juice eller sukkerholdig brus etc.

Jeg er 165 høy og veier 90 kg.

Gåturen jeg pleier å ta er opp på et fjell, turen tar ca en time, og det er kun motbakker oppover, så jeg vil ikke akkurat kategorisere det som en vanlig mosjonstur på flatmark.

Skrevet

1. Vektnedgang tar tid.

2. Drit i vekta, bruk målebånd.

3. Tren mer.

Anonymous poster hash: c9882...a76
  • Liker 5
Skrevet

Du har ikke nok kaloriunderskudd, rett og slett. 

Styrketrening er veldig viktig og bra, men det brenner ikke mye kalorier. Gåtur er heller ikke trening, mer mosjon, og du brenner ikke fryktelig mye på det. (pulsklokkene lyger ofte, og viser mye mer enn det som er fakta). Husk også at du hadde forbrent kalorier om du satt i sofaen også, så det er ikke som om du ved å ta en 300 kcal treningsøkt har forbrent 300 mer enn om du ikke hadde trent. Om den økten varte i en time, har du bare brukt 200 kcal mer enn om du hadde sittet hjemme. 

Om du skeier ut i helgene, kan det fort ødelegge mer enn du tror. 

Du skriver ikke noe om hva du veier og hvor høy du er. Da er det vanskelig å si om 1400 er for mye eller for lite. Det høres fryktelig lite ut. 

Det kan også være at du "glemmer" småting du spiser og drikker. Husk at det kan være mye kcal i drikke, og at summen av små munnfuller faktisk kan bli mye summert opp. 

Anonymous poster hash: 88fbd...e6a

Are you kidding? Å gå for mye i underskudd kan faktisk føre til det motsatte, det er meget mulig ts har spist for lite fremfor det motsatte. Jeg vil heller anbefale å gå å få dette målt hos en fagperson, det kan være skummelt å spise for lite over tid. 

Det er også et par andre feil her. Det stemmer at styrketrening ikke brenner så mange kalorier i seg selv, men det bidrar også til å øke den passive forbrenningen. Økt muskelmasse betyr økt forbrenning generelt så styrketrening er faktisk en viktig komponent. Når det gjelder kardio, så kan man fint oppnå flere brukte kalorier enn 200. Og en økt muskelmasse vil også her kreve litt flere kalorier fra økt til økt. 

Anonymous poster hash: 36534...367

• Liker 4
Skrevet

Hei.

Det høres jo litt sykt ut at jeg skal ha en forbrenning som ligger på 1400 kalorier i døgnet, er det i det hele tatt mulig? Da må det jo være noe galt med meg?

Jeg skeier ikke så sykt mye ut i helgene, men unner meg å spise litt sjokolade og taco til middag f.eks, men følger med inntaket, og kutter da ned på de andre måltidene. Loggingen min av kalorier er nøyaktig.

Ang. drikke, så drikker jeg ikke kaloriholdige drikker. Jeg drikker kun vann, te og pepsimax (som jeg prøver å kutte ned på). Ikke noe melk, juice eller sukkerholdig brus etc.

Jeg er 165 høy og veier 90 kg.

Gåturen jeg pleier å ta er opp på et fjell, turen tar ca en time, og det er kun motbakker oppover, så jeg vil ikke akkurat kategorisere det som en vanlig mosjonstur på flatmark.

Det er selvsagt mulig, men du må ikke finne på å kjøre antall kalorier ned uten å faktisk undersøke dette med en fagperson for hva som gjelder for ditt tilfelle.

Og så må du gi det langt mer tid enn 5 uker, minst noen måneder til. 

• Liker 1
Skrevet

Are you kidding? Å gå for mye i underskudd kan faktisk føre til det motsatte, det er meget mulig ts har spist for lite fremfor det motsatte. Jeg vil heller anbefale å gå å få dette målt hos en fagperson, det kan være skummelt å spise for lite over tid. 

Det er også et par andre feil her. Det stemmer at styrketrening ikke brenner så mange kalorier i seg selv, men det bidrar også til å øke den passive forbrenningen. Økt muskelmasse betyr økt forbrenning generelt så styrketrening er faktisk en viktig komponent. Når det gjelder kardio, så kan man fint oppnå flere brukte kalorier enn 200. Og en økt muskelmasse vil også her kreve litt flere kalorier fra økt til økt. 

En vanlig feiloppfattning. Av å spise lite vil du ALDRI gå opp i vekt. Det som derimot kan skje er at kroppen vender seg til den nye "lave" dietten og du får redusert forbrenning og derved må kompensere for denne nye reduksjonen.

• Liker 6
Skrevet

Først og fremst , ikke gi opp :) jeg ville fortsatt som du gjør en god stund til. Bruk målebånd for å sjekke at det ikke rikker seg i det heletatt.

Jeg ville gitt det 3-4 uker til og dersom det ikke endrer seg i det heletatt på denne tiden( målebånd eller vekt ) så ville jeg kuttet 50-100 kcal ( start med 50) pr andre uke helt til det begynner å rikke seg.

Mest sannsynlig så samler du vann pga stress fra kroppen og dette kommer til å slippe :) pass på å drikke nok vann og bare hold motet oppe.

Du skal i teorien ikke trenge å gå lenger ned på kaloriene enn du allerede er ( og en lørdag på 2000 kalorier er bare fint det, gjør slankingen lettere synes hvertfall jeg )

Skrevet

En vanlig feiloppfattning. Av å spise lite vil du ALDRI gå opp i vekt. Det som derimot kan skje er at kroppen vender seg til den nye "lave" dietten og du får redusert forbrenning og derved må kompensere for denne nye reduksjonen.

Mulig jeg formulerte meg uklart, jeg mente ikke at man går opp i vekt av å spise lite i seg selv, men at det gjerne skjer indirekte ved at man demper forbrenningen slik at man reelt sett går opp i vekt når man er ferdig med dietten (siden man da spiser vanlig mengde).

Det er uansett svært kortsiktig å sjanse med lavere forbrenning. Mye bedre å legge seg noen hundre kalorier under det reelle behovet, og så bruke litt mer tid til hjelp. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier også å gå kveldstur på en halvtime en del kvelder i uka, også de dagene jeg har trent. Skjønner såklart jeg kunne trent mer, men har en hektisk hverdag og det er ikke alltid så lett å få til. 

Jeg syns det høres veldig rart ut å forbrenne bare 1400 kalorier om dagen, når ekspertene sier at vanlig forbruk er 30x antall kg kroppsvekt, som jo blir 2700 kalorier forbruk pr dag. 

Jeg vurderer å gå til legen for å finne ut om jeg har noe stoffskiftegreier, men jeg trodde ikke det medførte at man ikke gikk ned i vekt, kanskje at man bare la på seg et par kg. Jeg sliter litt med lav energi, og sover veldig mye (trenger minst 9 timers nattesøvn), tørr hud, frossen, tidvis nedstemthet, men sånn har jeg alltid vært. Tenkte kanskje noen hadde vært i samme situasjon og funnet ut at de faktisk hadde stoffskifteproblemer. Uansett så føler jeg at det kanskje blir en far out "unnskyldning", så satser på at jeg ikke har det.

TS

Skrevet

Det kan være at du spiser flere kalorier enn du tror. Veier du all maten? Husk at brødskiven du kutter opp fort kan veie mye mer enn det som er registrert som standard skive i appen feks. Registrerer du alt av olje/smør som brukes til steking? Tar du små smakebiter når du lager mat uten å tenke over det? Sjekker du innholdsfortegnelsen på matvarene mot det som står i appen (litt for ofte er ting registrert feil).

Jeg fikk selv endel ahaopplevelser da jeg begynte å telle kalorier, matvarer som jeg har sett på som sunne hadde sjokkerende mye kalorier. Jeg ville vurdert å redusere kalorimengden på lørdager, i hvert fall for en periode for å se om det hjelper. Du kan fortsatt kose deg med mat som taco, men hva med å spise det som tacosalat eller bruke speltlompe istedenfor tortillalefse/tacoskjell.

Anonymous poster hash: 8e104...116
  • Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å legge inn oppskrifter på middagene slik at jeg vet hvor mye jeg får i meg, og setter porsjonene til litt større enn det de jeg spiser er, slik at jeg er sikker. Jeg pleier også å forsikre meg om at produktene og vekt på dem matcher det jeg faktisk spiser ja, så jeg tror ikke at slurv er grunnen til dette.

TS

Skrevet

Bruk målebånd, TS.

• Liker 2
Skrevet

Har du brukt målebånd/speilet? Hvis du trener styrke, vil du få mer muskler, og det veier mye. Det kan være greit å stole mindre på vekten og heller bruke målebånd samt å se deg i speilet for å se etter resultater.

Anonymous poster hash: c1f3f...cf7
  • Liker 2
Skrevet

Jeg ville tro at den mest logiske forklaringen er at du får i deg mer enn du tror, men når du sier du veier all maten og er sikker på at det er 1400 kalorier til dagen - ja, da må det være noe galt med kroppen din. Ta deg en tur til legen og sjekk stoffskiftet.

Jeg går ned i vekt på 17000-1800 kalorier og veier 35 kg mindre enn deg.

Anonymous poster hash: 82fef...ece
  • Liker 2
Skrevet

Vel, om jeg så lå på litt mer da. Hvis jeg har slurvet. Tviler på at jeg da ville ligget på ekstremt mye mer enn 1400 kalorier. Jeg er klar over at det er mye kalorier i smør og olje, og jeg bruker lite av det. Drikker som sagt ikke kaloriholdig drikke, og går ikke rundt og småsnacker og småsmaker på ting. 

Dersom jeg har slurvet vil jeg ikke tro at slingringsmonnet er på over 100 kalorier daglig, og kan virkelig dette potensielt utgjøre en så stor forskjell? Jeg mener fremdeles at jeg logger nøyaktig.

TS

• Liker 1
Skrevet

Vel, om jeg så lå på litt mer da. Hvis jeg har slurvet. Tviler på at jeg da ville ligget på ekstremt mye mer enn 1400 kalorier. Jeg er klar over at det er mye kalorier i smør og olje, og jeg bruker lite av det. Drikker som sagt ikke kaloriholdig drikke, og går ikke rundt og småsnacker og småsmaker på ting. 

Dersom jeg har slurvet vil jeg ikke tro at slingringsmonnet er på over 100 kalorier daglig, og kan virkelig dette potensielt utgjøre en så stor forskjell? Jeg mener fremdeles at jeg logger nøyaktig.

TS

Du tar ikke så lett til deg råd og virker litt defensiv. Du er sikkert kjempeflink til å logge, men du har fått råd og tips om trening (menge og type), bruke målebånd og å gi det tid (fem uker er ikke lang tid i denne sammenheng). Et annet råd er å se på hva du spiser. Kanskje du skal ta det til deg?

• Liker 3
Skrevet

Du tar ikke så lett til deg råd og virker litt defensiv. Du er sikkert kjempeflink til å logge, men du har fått råd og tips om trening (menge og type), bruke målebånd og å gi det tid (fem uker er ikke lang tid i denne sammenheng). Et annet råd er å se på hva du spiser. Kanskje du skal ta det til deg?

Det har jo ikke noe å si HVA man spiser, så lenge man ligger i kalorieunderskudd

Anonymous poster hash: 821fa...f46

Skrevet

Jeg tar imot rådene, men kan ikke hjelpe for å bli litt defensiv når det stadig påstås at forklaringen må være at jeg ikke teller alt  og slurver, at ting har mer kalorier enn man tror etc.

Det er ikke akkurat så morsomt å ta opp dette temaet, det er såklart sårt og ubehagelig. Jeg føler at jeg virkelig har prøvd, og jeg føler meg som en mislykka feiting. Derfor blir jeg defensiv.

Jeg kommer til å prøve målebånd og trene mer såklart, og er takknemlig for rådene ang. det.. Jeg hadde bare forventet at dette kom til å gå fortere, slik som på alle tråder her inne der folk går ned 1 kg i uka og er kjempemotiverte. Jeg prøvde å følge en slik tråd, men ga opp da vekta stod stille hver uke.

Ang hva jeg spiser så går det mye i knekkebrød, rugsprø, havregryn, cottagecheese, en del måltidserstatningsbarer, litt frukt, og vanlig sunn hjemmelagd middag uten ris, pasta eller potet men med mye grønnsaker istedenfor. Prøver å veksle mellom vegetarisk middag, suppe, kylling og fisk hver uke. Usunnhetene sparer jeg til helga!

Jeg forstår jo at folk bare prøver å hjelpe, og det blir vanskelig å danne seg et bilde når man ikke får alle fakta på bordet. Jeg ramser jo naturligvis ikke opp alle faktorer som kan være relevant i sammenhengen, men ville bare ha noen tanker og innspill. 

Jeg tror jeg får prøve å gå til en ernæringsfysiolog og lege hvis ingenting skjer, for jeg FØLER iallefall at ting ikke er helt som de skal i kroppen min. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...