Gå til innhold

Dagbladet idag om hva utlendinger mener om Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal si det var mer negativt enn positivt. Og det stemmer med noe av den hovmoden hos medelever jeg ser på skolen min. Det var en tankevekkende artikkel om hva egentlig Norge kan huskes for idag bortsett fra natur. Hva skal landet leve på når oljen går tomt? Blir det deja vu av den tiden Norge var fattig? Mye av det som ble skrevet er ganske riktig med det jeg ser ute i samfunnet og de fleste som kommer i kontakt med meg via jobben min. Selvfølgelig møter jeg også de som ikke er "sjølgode", men gode vs sjølgode er de gode i mindretall. Det norske samfunnet må være mer som Ivar Aasen ville; titte mer ut i verden isteden for å gjemme seg i en krok med nisselue. Jeg er glad den artikkelen ble skrevet fordi de fleste trodde ikke på påstandene mine som er tilnærmet like.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som forundrer meg er at "nordmenn" er så interessert i hva andre mener om dem (oss).

Hvem bryr seg? Er det egentlig interessant? Det atandre sier sitt om hva de mener betyr jo ikke at "vi" er slik.

Dette med at Norge har dårlige og smale veier er vel ingen hemmelighet men snarere et åpent faktum.

Hvis de spurte utlendingene ser på nordmenn som kalde så la de gjøre det da. Who cares. Vi selv mener vel ikke at vi er det? Det er det viktigste.

Norge har en gang vært et u-land, som Tore Stubberud uttalte i et intervju i TV i morges. Jordbruk, fiske og ingen kultur og rikdom. Så kom utviklingen og oljen.

Det er klart nordmenn (mange av dem) opptrer selvgode: men det bunner i usikkerhet og manglende erfaringer og kunnskaper.

Det er positivt at så mange nordmenn reiser ut i verden og får se hvor avslappet og normalt det går an å leve andre steder. Kaldt klima bidrar selvfølgelig til nordmenns atferds-innadvendthet.

Mange nordmenn (spesielt politikere!) overvurderer Norges plass i verden: de tror liksom at "vi" skal ordne opp i verdensfreden, midtøsten, og det er ikke måte på. Så naive, det er det mange som er.

Skrevet

Jeg må si jeg frydet meg. Våre politikere vil være best på "fredskapende arbeid " og u-hjelp,men ingen merker seg det. Snakk om spark i ræva.

Hahaha sånn går det når man vil være FN's slikke opp etter ryggen land.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg må si jeg frydet meg. Våre politikere vil være best på "fredskapende arbeid " og u-hjelp,men ingen merker seg det. Snakk om spark i ræva.

Hahaha sånn går det når man vil være FN's slikke opp etter ryggen land.

Ja uff. Tenk å hjelpe folk uten å få anerkjennelse for det. Hva er da vitsen?

Skrevet

Ja uff. Tenk å hjelpe folk uten å få anerkjennelse for det. Hva er da vitsen?

Jeg får si det for Valhalla; touché!

Skrevet

Lol du tror kanskje politikerne gjør slikt av sin godhet,det er alltid et motiv

Skrevet

Lol. Tror du politikere i Norge gjør dette for Heinz Tysker og Pierre Franskmann?

Europeere generelt har vel et like stereotypt forhold til andre land, deriblant Norge, som vi nordmenn har av andre land.

Gjest Anonymous
Skrevet

Selv om du er ond og kynisk trenger ikke andre å være det.

Gjest Melissa Gioberti utl.
Skrevet

Det å ha motiver bak en handling betyr ikke automatisk at handling er kynisk og ond. Man kan besøke sin bestemor med det motiv og være snill overfor henne. Samtidig vet man at man gjerne får noe tilbake: lettet samvittighet, god konfekt, kaker, etc.

Barn, ungdom, voksne, prester, børsmeklere: kan være snille og slemme- men som oftest med motiver.

Når Norge gir u-hjelp er det for å være "snille" overfor de fattige og trengende- men også for å fremstå som den flinke eleven i klassen i verdenssystemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...