Melissa Gioberti Skrevet 21. september 2004 #1 Skrevet 21. september 2004 På nyhetene i dag på frokost-tv fastslo de nok en gang at "nordmenn er verdens mest avislesende folk". Så gliste programlederne bredt og så svært stolte ut over nordmenns store kunnskaper... Mitt spørsmål til nyhetsbildet: Hvor betydningsfullt er det at nordmenn er verdens mest avislesende folk når avisene i dette landet stort sett består i lokale hendelser om narkomane Jarle og from kirkekaffe? (Valgerd, presten som ikke likte biskopen, KrF-nominasjoner, Kardemommebys moralske pekefingre, Akersgata-bønder som henter ideéne fra utenlands presse, alle lokalavisene med agurknytt, osv.)
MorningStar Skrevet 21. september 2004 #2 Skrevet 21. september 2004 Kanskje flere andre hører på radio eller ser heller nyheter på TV isteden
Gjest Valhalla Skrevet 21. september 2004 #3 Skrevet 21. september 2004 Melissa jeg tenkte akkurat det samme når jeg leste trådtittel. Vi leser jo ensidig møl blandet med kjendisstoff uansett. Takk for internet der man kan lese andre ting
Gjest Anonymous Skrevet 21. september 2004 #4 Skrevet 21. september 2004 Melissa jeg tenkte akkurat det samme når jeg leste trådtittel. Vi leser jo ensidig møl blandet med kjendisstoff uansett. Takk for internet der man kan lese andre ting Yepp, weblogger bl.a.
Gjest petzl Skrevet 22. september 2004 #5 Skrevet 22. september 2004 Nå skulle jeg til å si at "hva hjelper det, når DE LESER VG!", men det var faktisk det som var poenget med hele innlegget.
Gjest Valhalla Skrevet 22. september 2004 #6 Skrevet 22. september 2004 Yepp, weblogger bl.a. Jeg leser weblogger også ja,det burde du også gjøre. En rask gjennomgang og linker til interesante nyheter. Ikke undervurder weblogger,de avslørte at CBS 60 minutes hadde forfalsket papirene på Bush og skapte et enormt press på dem.
Gjest Poirot Skrevet 22. september 2004 #7 Skrevet 22. september 2004 Likevel er det hakket bedre enn amerikanere som så og si ikke leser aviser i det hele tatt. Og de avisene man får tak i inneholder stort sett kun sport og lokalnyheter. VG og Dagbladet skriver ihvertfall litt om resten av verden.
Gjest Valhalla Skrevet 22. september 2004 #8 Skrevet 22. september 2004 Likevel er det hakket bedre enn amerikanere som så og si ikke leser aviser i det hele tatt. Og de avisene man får tak i inneholder stort sett kun sport og lokalnyheter. VG og Dagbladet skriver ihvertfall litt om resten av verden. Jeg regner med at dette innlegget var an spøk?
Gjest Fighter Skrevet 22. september 2004 #9 Skrevet 22. september 2004 Jeg regner med at dette innlegget var an spøk? Så du mener det er bedre med ingen nyheter enn litt nyheter.
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #10 Skrevet 22. september 2004 Jeg regner med at dette innlegget var an spøk? Poirot har helt rett, amerikanere generelt vet lite om andre land enn USA, også utenriksstoffet er veldig preget av USA-stoff. Altså man har dekning stort sett bare det som har med USA å gjøre. Jeg har vært der et år så jeg vet hva jeg snakker om. Amerikanere generelt sett (finnes selvfølgelig en del unntak), er veldig selvsentrerte.
Gjest TomKrus Skrevet 22. september 2004 #11 Skrevet 22. september 2004 Amerikanere generelt sett (finnes selvfølgelig en del unntak)' date=' er veldig selvsentrerte.[/quote'] Ikke ulikt nordmenn (som så klart vet at det er billig flesk i Sverige, billlig drikke i Danmark og fritt til å gjøre hva som helst i Sydenland). Vårt ego er dog kanskje fylt opp av litt vel mye varm luft...
Gjest Valhalla Skrevet 22. september 2004 #12 Skrevet 22. september 2004 Så må du huske at innenriksstoffet for Norge tilsvarer en mindre by i Usa. Når man da skal fylle en avis er det begrenset hvor mye interesant man får presset inn. Usa derimot er verdens ledende land med en enorm befolkning og et hav av nyheter.
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #13 Skrevet 22. september 2004 Så må du huske at innenriksstoffet for Norge tilsvarer en mindre by i Usa. Når man da skal fylle en avis er det begrenset hvor mye interesant man får presset inn. Usa derimot er verdens ledende land med en enorm befolkning og et hav av nyheter. Du har en veldig romantisk holdning til USA. Et stort flertall vet ingen ting, absolutt ingen ting om andre land. Det skjer faktisk andre ting i verden enn det som skjer i og omkring USA.
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #14 Skrevet 22. september 2004 Ikke ulikt nordmenn (som så klart vet at det er billig flesk i Sverige, billlig drikke i Danmark og fritt til å gjøre hva som helst i Sydenland). Vårt ego er dog kanskje fylt opp av litt vel mye varm luft... Det er nå så, men jeg tror nok kunnskapen om andre land er en del større i Norge(og de fleste andre land i verden) enn i USA.
Gjest TomKrus Skrevet 22. september 2004 #15 Skrevet 22. september 2004 Det er nå så, men jeg tror nok kunnskapen om andre land er en del større i Norge(og de fleste andre land i verden) enn i USA. Jo, men det er fordi så forsvinnende lite skjer i Norge at vi må utenfor våre grenser for å finne noe spennende å lære Tross alt er usa verdensledende på mye, og et mangfold av store organisasjoner og bedrifter har hatt sitt utspring herfra (FN, miljøorganisasjoner osv. usa er ikke bare macern og krig). Så en amerikaner vil fint overleve og kunne gjøre det bra uten å kjenne til så mye annet av verden. Ja, nordmenn vet nok mer om de skandinaviske land og europa forøvring enn amerikanere, men amerikanere bostatt i Washington vet nok mer om de andre 49 statene enn hva vi gjør.
Kelsey Skrevet 22. september 2004 #16 Skrevet 22. september 2004 Litt på siden av det egentlige temaet, men... Det finnes faktisk aviser i USA som har mer utenriksstoff, og når det gjelder hvor mye amerikanere vet om utlandet tror jeg det varierer fra sted til sted. Jeg har bodd i Indiana og i Washington (staten, ikke byen). Der jeg bodde i Indiana var folk veldig uvitende, avisen skrev bare om det som skjedde "i nabolaget" og til nød om det som skjedde i andre byer i USA. Jeg fikk også masse rare spørsmål om Norge, f.eks. om vi hadde veier osv. Nå bor jeg i Washington, og avisene her har en seksjon for lokale nyheter, en for innenriks og en for utenriks. Har også hørt at det er mer prestisje å skrive i innen og utenriks seksjonene enn i lokale nyheter. Her får jeg heller sjelden dumme spørsmål, og de aller fleste vet hvor Norge ligger. (nå er det større andel av mennesker med norske aner her, men langt fra alle har det selvfølglig).
Litago Skrevet 22. september 2004 #17 Skrevet 22. september 2004 Selv om det er litt utenfor temaet, som egentlig omhandler nordmenns avislesning, så kan jeg bekrefte at mange amerikanere ikke er spesielt flinke i geografi. Eller vet hva som skjer i Norge. På den annen side så visste ikke så mye om de ulike statene i USA da jeg flyttet hit heller. Eller om hva som skjedde i dem. Og jeg ante ikke at USA var så stort, mye større enn Europa, selv om jeg hadde tittet på kart. For ikke å nevne Afrika! Er ganske grønn på hva som skjer der til daglig og jeg tuller ganske mye med hvilke land som ligger hvor og hva de heter nå kontra for 15 år siden. Hva mener jeg å si med dette? At det er litt mer forståelig at nordmenn holder seg oppdatert om hva som skjer til daglig i Europa enn en amerikaner, ettersom det på en måte er "naboen". Vel, nok avsporinger fra kua i denne omgang. :-)
Gjest Valhalla Skrevet 22. september 2004 #18 Skrevet 22. september 2004 Stemmer det Tom. Folk glemmer hvor stort Usa faktisk er. Folk har forsvinnende lite kunnskap om Usa.
Melissa Gioberti Skrevet 22. september 2004 Forfatter #19 Skrevet 22. september 2004 Mitt poeng var jo å snakke om Norge, ja, og oss- ikke hva alle andre gjør. Om andre er bedre eller verre forandrer ikke saken. Det er klart VG, Dagladet, Dagsavisen og Afteposten (samt lokalavisene og de større som Adresseavisen og BT) skriver om utenriks også: og om "nyheter". Og vi har mindre tilgjengelige Morgenbladet som tilbyr mer reflekterte saker med rom, plass og tid til mer "dypsindig" tenkning om kultur og samfunn. Vi har jo også Samtiden og mange andre små hefter, men de kan lett bli for vitenskapelige og snevre. Det blir vel ikke riktig å angripe amerikanerne. Kan ikke klandre dem for at de ikke vet noe om Norge. Hvorfor skulle de det? Hadde jeg vært amerikaner i USA hadde jeg ikke giddet å vite så mye om Norge- kun for spesielt interesserte- sånn er det bare. Det er klart vi vet mer om USA enn de vet om oss..det skulle bare mangle. Amerikanerne har jo endel store aviser som NYPost, Boston Daily, Chicago T., FT, osv. som leses over hele verden. CNN sendes over hele verden.
Gjest Valhalla Skrevet 22. september 2004 #20 Skrevet 22. september 2004 I 1999 var antall daglige aviser + søndagsaviser 2,388. Hvis ingen I Usa leser aviser hvordan overlever alle disse avisene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå