Gå til innhold

Fikk beskjed om å flytte!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg leier en fin 3 roms leilighet.Som vi har leid i 6 år nå. Eieren er ganske fornøyd med oss. Vi er en familie på tre. Men idag så kom den beskjeden vi fryktet. Nemlig å flytte. Fordi eieren må selge. Han var ikke sikker på det. 50%50%. Men får en beslutning i løpet av 1 måned. Jeg har ikke så mye erfaring med å leie. Så vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre! Det føles tungt og vanskelig.

Vi leier på 11500,- og vil ikke gå langt fra det området vi leier i, fordi vi er vant her. Så vil gjerne har noe tips av dere?

Takk på forhånd 

Anonymous poster hash: ce687...69a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøpe?

Anonymous poster hash: 599e8...1a9

• Liker 1
Skrevet

Enten prøver dere å få kjøpt der dere leier nå dersom dere er fornøyde, ellers finner dere en ny leilighet i samme område. Søk på finn eller på facebook. Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Enten prøver dere å få kjøpt der dere leier nå dersom dere er fornøyde, ellers finner dere en ny leilighet i samme område. Søk på finn eller på facebook. Lykke til :)

Finne ny leilighet er målet nå. Etter det så skal vi prøve å kjøpe. Fordi det er ikke nok tid til å kjøpe nå. Tar steg for steg :) 

• Liker 1
Skrevet

Hva med å høre med selger om det er aktuelt å selge leiligheten til dere? Man kan betale ned på et relativt høyt lån med 11.500,- i måneden.

Både han og dere sparer penger på det. Han slipper å betale meglerhonorar og dere evt. flyttekostnader :-)

• Liker 4
Skrevet

Finne ny leilighet er målet nå. Etter det så skal vi prøve å kjøpe. Fordi det er ikke nok tid til å kjøpe nå. Tar steg for steg :)

Da tar dere en tur på finn eller snakker med venner og kjente :) Dette ordner seg! Når dere har råd til å betale såpass mye i måneden så bør dere jo ha litt å velge i mellom også :)

Skrevet

Hva med å høre med selger om det er aktuelt å selge leiligheten til dere? Man kan betale ned på et relativt høyt lån med 11.500,- i måneden.

Både han og dere sparer penger på det. Han slipper å betale meglerhonorar og dere evt.

flyttekostnader :-)

Hvordan!!? Hva med egenkapital og sånt. Har dessverre ikke spart noe?

Skrevet

Både han og dere sparer penger på det. Han slipper å betale meglerhonorar og dere evt. flyttekostnader :-)

Det spørs hvor dette er da. I Oslo går leilighetene over takst, så godt mulig at eier sparer penger på megler men går glipp av mye penger.

Hadde jeg tatt hensyn til mine leietakere og gått med på en sånn løsning så hadde jeg tapt 460 000kr i tillegg til taksten på leiligheten.

Anonymous poster hash: 9494d...3f5

• Liker 1
Skrevet

Hvordan!!? Hva med egenkapital og sånt. Har dessverre ikke spart noe?

Det er dessverre ikke utleiers problem. Dere må nok se dere etter ny bolig. Legg ut annonse på finn eller hybel.no

Jeg og sikkert flere med meg som har en tom leilighet vi kan leie ut men venter på greie leietakere, men orker ikke å legge ut annonser selv.

Lykke til, TS :)

Anonymous poster hash: 9494d...3f5

• Liker 2
Skrevet

Jeg tar det veldig tungt. Fordi vi er vant her og bodd her lenge.Gråter nesten. Burde jeg det?

Skrevet

Jeg tar det veldig tungt. Fordi vi er vant her og bodd her lenge.Gråter nesten. Burde jeg det?

Nei, faktisk ikke. For du har hele tiden visst at dere bare leide og at sannsynligheten for at dere ville måtte flytte i løpet av ikke altfor mange år var ganske stor.

Jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke har brukt disse årene på å spare dere opp buffer, slik at dere kunne komme dere inn på boligmarkedet selv. At dere ikke har klart det, viser at dere har bodd altfor dyrt (og/eller har et sløseforbruk), og at dere burde titte på biligere områder i og rundt byen nå som dere må flytte. At dere er vante til området er dårligste unskyldningen ever. Kom dere til et strøk der dere faktisk har råd til å bo langsiktig (altså hvor husleien er lav nok til at dere får spart opp egenkapital, og hvor boligprisene er slik at dere vil kunne få kjøpt). Da trenger barnet kun å bytte nabolag en gang. Og jo yngre barn er når de må flytte, jo bedre.

Anonymous poster hash: c4eb9...869

• Liker 12
Skrevet

Buffer skulle være egenkapital

Skrevet

Kan jo hende ny eier vil leie ut også? Mange som kjøper bolig med utleiedel vil leie ut denne

• Liker 1
Skrevet

Kan jo hende ny eier vil leie ut også? Mange som kjøper bolig med utleiedel vil leie ut denne

Hvordan finner vi det ut da?

Han vi leier av nå er ikke sikker selv. Men vet ikke jeg da.

Skrevet

Nei, faktisk ikke. For du har hele tiden visst at dere bare leide og at sannsynligheten for at dere ville måtte flytte i løpet av ikke altfor mange år var ganske stor.

Jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke har brukt disse årene på å spare dere opp buffer, slik at dere kunne komme dere inn på boligmarkedet selv. At dere ikke har klart det, viser at dere har bodd altfor dyrt (og/eller har et sløseforbruk), og at dere burde titte på biligere områder i og rundt byen nå som dere må flytte. At dere er vante til området er dårligste unskyldningen ever. Kom dere til et strøk der dere faktisk har råd til å bo langsiktig (altså hvor husleien er lav nok til at dere får spart opp egenkapital, og hvor boligprisene er slik at dere vil kunne få kjøpt). Da trenger barnet kun å bytte nabolag en gang. Og jo yngre barn er når de må flytte, jo bedre.

Jeg har jo planer om å kjøpe. Jeg sparer faktisk til egenkapital. Men jeg trenger rundt 1-2 år til. For jeg kan kjøpe.

Skrevet

Endelig en fornuftig sjel her inne...

• Liker 2
Skrevet

Han vi leier av nå er ikke sikker selv. Men vet ikke jeg da.

Må nesten bare spørre ny eier da

• Liker 2
Skrevet

Han vi leier av nå er ikke sikker selv. Men vet ikke jeg da. Anonymous poster hash: ce687...69a

Leier dere sokkel?

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis dette er en utleiedel av en større bolig - f.eks sokkelleilighet - så er det at eier skal selge ikke ensbetydende med at leiekontrakt sies opp. Da kan huset med utleiedel selges med leieboere i.

Det er derimot ikke noe man vanligvis gjør når man selger en bolig der man har leid ut hele boenheten. Så når utleier har bestemt seg for en dato må dere flytte.

Det er vel ikke unaturlig å være lei seg for at en ikke kan fortsette å bo en plass man trives godt, men det er dessverre slik det er å leie.

Hva med å snakke ordentlig med husvert om dette og spørre om hva det er som gjør at salg vurderes? Er det dårlig råd kan dere kanskje bidra ved at husleien økes - frivillig fra dere? Og at dere da utsetter flyttingen det året det tar for dere å spare egenkapital. Det forutsetter også at dere sparer alt dere har i overskudd slik at dere når sparemålet. Et år burde være en ramme som gjør det mulig å kutte sydenferie, nye støvletter og uteliv for å nå målet.

Skrevet

Leier dere sokkel?

Nei det er rekkehus med en etasje. Kjempe fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...