Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Studerer på andre året, og må ta opp igjen alle eksamener fra første året pga jeg ikke fikk gode nok karakterer. Føler jeg er i en håpløs situasjon, og trenger litt hjelp.

Tar i mot alt av tips fra forberedelse, hvordan jeg skal lese, ta notater, forelesning og markering i lovboka til eksamen og på selve eksamen.

Det jeg gjør feil er at jeg bruker utrolig mye tid på å komme gjennom pensum, fordi jeg skriver (masse dårlige) notater som ikke hjelper meg noe. Vet jeg burde løst flere oppgaver, men synes det er litt vanskelig å få taket på det.

Håper dere har noen gode tips som kan hjelpe meg :)

Anonymous poster hash: f562e...59a

Skrevet

Kanskje juss ikke er rett studie for deg?

Anonymous poster hash: 691aa...17e
Skrevet (endret)

Må du ta opp alle fagene fra første? Ikke vet jeg, men tenker kanskje at arbeidsgiver ikke bryr seg om karakterene fra første om du gjør det bra fra 2. klasse og utover. I tillegg vil jo det å ta opp alle fagene kunne gå utover karakterene du får i 2.klasse.

Enkelte steder er det vel også begrenset med antall ganger man kan ta opp fag, men regner ikke med at det er det hos deg siden du skal ta opp alle fagene fra 1.

Endret av Summers
Skrevet

Kanskje juss ikke er rett studie for deg?

Jeg føler det selv, synes det er veldig interessant og morsomt.

har jo snakket med sensor som sier at de merker at jeg er flink, men ikke klarer å vise det, selv om flere av oppgavene er A'er. Dette er fordi jeg ikke har god nok studieteknikk, så jeg klarer bare å komme opp til A på det jeg faktisk har rukket å lese grundig på. På arbeidskrav får jeg alltid gode karakterer og tilbakemeldinger.

Skrevet

Må du ta opp alle fagene fra første? Ikke vet jeg, men tenker kanskje at arbeidsgiver ikke bryr seg om karakterene fra første om du gjør det bra fra 2. klasse og utover. I tillegg vil jo det å ta opp alle fagene kunne gå utover karakterene du får i 2.klasse.

Enkelte steder er det vel også begrenset med antall ganger man kan ta opp fag, men regner ikke med at det er det hos deg siden du skal ta opp alle fagene fra 1.

Jeg må vel ikke, men ønsker likevel å gjøre det. Her er det utrolig stort karakterpress. Ja, det er jeg også redd for, at jeg skal ødelegge de nye eksamener og det blir en ond sirkel. Men jeg må også ha gode karakterer for å komme meg inn på master.

Jeg tror vi kan ta opp hvert emne tre ganger, men dette må jeg undersøke. Noen som vet?

Skrevet

Jeg tror vi kan ta opp hvert emne tre ganger, men dette må jeg undersøke. Noen som vet?

Stemmer det.

Skrevet

Stemmer det.

:)

Skrevet

Oslo eller Bergen? Går andreåret i Oslo selv, og er i samme situasjon. 

Anonymous poster hash: 206c2...ed4
Skrevet

Men jeg må også ha gode karakterer for å komme meg inn på master.

Hmm. Komme inn på master? Hva slags jusstudium er det egentlig du tar? Bachelor i Lillehammer eller Kristiansand?

Trodde først du gikk ved UiO, UiB eller UiT, men de tre stedene er det jo integrert femårig masterstudie.

Anonymous poster hash: 7fbc1...f61

Skrevet

Hvor går du?

I Oslo kan du ikke ta opp så mange eksamener. Kun 3 eksamener iløpet av studie dersom du ikke har strøket da

Skrevet

Jeg føler det selv, synes det er veldig interessant og morsomt.

har jo snakket med sensor som sier at de merker at jeg er flink, men ikke klarer å vise det, selv om flere av oppgavene er A'er. Dette er fordi jeg ikke har god nok studieteknikk, så jeg klarer bare å komme opp til A på det jeg faktisk har rukket å lese grundig på. På arbeidskrav får jeg alltid gode karakterer og tilbakemeldinger.

Virker som du er på rett spor. Kanskje du bare kan droppe å ta opp igjen fagene, men heller fokusere på de kommende, og helt til slutt ta opp igjen de andre fagene du vil?

Tror ikke det legges så mye vekt på hvordan karakterene fra første året er.

Anonymous poster hash: 9c6c2...824

• Liker 1
Skrevet

Hvor går du, TS? Dette med "tre ganger per eksamen" går bare på at du kan fremstille deg for en og samme eksamen tre ganger, det betyr ikke at du har to ekstra sjanser på å forbedre karakteren din i et fag du allerede har bestått. Hvor mange sjanser du har på gjentak (som er når man tar på ny en eksamen en allerede har bestått) avhenger av hvor du går. Her i Bergen har en fire gjentak gjennom hele studiet, FIRE. Da er det virkelig ikke lurt bruke disse opp på fag fra første avdeling!

Anonymous poster hash: d529d...bc6

• Liker 1
Skrevet

Jeg må vel ikke, men ønsker likevel å gjøre det. Her er det utrolig stort karakterpress. Ja, det er jeg også redd for, at jeg skal ødelegge de nye eksamener og det blir en ond sirkel. Men jeg må også ha gode karakterer for å komme meg inn på master.

Dette må du dobbelsjekke. Selv om du kan ta opp eksamenene flere ganger så er det også regler for hvor mange ganger man kan ta opp igjen eksamener totalt. For eksempel så kan det være slik at du har 4 muligheter totalt gjennom studiet til å ta opp eksamener du vil forbedre karakterer i, men du har 3 forsøk på hver eksamen. Det vil si at om du tar opp igjen for eksempel 3 eksamener fra i fjor, så har du bare 1 forsøk igjen resten av studietiden. Vanskelig å forklare. Men ofte er det slik at man har en total grense, og en grense på hver eksamen. Så om jeg har 4 muligheter totalt så bryr ikke fakultetet seg om at jeg bruker 3 av 4 på samme eksamen og så det siste forsøket på en annen eksamen.

Men når det er sagt så leser jeg at du vil inn på master og jeg har hørt at feks høyskolen i Lillehammer er mye greiere på det enn på UiO og UiB. Der kan man ta opp hver eksamen tre ganger og det er ingen grense for hvor mange eksamener man kan ta opp totalt. Fryktelig urettferdig.

Men kjøp arbeids/oppgavebøkene til alle fagene og jobb med de.

Anonymous poster hash: 6498f...e57

Skrevet

Dette må du dobbelsjekke. Selv om du kan ta opp eksamenene flere ganger så er det også regler for hvor mange ganger man kan ta opp igjen eksamener totalt. For eksempel så kan det være slik at du har 4 muligheter totalt gjennom studiet til å ta opp eksamener du vil forbedre karakterer i, men du har 3 forsøk på hver eksamen. Det vil si at om du tar opp igjen for eksempel 3 eksamener fra i fjor, så har du bare 1 forsøk igjen resten av studietiden. Vanskelig å forklare. Men ofte er det slik at man har en total grense, og en grense på hver eksamen. Så om jeg har 4 muligheter totalt så bryr ikke fakultetet seg om at jeg bruker 3 av 4 på samme eksamen og så det siste forsøket på en annen eksamen.

Men når det er sagt så leser jeg at du vil inn på master og jeg har hørt at feks høyskolen i Lillehammer er mye greiere på det enn på UiO og UiB. Der kan man ta opp hver eksamen tre ganger og det er ingen grense for hvor mange eksamener man kan ta opp totalt. Fryktelig urettferdig.

Men kjøp arbeids/oppgavebøkene til alle fagene og jobb med de.

Har alle de ulike jusfagene arbeids-/oppgavebøker? Har ikke sett det. Hvor kan en kjøpe det? Er det noen "fasit" i dem også?

Skrevet

Angående karakterpresset på studiet:

Jeg fullførte studiet med middelmådige karakterer og jobber i dag i en svært attraktiv stilling i staten. Jeg er av den oppfatning at erfaring er viktigere enn selve karakterene. En studiekamerat brukte syv år på studiet, tok opp eksamener flere ganger for å forbedre karakterene sine. Han fikk til slutt et godt snitt, men sliter med å få jobb da potensielle arbeidsgivere bemerker negativt det lange studieforholdet. En annen venninne har toppkarakterer og sliter med å få jobb innenfor ønsket fagfelt. En tredje leste til eksamen kun to uker, gikk ut med C i snitt og startet i en jobb der startlønnen var over 600K. 

Det er kun tilfeldigheter som avgjør hvor du starter og hvilke arbeidsoppgaver du får.

Karakterpresset på studiet er usunt og gir inntrykk av at alle må få A, eller så er de mislykket. Og det er spesielt de fire store advokatfirmaene som fyrer opp denne ilden/myten.

Jeg vil faktisk anbefale deg å la karakteren ligge, fokuser fremover og forsøk å lære av dine feil til neste gang.

Anonymous poster hash: 27691...5c4
Skrevet

Dagens elever/studenter er altfor fokusert på karakterer. Jeg trodde også at karakterer og utdanning betyr utrolig mye. Men når jeg har vært i arbeidslivet, så har egentlig karakterene ikke så mye å si, og egentlig ikke utdanningsbakgrunnen. Selv om en er utdannet som noe, f.eks. lærer, samfunnsviter, pedagog osv. osv. så er det utrolig hvor folk ender opp, selv om de ikke er utdanna innenfor de forskjellige tingene.

Så slapp av, nyt tiden, fokuser på det du synes er gøy, og ikke la fokuset på karakterer bekymre deg. Du er allerede heldig fordi du liker faget, og da betyr det at du får noe ut av det, og at fagene gir deg input og inntrykk.

Så stopp å fokusere så mye på karakterer. Kjør heller løpet ut, og ta eventuelt opp fagene senere. Men langt viktigere er praksis og jobberfaring, fordi det er faktisk der du lærer tingene.

Skrevet

Vent med å ta opp igjen eksamener til senere. Når du har studert i noen år så sitter det grunnleggende bedre og man tar de første eksamenene lettere. 

Fokuser på å lage gode oversikter, først og fremst det grunnleggende, og så legg til detaljer. Hvis du ikke har oversikten, gjør detaljene liten nytte. Jeg skriver stikkord i margen(om det ikke allerede er gjort fra forfatteren) og lager oversikter på data.

Lovsamlingen: Jeg markerer et hovedord i paragrafen som beskriver hva den handler om, understreker vilkår og markerer et ord i grønt der det finnes en dom. 

Domssamlingen: Jeg lager fargekoder i domssamlingens innholdsfortegnelse, så jeg raskt kan se hvilket rettsområde dommen tilhører(særlig når det ikke er navn på dommen,) og så markerer jeg det viktige i dommen.

Jeg har også skrevet en doms-oversikt i et dokument, sortert under rettsområde, der jeg også noterer stikkord om hva dommen omhandler.

En praktisk tilnærming er alltid fornuftig, gjør oppgaver. Å lære seg juridisk metode og det å strukturere oppgavene godt, er et råd som alltid går igjen. 

Kjøp eller last ned på nett sensorveiledninger og eksamens-oppgaver, eller boka mønsteroppgaver.

Søk på nett på områder du er usikker på, finnes mange advokatkontorer som legger ut gode artikler som dekker det grunnleggende på et rettsområde. 

Last ned gratis appen domsguiden. 

Man utvikler sitt eget system etter hvert for innlæring og bruk.

Anonymous poster hash: 155d8...bc2
Skrevet

Dagens elever/studenter er altfor fokusert på karakterer. Jeg trodde også at karakterer og utdanning betyr utrolig mye. Men når jeg har vært i arbeidslivet, så har egentlig karakterene ikke så mye å si, og egentlig ikke utdanningsbakgrunnen. Selv om en er utdannet som noe, f.eks. lærer, samfunnsviter, pedagog osv. osv. så er det utrolig hvor folk ender opp, selv om de ikke er utdanna innenfor de forskjellige tingene.

Så slapp av, nyt tiden, fokuser på det du synes er gøy, og ikke la fokuset på karakterer bekymre deg. Du er allerede heldig fordi du liker faget, og da betyr det at du får noe ut av det, og at fagene gir deg input og inntrykk.

Så stopp å fokusere så mye på karakterer. Kjør heller løpet ut, og ta eventuelt opp fagene senere. Men langt viktigere er praksis og jobberfaring, fordi det er faktisk der du lærer tingene.

Vent med å ta opp igjen eksamener til senere. Når du har studert i noen år så sitter det grunnleggende bedre og man tar de første eksamenene lettere. 

Fokuser på å lage gode oversikter, først og fremst det grunnleggende, og så legg til detaljer. Hvis du ikke har oversikten, gjør detaljene liten nytte. Jeg skriver stikkord i margen(om det ikke allerede er gjort fra forfatteren) og lager oversikter på data.

Lovsamlingen: Jeg markerer et hovedord i paragrafen som beskriver hva den handler om, understreker vilkår og markerer et ord i grønt der det finnes en dom. 

Domssamlingen: Jeg lager fargekoder i domssamlingens innholdsfortegnelse, så jeg raskt kan se hvilket rettsområde dommen tilhører(særlig når det ikke er navn på dommen,) og så markerer jeg det viktige i dommen.

Jeg har også skrevet en doms-oversikt i et dokument, sortert under rettsområde, der jeg også noterer stikkord om hva dommen omhandler.

En praktisk tilnærming er alltid fornuftig, gjør oppgaver. Å lære seg juridisk metode og det å strukturere oppgavene godt, er et råd som alltid går igjen. 

Kjøp eller last ned på nett sensorveiledninger og eksamens-oppgaver, eller boka mønsteroppgaver.

Søk på nett på områder du er usikker på, finnes mange advokatkontorer som legger ut gode artikler som dekker det grunnleggende på et rettsområde. 

Last ned gratis appen domsguiden. 

Man utvikler sitt eget system etter hvert for innlæring og bruk.

Anonymous poster hash: 155d8...bc2

Jeg er i utgangspunktet enig med dere, men problemet til TS er at hun tydeligvis studerer en bachelorgrad ved en høyskole. Og da MÅ hun ha A (eller nesten A) i snitt for å komme inn på masteren. Master i rettsvitenskap ved universiteter er i dag en integrert master og de har få plasser til de som kommer med bachelor fra andre steder. En bachelor i rettsvitenskap er ikke verdt noe, så man er avhengig av å komme inn på masteren. Da har man 3 valg: Ta opp fag slik at man kommer inn på universitetet fra første år av, ta bachelor - få gode karakterer og komme inn på master, eller ta bachelor og deretter ta opp fag for å komme inn på integrert master første år og deretter søke om fritak for de tre årene man allerede har tatt.

Selv valgte jeg alternativ 1. Man må liksom betale en pris uansett hvilket alternativ man velger. Om man ikke har gode nok karakterer til å begynne med fra vgs riktignok. Men slik jeg har forstått det så er det lettere å få gode karakterer å bacheloren enn på master ved universitet + at de har mye snillere regler på det å ta opp eksamen.

Skrevet

Selv valgte jeg alternativ 1. Man må liksom betale en pris uansett hvilket alternativ man velger. Om man ikke har gode nok karakterer til å begynne med fra vgs riktignok. Men slik jeg har forstått det så er det lettere å få gode karakterer å bacheloren enn på master ved universitet + at de har mye snillere regler på det å ta opp eksamen.

Nå sier jeg dette med et visst forbehold, men vi har i år som alle år fått inn bachelor-studenter på masteren her på UiB, og jeg er overrasket over hvor mye merkelig de gjør i oppgavene sine. 

Anonymous poster hash: d529d...bc6

Skrevet

Du skal være forberedt på at dersom du syns det er vanskelig nå, på høyskolen, på førsteåret, så blir ting hvertfall ikke lettere ved overgangen til de integrerte masterne. Det er rimelig stor forskjell på hva man lærer av metode. Dekanen ved UiO er høyst negativ til et 3+2-program på grunn av kvalitetsforskjellene ved de ulike lærestedene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...