AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #1 Del Skrevet 27. september 2015 Hun låner alt av meg! Jeg er på utvekslingsår, og jeg har det kjempebra. Det eneste problemet er at vertssøsteren min låner alle tingene mine! De første dagene var vi veldig gode venner og jeg sa det var greit at hun lånte klær og sånn, men jeg visste ikke at hun kom til å fortsette å låne alt av meg HVER ENESTE DAG!! Hun låner favorittklærne mine, rettetanga mi, hårføneren min, ørepluggene mine, sminken min, den dyre kompresjonstightsen min (som jeg er veldig redd for at skal bli utvidet og da vil miste sin funksjon) og til og med rommet mitt! Hun sover ALDRI på sitt rom. Altså, jeg synes det er koselig at hun vil sove på rommet mitt, men jeg trenger litt privatliv også. Og sminken for eksempel, er dyr nok for at jeg skal bruke den selv, men om jeg må fortsette å dele den med henne blir det fort altfor dyrt. Hun spør ikke om å låne ting heller, bare bruker det. Noen ganger kommer jeg inn på rommet mitt og ser henne stå der og bruke rettetanga eller hårføneren uten at jeg visste noe om det. Jeg har forsøkt å hinte til at jeg ikke vil at hun skal låne ting av meg, men da ser hun bare rart på meg og tar ikke hintet. Hvordan kan jeg be henne om å slutte å låne ting av meg på en hyggelig måte? Anonymous poster hash: 9b0e6...b58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hjertesukk Skrevet 27. september 2015 #2 Del Skrevet 27. september 2015 Si det på en fin måte bare? si at hun gjerne må låne, men om hun kanskje kan spørre først? (da er det lettere å si nei f.eks i forhold til kompresjontightsen, og forklare hvorfor ikke.. I forhold til sminken så kan du forklare at du akkurat har lært at det er uhygienisk å låne bort ) kos deg på utveksling! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jente i nød Skrevet 27. september 2015 #3 Del Skrevet 27. september 2015 Si det på en fin måte bare? si at hun gjerne må låne, men om hun kanskje kan spørre først? (da er det lettere å si nei f.eks i forhold til kompresjontightsen, og forklare hvorfor ikke.. I forhold til sminken så kan du forklare at du akkurat har lært at det er uhygienisk å låne bort ) kos deg på utveksling! Takk for svar og gode ideer! Ja, det er jo det beste å gjøre. Jeg synes det er så vanskelig å si fra om sånt på en okei måte, men jeg skal definitivt prøve det du har foreslått. Tusen takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wanderlust Skrevet 30. september 2015 #4 Del Skrevet 30. september 2015 Jeg har selv vært på utveksling, og har kjent litt på hvordan det kan være Nå vet ikke jeg i hvilket land du er, men i noen land er kulturen slik at det er helt normalt å låne/ta, og greit å fortsette om man ikke sier ifra. Jeg støtter den forrige posten om å si ifra pent. Jeg vet selv at jeg hadde blitt helt sprø om noen hadde vært på rommet mitt hele tiden. The need for some alone time! Det er lov å kaste henne ut, og det er fullstendig lov å bruke "gode unnskyldninger", som f.eks. "sminke er uhygienisk å dele" fra forrige post. Det er også lov å si "I Norge er det ikke sånn, så jeg er ikke vant til det. Men jeg syns det er veldig hyggelig altså, jeg bare tremger å sove alene av og til". Jeg brukte mye "Jeg er utlending og skjønner ingenting"-unnskyldningen, haha Det er også lov å bruke vertsmor/vertsfar/annen vertssøster eller bror til å rådføre seg med om du stoler på dem. De kjenner henne ganske godt og kan kanskje gi deg noen tips/hint? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jente i nød Skrevet 1. oktober 2015 #5 Del Skrevet 1. oktober 2015 Jeg har selv vært på utveksling, og har kjent litt på hvordan det kan være Nå vet ikke jeg i hvilket land du er, men i noen land er kulturen slik at det er helt normalt å låne/ta, og greit å fortsette om man ikke sier ifra. Jeg støtter den forrige posten om å si ifra pent. Jeg vet selv at jeg hadde blitt helt sprø om noen hadde vært på rommet mitt hele tiden. The need for some alone time! Det er lov å kaste henne ut, og det er fullstendig lov å bruke "gode unnskyldninger", som f.eks. "sminke er uhygienisk å dele" fra forrige post. Det er også lov å si "I Norge er det ikke sånn, så jeg er ikke vant til det. Men jeg syns det er veldig hyggelig altså, jeg bare tremger å sove alene av og til". Jeg brukte mye "Jeg er utlending og skjønner ingenting"-unnskyldningen, haha Det er også lov å bruke vertsmor/vertsfar/annen vertssøster eller bror til å rådføre seg med om du stoler på dem. De kjenner henne ganske godt og kan kanskje gi deg noen tips/hint? Så gøy, hvor var du? :D Ja, det er jo en mulighet at det er sånn i hennes kultur... Jeg forsøkte idag det både du og forrige post foreslo. Jeg sa ifra til henne på en pen måte, og brukte unnskyldningen at jeg er vant til å sove alene. Jeg tror kanskje hun ble oppgitt over meg, men nå sover hun ihvertfall på sitt rom. Tusen takk for hjelpen! Jeg setter veldig pris på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå