houseofours Skrevet 27. september 2015 #1 Del Skrevet 27. september 2015 Hei! Prøver å finne ut diverse om luftfuktighet, har en bebodd "kjeller" som er nyere av dato. Problem er at dem som bor der klager på er fuktig og mener de går rundt forkjølte/luft plager. De har en luftfuktighet som ligger på 62-69% siste dager. Ute så ligger luftfuktigheten i Stavanger på 72-90% (ca, men ikke lavere). Ute luften som blåses/ventileres inn vil jo da trekke opp luftfuktigheten også inne. Men hva er som er normalt da? Hvordan kan en få rene friske luften ned til under 60% som er anbefalt? Jeg har lest at 60-70% kan lett være normalt inne, spesielt i disse månedene august/september og at det ikke er skadelig med slik luftfuktighet for mennesker. 75%+ er ille! Selv har vi en luftfuktighet inne i de to øvre etasjene 62-64% samme dager og vi har vinduer oppe som blåser frisk ute luft inn. Hva er normalt? Hva kan en gjøre for få dette ned, motvirke ute luften som blåses inn (skal det gjøres i hele tatt)? Hvorfor kan "kjeller" oppleves som klammer til tross er samme luft som strømmer gjennom hus og vegger. Vil det hjelpe med sterkere sirkulasjon "gjennomtrekk" og da merkes luftfuktighet mindre. Ute er det jo mye fuktigere, men her er det jo bare greit å være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #2 Del Skrevet 27. september 2015 Gå og google hus og helsekompendiumet, da får du msnge svar. Du kan og google Gaute Flatheim og finne masse om hans arbeid mot fukt og inneklima. Luftfuktighet inne er avhengig av temeratur. Høyere temeratur = lavere relativ luftfuktighet. Luftfuktighet inne skal helst være under 40 %. Er den over 65-70 % dannes mugg i løpet av en liten uke. Den vil ligge vekselvis i dvsle og i vekst, når den først er etablert, avhengig av luftfuktigheten inne. Klestørking skal ikke finne sted i andre rom enn våtrom (bad) , da dette gir for høy luftfuktighet og avgassing = dårlig inneklima. Se fhi.no. Tørkes klær i stue/soverom og dette gir muggskader, så er der flere saker der huseier har vunnet frem med erstatningskrav for feilbruk av bolig.Anonymous poster hash: 7face...d34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 27. september 2015 #3 Del Skrevet 27. september 2015 Jeg kan ikke svare på hva som er normalt i forhold til luftfuktighet, men jeg kan si så mye; hvis beboere klager på fuktig luft og føler seg dårlig - Ta det alvorlig. Kjellerleiligheter er langt mer utsatt for fukt enn bolighenheter over bakkenivå. Det kan skyldes f.eks dårlig drenering, eller for dårlig ventilasjon. Nå vet jeg ikke hva slag type ventilasjon dere har i kjelleren, om det er balansert, mekanisk, eller manuelt? Jeg tørker for øvrig klær i stua, men er nøye med å sette kjøkkenvifta på fullt, eller så har jeg god gjennomluftning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #4 Del Skrevet 28. september 2015 Det er alt for høyt! Som noen nevnte her bør det ligge under 40. Jeg selv gikk med stadige luftveisinfeksjoner og hodepiner, helt til vi en dag oppdaget mugg på noen klær i klesskapet..vi dro frem alle møblene på soverommet, og alt unntatt seng og nattbord var angrepet.. Vi skaffet oss avfukter, som står på hver dag. Det er viktig å lufte godt ut hver dag (raskt og effektivt), samt å holde en god innetemperatur. Det er uheldig om veggene rekker å bli "kalde". Det dannes visst mugg lettere ved lavere luftfuktighet når det er under en viss temperatur. Det har gått mye bedre siden, altså etter vi ble bedre på lufting, skrudde opp temperaturen og fikk oss avfukter. Dette er absolutt noe du bør ta seriøst. Nå eier vi, men jeg skal ærlig si at om dette hadde skjedd et sted vi hadde leid, så hadde vi flyttet så raskt som mulig. Det er noe herk, som også de andre leilighetene i huset opplever. Huset er gammelt, selv om det er renovert, og husene står tett her. Det har visst også noe med grunnmur, høyden opp til treverk og drenering og gjøre, men dette kan jeg ikke noe om. Det er altså flere ting som spiller inn, og komplisert.Anonymous poster hash: 186d6...6e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
houseofours Skrevet 28. september 2015 Forfatter #5 Del Skrevet 28. september 2015 Det er alt for høyt! Som noen nevnte her bør det ligge under 40. Jeg selv gikk med stadige luftveisinfeksjoner og hodepiner, helt til vi en dag oppdaget mugg på noen klær i klesskapet..vi dro frem alle møblene på soverommet, og alt unntatt seng og nattbord var angrepet.. Vi skaffet oss avfukter, som står på hver dag. Det er viktig å lufte godt ut hver dag (raskt og effektivt), samt å holde en god innetemperatur. Det er uheldig om veggene rekker å bli "kalde". Det dannes visst mugg lettere ved lavere luftfuktighet når det er under en viss temperatur. Det har gått mye bedre siden, altså etter vi ble bedre på lufting, skrudde opp temperaturen og fikk oss avfukter. Dette er absolutt noe du bør ta seriøst. Nå eier vi, men jeg skal ærlig si at om dette hadde skjedd et sted vi hadde leid, så hadde vi flyttet så raskt som mulig. Det er noe herk, som også de andre leilighetene i huset opplever. Huset er gammelt, selv om det er renovert, og husene står tett her. Det har visst også noe med grunnmur, høyden opp til treverk og drenering og gjøre, men dette kan jeg ikke noe om. Det er altså flere ting som spiller inn, og komplisert.Anonymous poster hash: 186d6...6e7 Jo, jeg forstår jo at luftfuktigheten er normalt for høy. Sopp dannes fra 75% luftfuktighet. Gjennomlufting skal være tilfredsstillende, men tilbake til toppen. Luften ute holder 72-90% og denne blåses kontinuerlig inn direkte fra ventiler. Åssen skal en da få ned luftfuktighet, har hørt/lest at høy luftfuktighet ute også gjøre den blir høy inne. Vi har da ikke en sandørken i veggen som fanger opp fukten, den kommer frisk inn og gjennom huset. Men da blir jo også luftfuktigheten holdt oppe. Er her store spørsmålet er som sagt. Nok luft, men friske luften utenifra er holder en veldig høy luftfuktighet for øyeblikket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå