AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #1 Skrevet 27. september 2015 Hei. Jeg har en niese på fem år, som jeg mener er umoden for alderen. I det siste har jeg begynt å tenke på om det ligger noe mer bak enn bare umodenhet, uten at jeg skal leke psykolog. Jeg vil komme med eksempler på oppførselen hennes: * Hun er veldig "sår", blir lett fornærmet og snurt. Det kan være for den minste lille ting, og da setter hun svarte øyer i deg. * Hun tegner på møbler og vegger, både hjemme hos seg selv og når hun er borte på besøk. Jeg tok henne i å tegne med kritt på tv'n sist hun var her, og etter hun dro så jeg at hun hadde tegnet på stueveggen også. En gang jeg hadde henne med bort på besøk til en venninne av meg, tegnet hun på spisebordet med penn. Femåringer er vel store nok til å forstå at dette ikke er brukelig? * Hun lyver ofte, selv når hun egentlig ikke "trenger" å lyve. Hun dikter opp masse rare historier, og det føles som at hun lever i sin egen fantasiverden. Jeg kan ikke komme på at jeg har hatt en ordentlig samtale med henne, om for eksempel ting som har skjedd i barnehagen etc. Dersom jeg spør henne om noe fra "virkeligheten", svarer hun så vidt, og bare veldig lavt, mumler utydelig. Så kan hun plutselig begynne å snakke om enhjørningen hun klappet i går, den med vinger og rosa glitter. * Hun sitter ofte å spiser på ting, som leker, fjernkontroller, eller hendene sine. Det er akkurat som hun soner litt ut, og da går det noe rett inn i munnen. Litt sånn som småbarn gjør. * Hun er blitt tatt i å stjele, både fra barnehagen (leker) og fra butikken (godteri). * Hun er utrolig rotete! Hun griser mer enn en toåring når hun spiser, og står det en kopp på bordet, kan du være sikker på at hun velter den. Hun er altså veldig klumsete, både inne og ute (dårlig motorikk). * Hun svarer bare sporadisk på tiltale. Det vil si, om noen sier hei til henne, så svarer hun stort sett ikke tilbake, hun bare skuler på dem. * Hun lurer seg unna. Som for eksempel har jeg tatt henne i å se seg rundt, og når hun tror ingen ser på, har hun kastet mat bak sofaen, i stedet for å kaste det i søpla. Eller at hun har fått beskjed om at hun ikke får mer kjeks, men likevel sniker seg til å ta flere, for så å gjemme unna. Noe av dette er kanskje normal oppførsel for en femåring, men sammenlignet med andre 4-5-6-åringer jeg kjenner, så mener jeg hun er veldig umoden. Det skal sies at hun opplevde en del krangling, roping og kjefting frem til hun var 3 år, da foreldrene hennes skiltes. Var også en del styr i kjølevannet av bruddet, som hun dessverre ble litt for involvert i. Er dette noe hun "vokser av seg" tror dere, eller burde hun ha fått hjelp i en eller annen form? Anonymous poster hash: c262a...271
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #2 Skrevet 27. september 2015 Hva mener du med "styr" hun ble involvert i? Virker som foreldene hennes ikke stillee krav til henne ei heller grensesetter.Anonymous poster hash: 1b415...247
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #3 Skrevet 27. september 2015 Jeg tror du overanalyserer ting. Har du egne barn? Anonymous poster hash: bd327...8eb 3
Gjest supernova_87 Skrevet 27. september 2015 #4 Skrevet 27. september 2015 Når hun forteller om "enhjørningen" osv, ting som helt klart er løgn, virker det som at hun vet at hun lyver/finner på/dikter, eller er hun overbevist om at det er det sanne?
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #5 Skrevet 27. september 2015 Jeg er enig i at du beskriver en umoden 5-åring. Når det er sagt, utvikler barn seg veldig ulikt, så mye kan enda skje. Jeg er tante til ei jente som er 7 år og som har vært veldig umoden fram til nå (kjenner igjen en del av det du beskriver), men plutselig har det begynt å løsne litt. Anonymous poster hash: e567b...e2a 3
Lou Salome Skrevet 27. september 2015 #6 Skrevet 27. september 2015 Jeg syns det høres ut som umodenhet, men ikke nødvendigvis 'noe mer'. Mye av dette er helt vanlig. 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #7 Skrevet 27. september 2015 Synes ikke det hørtes så ille ut jeg. Litt umoden ja, men barn modnes i rykk og napp. Ingenting å være bekymret for ihvertfall. Anonymous poster hash: 5d5ea...de7 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #8 Skrevet 27. september 2015 Ja, jeg har to barn selv, og de er nå 8 og 10 år. Kan ikke huske at de var slik i en alder av fem. De var ganske selvstendige, men jeg vet jo at barn er forskjellige. Med styr, mener jeg at hun har blitt dratt inn i og brukt i konflikten mellom mor og far. At hun kanskje har hatt en lojalitetskonflikt.. Synes synd på henne, ser hun lukker seg inn i sin egen verden. Hun virker veldig oppriktig når hun snakker om fantasiene sine. Som at det er mye mer "behagelig" å forholde seg til enn virkeligheten. TSAnonymous poster hash: c262a...271
Bestevenninna di Skrevet 28. september 2015 #9 Skrevet 28. september 2015 Her høres det litt ut som hun har mangel på oppdragelse og får ture og holde på som hun vil i mangel av dette. Hun vet kanskje ikke bedre?
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #10 Skrevet 28. september 2015 Vet ikke helt. De har et barn til, som er yngre, og dette barnet et nesten mer selvstendig enn søsteren sin vil jeg si. TSAnonymous poster hash: c262a...271
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #11 Skrevet 28. september 2015 Dette er noe foreldrene bør ta opp med helsesøster.Anonymous poster hash: dd7db...7e4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #12 Skrevet 28. september 2015 Ja, jeg har snakket en del med faren (min bror) om dette, og han vil få til et møte på familievernkontoret eller med helsesøster. Han vil dra alene for å lufte bekymringer rundt barna, samarbeid og hva han kan gjøre for at ting blir bedre. Foreldrene har vært i møter her og der, men kommer ingen vei med noe som helst. Veldig anspent forhold mellom de. TSAnonymous poster hash: c262a...271
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå