calmara Skrevet 27. september 2015 #1 Skrevet 27. september 2015 Jeg har så smått begynt å løpe og liker det veldig godt. For noen år siden var jeg veldig flink med styrketrening og så resultatene godt, men nå har jeg hatt en lengre periode hvor jeg ikke har trent, bare gått tur sporadisk. Jeg vil fokusere mest på kondisjon, det liker jeg best. Men jeg vil også trene styrke, 2-3 ganger i uken og helst fullkropp. Jeg har tenkt på disse disse øvelsene, hva mener dere om de? Beinpress Leg curl Leg extension Sittende roing Sidehev Hammercurl En mageøvelse i slynge Er det noen som kan komme med innvendinger på det jeg har tenkt, evt flere tips? Det må ikke ta for lang tid, max 45min. Jeg har også treningsrom hjemme (med manualer, vektstang og ball) som jeg tenker å bruke innimellom, og da kan må det være alternative øvelser siden jeg kun har manualer.
MiniMjau Skrevet 27. september 2015 #2 Skrevet 27. september 2015 Hvorfor ikke kjøre baseøvelser eller funksjonelle øvelser som "tar" mer av kroppen? 1
calmara Skrevet 27. september 2015 Forfatter #3 Skrevet 27. september 2015 Hvorfor ikke kjøre baseøvelser eller funksjonelle øvelser som "tar" mer av kroppen? Hva slags øvelser er det da?
silkhand Skrevet 27. september 2015 #4 Skrevet 27. september 2015 Hva slags øvelser er det da? Markløft. Knebøy. Benkpress 1
Gjest Kim Skrevet 27. september 2015 #5 Skrevet 27. september 2015 Ingen bryst eller tricepsøvelser? Husk at skuldrene er tre muskler sammen og at sidehev ikke treffer bakre del av skulderen i det hele tatt. Ta noen sett med facepulls.
King in the North Skrevet 27. september 2015 #6 Skrevet 27. september 2015 Jeg har så smått begynt å løpe og liker det veldig godt. For noen år siden var jeg veldig flink med styrketrening og så resultatene godt, men nå har jeg hatt en lengre periode hvor jeg ikke har trent, bare gått tur sporadisk. Jeg vil fokusere mest på kondisjon, det liker jeg best. Men jeg vil også trene styrke, 2-3 ganger i uken og helst fullkropp. Jeg har tenkt på disse disse øvelsene, hva mener dere om de? Beinpress Leg curl Leg extension Sittende roing Sidehev Hammercurl En mageøvelse i slynge Er det noen som kan komme med innvendinger på det jeg har tenkt, evt flere tips? Det må ikke ta for lang tid, max 45min. Jeg har også treningsrom hjemme (med manualer, vektstang og ball) som jeg tenker å bruke innimellom, og da kan må det være alternative øvelser siden jeg kun har manualer. Jeg tenker at dette er drittøvelser der har lite å gjøre som hovedfokus noe som helst styrkeprogram. 1
Gjest Kim Skrevet 27. september 2015 #7 Skrevet 27. september 2015 Jeg tenker at dette er drittøvelser der har lite å gjøre som hovedfokus noe som helst styrkeprogram. Drittøvelser? Bygger disse øvelsene muskler eller gjør de ikke det? Basisøvelser argumentet er på ingen måte galt, men hvis du kikker litt etter, så vil du se hvor mange skader basisøvelsene skaper for folk som er utrente. Knebøy, markløft, benkpress (tar med chins også) krever virkelig god teknikk. Jeg ser ikke noe problem med å bygge litt styrke og trygghet, før man takler basisøvelsene.
calmara Skrevet 27. september 2015 Forfatter #8 Skrevet 27. september 2015 Ingen bryst eller tricepsøvelser? Husk at skuldrene er tre muskler sammen og at sidehev ikke treffer bakre del av skulderen i det hele tatt. Ta noen sett med facepulls. Kan legge til brystpress med manualer og ticeps pushdown? Hjelper det?
Gjest Kim Skrevet 27. september 2015 #9 Skrevet 27. september 2015 Kan legge til brystpress med manualer og ticeps pushdown? Hjelper det? Ja det hjelper masse.
King in the North Skrevet 28. september 2015 #10 Skrevet 28. september 2015 Drittøvelser? Bygger disse øvelsene muskler eller gjør de ikke det? Basisøvelser argumentet er på ingen måte galt, men hvis du kikker litt etter, så vil du se hvor mange skader basisøvelsene skaper for folk som er utrente. Knebøy, markløft, benkpress (tar med chins også) krever virkelig god teknikk. Jeg ser ikke noe problem med å bygge litt styrke og trygghet, før man takler basisøvelsene. Hvis man vil bygge litt muskler trenger man selvfølgelig ikke annet enn apparater og bicepscurls, men for et hvert STYRKEprogram er øvelsene fra ts ikke annet enn accessory-øvelser som absolutt ikke skal være basisen for programmet. I tillegg er det klart at øvelser som bøy, mark og benk bygger mye mer muskler enn benpress og bicepscurls 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #11 Skrevet 28. september 2015 Hvis man vil bygge litt muskler trenger man selvfølgelig ikke annet enn apparater og bicepscurls, men for et hvert STYRKEprogram er øvelsene fra ts ikke annet enn accessory-øvelser som absolutt ikke skal være basisen for programmet. I tillegg er det klart at øvelser som bøy, mark og benk bygger mye mer muskler enn benpress og bicepscurls Basert på hvilke mål med hvilke forutsetninger? I mine egne treningsprogrammer har jeg oppnådd en hel del styrke med utstrakt bruk av apparatøvelser. Nei, det er ikke optimalt i forhold til frie baseøvelser, men om man av ulike grunner ikke kan gjøre baseøvelsene så kan man likevel oppnå en hel del styrke. Anonymous poster hash: 638ef...d22
King in the North Skrevet 28. september 2015 #12 Skrevet 28. september 2015 Basert på hvilke mål med hvilke forutsetninger? I mine egne treningsprogrammer har jeg oppnådd en hel del styrke med utstrakt bruk av apparatøvelser. Nei, det er ikke optimalt i forhold til frie baseøvelser, men om man av ulike grunner ikke kan gjøre baseøvelsene så kan man likevel oppnå en hel del styrke. Anonymous poster hash: 638ef...d22 Som du sier, er det ikke optimalt. Er ikke verre enn det
Gjest Kim Skrevet 28. september 2015 #13 Skrevet 28. september 2015 (endret) Hvis man vil bygge litt muskler trenger man selvfølgelig ikke annet enn apparater og bicepscurls, men for et hvert STYRKEprogram er øvelsene fra ts ikke annet enn accessory-øvelser som absolutt ikke skal være basisen for programmet. I tillegg er det klart at øvelser som bøy, mark og benk bygger mye mer muskler enn benpress og bicepscurls Man kan bygge MYE muskler med spesifikke øvelser i forhold til basisøvelsene, spør en hvilken som helst bodybuilder... Hvis det er styrkeløfting du snakker om, så er det et helt annet tema. For meg så høres det ut som du kommer med broscience. Endret 28. september 2015 av Kim
King in the North Skrevet 29. september 2015 #14 Skrevet 29. september 2015 Man kan bygge MYE muskler med spesifikke øvelser i forhold til basisøvelsene, spør en hvilken som helst bodybuilder... Hvis det er styrkeløfting du snakker om, så er det et helt annet tema. For meg så høres det ut som du kommer med broscience. Hva er broscience med å si at de store øvelsene bygger mest masse? Spørr en hvilken som helst bodybuilder om det du;) For meg høres det ut som om du ikke vet hva broscience-konseptet går ut på. Og som sagt, så snakker jeg om STYRKEprogram ja. Men bodybuilding og powerliftere trener mye likere enn du tror. Finn én prisbelønnet bodybuilder på høyt bivå som ikke har markløft, benkpress eller knebøy i rutinen sin. Tviler på du gjør det nemlig.
Gjest Kim Skrevet 29. september 2015 #15 Skrevet 29. september 2015 Hva er broscience med å si at de store øvelsene bygger mest masse? Spørr en hvilken som helst bodybuilder om det du;) For meg høres det ut som om du ikke vet hva broscience-konseptet går ut på. Og som sagt, så snakker jeg om STYRKEprogram ja. Men bodybuilding og powerliftere trener mye likere enn du tror. Finn én prisbelønnet bodybuilder på høyt bivå som ikke har markløft, benkpress eller knebøy i rutinen sin. Tviler på du gjør det nemlig. Jeg tror du vil finne mye mer variasjon enn det du fremstiller det som. Bodybuildere og styrkeløftere har veldig forskjellige mål med treningen. Core er mye viktigere for en styrkeløfter, derfor mye mer fokus på basisøvelsene. Nå var TS sitt spørsmål om å starte opp igjen med styrketrening, hun spurte om spesifikke øvelser og jeg ser ikke noe galt i øvelsene hun har valgt, foruten at hun i første innlegget ikke tok med øvelser for mage, legger, triceps og bryst, samt at hun bare fokuserte på en liten del av av skuldermuskelen. Det er greie øvelser hun har valgt, de har alle liten risiko for skade og er lette å få til god teknikk med. Basisøvelsene, spesielt knebøy og markløft ser jeg så utrolig mye dårlig teknisk utførelse på at jeg synes det er helt kurant å vente med de øvelsene til man har kommet litt inn i det og fått styrket leddene.
King in the North Skrevet 29. september 2015 #16 Skrevet 29. september 2015 Jeg tror du vil finne mye mer variasjon enn det du fremstiller det som. Bodybuildere og styrkeløftere har veldig forskjellige mål med treningen. Core er mye viktigere for en styrkeløfter, derfor mye mer fokus på basisøvelsene. Nå var TS sitt spørsmål om å starte opp igjen med styrketrening, hun spurte om spesifikke øvelser og jeg ser ikke noe galt i øvelsene hun har valgt, foruten at hun i første innlegget ikke tok med øvelser for mage, legger, triceps og bryst, samt at hun bare fokuserte på en liten del av av skuldermuskelen. Det er greie øvelser hun har valgt, de har alle liten risiko for skade og er lette å få til god teknikk med. Basisøvelsene, spesielt knebøy og markløft ser jeg så utrolig mye dårlig teknisk utførelse på at jeg synes det er helt kurant å vente med de øvelsene til man har kommet litt inn i det og fått styrket leddene. Å styrke leddene tar lang tid. Forøvrig ser jeg horribel form på bicepscurls og triceps extensions også. Blir fort senebettenelser av slikt. Uansett, i etthvert styrketreningsprogram som ikke er for eldre kvinner/menn så utgjør de store løftene basisen. Ett hvert begynnerprogram baserer seg på fullkropp 3 ganger uken, og sentrerer seg rundt bøy, benk og mark. Jeg kommenterte bare at øvelsene til ts er langt fra optimale, og det må du nesten bare tåle. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå