Gå til innhold

Noen som har prøvd forskjellige dietter? Fikk noen deg til å føle deg bedre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser vel egentlig vanlig mat, men jeg sliter litt med at jeg blir oppblåst i perioder. Kunne tenkt meg å prøve meg som veganer. Er dette sunnere mat enn vanlig butikkmat?

Anonymous poster hash: 51f0c...90c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var oppblåst og følte meg slapp hele tiden, droppet laktose og så ble det bedre. (nesten ingen mennesker som faktisk tåler laktose). Også prøver jeg å spise mindre gluten! 

Anonymous poster hash: 1141a...3fc
Skrevet

Jeg var oppblåst og følte meg slapp hele tiden, droppet laktose og så ble det bedre. (nesten ingen mennesker som faktisk tåler laktose). Også prøver jeg å spise mindre gluten! 

Tull. Dette gjelder for afrikanere, 90 % tåler ikke laktose. For nordmenn er det omvendt.

Anonymous poster hash: 9bab0...fc5

• Liker 6
Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg spiser veldig mye mer frukt og grønnsaker (hver dag) og veldig mye mindre kjøtt (1-2 ganger i måneder) enn for noen år siden. Det fungerer bra for meg. Jeg vet ikke hva du mener med vanlig butikkmat, men det er nok sunnere enn alt mulig industriprodusert mat. Er det en ting som mennesket sikkert ikke er laget for å tåle, så er det alle farge-, smak- og konserveringsmidlene vi putter i oss. 

Skrevet

Jeg slet med oppblåst mage, så ernæringsfysiologen min ba meg prøve fodmap.

Fant fort ut av at det var laktosen som gjorde det :)

• Liker 1
Skrevet

Mulig du har IBS. Prøv lav fodmap :)

Anonymous poster hash: a1341...7fd
Skrevet

Ja, jeg har prøvd litt forskjellig, over de siste 4 årene. Har IBS, så målet var først og fremst å finne en diett som hjalp magen.

1. Utgangspunktet: Vanlig norsk mat laget fra bunnen av. Kuttet ut hvete, potet og epler pga kryssallergi. Slet med søtsug. IBS ikke bra. Normalvektig.

2. Lavkarbo 1 år. IBS og søtsug borte! Stabil vekt. Skled tilbake til vanlig kosthold etter hvert.

3. Vegansk i ca 6 mnd. IBS tilbake, heftig søtsug og et uimotståelig sug etter cheeseburger, skikkelig snålt. Opp 5 kg. Følte meg kjempetrøtt og sovnet på sofaen etter jobb, noe jeg aldri gjør ellers. Hoven i kroppen.

4. Vegetar ca 1 år. Omtrent samme som vegansk. Opp 5 kg til, om ikke mer. Og mye kviser!

5. Low fodmap vegetar, 6 mnd. Nesten umulig å få til og alt for mye styr. Liten effekt.

6. Lavkarbo siden april i år. Aldri følt meg bedre. Gått ned nesten alt jeg la på meg (3 kg igjen) og har ingen søtsug, flat og symptomfri mage, energi til både jobb og fritid, fin hud og sterkere negler.

Jeg har kjent virkningen av ulike dietter på kroppen, og for meg er det helt klart lavkarbo som funker. For andre kan det være andre ting som funker - man må egentlig bare prøve seg frem :)

Anonymous poster hash: a185d...981

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg går på en hard lav karbo diett (målet er ikke å gå ned  så mye i vekt, men å få mer muskelmasse og bli mer definert). Den fungerer fantastisk, men er utrolig tøff. 

Endret av Caitlyn
Skrevet (endret)

Går for tiden på høykarbo, dvs masse sjokolade. Føler meg helt utmerket! 

Endret av Pysa
  • Liker 3
Skrevet

Prøvd ketosekur, sykehuskur, veganer, lite kcal, drikke kun juice i flere dager kur, pillekur.. Veganer er vel mer livsstil, og for å være ærlig så kledde ikke den meg, så ut som et lik påvirket av narkotika, de som lever som veganere er flinkere enn meg i å få i seg det man trenger bare så det er sagt. 

Ingen dietter har hatt noe positivt utslag hos meg, kun minus på vekta; er det verdt det? nei.

Skrevet

Jeg har gått på sjokolade- og potetgulldietten i noen år, funket ikke så bra, jeg ble veldig fysen og sulten og matlei og tjukk og slapp.

Så har jeg spist "Grete Roede" - lavfett, fokus på grønnsaker, korn, mye fiber, lite smak - jeg gikk ned 20 kilo, men til slutt fikk mangelen på smak og fett meg til å ty til sjokolade- og potetgulldietten igjen.

Holdt på å havne der igjen, men Myfitnesspal "reddet" meg :P Nå er jeg på "jeg spiser det jeg vil, men ikke alt på en gang, og ikke hele tiden" og "mat skal smake godt, men ikke altfor godt"-dietten. Jeg spiser omtrent som vi gjorde på femtitallet, lager mye av maten min selv og spiser ikke mellom måltidene. Har gått ned 23 kilo og holdt vekta uanstrengt i snart et år. Er mer opplagt enn noensinne, søtsuget er så godt som borte, og jeg merker positiv effekt på hud og negler.

Skrevet

Før tålte vi ikke laktose. Frem til det skjedde en mutasjon. Nå tåler vi det. Ihvertfall de aller fleste europeere.

Skrevet

Går for tiden på høykarbo, dvs masse sjokolade. Føler meg helt utmerket!

Definitivt det aller aller deiligste :)

Skrevet

Jeg kuttet ut brød. Er ikke fanatisk og spiser hamburger med brød og spiser det jeg får servert hvis jeg er borte, men i det daglige spiser jeg ikke brød lengre. Det har reddet meg fra livet som en vandrende prompemaskin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...