Gå til innhold

Venninnen min prater om IQ i sosiale settinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi studerer begge på et såkalt prestisjestudie i Norge, og min venninne er tydelig "farget" av dette. Vi har kjent hverandre i to år nå, og står hverandre veldig nært. Hun har veldig mye bra med seg: Hun er både pen, dyktig, sosial, utadvendt og et veldig godt menneske. 

Men: Av og til blit jeg litt flau av henne i sosiale settinger.  Hun er i utgangspunktet sosialt intelligent og godt likt av de fleste, men det virker ikke som hun helt forstår akkurat dette. Hvis vi møter nye folk er ofte det første hun spør om hva vedkommende studerer. Så kan hun også komme på å spørre hva foreldrene til vedkommende driver med ganske fort. (Ikke at dette er direkte knyttet opp mot IQ på noen måte, men hun er generelt opptatt av det med IQ og utdannelse.)

Vi hadde pizzakveld i forigårs hvor hun, hennes venninne (som er med i mensa), jeg og to venner av meg var til stede. La oss kalle hennes venninne for "Anne".

Vi samles på kjøkkenet og skal lage mat, så begynner hun å prate til Anne og spør: "Ja -. har du vært av noen på de mensamøtene eller?" osv.. (Jeg visste ikke at Anne var med i mensa, og merket at hun ikke visste helt hvor hun skulle gjøre av seg.)

I løpet av kvelden spør hun selvsagt ut om min ene venninne om hun kom fra "høyt utdannet familie", siden hun innvandret til Norge da hun var 3 år.

Så sa hun også i løpet av kvelden at "jeg synes jeg kjenner så mange smarte folk: Ja både du (Anne), X og Y er jo medlem av Mensa. Og så kjenner jeg A og B som har skåret topp på testen på nettet, men ikke er medlem da.. (X,Y,A,B bekjente av oss.) Jeg ble litt irritert, og så på henne og sa at "ja, men det har ikke noe å si..."

Hun har sendt linken til sin iq-skår uoppfordret i chaten på facebook, og lurte på hva jeg fikk. Det er jo greit nok siden vi er såpass nære, men jeg er helt greit LEI av dette fokuset. Jeg har prøvd å si til henne at IQ-skåren ikke nødvendigvis sier så mye, og at det er mange nyanser som testen ikke fanger opp. Hva med klokskap? Kreativitet? Musikalitet? Empati? I det hele tatt så bryr jeg meg rett og slett ikke så mye om IQ-skåren, og irriterer meg over at hun er så fokusert på dette... 

Ser at ut fra innlegget så virker hun totalt sosialt uintelligent, men hun er altså ikke det - de gode siden skinner først og fremst igjennom når hun er sosial. Jeg vet likevel ikke hva jeg skal gjøre med dette, har litt lyst til å fortelle henne at hun kommer til å bli sett rart på om hun fortsetter med dette.... 

Hva ville dere gjort, eller evt. reagert? Eller er det JEG som reagerer uten grunn?

Anonymous poster hash: 93ddf...ad6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest revestrekjenta
Skrevet

Ser ikke helt vorfor man skal sjule at man er smart?Hvorfor det? Er det for å ikke gjøre folk sjalu?

Synes det er greit å snakke om sånt, ser ikke problemet, du overreagerer... 

Skrevet

En bekjent av meg snakker uanstendig mye om sosial intelligens. Han tror han er skikkelig sosialt smart, og går ikke av veien for å snakke om folk han anser som sosialt dumme.

Har lite til overs for sånt.

Veldig mye fokus på utdannelse, t.o.m. spørre om foreldrene er godt utdannet.. er litt rart synes jeg..

Men fiksering generelt er en uting, samme hva det er snakk om.

Anonymous poster hash: bce1c...e0c
  • Liker 6
Skrevet

Jeg ville nok satt henne litt på plass. Men jeg kunne også gjort det fordi jeg har litt bakgrunnsinfo - bestefaren min var den som introduserte IQ-testing i Norge. Og selv da var han imot at dette skulle brukes aktivt av folk flest. Han sa rett og slett at "IQ tester kun en ting - og det er IQ". Ikke ambisjon, ikke kreativitet, ikke veltalenhet - ikke engang intelligens. Din IQ score sier ikke mer om deg enn det du fikk på testen. Og ja, det overlapper med matematikk og statistisk sett vil IQ ofte kunne sees i sammenheng med akademiske resultater. Men det er en veldig dårlig målestokk. 

Jeg ville ikke "tatt det opp", men uttrykket foran henne hvor intetsigende slikt er.

Anonymous poster hash: 3ee7f...8e6
  • Liker 16
Skrevet

Hun virker litt arrogant spør du meg

• Liker 9
Skrevet

Dette virker ikke som noe jeg hadde brydd meg om, egentlig. Det er en bagatell, ikke noe å lage styr over. På det meste hadde jeg lagt inn en spøk og "gjort narr" av overfokuset på IQ. Men den type humor er også vanlig i min vennekrets, så er ikke sikkert det hadde slått an hos din venninne.

Anonymous poster hash: 9741c...a39
Skrevet

Hva ville dere gjort, eller evt. reagert? Eller er det JEG som reagerer uten grunn?

Tror nok du overfører mye av din egen skepsis til andre. Hvorfor skulle for eksempel "Anne" reagere på at venninna di spurte om han hadde vært noe noen Mensa-møter? So what, det er da ikke flaut å være medlem i Mensa? Hadde gitt blaffen i om hun prater om IQ eller ikke, la henne gjøre det hvis hun syns det er interessant. Jeg tror du overreagerer.

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva som var så feil med det hun gjorde? 

Hun spurte Anne om hun hadde vært på mensa møter, og hun sa at hun kjente mange smarte folk. Jeg sier også at jeg kjenner mange smarte og flotte folk innimellom - nettopp fordi jeg ser på en del av mine venner som veldig smarte og flotte folk på mange områder utover smartheten også. 

Skrevet

Det er mye folk preiker om som er totalt uinteressant for den de snakker med, og ofte fanger de ikke dette opp. Det kan være f.eks. om fotball. Jeg blir helt flau på deres vegne, når de babler i vei om fotball, og jeg nesten kan se at vedkommende de snakker med nærmest detter i bakken av kjedsomhet uten at fotballentusiasten legger merke til det. Eller folk som er så engasjerte i sport, at man nesten skulle tro at de hadde gjort disse bragdene selv, så kry som de er. Rett og slett pinlig. Og alle disse intetsigende tingene man poster på Facebook. "Del denne om du er glad i sønnen din". Really?!? Og folk som hisser seg opp under en diskusjon? Ro deg ned, mann!

Venninnen din interesserer seg for utdanning og iq. Du interesserer deg for andre ting. Du snakker sikkert om ting som andre ikke interesserer seg for. "Herregud, ja vi har hørt det nå, hvor godt det er med sånn og sånn krem på cupcakes, og jo, du var virkelig flink som lagde vaffelrøre til fotballkampen når fru Frida sa hun ikke kunne likevel, selv om du var såååååå flink til å lage vaffelrøre sist gang også......"

Anonymous poster hash: b2d5e...7a4
  • Liker 2
Skrevet

Ser ikke helt vorfor man skal sjule at man er smart?Hvorfor det? Er det for å ikke gjøre folk sjalu?

Synes det er greit å snakke om sånt, ser ikke problemet, du overreagerer... 

Tviler på at du har den høyeste IQen iallfall...

Anonymous poster hash: 1493a...8dd

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva som var så feil med det hun gjorde? 

Hun spurte Anne om hun hadde vært på mensa møter, og hun sa at hun kjente mange smarte folk. Jeg sier også at jeg kjenner mange smarte og flotte folk innimellom - nettopp fordi jeg ser på en del av mine venner som veldig smarte og flotte folk på mange områder utover smartheten også. 

Det jeg reagerer på er vel at hun presiserte at de var smarte FORDI de hadde skåret høyt på noen IQ-tester, og at dette med IQ-skår stadig skal være et tema. Og om det hadde vært jeg som var medlem av mensa, og hun som nær venninne hadde begynt å snakke åpenlyst om dette blant folk jeg ikke kjenner godt, så ville jeg nok blitt litt utilpass. Men det kan selvsagt henne det bare er jeg som er veldig var på dette området.. = )

TS

ps, skal svare resten av dere senere når jeg får tid. 

• Liker 1
Skrevet

Dette er uforskammet av henne. Er medlem selv, og det er noe bare mine foreldre vet om. Nettopp fordi det ikke betyr noe for hverdagen og de jeg henger med til vanlig. Det er ikke bare fordeler med høy IQ, og det burde jo tydeligvis din venninne vite. Som du selv sier TS, man må ha flere egenskaper enn IQ for å være et smart og oppegående menneske.

Jeg oppfordrer henne til å ta testen offisielt. Det er satt opp mange nå før jul. Kanskje hun da vil få et annet forhold til sin høye IQ, og brukt den til noe annet enn å mase på andre.

Anonymous poster hash: 06428...18b

Skrevet

Det jeg reagerer på er vel at hun presiserte at de var smarte FORDI de hadde skåret høyt på noen IQ-tester, og at dette med IQ-skår stadig skal være et tema. Og om det hadde vært jeg som var medlem av mensa, og hun som nær venninne hadde begynt å snakke åpenlyst om dette blant folk jeg ikke kjenner godt, så ville jeg nok blitt litt utilpass. Men det kan selvsagt henne det bare er jeg som er veldig var på dette området.. = )

TS

ps, skal svare resten av dere senere når jeg får tid. 

Åja, ja at Iq-tester hele tiden skal være et tema kan kanskje bli litt slitsomt, som alt annet om det repeteres i det uendelige. Særlig om man ikke er helt enig i at selve iq-testen er så viktig også ;) 

Kanskje du kan ta opp neste gang det kommer opp at IQ-test ikke nødvendig vis er alfa omega, og at det er veldig mange andre egenskaper som er viktige? 

Kjæresten min skårer høyt på IQ-tester, men det er jo ikke fordi hun har en høy skår på IQ-tester at jeg syns hun er smart, eller liker henne godt :) 

Skrevet

Det høres ut som hun har et behov for selvhevdelse, hvorfor kan jo ingen vite, ikke en gang sikkert at hun vet det selv heller. Jeg har/har hatt det selv, delvis pga. dårlig innflytelse fra en lignende venninne(hun fikk meg til å føle meg dum og jeg måtte kompensere som jo bare var å kaste bensin på bålet), og jeg har jobbet mye med meg selv for å slutte og kuttet ut denne venninnen.

Og som du sier; en IQ-test måler som regel verbale og matematiske ferdigheter, og fint lite annet. Det er vel gjerne identifisert minst en 7-8 typer IQ som konvensjonelle tester ikke måler. Så IQ tester er egentlig fint lite verdt i den store sammenhengen.

Anonymous poster hash: 0a89c...447
  • Liker 4
Skrevet

Et høyt score på en IQ-test betyr at en har høy IQ. Det er mange andre ting enn IQ som gjør en smart. Men uansett hvor man snur og vender på det, så har hun høy IQ hvis hun scorer høyt på IQ-tester. At du vektlegger andre ting enn IQ er fint. Men det har ikke noe med IQen å gjøre.

Derimot: Hvis hun mener at andre ikke er smarte fordi de ikke scorer like høyt på IQ-tester, men som er smart på andre områder, så skjønner jeg jo at du blir litt lei.

Jeg går ut i fra at vi snakker skikkelige IQ-tester her, og ikke de dere quizene alle postet på Facebook, og som alle fikk 130 på.

• Liker 6
Skrevet

Dette er uforskammet av henne. Er medlem selv, og det er noe bare mine foreldre vet om. Nettopp fordi det ikke betyr noe for hverdagen og de jeg henger med til vanlig. Det er ikke bare fordeler med høy IQ, og det burde jo tydeligvis din venninne vite. Som du selv sier TS, man må ha flere egenskaper enn IQ for å være et smart og oppegående menneske.

Jeg oppfordrer henne til å ta testen offisielt. Det er satt opp mange nå før jul. Kanskje hun da vil få et annet forhold til sin høye IQ, og brukt den til noe annet enn å mase på andre.

Hva er det som er så negativt med å ha scoret høyt på en IQ test? Høres ut som folk blåser dette her ut av proporsjoner. Jeg har flere kjente som er medlem i Mensa og er da ikke noe de holder hemmelig, herregud. What's the big deal? Jeg har aldri tatt den testen fordi jeg ikke bryr meg om det rett og slett, men det kunne ikke falle meg inn å tro at det skulle bli en snakkis blant kjente hvis jeg skulle score høyt.

Anonymous poster hash: 1c985...473

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er veldig merkelig å fortelle andre hvor intelligent man selv er uten at det er et tema. Det blir litt samme greia som humor og utseende - hvorfor i all verden fortelle personen du står og snakker med at du er pen eller morsom? Det får de gjøre seg opp en mening om selv.

Og å spørre mennesker du knapt kjenner om de kommer fra en "høyt utdannet familie"? Nei. Bare nei.

• Liker 10
Skrevet

Det er ikke bare fordeler med høy IQ, og det burde jo tydeligvis din venninne vite.

Selvsagt er det utelukkende positivt å ha en høy IQ. Om en har lite andre egenskaper, så er jo det dumt. Men da er det ikke høy IQ som er problemet, men mangelen på andre ting. Det går fint an å være smart på mange områder, og ha høy empati, sosial intelligens ++ SELV om man har høy IQ.

• Liker 4
Skrevet

OG det går fint an å ha høy IQ uten å være høy på pæra / selvgod.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er veldig merkelig å fortelle andre hvor intelligent man selv er uten at det er et tema. Det blir litt samme greia som humor og utseende - hvorfor i all verden fortelle personen du står og snakker med at du er pen eller morsom? Det får de gjøre seg opp en mening om selv.

Og å spørre mennesker du knapt kjenner om de kommer fra en "høyt utdannet familie"? Nei. Bare nei.

Akkurat! Jeg blir rett og slett flau når hun spør om dette .. :/ Og siden vi er så nære venner, er jeg redd de skal tro at jeg bryr meg om det samme... 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...