Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre? Må avlive katten :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger hjelp..jeg har alltid vært allergisk mot katter (egentlig alle pelsdyr generelt), men nå har det nådd toppen. Jeg elsker dyr, og ikke minst katter. Jeg har en selv, som jeg er utrolig gla i. Nå blir jeg anbefalt og nesten beordret å avlive henne, fordi jeg er så allergisk.

Men jeg klarer det ikke. Likevel vet jeg at jeg må, dersom ikke noen andre vil ha henne.

Nå har jeg spurt alle jeg kan komme på, men ingen vil ha en 2 år gammel katt. Innen en uke må jeg ta livet av den dersom noe ikke ordner seg, og jeg kommer til å bli så forferdelig lei meg dersom jeg må til veterinæren med henne. Noen som vet hva jeg skal gjøre?

Jeg vet det er min feil at jeg fikk henne, men jeg visste ikke det kom til å bli slik. Jeg har flyttet til en leilighet midt i sentrum, rett ved en bussholdeplass..derfor er det mange dager i uken katten ikke kommer i det hele tatt. Når den kommer og er inne hver dag så har den det bra, men ellers virker det ikke som den vet at den har et hjem. Hva skal jeg gjøre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første du bør gjøre er å sette inn annonse i avisen eller på www.finn.no , på sistnevnte finner mange katter nye hjem.

Hva med dyrebeskyttelsen? nå vet ikke jeg om mulighetene de har til å ta imot katter, men her i byen tar de i alle fall imot og omplasserer dem hvis noen vil ha dem.

Skjønner det er tungt for deg å kanskje måtte avlive katten din :trøste:

Skrevet

Har du prøvd å begynne på allergitabletter? Hva med homeopatmedisin? Og PetalClense, det er ett middel du smører i pelsen på katten, som gjør at veldig mange allergikere ikke reagerer på den lenger. Dersom jeg var deg ville jeg prøvd alle disse alternativene først, før jeg vurderte omplassering. Avlivning ville ikke kommet på tale uansett. Ingen kan tvinge deg til å avlive katten din.

Skrevet

Nei, det er sant som dere sier. Men så begynner jeg å lure på om katten egentlig har det bra? Den kommer jo så sjeldent tilbake, ognår den først kommer så har jeg vært ute og ropt på den og sett over hele bygda nærmest. Men så når jeg tenker på omplassering, hva om katten ikke får det bra? Jeg har hørt så mange skrekkhistorier..

Jeg prøvde å gi den til tanta mi for litt siden, som bor lenger oppi bygda..men katten fant ned igjen og var i sentrum to dager etterpå. Så jeg vet ikke...håper noen vil ha den! Viss ikke må jeg avlive den, jeg har innsett det selv. Selv om jeg får skikkelig dårlig samvittighet når det er min feil fra grunnen av. Skulle aldri hatt katt jeg, men jeg klarte det ikke..tanta mi skulle avlive den dersom jeg ikke tok den:/

Skrevet

Vel, det er kanskje bedre å prøve omplassering? det er tross alt snakk om liv eller død for denne katten.. mest sannsynlig kommer hun til et hjem hvor hun blir godt tatt imot.

Skrevet

Allergimedisiner hjelper ikke det?

Støvsuge masse og sånn?

Hm, jeg vet ikke om den har det bra. katter liker jo gjerne å farte litt rundt. Men får du gitt henne p-piller og sånn da når hun er så mye borte?

Huff, katter er nok ikke det beste man kan anskaffe seg når man er alergisk altså. :veldigsur:

Skrevet

Dersom du skal gi bort katten din må den personen som tar over holde den inne i minst to uker, kanskje mer, for at den skal innfinne seg med det nye hjemmet sitt. Ikke rart at den kom rett tilbake, alle katter ville gjort det samme.

Skrevet

Vær så snill og gjør alt du kan for å få omplassert katten din. Den har bare dette ene livet, og det er like verdifullt for den som ditt er for deg. :cry:

Husk også - som noen andre her nevner, det er mulig å omplassere en katt, man må bare huske på at det er kjempeviktig at den ikke får gå ut på det nye stedet før etter ihvertfall 2 uker. Da skal det kunne gå bra.

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg lagt ut annonse der. Er det noen som vet om noen som har lykkes i å få omplassert katten sin ved hjelp av slike sider? Håper noen vil ha henne!

Skrevet

Omplassering.no fungerte for meg. Jeg måtte gi bort min kjære pus i vår. Annonser i aviser, lapper på butikker - gjerne med bilde.. vanskelig å motstå når det ikke er bare tekst. :ler:

Ingen i vennegjengen eller familien din som kan passe den til den får nytt hjem da? Det er jo alltid noen som er på utkikk etter katter, så du slipper nok å avlive katten din. :klem:

Men selv om du er desperat og må få gitt den bort, kjenn på magefølelsen når du møter den interesserte. Da får du det bedre i ettertid om du er trygg på at pus har det bra!

Skrevet

Hva med FOD da, Foreningen for omplassering av dyr? De bruker ta i mot i tillfeller hvor det er snakk om allergi.

For all del, ikke avliv dyret, det finnes alltids en løsning.

Skrevet

Et lite tips fra meg til deg...

Dersom du fremdeles (etter å ha hengt opp annonser, lagt ut annonser på internett osv) IKKE får svar fra noen som ønsker å gi katten din et hjem - kan det kanskje hjelpe dersom du steriliserer katten/eventuelt skriver i annonsen at du kan betale for sterilisering. Vet det høres kynisk ut, men tror faktisk d kan være det som skal til for at din katt skal skille seg ut i mengden. Med så mange katter som trenger et hjem har dessverre mange mennesker for vane å velge det de ser på som billige/lettvinte løsninger (les ferdig kastrert/sterilisert). Egentlig helt på jorde, med tanke på at et slikt inngrep bare blir barnemat i forhold til de kostnadene man med åra vil få når man har en katt...

Uansett det viktigste er at katten får et godt hjem, og det tror jeg hun kan få!!! (Hun var nydelig på bildet!)

Lykke, lykke til - håper det ordner seg!

Skrevet

Ein kjenning av meg er allergisk mot katt, men har funne ut at ho kan ha katt om ho badar katten vekentleg og ellers steller pelsen med kam. Kanskje litt seint å venja pus på bading i ein alder av 2 år - men verdt eit forsøk dersom alternativet er avliving. Bruk shampo berekna for katt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...