Gå til innhold

Komme tilbake til "vanlig liv"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 21 år, som det siste året har slitt veldig mye psykisk. Grunnlaget tror jeg nok er at jeg har slitt med spiseforstyrrelser siden jeg var 14 år, blitt frisk, men fikk tilbakefall igjen da jeg var 18-19 år gammel. 

Det siste året har jeg fokusert på det å gå opp i vekt. Jeg har brukt mye tid og energi på å få i meg nok mat, trene målrettet mot vektoppgang, samt at jeg har studert fulltidsstudier. Hadde jobb som ekstrahjelp i en matbutikk, men måtte slutte i mars 2014, pga. at jeg ikke hadde overskudd lengre. 

Dessverre har jeg vært alt for lite sosial, og derfor "mistet" mange av mine gamle venner. Dette er min egen feil, men slik er det dessverre blitt.

Nå er jeg endelig opp på normalvekt igjen, og kjenner jeg er klar for å begynne et vanlig liv, som det jeg hadde før tilbakefallet. Jeg elsker å være aktiv, og jeg ønsker et liv hvor jeg studerer, trener, er med venner, og jobber. 

Men jeg vet nesten ikke hvordan jeg skal "komme i gang". Er så redd for at jeg ikke skal takle å begynne å jobbe, og være sosial igjen. Det er nesten blitt ukjent for meg, da jeg er vant til å tenke på kun meg selv, sitte hjemme, trene osv. 

Noen tips til hvordan jeg skal klare en slik overgang? Kjenner jeg nesten ikke orker å en gang søke jobb, så derfor lurer jeg på om jeg i det hele tatt bør ha en jobb, men kanskje vente en stund. 

All hjälp tas imot med stor takk :) 

Anonymous poster hash: 6fd1f...8b6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde blitt veldig glad om noen gadd å svare :) 

Anonymous poster hash: 1ef60...fc1
Skrevet

Jeg tror ikke du skal forvente så mange svar på dette forumet. Dette temaet høres mer ut som det går under samliv og relasjoner, eller kropp og helse.

Du spør jo ikke om hjelp til trening eller kosthold, så jeg ville prøvd å fått tråden flyttet eller opprette en ny på et mer relevant underforum.

Skrevet (endret)

Har du generell studiekompetanse? Hva med å gå et årsstudium der det er forelesninger og studiegrupper? Tenker da på et studie du synes virker interessant, ikke bare nyttig. Da kan du også melde deg inn i studentidrett eller andre studentklubber (spill, tur ++). :)
Hvor i landet bor du? Jeg kan sende deg PM med konkrete aktiviteter

Dersom du ikke vil studere kan du også melde deg inn i andre, men litt dyrere klubber (noen fokuserer mest på konkurranse, mens andre har mer fokus på det sosiale). Tilbudet varierer veldig med hvor du bor. Dersom du bor i Oslo kan jeg hjelpe deg med å finne noe du sannsynligvis vil kunne trives med :)

Endret av Personenmeg
Skrevet

Det beste rådet jeg har er å ha en plan. Så langt har du klart å gjennomføre det du har jobbet mot. Vær like målrettet også med de neste målene dine om å bli mer sosial og få jobb. Sett deg gjerne delmål du skal gjennomføre i løpet av en uke, for eksempel være sosial et visst antall ganger, ta kontakt med minst en venn, sende et visst antall søknader og så videre.

Hold deg til planene, og husk at hvert delmål du klarer er en seier.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...