Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2004 #1 Del Skrevet 21. september 2004 Ser at Framtiden i våre hender kritiserer kirken for å bruke stadig mer av kollekten til menigheten. Jeg har aldri tenkt noe over hva kollekten er god for (i og med at jeg ikke går til kirke), men begynte nå å lure på om det finnes en slags formålsparagraf eller lignende for kirkekollekten? Noen som kan opplyse meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. september 2004 #2 Del Skrevet 21. september 2004 Kollekt i kirken er frivillig gave fra de som er tilstede ved gudstjeneste. Det er menighetsrådet i den enkelte menighet som vedtar om det skal være kollekt og hva kollekten skal gå til. Formål for kollekt kan være: Menighetens barne og ungdomsarbeid, Kirkens SOS, Misjonsorganisasjoner, Diakonalt arbeid i menigheten, Kirkens Nødhjelp, Røde Kors.. og mye mer. Skjermen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. september 2004 #3 Del Skrevet 22. september 2004 Takk skal du ha! Siden kollekten er en frivillig gave og det kan brukes til det menigheten finner for godt, hvorfor er det kollekt i alle kirker (eller er det det egentlig..?)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. september 2004 #4 Del Skrevet 22. september 2004 Min erfaring er at det alltid opplyses hva kollekten skal gå til i forkant, slik at man selv kan vurdere om man finner det støtte verdig eller ei. Noen ganger går kollekten eks til å finansiere lønn til ungdomskontakt (ikke plass til i budsjettet), og det synes jeg kan være helt ok. Andre ganger går kollekten til kirkebussen, som gratis kjører folk til kirken om de vil (eks gamle). eLLER SPEIDEREN. Jeg personlig synes alt dette er støtteverdige tiltak, selv om de ikke kan sammenliknes med "mat til sultne barn i Afrika". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #5 Del Skrevet 22. september 2004 Takk skal du ha! Siden kollekten er en frivillig gave og det kan brukes til det menigheten finner for godt' date=' hvorfor er det kollekt i alle kirker (eller er det det egentlig..?)?[/quote'] Det er ikke alltid kollekt på gudstjenester, men det er det ofte. Menigheter har mange ganger en del arbeid de ønsker å drive som ikke blir finansiert fra det offentlige. Da er kollekten en måte å finansiere ulike tiltak på. Eksempler på dette kan være noe av det som Poirot nevner. Ungdomsklubber, Eldretreff, Gaver til brudepar, Frokost til rusmisbrukere osv. Det er veldig forskjellig fra menighet til menighet. Det å samle inn penger til andre formål er også en ting som mange kirker ser på som viktig. Kirkens bymisjon, Kirkens nødhjelp osv. Slike formål får penger fra kirkekollekt. Jeg tror grunnen til at menighetsrådene velger å ha kollekt på mange gudstjenester er fordi det handler at de aktive er villige til å støtte en del formål og synes det er greit å gjøre det med kollekt. Det blir alltid opplyst om formål før kollekten blir tatt opp. Jeg lar noen ganger være å gi hvis jeg ikke liker formålet. Skjermen igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. september 2004 #6 Del Skrevet 22. september 2004 Takker igjen. Så ble jeg litt klokere i dag også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zim-zum Skrevet 5. oktober 2004 #7 Del Skrevet 5. oktober 2004 Kollekt stammer fra Bibelen hvor det står at de kristne skulle gi tienden til menigheten. I den tiden var disse pengene den eneste inntekten den fikk, så da hadde de en funksjon. I dag får alle menigheter i Norge penger fra staten, men likevel holder de på kollekten. Dette med tienden som Bibelen skriver om, stammer fra romerne som styrte i Israel på den tiden. De forlangte at alle betalte tienden til romerne, og pengene ble brukt til veier, skoler osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå