Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Igår spiste jeg (Ganske typisk dag bortsett fra at drikker som regel bare vann, hadde litt juice og vin siden det var lørdag):

Frokost: 4 lyse fullkornknekkebrød med makrell i tomat og majones.

Lunsj: En Xtra fiskegrateng

Middag: 4 glass eplejuice, masse sushi.

Kvelds: En neve cashewnøtter og valnøttkjerner, noen parmesanbiter. 3 glass rødvin.

Er dette mye? Uansett hva jeg gjør står vekten helt stille! Er temmelig aktiv, svømmer 1000-2000 meter hver uke, sykler MINST to mil i uken og klatrer 2 ganger eller mer. Hva gjør jeg feil?

Er 165 høy, veier 60 kg. Har en del muskler, men hvor mye veier de liksom? Magen min er temmelig flat, men ikke helt, vil ha sixpacken tilbake! Er i begynnelsen av 30-årene.

Anonymous poster hash: 15a92...852
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan du ikke regne ut kaloriinnholdet i det du spiser, finne deg en kalorikalkulator på nett og sammenligne dagens inntak med hva kalorikalkulatoren sier om hva du trenger å spise for å gå ned i vekt?

Det er lettere for deg å gjøre enn for oss som ikke kan si noen ting om hvor mye majones og makrell du har på knekkebrødene, næringsinnholdet i disse knekkebrødene, hvor mye "masse sushi" (som forøvrig kan være rimelig kaloririkt) er, osv.

Endret av frisk
  • Liker 2
Skrevet

Igår spiste jeg (Ganske typisk dag bortsett fra at drikker som regel bare vann, hadde litt juice og vin siden det var lørdag):

Kvelds: En neve cashewnøtter og valnøttkjerner, noen parmesanbiter. 3 glass rødvin.

Er dette mye? Uansett hva jeg gjør står vekten helt stille! Er temmelig aktiv, svømmer 1000-2000 meter hver uke, sykler MINST to mil i uken og klatrer 2 ganger eller mer. Hva gjør jeg feil?

Er 165 høy, veier 60 kg. Har en del muskler, men hvor mye veier de liksom? Magen min er temmelig flat, men ikke helt, vil ha sixpacken tilbake! Er i begynnelsen av 30-årene.

Sushi,nøtter,ost og vin er svaret ditt. Du må innta færre kalorier enn du bruker. 

Anonymous poster hash: 3be06...c59

Skrevet

Dessuten; muskler veier mer enn fett! Jeg har sluttet å bry meg om vekta for lenge siden. Bruker målebånd i stedet :)

Anonymous poster hash: 7c7fb...386

• Liker 1
Skrevet

Sushi,nøtter,ost og vin er svaret ditt. Du må innta færre kalorier enn du bruker. 

Anonymous poster hash: 3be06...c59

Er det det? Altså, det er snakk om 35 gram cashewnøtter over en uke, 100 g valnøtter i løpet av en måned, 75g parmesan hele denne uka....Kanskje det er vinen da. Men jeg har alltid drukket vin og vært tynn som en strek. Har kuttet DRASTISK ned på alkohol i det siste. Men litt i helgene må da gå? Og, hvis jeg ikke kan unne meg NOEN gleder, så vil jeg heller holde meg på den vekta jeg er på. Tenke seg til grått liv....Men det er kanskje noe i det de sier, om at trening er gram og kosthold er kilo....

Takk for svar :)

Skrevet

Er umulig å vite hvor mange kalorier du inntar. Du må logge det og se hva du faktisk inntar kontra hvor mye du forbrenner. Du spiser tydelogvis akkurat nok til vedlikehold siden vekten ikke går ned.

Skrevet

Få deg en matvekt, vei maten og legg det inn i fitnesspal. Eneste måten. 

Om jeg skal grovregne for deg (utifra fitnesspals tall);

Frokost; 4 knekkebrod 240 kcal + (dersom 25 g makrell i tomat på hver) 253 kcal

Lunsj: Xtra fiskegrateng (1 hel?) 540 kcal

Middag: "Masse" sushi - vet ikke hva det betyr, men en variert normal boks med 13 biter kan gi ca 4-500 kcal., spiser du mer er du oppe i 6-700 kcal. 

Kvelds: 25 g cashew, 150 kcal, 15 g parmesan 60 kcal, 3 medium (ikke store) glass med vin, ca 375 kcal

Dette er helt grovt beregnet, men du ligger på minimum 2000 kalorier, kanskje bortimot 2400-2500 avhengig av de reelle mengdene. 

Dersom du er 165 cm og 60 kilo er du jo ikke overvektig, så det skal mer til at du går ned. Dersom du legger inn statistikkene dine vil du se at du skal ha ganske mye aktivitet for å i det hele tatt gå i null. Med dine mål og treningsnivå som "very active" vil du akkurat kunne klare å forbrenne 2100 per dag. 

Med andre ord er det ikke overraskende at vekten står stille.

Anonymous poster hash: 1a360...3d2
  • Liker 1
Skrevet

Det er jo helt umulig å si hvor mange kalorier det utgjør. Bare sushien kan jo utgjøre 1000 kalorier, avhengig av hva du mener med "masse". 2-300 kalorier i juice, samme med vin. Det er hvertfall mange kalorier totalt. Men det er jo lov!

Du er jo ikke overvektig, så det å gå ned i vekt vil være vanskelig. Du må enten telle kalorier nøye, eller du må akseptere at kroppen din vil være der den er hvis du skal spise som du gjør.

Skrevet

Sixpack skjer på kjøkkenet.

Anonymous poster hash: 5ddb0...141

Skrevet

^ Glemte juicen i beregningen over. Kan legge til 360 eller deromkring.

Anonymous poster hash: 1a360...3d2
  • Liker 1
Skrevet

Vi kvinner legger lettere på oss jo eldre vi blir, forbrenningen synker jo, og vi er skapt biologisk for å legge på oss. Du spiser jo mange kalorier daglig, så antakelig går det opp i opp med treningen. Det som funket for fem år siden trenger ikke funke nå når du har blitt eldre. Og når du i tillegg er normalvektig og slank så blir det veldig vanskelig å gå ned. Hvorfor vil du ned enda mer? Hvis det bare er for å få sixpacken så må du jo trene masse styrke og være svært nøye på hva du spiser. Vi damer er ikke skapt for å ha synlig sixpack, vi skal ha fett på magen. Dvs du må ha så lite fett at musklene synes gjennom, dvs nesten på grensen til undervektig. 

Anonymous poster hash: 5c7d1...ed2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...