Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2004 #1 Skrevet 21. september 2004 Det stormer i de kirkelig kretser her på Sunnmøre etter at kapellan Møgster nekter å slippe til Biskop Køhn på talerstolen i Hareide (pga av hennes synspunkter på homofili). Bygda er nå splittet, og det snakkes om å holde en alternativ gudstjeneste (noe Møgster av en eller annen grunn sier han finner sårende...). Enkelte mødre har levert tilbake bibler som barna fikk fra menigheten, i protest mot Møgster. Jeg vet vi har en prest eller to her på forumet, så jeg bare lurte på: har en enkelt mann enerett på å bestemme hvem som skal/skal ikke tale i kirken, eller er dette avgjørelser som taes opp i et kirkeråd/menighetsmøte eller hva det nå er som styrer lokal kirkespørsmål?
Gjest Anonymous Skrevet 21. september 2004 #2 Skrevet 21. september 2004 Når det gjelder planlagte gudstjenester som den lokale presten har i sin arbeidsplan, har han eller hun myndighet til å bestemme hvem som skal slippe til. Arbeidsplanen legges en stund i forkant. Når presten har fått tildelt den gudstjenesten kan ingen på et senere tidspunkt kreve å få delta der. Arbeidsrettslig blir det som å ta fra en person en del av jobben. Når det gjelder bruk av kirken ellers og eventuelt å sette opp andre gudstjenester er det mulig. Menighetsrådet har makt der. En prest kan ikke alene nekte en annen prest å tale i "sin" kirke. Det er kun på de aktivitetene som står i h*ns arbeidsplan hvor h*n kan gjøre dette. Ser du forskjellen? Biskopen i området har overprøvingsrett for menighetsrådet og kan på eget initiativ legge en gudstjeneste med hvem h*n vil til hvilken kirke som helst i bispedømmet. Det tror jeg har vært gjort f.eks ved ordinasjon av kvinnelige prester. En slik ordinasjon kan biskopen gjennomføre selv om både menighetsråd og lokal prest er i mot. Når det gjelder de grunnleggende reglene for regler i kirken er det stortinget/regjeringen som bestemmer. Kirkerådet har også en del myndighet her. Skjermen
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2004 #3 Skrevet 21. september 2004 Selvom jeg ikke er prest har jeg lyst til å si en ting.. Gerit nok at man kan lese i Bibelen at homofilt sammliv er synd, men det står også at man ikke skal dømme..
Gjest gjest1 Skrevet 22. september 2004 #4 Skrevet 22. september 2004 Igjen, takk for klargjørende svar, Skjermen. Ja, jeg ser forskjellen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå