Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2004 #1 Del Skrevet 21. september 2004 Det stormer i de kirkelig kretser her på Sunnmøre etter at kapellan Møgster nekter å slippe til Biskop Køhn på talerstolen i Hareide (pga av hennes synspunkter på homofili). Bygda er nå splittet, og det snakkes om å holde en alternativ gudstjeneste (noe Møgster av en eller annen grunn sier han finner sårende...). Enkelte mødre har levert tilbake bibler som barna fikk fra menigheten, i protest mot Møgster. Jeg vet vi har en prest eller to her på forumet, så jeg bare lurte på: har en enkelt mann enerett på å bestemme hvem som skal/skal ikke tale i kirken, eller er dette avgjørelser som taes opp i et kirkeråd/menighetsmøte eller hva det nå er som styrer lokal kirkespørsmål? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. september 2004 #2 Del Skrevet 21. september 2004 Når det gjelder planlagte gudstjenester som den lokale presten har i sin arbeidsplan, har han eller hun myndighet til å bestemme hvem som skal slippe til. Arbeidsplanen legges en stund i forkant. Når presten har fått tildelt den gudstjenesten kan ingen på et senere tidspunkt kreve å få delta der. Arbeidsrettslig blir det som å ta fra en person en del av jobben. Når det gjelder bruk av kirken ellers og eventuelt å sette opp andre gudstjenester er det mulig. Menighetsrådet har makt der. En prest kan ikke alene nekte en annen prest å tale i "sin" kirke. Det er kun på de aktivitetene som står i h*ns arbeidsplan hvor h*n kan gjøre dette. Ser du forskjellen? Biskopen i området har overprøvingsrett for menighetsrådet og kan på eget initiativ legge en gudstjeneste med hvem h*n vil til hvilken kirke som helst i bispedømmet. Det tror jeg har vært gjort f.eks ved ordinasjon av kvinnelige prester. En slik ordinasjon kan biskopen gjennomføre selv om både menighetsråd og lokal prest er i mot. Når det gjelder de grunnleggende reglene for regler i kirken er det stortinget/regjeringen som bestemmer. Kirkerådet har også en del myndighet her. Skjermen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2004 #3 Del Skrevet 21. september 2004 Selvom jeg ikke er prest har jeg lyst til å si en ting.. Gerit nok at man kan lese i Bibelen at homofilt sammliv er synd, men det står også at man ikke skal dømme.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. september 2004 #4 Del Skrevet 22. september 2004 Igjen, takk for klargjørende svar, Skjermen. Ja, jeg ser forskjellen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå