Gå til innhold

Er yngre mennesker, spesielt menn i større fare i trafikken?!

Gjest Mocchhaa

Anbefalte innlegg

Frontallappene hos gutter er senere ferdig utviklet enn hos jenter. Derfor tar de flere og farligere sjanser og lærer ikke like mye av tidligere feil. Dette, kombinert med mindre kjøreerfaring enn de som har hatt lappen i flere år, gjør at gutter under 25 er overrepresentert i ulykker.

Anonymous poster hash: 711f1...4f5

Har du noen kilder på dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du noen kilder på dette?

Nei, ikke her og nå, men jeg vet dette stemmer. Let selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke her og nå, men jeg vet dette stemmer. Let selv :)

Jeg har googlet masse, men vanskelig å finne gode kilder når det er litt delte meninger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontallappene hos gutter er senere ferdig utviklet enn hos jenter. Derfor tar de flere og farligere sjanser og lærer ikke like mye av tidligere feil. Dette, kombinert med mindre kjøreerfaring enn de som har hatt lappen i flere år, gjør at gutter under 25 er overrepresentert i ulykker.

Dette stemmer bra.

Overdreven tro på egne ferdigheter og egen udødelighet er en skummel kombo.

Evnen til å tekne konsekvenser er visstnok ikke fullt utviklet hos menn før det er rundt 23, da er de på samme nivå som jenter som har dette fra ung alder.

Blander inn litt testosteron så går det fort unna. Hvem er som driver med hasardiøse ting på youtube. Ikke mange jenter ihvertfall!!

Hilsen mann som "overlevde" flere bilvrak fra 18-20.

Har en datter som skal få egen bil og jeg spanderer lappen, det er tryggere enn at hun sitter på med en gatebil wannabe.(som jeg var engang)

Anonymous poster hash: 34b61...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har googlet masse, men vanskelig å finne gode kilder når det er litt delte meninger :)

ikke meg som er "anonym" men dette har vært kjent en stund.

https://samferdsel.toi.no/nr-4-mai-2007/unge-foreres-risikoatferd-de-ser-godt-men-forstar-mindre-article19303-993.html

sitat:

”I puberteten har man en voksens lidenskaper, seksualdrift, energi og følelser, men kontrollen kommer først senere. Det er ikke så rart at tenåringer mangler dømmekraft og evnen til å beherske impulser. Det siste området som modnes i hjernen, er den delen der vi foretar sosiale vurderinger, overveier alternativer, planlegger fremtiden og holder hjernen i sjakk. Dette området er frontallappene, og de når først et voksennivå ved 25-årsalderen.”

Endret av Commander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke meg som er "anonym" men dette har vært kjent en stund.

https://samferdsel.toi.no/nr-4-mai-2007/unge-foreres-risikoatferd-de-ser-godt-men-forstar-mindre-article19303-993.html

sitat:

”I puberteten har man en voksens lidenskaper, seksualdrift, energi og følelser, men kontrollen kommer først senere. Det er ikke så rart at tenåringer mangler dømmekraft og evnen til å beherske impulser. Det siste området som modnes i hjernen, er den delen der vi foretar sosiale vurderinger, overveier alternativer, planlegger fremtiden og holder hjernen i sjakk. Dette området er frontallappene, og de når først et voksennivå ved 25-årsalderen.”

Tusen takk!! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...