Gå til innhold

Er yngre mennesker, spesielt menn i større fare i trafikken?!

Gjest Mocchhaa

Anbefalte innlegg

Har en diskusjon om dødsulykker og ulykker i trafikken, verden rundt, og alderen. Jeg mener og leser nesten overalt at yngre mennesker er i fler ulykker en eldre. Problemet er at han jeg diskuterer med mener det ikke gjelder for fattige land, pga de har de samme forsikringene for alle aldre, noe vi ikke har i norge (???). 

Altså at fattige land har statistikk for alder og dødsårsak i de fattige landene, men vi kan ikke finne det på nettet. Er det noen som vet noe om dette? 

Gjelder dette med at yngre folk har større sjans for å komme i ulykker bare i denne delen av verden, eller gjelder dette verden rundt? Det er som sakt ikke barebare å finne research om statistikk for de fattige landene, og om jeg finner noe, nevner de ikke så mye om alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at konseptet med uerfarne sjåfører som overrepresenterte i ulykkesstatistikken er universell.

Selvfølgelig er det flere ulykker blant sjåfører som har kjørt 50 mil i sitt liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at konseptet med uerfarne sjåfører som overrepresenterte i ulykkesstatistikken er universell.

Selvfølgelig er det flere ulykker blant sjåfører som har kjørt 50 mil i sitt liv

Men tror du det handler om at de er uerfarne, eller at de faktisk har dårlige dømmekraft, pga sin unge alder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror du det handler om at de er uerfarne, eller at de faktisk har dårlige dømmekraft, pga sin unge alder?

En kombinasjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter under 25 burde ikke fått sertifriktat ved mindre dem tok østrogen piller. Slik at dem kunne skikke seg i trafikken.

Anonymous poster hash: b66f2...a43
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en kombinasjon. Unge gutter har det med å tøffe seg og samtidig ikke helt forstå ferdighetsnivået sitt. Det er en dårlig kombinasjon.

Anonymous poster hash: 3bc52...b9e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutter under 25 burde ikke fått sertifriktat ved mindre dem tok østrogen piller. Slik at dem kunne skikke seg i trafikken.

Og kvinner burde ikke få lukeparkere med mindre de tar testosteron? :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg kun snakke om hvordan det kjøres i Oslos gater, ikke motorvei og på "bygda". Kommer selv fra bygda og der syns jeg unge gutter er verst!

Men i Oslos gater syns jeg generelt menn er verst. Uansett alder. Jeg syns de er ekstremt aggressive i trafikken og kjører som svin. kjører på rødt, presser, tar farlige sjangser, kjører FORT i trange gater, slipper ikke folk over veien, bryter vikeplikt og høyreregel osv.. Heldigvis er det ikke mange dødsulykker inne i Oslo, men ulykker skjer jo mange ganger for dagen her inne..

Syns foresten sykkelistene gjør veien utrygg også, men det blir en annen sak.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kvinner burde ikke få lukeparkere med mindre de tar testosteron? :P

Ikke alle kjøreskoler lærer ut hvordan man skal lukeparkere, bare så du vet det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontallappene hos gutter er senere ferdig utviklet enn hos jenter. Derfor tar de flere og farligere sjanser og lærer ikke like mye av tidligere feil. Dette, kombinert med mindre kjøreerfaring enn de som har hatt lappen i flere år, gjør at gutter under 25 er overrepresentert i ulykker.

Anonymous poster hash: 711f1...4f5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at unge gutter er overrepresentert i trafikkulykkestatistikk - særlig da dødsulykker. De er uerfarne sjåfører, samtidig som de er villige til å ta større risiko. Det siste har sammenheng med at gutter er senere utviklet enn jenter, og da også dette med risikosenteret i hjernen (hvis det er noe som heter det, hehe). Har lest om forskere som har uttalt at gutter ikke bør få ta lappen før de er tjue år, minst. Da de rett og slett ikke er modne nok til å kjøre bil, og kjører uforsvarlig. To venner av meg har dødd i trafikken - tjue og atten år gamle. De kjørte latterlig fort på dårlige veier. For min del hadde det ikke gjort noe om de hadde måttet vente på lappen noen år ekstra. Trist at de skal stå for så mange dødsfall, de tar jo gjerne også med seg andre i døden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernen er ikke ferdig utviklet får rundt 25-årsalderen. Den delen som har med dømmekraft, konsekvenser er ikke moden nok. Derfor er det denne gruppen som tar størst risiko i blant annet trafikken.

Anonymous poster hash: e4781...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge menn kjører definitivt mest uaktsomt her jeg kommer fra. I tillegg kjøper de gjerne elendige biler når de tar lappen, som har dårligere odds mot kollisjon enn nyere bedre biler..

Endret av miaw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unge menn kjører definitivt mest uaktsomt her jeg kommer fra. I tillegg kjøper de gjerne elendige biler når de tar lappen, som har dårligere odds mot kollisjon enn nyere bedre biler..

Det er fordi Staten gjerne tar mellom 100.000,- til 200.000,- i avgifter i nye biler, noe som igjen påvirker bruktprisen på relativt nye bruktbiler.

Statens grådighet er altså en betydelig faktor når det kommer til konsekvenser av trafikkulykker. Nye biler er både tryggere å kjøre og samtidig sikrere når uheller først er ute.

Anonymous poster hash: 68f93...c26

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi Staten gjerne tar mellom 100.000,- til 200.000,- i avgifter i nye biler, noe som igjen påvirker bruktprisen på relativt nye bruktbiler.

Statens grådighet er altså en betydelig faktor når det kommer til konsekvenser av trafikkulykker. Nye biler er både tryggere å kjøre og samtidig sikrere når uheller først er ute.

Korreksjon, dette er hva de tar i avgifter på de vanligste bilmodellene. For større og dyrere biler så tar de langt mer i avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en dum kommentar. Det skjer ulykker blant yngre og eldre kvinner også. De er ikke akkurat så flinke alle. Ikke holder de vikeplikt og de kan fint råkjøre unge jenter også. Har sett flere av de. Har de mer rett til å ha lappen? Er de så mye tryggere? Det kommer ikke an på kjønn og alder hvem som er livsfarlig og ikke. Det kommer an på sjåføren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en dum kommentar. Det skjer ulykker blant yngre og eldre kvinner også. De er ikke akkurat så flinke alle. Ikke holder de vikeplikt og de kan fint råkjøre unge jenter også. Har sett flere av de. Har de mer rett til å ha lappen? Er de så mye tryggere? Det kommer ikke an på kjønn og alder hvem som er livsfarlig og ikke. Det kommer an på sjåføren.

http://www.tryggtrafikk.no/tema/ulykkesstatestikk/ungdom-og-ulykker/

Anonymous poster hash: 5dddd...1f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av de vanligste dødsårsakene blant unge ja. Jeg fikk lappen når jeg var 19 år og har aldri havnet i en ulykke der jeg har vert sjåfør, så trenger ikke si at de under 25 år ikke skulle hatt lappen. Da kunne det like godt skjedd når de var over 25 år og akkurat hadde fått lappen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av de vanligste dødsårsakene blant unge ja. Jeg fikk lappen når jeg var 19 år og har aldri havnet i en ulykke der jeg har vert sjåfør, så trenger ikke si at de under 25 år ikke skulle hatt lappen. Da kunne det like godt skjedd når de var over 25 år og akkurat hadde fått lappen. 

Nå var det ikke jeg som sa det. Men tallene er nå som de er.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke jeg som sa det. Men tallene er nå som de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...