Gå til innhold

Lytt i blokkleiligheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I blokkleiligheter oppført i mur, hører man at de går over gulvet i leiligheten over? Ikke nye leiligheter, men blokker fra 70-tallet og fram.

Anonymous poster hash: 4e478...d00
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går du på sokkelesten høres det normalt sett ikke. Går du men noen form for sko eller tøfler med hard såle på høres det godt, særlig dersom det er parkett eller laminat.

Det er og veldig lytt nedover i blokker på grunn av rørene på bad og kjøkken.

Bor i en ny blokk og hører godt naboene over når de er litt høyrøstet. Hører og godt når de bruker vaskemaskiner og trekker ned i toalettet. Dette har vi og hørt i andre og eldre blokker vi har bodd i.

Anonymous poster hash: 770d5...908

• Liker 1
Skrevet

Bor i nyere blokk/fellesleilighet selv og det er lytt til å være så nytt! Vurdere blokk igjen, siden noen mener de eldre er mer lydisolert? Stoler ikke på nyere leiligheter ang. lytthet. 

ts

• Liker 1
Skrevet

Bor i nyere blokk/fellesleilighet selv og det er lytt til å være så nytt! Vurdere blokk igjen, siden noen mener de eldre er mer lydisolert? Stoler ikke på nyere leiligheter ang. lytthet.  ts Anonymous poster hash: 4e478...d00

Eldre blokker har ikke mur men betong, i alle fall de som er bygd på slutten av 1960 og tidlig 1970 tallet og fremover. De eldre betongblokkene er tørket ut i betongen som er ganske fuktig på nye bygg. Tørr betong eller vannfattig betong gjør det mer lytt enn våtere/fuktigere betong. Ergo vil eldre bygg være mer lytt i enn nyere/nye blokker.

Skrevet

Eldre blokker har ikke mur men betong, i alle fall de som er bygd på slutten av 1960 og tidlig 1970 tallet og fremover. De eldre betongblokkene er tørket ut i betongen som er ganske fuktig på nye bygg. Tørr betong eller vannfattig betong gjør det mer lytt enn våtere/fuktigere betong. Ergo vil eldre bygg være mer lytt i enn nyere/nye blokker.

Det visste jeg ikke. Er det ikke til å unngå at det er lytt i flermannsboliger da? Om man ikke bor øverst.

ts

Skrevet

Hvor lydt det er avhenger også av om det er pipeløp gjennom leilighetene. Dette bærer lyd. Du kan bo i en blokkleilighet (uavhengig av årstall) og oppleve å ikke høre naboen over i det hele tatt - helt til du får en ny nabo som tramper veldig.

Jeg opplever at min nye leilighet (i flermannsbolig) er langt dårligere lydisolert enn min forrige blokkleilighet fra 70-tallet. 

• Liker 2
Skrevet

Vi bor i lavblokk fra 50-tallet. Hører veldig lite av naboen over. Hører vaskemaskinen når den sentrifugerer og hører når de er på do og det renner vann i rørene hvis jeg er på badet eller gjesterommet. Hører skyvedørene på garderobeskapet på soverommet. Ingen snakking og ingen gåing.

Tror det kunne vært verre med en småbarnsfamilie. Har levd med det tidligere på et lytt sted og det er helt fryktelig med banking og leketøy som kjører over gulvet. Gjerne kl. 6 en søndag. Jeg sov med ørepropper!

Anonymous poster hash: 61962...39c

Skrevet

Jeg bor også i en lavblokk fra 50-tallet, og hører generelt svært lite til naboene. Jeg tror det er en kombinasjon av at de er temmelig stille av seg og at det ikke er så veldig lytt her.

Anonymous poster hash: 947db...c05
  • Liker 2
Skrevet

Bor i blokk fra 60-tallet. Jeg hører naboene godt på badet gjennom avtrekket, ellers så hører jeg de under når de er høyrøstet og naboen på andre siden når vi er vegg-i-vegg. Kan høre han under tisse fra soverommet når han er virkelig nødig....  :fnise:

Anonymous poster hash: 3a02c...9d9
Gjest SykkelJenny
Skrevet

Jeg bor i en helt ny blokk og hører ingenting til naboene. Da jeg bodde i rekkehus hørte jeg naboene godt så for meg var det en positiv overraskelse å flytte i blokk. 

Hører heller aldri folk i trappeoppgangen - vi har solide branndører ut mot oppgangen.

Hvor mye man hører til naboer har nok med alderen på bygget og selve konstruksjonen å gjøre. 

Skrevet

Blokken vi bodde i var en betongblokk fra 70 tallet.

Det var veldig godt lydisolert. Hørte aldri noe til naboene hvis ikke verandadøren stod åpen.

Skrevet

Bor i blokk fra 70 tallet. Her er det lytt. Flere som er nyinnflytta er dritsure for at styret ikke sa fra. Men det jo ikke deres jobb. De har visning når det er veldig rolig her så de får ikke med seg hvor lytt det er. Bodd her så lenge nå at jeg klarer og stenge ute visse lyder. 

Nyere blokker er bedre isolert enn de gamle, er jo kommet andre byggeforskrifter siden den gang.

Anonymous poster hash: 4eaf5...979
Skrevet

Jeg bor i lavblokk fra 2007, i 4 etg, som er øverste etg, hører ikke noe, helt tyst her.

Anonymous poster hash: b456d...763
Skrevet

Bor i blokk fra 60-tallet. Nå bor vi helt øverst, så vi hører ingen naboer over oss, men vi bor f.eks ved siden av t-banen. Vi hører overhodet ingenting og opplever at blokka generelt er godt lydisolert. Dette er også erfaringene fra naboene som bor under oss (dvs at de hører ikke oss som bor over).

Der jeg bodde før, også en blokk fra 60-tallet, var det mye er lytt og man hørte i grunn alle naboer rundt seg.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg bor også i en lavblokk fra 50-tallet, og hører generelt svært lite til naboene. Jeg tror det er en kombinasjon av at de er temmelig stille av seg og at det ikke er så veldig lytt her.

Anonymous poster hash: 947db...c05

Samme her. Jeg hører når de støvsuger over meg og så hører jeg sentrifugeringen til vaskemaskinen deres når jeg er på badet. Det hender at jeg hører stemmer, men jeg bor i en blokk i Oslo så litt må man tåle. Ellers er det veldig stille. 

Anonymous poster hash: e56b6...82f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...