Gå til innhold

Vedlikehold i leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig flyttet inn i en leilighet. Den første måneden ble husleien redusert fordi det var en del mangler, men dette kom relativt raskt på plass. Denne måneden har det vært endel vedlikehold og befaringer for å undersøke feil med ventilasjonsanlegget, og jeg har også vært nødt til å låne ut ekstranøkkelen min i 2 uker slik at de kommer seg inn hvis jeg evnt. ikke er hjemme. I tillegg er det et stillas rett på yttersiden, og jeg må omtrent krype inn døra. Det er også et vindu som må byttes, når det blir er uvisst, men det var i utgangspunktet derfor jeg lånte ut nøkkelen.

Det jeg lurer på er om jeg har noen rettigheter i forhold til redusert husleie denne måneden? Isåfall, hvor mye avslag er det rimelig å forvente? Synes det er litt rart at de ikke har foreslått det selv, og har ikke lyst å bringe det på banen uten å være sikker på hva jeg har krav på.

Anonymous poster hash: 957f9...0b9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Leier du eller eier du? Hva er leieprisen?

Anonymous poster hash: 099cc...2d4

Skrevet

Klarer du ikke slå opp døren og løpe ut? Hva gjør du i tilfelle brann?

Anonymous poster hash: ade80...c07

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du var kjent med at det ville bli foretatt vedlikehold av dette omfanget da du flyttet inn burde du avtalt der og da hva leien skulle være i "ulempe" perioden.

Er det satt opp stillaser uten angivelse av hvor lang tid dette skal ta ville jeg brukt det som en innfallsvinkel til diskusjon om hvordan husleie skal kompenseres i perioden. Ingen skal sette opp stillas slik at rømningsveier blir blokkert.

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger.

Jeg leier, for 8000 i måneden. Det var ikke mulig å forutse disse ulempene på forhånd, siden det er helt nytt og først ble oppdaget da jeg tok i bruk kjøkkenet. Det er mulig snakk om en konstruksjonsfeil i hele bygget, noe jeg syntes de burde informert meg om uoppfordret. Føler ikke jeg har blitt inkludert i kommunikasjonen med entreprenør som jeg ble forespeilet å bli, jeg må liksom ta kontakt selv og "grave" for å få svar. Ingen angivelse av hvor lenge stillaset blir stående, og ja, det blokkerer en av to rømningsveier. Jeg visste ikke om det før jeg åpner ytterdøra og så det en morgen.

Anonymous poster hash: 957f9...0b9

Skrevet

At stillaset blokkerer døren din må du be dem ordne opp i med en eneste gang. Det er ulovlig, og livsfarlig.

• Liker 7
Skrevet

Jeg får døren halvveis opp, men jeg må bøye meg for å komme ut.

Gjest Blondie65
Skrevet

Blokkering av rømningsveier må utbedres øyeblikkelig.

Skrevet

Noen som har noe å vise til i husleieloven feks? Og hvor mye avslag kan jeg regne med å få?

Gjest Blondie65
Skrevet

Rømningsveier er ikke regulert i husleieloven, men i bygningsforskrifter. Dette gjør leiligheten ulovlig å bruke, og det vet de som leier ut veldig godt.

Når det gjelder reduksjon med grunn i ulempe må du se på paragrafene i husleieloven som omhandler leieobjektets stand. Jeg kan ikke svare på hvor stor reduksjonen skal være, men foreslår at du røver å tenke deg hvor stor andel av boligen du ikke kan bruke og foreslår reduksjon tilsvarende.

Skrevet

Men definisjonen på "sperret" her ligger vel i gråsonen, i og med at jeg kommer meg inn og ut, men ikke får åpnet døren helt og må bøye meg? Eller? Er det er uomtvistelig brudd på byggforskriftene? Isåfall kan jo konsekvensene være mer alvorlig enn reduksjon i husleie.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg mener at rømningsveier skal være helt fri for blokkeringer slik at du kan gå uhindret ut. Hvis de har satt et stillas i veien slik at døren ikke går helt opp så har de blokkert døren. Det kan de ikke gjøre.

Dersom døren går helt opp, men du må bøye deg for å komme under en bjelke i stillaset er dette en ulempe, og jeg ville påstått at det er en uheldig hindring ved rømingsvei, men hvis stillaset skal ned raskt kan det kanskje aksepteres.

Du har selvsagt krav på å vite hvor lang tid utbedringen tar fordi dette selvsagt forteller hvor lenge du skal finne deg i en annen standard enn ved visning.

Skrevet

Stilas skal bygges slik at rømningsveier ikke blokkeres.

Jeg ville vært mye mer bekymret for rømningsveier enn jeg ville vært opptatt sv reduksjon i leieprisen.

Du kan sende en bekymringsmelding til ditt Brannvesen, så tenker jeg de kommer for å se på rømningsveiene dine.

Et annet spørsmål er om ambulansemannskap klarer å ta deg ut på en båre dersom det behovet skulle oppstå.

Anonymous poster hash: a342b...f2c

• Liker 3
Skrevet

Stillaset sperrer som sagt for en av to rømningsveier, altså kommer jeg meg ut både ved brann og på båre. Det går greit med ulemper i en periode, men det er jo vanlig at leien reduseres. Spørsmålet er hvilke rettigheter jeg har i denne situasjonen, ingen som kan svare på det?

Gjest Blondie65
Skrevet

Rettighetene dine står i husleieloven, den kan du slå opp selv. Der står det riktignok ikke hvor mange kroner du skal ha redusert husleien med, det blir skjønn. Det er nå likevel slik at en bolig med redusert rømningsvei er ulovlig så her må en vesentlig del av husleien falle bort til akkurat dette er utbedret. Varighet av øvrige ulemper er også vesentlig for husleiereduksjonen. Hvis ulempene og skadene er så omfattende at boligen i praksis er ubeboelig i månedsvis bør du jo drøfte heving av kontrakt eller alternativ bolig fremfor reduksjon av leien.

Jeg kan ikke gi deg noe kronebeløp, men du kan jo melde deg inn i leieboerforeningen for å få konkret juridisk bistand.

Skrevet

Har du informert utleier eller entreprenør om at døren stillas blokkerer døren, da? Du får ikke noe prisavslag om du ikke har gitt dem mulighet til å utbedre, vet du.

Anonymous poster hash: ad6d6...2db

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig har jeg gjort det.

Skrevet

Stillaset sperrer som sagt for en av to rømningsveier, altså kommer jeg meg ut både ved brann og på båre. Det går greit med ulemper i en periode, men det er jo vanlig at leien reduseres. Spørsmålet er hvilke rettigheter jeg har i denne situasjonen, ingen som kan svare på det?

Er du sikker på at du kommer deg ut også hvis det brenner ved den andre rømningsveien? Jeg synes du bør ta dette på alvor. Det er faktisk snakk om liv eller død.

Kan stillaset være i veien for beboere i andre leiligheter?

• Liker 1
Skrevet

Hva med å lese hele tråden? Ja, jeg kommer inn og ut, men døra går ikke helt opp og jeg må bøye meg for å komme ut av stillaset. I følge huseier regnes ikke dette som redusert rømningsvei. Hjelp noen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...