Gå til innhold

Marengs til overs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mye marengs bunn jeg ikke trenger til kaken. Kan det brukes til noe annet???

Anonymous poster hash: 5c453...9d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pikekyss

Anonymous poster hash: 928fe...5a7
Skrevet

Eller fiskegrateng o.l. Det glemte jeg helt av.

Skrevet

Pikekyss

Den er ferdig stekt :/

Skrevet

Den er ferdig stekt :/

Lag litt ekstra kake. Hvis det er drømmen du har stekt bunn til, lag pavlova. Eller motsatt.

Skrevet

Enig med tipser ovenfor med pavlova :)

Anonymous poster hash: b2176...ab6

Skrevet

Marengs i fiskegrateng? 

Huh???

Anonymous poster hash: 9b206...031

• Liker 4
Skrevet

Bruk det som bunn til iskake! :) Det funker både med en hel bunn og å strø masse marengsbiter i bunnen av forma. Du kan også knuse det i mindre biter og strø på is.

Skjønner ikke helt problematikken altså. Marengs er jo godis og kan brukes til utrolig mye.

Anonymous poster hash: b6c36...ee6
  • Liker 2
Skrevet

Du kan lage Eton mess, en god og lettvint dessert som krever marengs.

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjell på marengs og stivpiskede eggehviter. Marengs inneholder masse sukker. Ikke godt i fiskegrateng i det hele tatt. :) 

Anonymous poster hash: d61ab...74a

Skrevet

Det er forskjell på marengs og stivpiskede eggehviter. Marengs inneholder masse sukker. Ikke godt i fiskegrateng i det hele tatt. :)

Joda, det trenger ikke være noe problem. Sukker er ganske godt i mat, selv om det selvsagt ikke er mat lavkarbofanatikere o.l. kan spise. Har man litt eddik i gratengen blir det helt ok.

Det er for eksempel sukker i makrell i tomat. Ikke uten grunn at mange unger digger det pålegget.

Skrevet

Joda, det trenger ikke være noe problem. Sukker er ganske godt i mat, selv om det selvsagt ikke er mat lavkarbofanatikere o.l. kan spise. Har man litt eddik i gratengen blir det helt ok.

Det er for eksempel sukker i makrell i tomat. Ikke uten grunn at mange unger digger det pålegget.

Ja, litt sukker er godt i mange typer mat. Men ikke nok til at middagsmaten blir søt (med mindre det er grøt eller pannekaker, da), bare nok til å runde av smaken på f.eks. tomatretter. Og marengs inneholder så mye sukker at det blir helt kræsj. Legger man til eddik for å oppveie blir det bare sursøt fiskegrateng (!) i stedet, den er like søt uansett, bare sur i tillegg. Og tro meg, jeg er ingen karbohydrat-fanatiker. Jeg lever omtrent på karbohydrater, men det betyr ikke at jeg vil ha marengs i fiskegratengen. 

• Liker 2
Skrevet

Ja, litt sukker er godt i mange typer mat. Men ikke nok til at middagsmaten blir søt (med mindre det er grøt eller pannekaker, da), bare nok til å runde av smaken på f.eks. tomatretter. Og marengs inneholder så mye sukker at det blir helt kræsj. Legger man til eddik for å oppveie blir det bare sursøt fiskegrateng (!) i stedet, den er like søt uansett, bare sur i tillegg. Og tro meg, jeg er ingen karbohydrat-fanatiker. Jeg lever omtrent på karbohydrater, men det betyr ikke at jeg vil ha marengs i fiskegratengen. 

Ok, da får du overbevise meg og barna mine om at jeg ikke kan bruke restmarengs slik, for det har jeg gjørt flere ganger med godt resultat.

Eddik er vanlig for å balansere mat man har hatt for mye sukker i. Det vet du vel?

Skrevet

Ok, da får du overbevise meg og barna mine om at jeg ikke kan bruke restmarengs slik, for det har jeg gjørt flere ganger med godt resultat.

Eddik er vanlig for å balansere mat man har hatt for mye sukker i. Det vet du vel?

Har du ferdig stekt marengs i fiskegrateng?

Anonymous poster hash: 3cf1d...41b

Skrevet

Har du ferdig stekt marengs i fiskegrateng?

Anonymous poster hash: 3cf1d...41b

Nei, snakker nå om ustekt marengs, altså vispet sukker og eggehviter. 

Skrevet

Hva dere liker og trives med å spise er opp til dere. Jeg er bare glad for at jeg slipper å få det servert selv. 

Det er forskjell på å balansere og å nøytralisere. Mat som allerede har både syre og sødme kan nok fint reddes med å ha i mer av det ene eller det andre for å balansere retten, men å tilsette eddik for å nøytralisere sukkermengden i noe som normalt ikke skal ha noen av delene har jeg ingen tro på. Det er like søtt uansett, det blir bare surt i tillegg. Og sursøt mat kan være snadder det, men det er altså ikke en smakssammensetning jeg har særlig tro på i en fiskegrateng. 

Skrevet

Hva dere liker og trives med å spise er opp til dere. Jeg er bare glad for at jeg slipper å få det servert selv.

Det er forskjell på å balansere og å nøytralisere. Mat som allerede har både syre og sødme kan nok fint reddes med å ha i mer av det ene eller det andre for å balansere retten, men å tilsette eddik for å nøytralisere sukkermengden i noe som normalt ikke skal ha noen av delene har jeg ingen tro på. Det er like søtt uansett, det blir bare surt i tillegg. Og sursøt mat kan være snadder det, men det er altså ikke en smakssammensetning jeg har særlig tro på i en fiskegrateng.

Hva du tror spiller liten rolle når jeg vet hva som smaker godt.

Skrevet

Hva du tror spiller liten rolle når jeg vet hva som smaker godt.

Du vet hva du, subjetivt sett, syns smaker godt. Det betyr absolutt ikke at det vil falle i smak hos andre. ;)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...