AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 #1 Skrevet 26. september 2015 Hei dere. Jeg er i et forhold som er i ferd med å ta slutt. For to år siden kjøpte vi en leilighet sammen og visst det nå skulle komme et brudd, vil jeg av den enkle grunn være litt "førevar" på hvilke rettigheter jeg har ved et salg. Familien hans og forøvrig han har en tendens til å lage et helvette når noe går i mot dem, og jeg er stygt redd for at de vil gjøre alt i sin makt for at jeg skal gå som den tapende ut av dette. Jeg snakker av erfaring her, da de har gjort lignende med andre kjærester som er kommet inn i "familien". Min samboer har også tidligere truet med at han og hans mor skal ta over leiligheten, kjøpe meg ut, noe som er helt utelukket. Så, vi kjøpte altså leiligheten sammen og eier den 50/50 på skjøtet. Min far gikk derimot inn med hele egenkapitalen og etter muntlig avtale med min samboer skal han først å fremst få disse tilbake fullt og helt ved et salg. Lånet på egenkapitalen er det jeg og min far som betaler inn på. Min samboer har derimot betalt inn på resten av lånet hver mnd, mens jeg har betalt på andre regninger til husholdningen noe som kansje ikke har vert så lurt? Når vi kjøpte, pusset vi opp mye av leiligheten. Dette var det jeg som betalte. Dette er en av grunnene til at jeg ikke vil at han skal kjøpe meg ut. Jeg har ikke kvittering men kontoutskrifter på at jeg har betalt mye av dette. Leiligheten har økt i verdi. Vi har ingen barn, men en hund sammen, han har sagt at om det blir slutt skal han ha henne siden han betalte for henne, noe jeg ikke er enig i. Vi har ingen kontrakt på dette, bare hans ord når det er dårlig stemning her. Han betalte også hunden kontant, så han har ikke noe dokumentasjon på at han faktisk betalte henne. Jeg har betalt forsikring på henne siden den dagen vi fikk henne, men han står som eier. Kan han kreve at han skal ha henne? Dette høres kanskje veldig tåpelig ut, men vil som sagt være litt i forkant av noe som jeg tror kommer til å skje i nærmeste fremtid. Og om det skulle bli vanskelig vil jeg vite hva jeg har rett på. Håper noen har noen gode råd eller lignende erfaringer og er takknemlig for alle svar. Men vær grei og spar meg for spydige kommentarer. På forhånd takk! Anonymous poster hash: 0b29b...f53 Anonymous poster hash: 0b29b...f53 Anonymous poster hash: 0b29b...f53 Anonymous poster hash: 0b29b...f53 Anonymous poster hash: 0b29b...f53
AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 #2 Skrevet 26. september 2015 Vil anbefale deg å ta kontakt med en advokat. Hvem som har betalt avdragene har ingenting å si. eierandelen er 50/50 uansett. Anonymous poster hash: 8aa9c...0e9
AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 #3 Skrevet 26. september 2015 Jeg er nettopp ferdig med samme sak, der min tidligere samboer hadde planer om å selge leiligheten og stikke av med alt det min familie hadde betalt og investert. Vi prøvde det meste. Snakke fornuftig, gi et raust tilbud, kontakte fagfolk osv. Det eneste som funket var å snakke samme språk som samboer/m familie. Vi var like jævlige og kravstore. Prossesen var lang men jeg gikk ut som den store vinneren. Ville være rettferdig først, men det gadd han ikke høre på...Karma. Når det kommer til hunden, synest jeg det er lumpent av deg og si at dere ikke har kontrakt. Du VET at det er han som har betalt huden, det blir da fullstendig feil av deg og kreve den. Om du vil betale den, stiller saken seg annerledes. Ikke rop om maglende kotrakt når du kjenner sannheten, det gjør deg til en drittsekk. Ellers ønsker jeg deg lykke til! Om de skal vinne, så må du i hvertfall gjøre det vanskelig for dem! Anonymous poster hash: 6e3dd...beb 2
Nin_321 Skrevet 26. september 2015 #4 Skrevet 26. september 2015 Jeg er nettopp ferdig med samme sak, der min tidligere samboer hadde planer om å selge leiligheten og stikke av med alt det min familie hadde betalt og investert. Vi prøvde det meste. Snakke fornuftig, gi et raust tilbud, kontakte fagfolk osv. Det eneste som funket var å snakke samme språk som samboer/m familie. Vi var like jævlige og kravstore. Prossesen var lang men jeg gikk ut som den store vinneren. Ville være rettferdig først, men det gadd han ikke høre på...Karma. Når det kommer til hunden, synest jeg det er lumpent av deg og si at dere ikke har kontrakt. Du VET at det er han som har betalt huden, det blir da fullstendig feil av deg og kreve den. Om du vil betale den, stiller saken seg annerledes. Ikke rop om maglende kotrakt når du kjenner sannheten, det gjør deg til en drittsekk. Ellers ønsker jeg deg lykke til! Om de skal vinne, så må du i hvertfall gjøre det vanskelig for dem! Anonymous poster hash: 6e3dd...beb Takk for svar det du har vert igjennom hørtes slitsomt ut, men bra du kom godt ut av det! Jeg er noe bekymret for at noe av det samme vil skje her, så takk for tipset. Det med hunden vår kom kanskje litt feil ut. Ja han betalte henne for sine penger da jeg ikke hadde mulighet til å betale noe der og da, men jeg ønsker ikke at han skal kunne stikke av med henne og at eg aldri får se henne igjen pga dette. Jeg synes vi skal "dele" på henne, men det vil ikke han. Hunden har alltid vert begge sin siden dag 1 da vi fikk henne og syns bare at det er latterlig av han og si at han skal kreve å ha henne siden han betalte for henne, når jeg har bidratt og betalt like mye om ikke mer. :-)
Gjest Dwight Skrevet 26. september 2015 #5 Skrevet 26. september 2015 Jeg hqr ikke så mange råd til deg, men et må jeg komme med. Det høres ut som et litt utrivelig forhold dere har akkurat nå, gjerne det bare er skrivestilen din, men jeg ville ordnet alt av papirer pronto før det er forsent. Hvis dere allerede nå krangler om hvem som skal ha hva, ja tenk hvordan disse kranglene blir når bruddet er et faktum. Når diskusjoner i et forhold konstant ender på "hvis det blir slutt", ja da er det ikke mye forhold igjen.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 #6 Skrevet 26. september 2015 Takk for svar det du har vert igjennom hørtes slitsomt ut, men bra du kom godt ut av det! Jeg er noe bekymret for at noe av det samme vil skje her, så takk for tipset. Det med hunden vår kom kanskje litt feil ut. Ja han betalte henne for sine penger da jeg ikke hadde mulighet til å betale noe der og da, men jeg ønsker ikke at han skal kunne stikke av med henne og at eg aldri får se henne igjen pga dette. Jeg synes vi skal "dele" på henne, men det vil ikke han. Hunden har alltid vert begge sin siden dag 1 da vi fikk henne og syns bare at det er latterlig av han og si at han skal kreve å ha henne siden han betalte for henne, når jeg har bidratt og betalt like mye om ikke mer. :-) Jeg forstår deg så utrolig godt altså, det må være forferdelig vondt å stå i fare for å miste hunden sin...Saken er bare den at om du ønsker å bruke rettferdighet som våpen må du være rettferdig selv. Begynn å jobb allerede nå, finn alt av dokumetasjon og legg planen. Det er som regel den som "ser kampen komme" som vinner den. Har lyst å filleriste samboeren din forresten... Anonymous poster hash: 6e3dd...beb
Nin_321 Skrevet 26. september 2015 #7 Skrevet 26. september 2015 (endret) Endret 26. september 2015 av Nin_321
Gjest Blondie65 Skrevet 27. september 2015 #8 Skrevet 27. september 2015 Hvis du skal ha sjanse til å vinne frem her må du behandle han på samme måte som du vil bli behandlet selv. Og det betyr dessverre at det at han har betalt hunden gir han en fordel, akkurat som de investeringene du har kvittering på. Å dele på hunden er ikke en god løsning for noen som du kommer til å krangle med så busten fyker. Er det en løsning å betale han ut av hunden? Ikke flytt før dere er enig om hvilke TING du skal ha med deg, enten det er klær, cd'er, arvegods osv. Dette skal være med i flyttebilen den dagen du drar, ellers risikerer du rettssak om dette også. Forøvrig anbefaler også jeg advokat - gjerne med en gang. Du har rettigheter, men også plikter, som kan være greie å vite om. Ikke vent med det til du er flyttet.
nojac Skrevet 27. september 2015 #9 Skrevet 27. september 2015 Vi var like jævlige og kravstore. Prossesen var lang men jeg gikk ut som den store vinneren. Dette er skrekkscenariet du bør forsøke å unngå. I en slik sak skal det ikke være en stor vinner og en tilsvarende stor taper. Unngå så langt mulig å blande inn advokater og rettsinstanser, men forsøk å komme fram til en løsning begge kan leve med. Sett opp hver for dere om hva som er riktig/forventet markedspris for leiligheten i dag. Og om hva dere mener er en riktig fordeling av restbeløpet etter at all gjeld er innfridd, ut fra en oversikt over hva hver av dere har gått inn med. Hvis du mener at han setter en for lav pris på boligen sier du deg villig til å kjøpe ham ut med utgangspunkt denne prisen (eventuelt med sikte på videresalg for egen regning). Uansett er det ingen grunn til å i utgangspunktet å nekte ham å kjøpe deg ut, alt avhenger av prisen han vil gi. På en bolig dere bare har eid i to år der det meste av salgssummen uansett vil gå til å dekke lån, er det vel grenser for hvor stor avstanden mellom dere kan bli?
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #10 Skrevet 27. september 2015 Ta kontakt med advokat først som sist. Dere eier 50/50, men du har kommet med EK. Disse kan lett spores så det skal ikke være noe problem sånn egentlig, men dere burde hatt skriftlig avtale. Ellers skjønner jeg ikke det du mente med fordelingen av lånet, men nå har du iallfall lært til neste gang at begge betaler LIKT. Du kan iallfall ikke komme dårligere ut av det enn 50% eierandel og 50% av overskudd/underskudd ved salg + at du skal ha igjen din EK. Egentlig burde du hatt % av EK først. Ta med deg alt av dokumenter og beviser til en advokat og få han/henne til å se på det. Anonymous poster hash: e2a59...8e6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #11 Skrevet 27. september 2015 Ta kontakt med advokat først som sist. Dere eier 50/50, men du har kommet med EK. Disse kan lett spores så det skal ikke være noe problem sånn egentlig, men dere burde hatt skriftlig avtale. Ellers skjønner jeg ikke det du mente med fordelingen av lånet, men nå har du iallfall lært til neste gang at begge betaler LIKT. Du kan iallfall ikke komme dårligere ut av det enn 50% eierandel og 50% av overskudd/underskudd ved salg + at du skal ha igjen din EK. Egentlig burde du hatt % av EK først. Ta med deg alt av dokumenter og beviser til en advokat og få han/henne til å se på det. Anonymous poster hash: e2a59...8e6 I tillegg mente jeg. Og av verdistigning pga oppussing. Anonymous poster hash: e2a59...8e6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #12 Skrevet 27. september 2015 Samboerkontrakt, samboerkontrakt! Hvorfor går jenter til stadighet helt eller delvis i kvinnefella? Jeg har et råd til deg; kom deg til advokat, alene og uten samboers vitende, fortere enn fy. Ta med deg din far, og få ryddet opp slik at du sikrer dine verdier. For her er mye som kan gå veldig galt om du fortsetter på egenhånd. Lykke til.Anonymous poster hash: 88f94...595
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #13 Skrevet 27. september 2015 Dette er skrekkscenariet du bør forsøke å unngå. I en slik sak skal det ikke være en stor vinner og en tilsvarende stor taper. Unngå så langt mulig å blande inn advokater og rettsinstanser, men forsøk å komme fram til en løsning begge kan leve med. Sett opp hver for dere om hva som er riktig/forventet markedspris for leiligheten i dag. Og om hva dere mener er en riktig fordeling av restbeløpet etter at all gjeld er innfridd, ut fra en oversikt over hva hver av dere har gått inn med. Hvis du mener at han setter en for lav pris på boligen sier du deg villig til å kjøpe ham ut med utgangspunkt denne prisen (eventuelt med sikte på videresalg for egen regning). Uansett er det ingen grunn til å i utgangspunktet å nekte ham å kjøpe deg ut, alt avhenger av prisen han vil gi. På en bolig dere bare har eid i to år der det meste av salgssummen uansett vil gå til å dekke lån, er det vel grenser for hvor stor avstanden mellom dere kan bli? Selvsagt er det et skrekkscenario, men da burde ikke han ha laget tull i begynnelsen. Jeg hadde valget om å stå å se på at han tok fra oss alt, eller å gå inn for å ta tilbake alt. Jeg valgte selvsagt det siste. Han tapte ikke noe av sitt eget, men han tapte alle pengene og verdiene han ville ta fra oss. Anonymous poster hash: 6e3dd...beb
nojac Skrevet 27. september 2015 #14 Skrevet 27. september 2015 Selvsagt er det et skrekkscenario, men da burde ikke han ha laget tull i begynnelsen. Jeg hadde valget om å stå å se på at han tok fra oss alt, eller å gå inn for å ta tilbake alt. Jeg valgte selvsagt det siste. Han tapte ikke noe av sitt eget, men han tapte alle pengene og verdiene han ville ta fra oss.Anonymous poster hash: 6e3dd...beb For ordens skyld: Jeg mente ikke det jeg skrev som en kritikk av deg. Klart at det finnes situasjoner der advokater og rettsvesen er nødvendig. Men slike prosesser har en tendens til å spise opp store deler av det overskuddet en krangler om, så det er i begges interesse å søke en løsning begge parter kan leve med. Og da skal vi ikke sitte igjen med en "vinner" og en "taper". Det kan tydeligvis ikke gjentas ofte nok: Bli enige om hva som skal skje ved et eventuelt brudd FØR dere kjøper bolig sammen, og lag samboerkontrakt! Når bruddet er et faktum er ofte både evnen og viljen til å finne de gode løsningene fraværende.
Nin_321 Skrevet 28. september 2015 #15 Skrevet 28. september 2015 Takker for tips og råd alle sammen :-) Er blitt litt klokere nå på hva jeg må gjøre og har allerede en advokat jeg kan kontakte om det skulle bli nødvendig. Ønsker jo selvsagt at det skal deles fair, men så får jeg se hvordan dette går seg til. Haha ler litt av meg selv som skriver om et brudd som ikke har skjedd enda, men jaja. Igjen så vil jeg bare være litt forberedt siden jeg som en så fint skrev her "har gått i kvinnefella". Da har jeg vertfall lært til neste gang ! Uansett så har jeg fått svar på det jeg lurte på. Så takk igjen! :-)
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #16 Skrevet 28. september 2015 Vil bare si at hvis det er han som står som eier av hunden så kan det bli vanskelig for deg å få den. Anonymous poster hash: 28cdd...755
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå