AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 #1 Del Skrevet 26. september 2015 Det her høres sikkert ut som tidenes teite problem. Men for meg nå, så føles det rett og slett ut som et problem.. En av naboene har tydeligivis skaffet seg en hane (og da sikkert en del høns?). Problemet er at denne hanen galer hele døgnet. Den kan holde på en halvtime av gangen, i flere runder per dag (og natt). Den satte for eksempel i gang nå, halv ti på kvelden. Kan jeg trøste meg med at den snart kommer til å slutte? Er det noen ting man evt kan gjøre? I verste fall: er det noen regler mot å ha en hane som holder på sånn? Vet dog at det er et annet hus i nabolaget hvor det er høns, og de hører jeg aldri. Jeg er en dyreelsker, men nå går det rett og slett ut over humøret mitt. Får heller ikke sove ordentlig om natten.. Anonymous poster hash: 3ed41...dfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 #2 Del Skrevet 26. september 2015 Støy om natten skal ikke måtte tolereres. Ta en prat med eieren. Antagelig vet de om dette er en fase eller ikke. ..Anonymous poster hash: 08d53...4d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mythic Skrevet 26. september 2015 #3 Del Skrevet 26. september 2015 Bor du i tettbygd strøk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 #4 Del Skrevet 26. september 2015 Bor du i tettbygd strøk? Ja, det gjør jeg. TS. Anonymous poster hash: 3ed41...dfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mythic Skrevet 26. september 2015 #5 Del Skrevet 26. september 2015 Ja, det gjør jeg. TS. Anonymous poster hash: 3ed41...dfb Uten at jeg har veldig greie på det, så kan jeg ikke tro at det er lov å holde hane i tettbygd strøk. Sjekk med mattilsynet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 #6 Del Skrevet 26. september 2015 Uten at jeg har veldig greie på det, så kan jeg ikke tro at det er lov å holde hane i tettbygd strøk. Sjekk med mattilsynet? Det er tillatt noen plasser.Anonymous poster hash: 1b720...652 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 #7 Del Skrevet 26. september 2015 Jeg trodde høner bare var lov i ende eiendom, og ved et visst antall meter fra naboens husvegg. Men dette burde det jo stå noe om en plass. Eller kommunen burde vite. Snakk med naboen, eller ring kommunen om det ikke funker. Anonymous poster hash: 264a7...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 #8 Del Skrevet 26. september 2015 Ja, det gjør jeg. TS. Anonymous poster hash: 3ed41...dfb Da ville jeg varslet Mattilsynet og politiet/lensmann. Man må ha tillatelse fra Mattilsynet for å få holde produksjonsdyr i tettbygde strøk, og det krever bl.a. adekvat lokale. Å få tillatelse til å holde hane i tettbygde strøk tviler jeg på at noen får. Anonymous poster hash: 175c7...e26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelsier Skrevet 26. september 2015 #9 Del Skrevet 26. september 2015 Det er regler om at haner skal holdes innendørs i gitt perioder, sånn at naboer ikke plages med støy. Hønsehus skal være lydisolert. Jeg ville forsøkt en prat med naboen først, men dersom ikke det fører frem så ville jeg tatt kontakt med Mattilsynet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 #10 Del Skrevet 26. september 2015 Det her høres sikkert ut som tidenes teite problem. Men for meg nå, så føles det rett og slett ut som et problem.. En av naboene har tydeligivis skaffet seg en hane (og da sikkert en del høns?). Problemet er at denne hanen galer hele døgnet. Den kan holde på en halvtime av gangen, i flere runder per dag (og natt). Den satte for eksempel i gang nå, halv ti på kvelden. Kan jeg trøste meg med at den snart kommer til å slutte? Er det noen ting man evt kan gjøre? I verste fall: er det noen regler mot å ha en hane som holder på sånn? Vet dog at det er et annet hus i nabolaget hvor det er høns, og de hører jeg aldri. Jeg er en dyreelsker, men nå går det rett og slett ut over humøret mitt. Får heller ikke sove ordentlig om natten.. Anonymous poster hash: 3ed41...dfb Dette er vel ikke i Bergen? Jeg har samme problem her jeg bor, bare at jeg ikke vet hvilke hus det kommer fra. Jeg vet bare at det er i nabolaget.. Anonymous poster hash: 3772f...2e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #11 Del Skrevet 27. september 2015 Dette er vel ikke i Bergen? Jeg har samme problem her jeg bor, bare at jeg ikke vet hvilke hus det kommer fra. Jeg vet bare at det er i nabolaget.. Anonymous poster hash: 3772f...2e8 Nei, dette er ikke i Bergen. TS. Anonymous poster hash: 3ed41...dfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #12 Del Skrevet 27. september 2015 Jeg har dessverre ingen gode råd å gi, men desto mer sympati og medfølelse. Jeg hadde en nabo med høns selv for noen år siden, og hanen startet å gale ca kl. 04.30 hver morgen, og fortsatte hvert 5. minutt til klokken var rundt 7-8. Dessverre hadde vi ingenting vi skulle sagt, siden vi bor i et område som er regulert til landbruk og friluftsliv e.l. (LNF-område?). Men jeg tror naboen ble lei selv ganske fort, for hanen forsvant etter noen få uker. Anonymous poster hash: 844de...a6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #13 Del Skrevet 28. september 2015 Mattilsynet har ingenting med om høns (eller andre dyr) er til plage for nabolaget - Mattilsynet arbeider med dyrevelferd, dyrehelse og matsikkerhet. Det er ikke lenger noen godkjenningsordning for husdyrrom. Dersom det ikke fører frem å snakke med naboen er neste trinn å kontakte kommunelegen. Støy fra en hønsegård kan regnes som et folkehelseproblem dersom det har et visst omfang. Noen steder finnes det lokale vedtekter som begrenser adgangen til å ha visse dyrearter i tettbygd strøk. Dette kan kommunen opplyse om. Om dialog med naboen og kontakt med kommunen ikke fører frem kan saken tas inn for konfliktrådet. Dette er gratis, men det kan ta noe tid før saken kommer opp. Om dere ikke komemr til enighet der kan saken tas inn for domstolene. Dette kan bli dyrt dersom du taper. Anonymous poster hash: 1ffc6...210 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå