Gå til innhold

Elendig personlig hygiene!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skrev en tråd for litt siden om hvorfor deprimerte mennesker kunne slite med personlig hygiene, og det var da med bakgrunn i at jeg gjør det selv. Men uansett om jeg sjønner eller ikke skjønner hvorfor, så hjelper det meg ikke med problemet. 

Jeg synes det er viktig å ha en noenlunde personlig hygiene, og setter pris på å ha orden rundt meg, og noenlunde rent, men de siste månedene har jeg virkelig ikke klart det. Har noen råd til hvordan jeg kan klare å ta bedre vare på meg selv, og klare å få gjennomført grunnleggende personlig hygiene? Og kanskje tips til hvordan få til å holde orden, gjøre husarbeid osv. 

I den forrige tråden skrev noen om hvordan de kunne bli sittende på dolokket i en halvtime før de orka å kle på seg, sånn kan det være for meg også, så jeg tenker at dere som har opplevd det samme som meg kanskje har idéer til hvordan dere kom dere ut av den situasjonen?

Jeg får behandlig av depresjonen, og skjønner at dårlig personlig hygiene kun er et symptom på et større problem, men det er nå noen råd og tips til det med hygienen jeg trenger, siden jeg allerede får behandling for det overliggende problemet. 

Problemet består blant annet av at jeg glemmer at det er blitt lenge siden jeg har dusjet, jeg vegrer meg for å dusje, det er "grusomt" å skulle børste håret, og alt blir utrolig tungt å skulle gjennomføre. Jeg føler det krever mer energi og konsentrasjon enn det jeg har. 

Anonymous poster hash: fde37...eee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag en liste med gjøremål. inkluder alt, børste håret, dusje osv. Ha ulike gjøre mål hver dag. Trenger ikke ha så mange om dagen heller. men du vil likevel få en mestring følelse av å ha gjort de tingene du har skrevet opp. lag for 1 uke av gangen. 

Anonymous poster hash: c6dff...c30
Skrevet

Innfør ruiner for alt.

Morgen og kveld skal tennene pusses. Dusje enten morgen eller kveld, hver dag. Osv osv.

Anonymous poster hash: 0bff1...764
Skrevet

Klarer du å se på renslighet og orden som uttrykk for at du bryr deg om deg selv? Verdsetter du deg selv? Kan du ærlig gå til speilet, se deg selv inn i øynene og si "Jeg elsker deg!"?

Egenverd. Uavhengig av status og vellykkethet og andres meninger. Grunnleggende, uforbeholden kjærlighet til din faktiske eksistens. Ikke se på alt som burde gjøres som en laaaang liste. Vær i nuet og gjør én ting. Vær tilstede.

Mulig at det finnes et system man bare kan tvinge seg gjennom; mange erfarer at depresjon gjør noe med selvdisiplinen, som saboterer alle lister og planer.

Det var nå noen tanker. Lykke til :hjerte: uansett hvordan du får løst dette :klem:

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet at de periodene jeg var deprimert så ble alt slikt et ork. Jeg var ikke sosial, og jeg gikk veldig sjelden på butikken. Da ble jo det ikke noen grunn til å stelle seg heller... Jeg vet faktisk ikke hva som kom først, om jeg ble bedre psykisk eller om jeg bare tok grep og deretter ble bedre, men det at du selv ser behovet for å få inn rutiner er veldig bra. Da jeg var på bunn så enset jeg ikke en gang rotet. Jeg begynte ihvertfall med at jeg skulle være dusjet og ordnet innen en time etter jeg sto opp. Selv om jeg ikke skulle noe som helst den dagen. Men det gjør noe med mentaliteten, for da er du på en måte klar for dagen. Timeplaner er jeg håpløse på, deprimert eller ei. Men det å gjøre ting noenlunde i fast rekkefølge går greit. Så først stå opp, drikke kaffe, dusje og så spise frokost. Deretter gikk jeg meg ofte en tur. Om så bare rundt huset altså. Viktigste er at om du ser noe som skulle vært gjort. Rydding, klesvask, oppvask. Gjør det med en gang, ikke utsett. Som sagt så enset jeg ikke rot og skitt da jeg var dårligst, men etter hvert merket jeg det og da var jeg utrolig flink til å utsette. "Tar det etterpå/i morgen...", bare at jeg tok det jo aldri neste dag.

Anonymous poster hash: 99667...595

Skrevet

Jeg føler meg skitten om jeg ikke dusjer. Så jeg prøver å huske hvor deilig det kjennes å være ren i rene klær. Føles mer svett å være skitten i rene klær.

Anonymous poster hash: 86b25...3a5
  • Liker 1
Skrevet

Vet du hva, ikke stress. Sett deg små mål. 

Når det kommer til personlig hygiene; 

- Puss tenner morgen og kveld. 

- Dusj før du går ut døren. Går det 3 dager imellom, ikke bry deg, bare dusj før du går ut. 

Drit i ansiktsrens, sminke og alt det der. Bortkastet tid og energi, og når du er så langt nede psykisk så hjelper det ikke allikevel. Ikke på dette stadiet. Når personlig hygiene går som normalt, og det å ta vare på huset/leiligheten ikke er et slit lengre, da kan du ta deg en dag i uken hvor du tar vare på deg selv. Ansiktsmaske, fotbad og alt det der. 

Når det kommer til hjemmet dit;

- Ikke rot. Rot minst mulig. 

- Gjør én ting om dagen, ikke press deg selv for fort. F.eks støvsug stuen en dag. Støvsug gangen en annen dag, ta utav oppvaskmaskinen en dag, ta inn i oppvaskmaskinen en annen dag. 

brett klær en annen, fyll opp maskinen en dag, sett den på (og heng opp) en annen dag. 

Hos meg så ble det "ta frem støvsuger en dag"... også "støvsug i 5 minutter en annen dag".. også "sett vekk støvsuger og prøv igjen neste uke"  :fnise:

Det er viktig å lytt til kroppen. Ingen vits i å gå banans og ta deg vann over hodet, da blir du enda mer deprimert fordi du ikke klarer å i gjennomføre det. 

Kjøp inn enkle middag. Middag som er enkel å lage, lager minst rot og slit. 

Anonymous poster hash: acf49...6ca
  • Liker 3
Skrevet

Sender deg en god klem :klem: Fikk vondt av deg :( Jeg har opplevd en svært kort periode med depresjon i forbindelse med fødsel, og husker følelsen av at ting er et ork. At man fysisk ikke klarer å gjøre det. Jeg vet ikke om det hjelper å tvinge seg til å gjøre det. Kanskje du da føler at du får enda flere utfordringer i livet. Kanskje du bare bør godta at du har dårlig hygiene nå til du blir bedre? Eller kanskje du føler deg bedre hvis du er ren og har det ryddig rundt deg? Hvis du skal ta tak i det, så ta det viktigste. Tannpuss hver dag, dusj et par ganger i uka, og kasting av søppel, og oppvask.

Anonymous poster hash: c1d92...2c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...