AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 #1 Skrevet 26. september 2015 Når man har anmeldt en voldtekt, med kjent gjerningsmann. Hva er saksgangen, og hva skjer etter at anmeldelsen er levert inn? Det jeg vet er at politiet holder på med vitneavhør denne uken, og skal forstsette med dette neste uke, men hva skjer så videre? Når får vedkommende vite at han er anmeldt? Vil han bli varetektsfengslet? Hva skjer? Anonymous poster hash: 483f2...686
nordpedant Skrevet 26. september 2015 #2 Skrevet 26. september 2015 (endret) Han vil sannsynligvis bli pågrepet og siktet for voldtekten. Det har aldri skjedd meg, men jeg har latt meg forstå at man da hentes av politiet, og altså får vite om anmeldelsen og siktelsen der og da. Fremstillet for varetektsfengsling blir han om - Det er fare for gjentakelse (at han gjør det igjen) - Det er fare for bevisforspillelse (for eksempel påvirkning av vitner) - Det er fare for unndragelse (at han stikker av) Uten å vite noe om omstendighetene er det umulig for meg å anta om han vil bli fremstilt for varetekt. Først skal politiet avhøre vitner, og innhente bevismateriale. Deretter må etterforskeren(e) sette seg inn i materien i saken, og finne ut hva de mener har skjedd. De sender saken videre til en politijurist når den er ferdig etterforsket, og denne vil ta ut en tiltale om h*n mener det kan bevises at det har skjedd en voldtekt. Det vil da bli berammet en dato for hovedforhandling i tingretten. I tingretten vil tiltalte måtte møte, og forklare seg. Deretter forklarer du deg. Deretter forklarer vitner seg. Det vil også bli redegjort for beviser. Du har rett til å følge saken som tilhører etter ditt eget vitnemål (du får ikke høre tiltaltes vitnemål, fordi du ikke skal tilpasse ditt eget til hans). I en voldtektssak skal du normalt ha rett på en bistandsadvokat som kan hjelpe deg, og forklare saksgangen bedre for deg. Tidsrammen er det vanskelig å si noe om. Endret 26. september 2015 av nordpedant
AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 #3 Skrevet 26. september 2015 Hvor lang tid tar det fra man anmelder til vedkommende blir pågrepet tror du? Anonymous poster hash: 483f2...686
nordpedant Skrevet 26. september 2015 #4 Skrevet 26. september 2015 Det er vanskelig å si, men jeg har inntrykk av at det er noe man gjør tidlig for å kunne gjennomføre et avhør så raskt som mulig, og for å hindre bevisforspillelse (kasting av klær, samsnakking med vitner o.l.), men jeg har vært borti voldtektssaker der politiet ikke har avhørt mistenkte på flere uker. Det kan dessverre skje det også. Men du kan kontakte politiet og høre hvordan saken går. Jeg regner med du snakket med en etterforsker da du anmeldte. Han eller hun kan nok gi deg mer informasjon.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 #5 Skrevet 26. september 2015 Ok. Takk for svar. Anonymous poster hash: 483f2...686
AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 #6 Skrevet 26. september 2015 Saksgangen i en politianmeldelse er lik uansett sak, der det er snakk om vold. Det du spør om er bistandsadvokatens arbeid å informere deg om og å oppdatere deg på. Om noen blir siktet eller pågrepet er der ingen rutine på, det kommer helt an på saken og hvordan politiet oppfatter alvorlighetsgraden i anmeldelsen. Den anmeldte kan bli innkalt pr. Brev, telefon eller bli hentet på bopel eller jobb. Snakk med bistandsadvokaten din. Anonymous poster hash: c9ffb...eb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå