Gå til innhold

Kaste med hard hånd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og gi til Fretex da, selvsagt 😀

Vi har gjort om en bod til soverom og har i den anledning en skikkelig opprydning her hjemme. Det er så deilig å ha oversikt over hva jeg har og ikke bare ha skap og boder fulle av udefinert innhold.

Nå kutter jeg virkelig til beinet her, føler jeg, for nå sorteres det i loppefunn som jo har gitt meg hjertebankfølelse en gang ( men som ikke er i bruk).

Noen som vil motivere/heie litt for å gi meg styrke til å virkelig bli kvitt ting?

Er du flink å gi slipp på ting, eller er du en samler?

Anonymous poster hash: f53dd...126

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, jeg er en kaster og kjæresten en samler. Han insisterer på å ta vare på alt mulig ræl, for eksempel gamle arbeidsuniformer fordi det kan være praktisk hvis man skal male. Men vi pusser jo aldri opp, så jeg ser ikke poenget.

Han flyttet nylig og det var så mye skrot og søppel han kunne kjørt rett på dynga, men neida, ned i kjellerboden måtte det. Jeg fikk helt fnatt av alt han ville ta vare på videre.

Det er nok en del ting jeg angrer på å ha kastet nå, hadde for eksempel en periode hvor jeg kvittet meg med en god del vinterjakker fordi jeg aldri brukte dem for så å tenke noen år etter at jeg godt kunne tatt vare på flere av dem.

Men men, alt i alt er det bedre å kvitte seg med ting som tar opp plass enn å samle fordi man ikke klarer å kaste noe. Jeg har en oversiktlig bod, en ryddig leilighet med god plass i skap og skuffer. Jeg kunne aldri levd slik jeg ser enkelte gjør, med nips overalt i leiligheten og skapene fulle av klær og sko som aldri er i bruk.

Anonymous poster hash: 1ead7...dc6
Skrevet

Ts her! Var anonym i startinnlegget ser jeg, vet ikke hvordan det gikk til.

Det hender at jeg angrer på ting jeg har kastet, men jeg tror jeg ofte forhelliger ting litt. Litt sånn " åååh, jeg skulle ønske jeg ikke fa bort den kjolen, den var jo så fin ", men så glemmer jeg at den kanskje var blitt nuppete og at passformen ikke var helt rett.

Jeg er dessuten litt sånn at jo mer ting jeg har, jo mer kjøper jeg. Altså som nå når jeg kvitter meg med mye, så blir jeg mye strengere med meg selv ifht hva jeg drar i hus.

• Liker 1
Gjest solavskjerming
Skrevet

Er inne i en slik periode selv. Nesten litt sånn "denne har jeg ikke brukt de siste 24 timen, eller får jeg bruk for de neste 24 timen, da er det ikke lengre noe å ta vare på"

Når jeg først er kommet i gang er det skikkelig godt å få kvittet seg med masse som bare står å tar plass :-)

Skrevet

Hehe:-)

Jeg har fylt bilen med klær og interiør som skal til Fretex på mandag. Og så har jeg fylt tre søppelsekker som skal kastes! Liker det 😀

Skrevet

Er inne i en slik periode selv. Nesten litt sånn "denne har jeg ikke brukt de siste 24 timen, eller får jeg bruk for de neste 24 timen, da er det ikke lengre noe å ta vare på"

Når jeg først er kommet i gang er det skikkelig godt å få kvittet seg med masse som bare står å tar plass :-)

24 t er kanskje et litt kort perspektiv, da tror jeg man kan angre på mye :ler:.

Selv lever jeg etter 6 mnd prinsippet.

Skrevet

Jeg pleier å tenke "to år" når det gjelder klær. Har jeg ikke brukt plagget, eller savnet det, på to år, så kan det sendes videre. Enten lager jeg en gi-bort-annonse på Facebook (finnes mange sider og grupper for salg og slikt) eller så trøkker jeg det i en pose og gir til nærmeste Fretex container.

Jeg hadde for eksempel en kjole jeg giftet meg borgerlig i. Den var svakt rosa med noen blomster i dempede harmonerende farger på, og uten ermer. Et veldig klassisk snitt, og til tross for at den var 12 år gammel, var den like aktuell i dag. Den hang bare og samlet støv i skapet, og jeg personlig ville aldri tenke på å bruke den igjen fordi

a) ekteskapet er gått til helvete og jeg vil ikke bruke en kjole jeg giftet meg med den tosken i

b) hadde jeg brukt den hadde jeg bare tenkt på første gangen den ble brukt og det var ubehagelig

Jeg valgte derfor å gi den vekk på Facebook, men jeg sa selvsagt ikke at den opprinnelig var brukt som bryllupskjole. Dama trodde bare jeg ga bort en lett og pen sommerkjole som nå var for liten for meg (noe som forsåvidt stemte, den var blitt litt for trang)

Har gitt vekk en del andre plagg også, på samme måte. Føles bedre å gi det vekk enn å kaste det i søpla.

Greia er altså at uansett hva man selv tenker om plagget, er det alltids noen andre som vil kunne se på det med friske øyne og ønske å bruke det. Så gi vekk klær i bøtter og spann, dersom du har det liggende hjemme ubrukt over en bestemt tidsperiode. Som sagt har jeg regelen to år, men andre kanskje setter den kortere, f.eks. ett år.

Anonymous poster hash: b77af...ecb
Skrevet

Så flink du er, jeg heier på deg!

Jeg føler jeg lever i et kaos, med alt for mange ting i forhold til plassen vi har. Så jeg har begynt så smått med kasting, "uffing"(altså putte i uffboks) og lage meg systemer.

Jeg tenker at klær jeg ikke har brukt på lenge fordi de er litt for små... Og som gir meg en følelse av å være misslykket hver gang jeg ser dem... De får gå! Hvorfor omgi seg med ting som gir en dårlig følelse? Samme med sko som er litt for små/litt ubehagelige. Hver gang jeg så dem, fikk jeg dårlig samvittighet for å ha kjøpt dem. Så da "uffet" jeg tre poser med sko som var fine, men vonde for mine føtter. Så er det noen som har en størrelse mindre enn meg som kan glede seg over nye (eller brukt tre ganger) sko og jeg slipper å føle meg teit hver gang jeg ser dem. Vinn vinn :)

Skrevet

Gratulerer!  De er så utrolig deilig å kvitte seg med ting man ikke egentlig trenger eller bruker.  Det er som om for hver ting man kvitter seg med blir livet lettere.  I perioder er jeg veldig flink, men nå har jeg latt det gro igjen igjen, og jeg prøver å motivere meg selv til å begynne på en ny rydderunde.

Her er to enkle spørsmål man kan bruke:

1. Elsker jeg den?

2. Bruker jeg den?

Hvis svaret er ja på begge spørsmålene så beholder du det, hvis ikke så skal du kvitte deg med det.  Det er bare dumt å beholde en for liten bukse, uansett hvor glad du er i den.  Og det er like dumt å spare på en stygg vase bare fordi den er praktisk.  Når du er omringet av bare ting du liker føles livet lettere, og når skapet bare har klær du liker så føler du deg vell, uansett hva du tar på deg.

Skrevet

Jeg er en samler OG kaster...
EN gang i året hiver jeg alt jeg har "samlet", tenker ofte "Dette får jeg sikkert bruk for, men legger den i boden i tilfelle" -Det gjør jeg med alt, gamle ladere, permer, kofferter, også har jeg hyller hvor enkelte ting står plassert, "Blader, Lyspærer, Pynteting-Påskeeske,jul,sommer,vinter,  Diverse klær*Sommerklær, vinterklær, Klær som ikke brukes...*
Så når alt dette er hopet seg opp, går jeg igjennom alt...Klær som jeg ikke har brukt på det året, som er lagt i "Klær som ikke brukes esken" Går rett på fretex,må sjekke kvaliteten på klærne først.

Så har jeg faktisk også en "Rote, dilldall eske " og den lukker jeg bare igjen og kaster med en gang :fnise:

Også er det påan igjen neste år :fnise:

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å bruke opp hele rullen med søppelsekker!

Egentlig trives jeg med å ikke ha så veldig mye oppbevaringsplass. Vi må jo ha til det nødvendige, selvsagt, men ikke mer enn det. Det blir bare fylt med ting jeg ikke helt vet hvor kommer fra. For min del funker det å gjøre rommene fine, da holder jeg de ryddig. Nå pusses gjesterommet opp, så da er det håp om å slutte å bruke det til bod. Nå er det litt slik at det smerter å sortere, men jeg satser på at det betyr at jeg er på rett vei 😀

Skrevet

Her er to enkle spørsmål man kan bruke:

1. Elsker jeg den?

2. Bruker jeg den?

Hvis svaret er ja på begge spørsmålene så beholder du det, hvis ikke så skal du kvitte deg med det. 

Liker denne!

Det er en god del ting jeg "elsker", men som ikke brukes. Ofte er det ting som er kjøpt brukt, for eksempel på Fretex. Ting jeg syntes er kule eller som minner meg om barndom osv, men som egentlig ikke passer helt inn. Jeg er glad i litt retro, men det kan lett bli for mye. Og om jeg skulle angre på noen bruktkupp som jeg gir tilbake til Fretex, så har jeg jo en grunn til å gå innom der jevnlig slik jeg uansett gjør.

I kveld har vi vært skikkelig effektive, nå er mannen blitt smittet av energien også, så nå ryddes det i verktøy og datating!

Skrevet

Grattis!  Jeg har også hatt gjesterom som ble brukt til lager.  Det er jo bare tull og bortkastet alt sammen.  Vintage-ting synes jeg er det vanskeligste å kvitte seg med, for jeg tenker at de blir så vanskelige å erstatte.  Kvitter jeg meg med for mange t-skjorter kan jeg bare dra og kjøpe nye, men 60

-talls kjolene (som jeg knapt noen gang bruker) blir hengende gjennom alle opprydningsrundene.

Når man begynner å sortere og kaste er dett alltid veldig fristende å begynne med noen andres ting, men slikt blir det som regel bare bråk av.  Jeg har også opplevd at mannen blir smittet når jeg rydder og ordner, uten at jeg trenger å si noe som helst.

Vi har ryddet i spillskapet i kveld, og kommet frem til at mange av spillene er det så lenge siden vi har spilt at vi ikke lenger husker om de er morsomme eller ikke, så nå skal vi testspille et spill hver kveld og så bestemme om vi skal beholde det eller ikke :fnise:  Ikke så veldig effektiv, men forhåpentligvis morsomt.  Kveldens spill forsvant ut.

Skrevet

Vi har ryddet i spillskapet i kveld, og kommet frem til at mange av spillene er det så lenge siden vi har spilt at vi ikke lenger husker om de er morsomme eller ikke, så nå skal vi testspille et spill hver kveld og så bestemme om vi skal beholde det eller ikke :fnise:  Ikke så veldig effektiv, men forhåpentligvis morsomt.  Kveldens spill forsvant ut.

Det var da en koselig måte å rydde/sortere/kaste på! :biggrin:

Skrevet

Håper jeg får skikkelig inspirasjon av å følge denne tråden  :fnise:

Jeg er ekstrem til å spare på ting. Spesielt klær, gamle ladere, esker som tingene kom i (ipad, bruksanvisninger etc) og ting som jeg egentlig skal bruke til å lage nye ting av (glass som skal pyntes og gjøres om til lyslykter feks). 

Men klær.. Jeg er ikke på ønskevekta mi, og har ikke vært det på tre år. Har så mange fine klær som jeg savner å bruke, og tenker jo at jeg skal ned igjen i vekt, slik at de vil passe på nytt. Er sikker på at hvis jeg kommer med ned i vekt så vil jeg angre på at jeg gav de bort. Hva gjør man med sånt?

Anonymous poster hash: cc376...d3c
  • Liker 1
Skrevet

Men klær.. Jeg er ikke på ønskevekta mi, og har ikke vært det på tre år. Har så mange fine klær som jeg savner å bruke, og tenker jo at jeg skal ned igjen i vekt, slik at de vil passe på nytt. Er sikker på at hvis jeg kommer med ned i vekt så vil jeg angre på at jeg gav de bort. Hva gjør man med sånt?

Det offisielle rådet er vell at det skal kastes.  Personlig ville jeg først ha tatt en grundig realitets sjekk:  Hvor sannsynlig er det at klærne kommer til å passe igjen? Dersom du faktisk har tro på at du kan klare det, og ikke bare et sterkt ønske om det, så kan det gå an å spare på noen av klærne.  Gå i så fall igjennom alt og tenk nøye etter om det er akkurat den kjolen eller buksen du da ønsker å gå med, eller om det blir morsommere å kjøpe nye klær.  Et spørsmål som man kan stille seg er dersom man dro til butikken for å handle klær, hadde man kjøpt akkurat det plagget, eller hadde man valgt noe annet.  Om du tror du heller hadde kjøpt noe annet så kan du trygt kvitte deg med klesplagget.

En annen viktig ting er at disse klærne ikke bør henge i skapet.  Pakk dem bort, men ikke så langt bort at de blir glemt.  Kanskje du kan sette det bak treningsbaggen slik at du blir minnet om hva målet er hver gang du skal trene, men du ser den ikke når du skal velge kjole til festen.  Folk blir motivert av forskjellige ting, så pass på å ikke la de for små klærne demotivere deg.  Da er det like greit å kvitte seg med dem med en gang.

Skrevet

Det offisielle rådet er vell at det skal kastes.  Personlig ville jeg først ha tatt en grundig realitets sjekk:  Hvor sannsynlig er det at klærne kommer til å passe igjen? Dersom du faktisk har tro på at du kan klare det, og ikke bare et sterkt ønske om det, så kan det gå an å spare på noen av klærne.  Gå i så fall igjennom alt og tenk nøye etter om det er akkurat den kjolen eller buksen du da ønsker å gå med, eller om det blir morsommere å kjøpe nye klær.  Et spørsmål som man kan stille seg er dersom man dro til butikken for å handle klær, hadde man kjøpt akkurat det plagget, eller hadde man valgt noe annet.  Om du tror du heller hadde kjøpt noe annet så kan du trygt kvitte deg med klesplagget.

En annen viktig ting er at disse klærne ikke bør henge i skapet.  Pakk dem bort, men ikke så langt bort at de blir glemt.  Kanskje du kan sette det bak treningsbaggen slik at du blir minnet om hva målet er hver gang du skal trene, men du ser den ikke når du skal velge kjole til festen.  Folk blir motivert av forskjellige ting, så pass på å ikke la de for små klærne demotivere deg.  Da er det like greit å kvitte seg med dem med en gang.

Takk, dette spørsmålet var lurt! :) Jeg vil tro jeg må svare at bare under halvparten er ting jeg hadde kjøpt idag! Og de fleste er kjoler, da jeg har kvittet meg med bukser og gensere som ikke passer. Kjoler som sitter fint er litt mer sjeldent, og derfor noe jeg har spart på. 

Den realitetssjekken har jeg nesten ikke lyst til å ta engang ;) Men kanskje det gir litt mer motivasjon for å sette igang mer seriøst, gi meg selv en frist på at passer ikke kjolene til neste sommer så kan jeg droppe det. (Det er "bare" 15 kg det gjelder, så det burde være overkommelig) 

Skrevet

Jeg gav nettopp bort sikkert 20% av alt jeg eier til flyktningene. Det føltes veldig bra å gi til noen jeg vet trenger det :) Familie og nære venner fikk også endel ting, ting jeg ikke har trengt de siste 5 åra får heller noen andre (det være seg folk eller ei søppeldynge) heller overta. Solgte også videre endel via facebook og finn og fikk gode penger for det. 

Og dæven så zen jeg føler meg nå  :fnise: At det skulle være en så stor lettelse å få redusert og kontrollert bestanden av ting, var jeg ikke forberedt på. Det er utrooolig deilig.

Skrevet

I dag har alle i familien tømt undertøy/sokkeskuffene sine. Tror vi alle kastet halvparten av innholdet! Jeg gikk i tillegg gjennom strømpebukselageret og kastet 2/3 av det jeg hadde liggende.

Herlig!

Skrevet

Jeg stemmer for å ta vare på lite av det som ikke passer. Tre år er litt tid,og når du går ned i vekt er det jo ikke sikkert at du går ned til akkurat slik du var før. Kanskje tar du av ti kilo og er fornøyd med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...