Gå til innhold

Ta fra far foreldreansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Ble slutt mellom bf og meg i fjor, etter bruddet ble det en stor konflikt som resulterte i at jeg ikke har hørt i fra han på nesten 1år, han har heller ikke sett barnet i denne perioden, jeg ønsker derfor fullt foreldreansvar og lurer på om noen vet hvordan dette fungerer? Eventuelt vært gjennom samme prosess..

Setter stor pris på svar

Anonymous poster hash: 056ec...5fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Ble slutt mellom bf og meg i fjor, etter bruddet ble det en stor konflikt som resulterte i at jeg ikke har hørt i fra han på nesten 1år, han har heller ikke sett barnet i denne perioden, jeg ønsker derfor fullt foreldreansvar og lurer på om noen vet hvordan dette fungerer? Eventuelt vært gjennom samme prosess..

Setter stor pris på svarAnonymous poster hash: 056ec...5fa

Så sant han ikke skriver fra seg foreldreansvaret frivillig så skal det veldig mye til for å frata han det.

Min eksmann er dømt for incest mot et av våre barn og får kun ha samvær med de to andre, en time annenhver måned under tilsyn. Likevel besluttet retten at han fortsatt skulle ha foreldreansvar.

Anonymous poster hash: f7dd8...319

• Liker 4
Skrevet

Kan jeg spørre hva din rolle rundt konflikten er?

Skrevet

Kan jeg spørre hva din rolle rundt konflikten er?

Er det relevant for saken da far ikke har vært tilstedeværende på 1 år?

Skrevet

Selvfølgelig, det kan være konflikten er initiert av deg feks. 

Anonymous poster hash: 7a4fc...fac

• Liker 2
Skrevet

Uten å være jurist så vil jeg tro det ja da det i ututgangspunktet er høy teterskel for å bli frfradømt et foreldreansvar. Det beste er jo selvsagt at dere er voksne og ordner opp så barnet får ha begge foreldren!

• Liker 1
Skrevet

Hei

Setter stor pris på svar

Hvorfor ønsker du å ta i fra barnet faren?

Det er ikke ok at han ikke har tatt del i barnets liv på 1 år, men han er jo fremdeles faren til barnet. 

Hva betyr det egentlig for deg hvis han blir tatt i fra foreldreansvaret? Han er jo tydeligvis ute av bildet, iallfall for nå.

Anonymous poster hash: a4f90...0f2

Skrevet

Hvorfor ønsker du å ta i fra barnet faren?

Det er ikke ok at han ikke har tatt del i barnets liv på 1 år, men han er jo fremdeles faren til barnet.

Hva betyr det egentlig for deg hvis han blir tatt i fra foreldreansvaret? Han er jo tydeligvis ute av bildet, iallfall for nå.

Anonymous poster hash: a4f90...0f2

Fordi jeg vil ha full bestemmelserett og mulighet til pass uten hans samtykke sidenhan ikke er tilstede. Men spm er hhvor strengt er dette?

• Liker 1
Skrevet

Fordi jeg vil ha full bestemmelserett og mulighet til pass uten hans samtykke sidenhan ikke er tilstede. Men spm er hhvor strengt er dette?

Veldig strengt. Min eks har ikke sett vår sønn på 6 år og fortsatt må jeg ta hensyn til mulighet for samsvar. Han er dømt for vold mot meg og narkotika salg flere ganger. Men fortsatt kan jeg ikke frata han foreldreretten eller samvær. Tror meg. Det har retten sagt.

Anonymous poster hash: f0eac...6c3

• Liker 1
Skrevet

Da ser jeg ikke problemet. Hvordan kan han la vær å gi samtykke til noe når han likevel ikke er til stede?

Skrevet

Veldig strengt. Min eks har ikke sett vår sønn på 6 år og fortsatt må jeg ta hensyn til mulighet for samsvar. Han er dømt for vold mot meg og narkotika salg flere ganger. Men fortsatt kan jeg ikke frata han foreldreretten eller samvær. Tror meg. Det har retten sagt.

Foreldrerett som i foreldreansvar mener du?

Skrevet

Så sant han ikke skriver fra seg foreldreansvaret frivillig så skal det veldig mye til for å frata han det.

Min eksmann er dømt for incest mot et av våre barn og får kun ha samvær med de to andre, en time annenhver måned under tilsyn. Likevel besluttet retten at han fortsatt skulle ha foreldreansvar.

Så merkelig...hvorfor lar norske domstoler foreldre som utøver vold og/eller overgrep få beholde foreldrerett/foreldreansvar?!

Anonymous poster hash: 38f01...8f7

Skrevet

Norske domstoler: jeg tror det ikke..?!!!!!!Unbelieveable

Skrevet (endret)

Heldigvis er de veldig strenge på det der og frata faren foreldreansvar, for jeg vet det finnes mange damer der ute som vil ta foreldreansvar fra barnefaren for de vil ikke ha han i livet sitt (har begge foreldreansvar så må de jo møtes og snakke med hverandre), han har såret henne eller han som slo opp med henne og da skal hun ta hevn. Flere har kommet med løgner for å få full foreldreansvar. Så det er godt de er strenge. 

Endret av Hummels
Skrevet

Da ser jeg ikke problemet. Hvordan kan han la vær å gi samtykke til noe når han likevel ikke er til stede?

Fars signatur kreves ved delt foreldreansvar

Skrevet

Har han nektet å signere før da?

Skrevet

Så merkelig...hvorfor lar norske domstoler foreldre som utøver vold og/eller overgrep få beholde foreldrerett/foreldreansvar?!

Barn er tydeligvis verdiløse i retten..

Skrevet

Hva gjør de dersom han ikke er der for å signere?

Skrevet

For å frata en foreldre foreldreansvaret må denne personen misbruke ansvaret. Misbruket kan være enten å nekte barnet nødvendig helsehjelp (psykisk eller fysisk) eller gjentattte ganger nekte å signere pass uten skjellig grunn til f.eks kidnapping.

En rettsprosess er dyr!

Dersom far f.eks nekter en gang å signere på pass, så kan dette også tas via politet. De vil da sende en melding til far om å signere for passet eller be om grunn til å nekte dette. Dersom politet ikke godtar grunnen, eller far ikke signerer så vil du få pass til barnet.

Anonymous poster hash: f2c12...cfa
Skrevet

Hei

Setter stor pris på svar

Ut fra det jeg vet skal det veldig mye galt til for at noen skal miste foreldreansvar.

Ikke noe samvær er ikke noen grunn. Altså ikke relevant i det hele tatt.

Hvis du skal legge konflikten til grunn i saken må det være vold og slike ting som ligger bak.

Men snakk med en advokat.

En vanlig krangel om økonomi bosted barn og lignende er ikke noe som kan ta fra noen foreldreansvar.

Konflikten kan bunne i begge foreldres opptreden. Det er ikke sikker du TS. har vært perfekt i denne konflikten.

Det er da rimelig trist at manglende samvær  skyldes konflikt mellom foreldrene. Begge foreldre plikter bidra. Det vektlegges faktisk mye ansvar også til bostedsforelder for at det skal gå i orden. jf.barnelova.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...