Gå til innhold

Dere familier med vaskehjelp, hvor mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye pleier dere å betale i timen for deres vaskehjelp? :)

Anonymous poster hash: b2ba1...d40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opererer med akkordlønn, så får vaskehjelpa bruke så lang/kort tid vedkommend ønsker innenfor visse tidsrammer.

Anonymous poster hash: a0f42...7fe
Skrevet

Ok, en presentasjonlønn? Hva har det ligget på sånn ca når du har betalt da? :)

Skrevet

Vi betaler 450kr. Per gang. Enebolig på 200kvadrat.

Anonymous poster hash: 045e5...9ca

Skrevet

Vaskehjelpen vår får 160 kr timen. Vasker ca 4 timer annenhver uke.

Skrevet

Ok, en presentasjonlønn? Hva har det ligget på sånn ca når du har betalt da? :)

Prestasjonslønn, ja.

Stykkpris på ulike oppgaver og en kort samtale om hva som ønskes gjort hver gang. Nå er dette en veldig uformell avtale med fleksibilitet begge veier mtp frekvens og hva som blir gjort, men avtalen om å betale for de ulike oppgavene fungerer helt fint. 

Det vanlige er 250 kroner for støvsuging/vask av gulv, lett rydding, kjapp tørking av flater og en rask runde på badet i tillegg til litt oppvask. Noen ganger støvsuging av sofaen, det lar vi vedkommende styre litt selv og se an ved behov. Tidsbruken er vel 2 timer? I tillegg får vedkommende en hundrelapp for ting som å vaske kjøleskapet, komfyren eller en femtilapp for ting som å brette noen vasker med klær i tillegg til at vi slenger på noen ekstra kroner innimellom fordi vi ser at vedkommende gjør litt ekstra ting uten å bli bedt om det. Fungerer faktisk veldig bra.

Ja, og så tar vaskehjelpen all panten vår og beholder pengene derfra. 

Skrevet

Prestasjonslønn, ja.

Stykkpris på ulike oppgaver og en kort samtale om hva som ønskes gjort hver gang. Nå er dette en veldig uformell avtale med fleksibilitet begge veier mtp frekvens og hva som blir gjort, men avtalen om å betale for de ulike oppgavene fungerer helt fint.

Det vanlige er 250 kroner for støvsuging/vask av gulv, lett rydding, kjapp tørking av flater og en rask runde på badet i tillegg til litt oppvask. Noen ganger støvsuging av sofaen, det lar vi vedkommende styre litt selv og se an ved behov. Tidsbruken er vel 2 timer? I tillegg får vedkommende en hundrelapp for ting som å vaske kjøleskapet, komfyren eller en femtilapp for ting som å brette noen vasker med klær i tillegg til at vi slenger på noen ekstra kroner innimellom fordi vi ser at vedkommende gjør litt ekstra ting uten å bli bedt om det. Fungerer faktisk veldig bra.

Ja, og så tar vaskehjelpen all panten vår og beholder pengene derfra.

125kr timen er ikke mye....

Anonymous poster hash: 22908...626

• Liker 4
Skrevet

125kr timen er ikke mye....

Anonymous poster hash: 22908...626

Nei, det er det ikke i det hele tatt, men dette er som sagt en veldig uformell avtale mellom venner og det er flere forhold som jeg allerede har nevnt som gjør at det fungerer greit. 

En fremmed ville fått litt mer betalt, men ville heller aldri fått ekstra penger eller andre goder slik vår nåværende vaskehjelp får. 

Så er jo dette svart lønn, slik at ingen skatt trekkes av pengene. :)

Skrevet

700 per gang. Hus på 150 kvm med 2 bad + vaskerom.

Anonymous poster hash: 3113b...299

Skrevet

Betaler 1100kr per gang.

Selvsagt "hvitt".

Huset er 220kvm.

Skrevet

litt usikker på timeslønn, men her vasker dem alt en gang i uken. Har skrevet kontrakt og betaler ca 3500 i måneden. Har en leilighet på 65 kvadrat og vi er 2 studenter som deler på regninga :) 

• Liker 1
Skrevet

Vi betaler 500 per gang, da for vask/støvsuging +bad +kjøkken og skift av sengetøy. Ca 100 kvadratmeter. Svart.

Anonymous poster hash: edc87...c1a

• Liker 1
Skrevet

400 kr pr. gang som er en gang i uken. Vi har ca 100 m2 og hun bruker to timer. Tørker støv, støvsuger, gulv vaskes annenhver uke og skifter sengetøy.

Anonymous poster hash: dd0b1...d8c

Skrevet

Vi betalte 600kr gangen. Hun var der som regel fra kl9-12/13.

Hus på 160kvm. Hun vasket hele huset, brettet klær og byttet på sengene

Skrevet

600 kr gangen, annenhver uke. Hus på 130 kvadrat. Hun bruker ca tre timer, i allefall ikke mer. Har av og til med seg en venninne, da gjør de seg ferdig på halve tiden.

Anonymous poster hash: 3f1a6...e93

Skrevet

Jeg ser bare et svar her, som tilsier at det er hvitt. Dere andre betaler svart.

Dette har noe med moral å gjøre.

At dere tør. Ofte er det folk på ulike stønader som vasker svart

Blir de tatt, så blir også du tatt.

Og hva om det skulle skje noe med de hjemme hos dere,da har du et problem.

Det dere betaler dekker ikke kostnaden med hvitt arbeide.

Hva om de blir syk?

Dette er en gruppe mennesker som regel kvinner. De er uten rettigheter . Sykepenger,feriepenger. Pensjonspoeng.

Det er enkelt å bruke hvit vaskehjelp. Da er det ikke bare ditt hus som blir rent,men også samvittigheten.

Det er ikke bare den som vasker som har plikter, du som mottaker av hjelpen har også det.

Du kan ikke skylde på at du ikke viste at hun gikk sykemeldt, gikk på dagpenger,sosialhjelp,eller var ufør.

Anonymous poster hash: 61fbe...2ce

• Liker 12
Skrevet

Jeg ser bare et svar her, som tilsier at det er hvitt. Dere andre betaler svart.

Hva om de blir syk?

Dette er en gruppe mennesker som regel kvinner. De er uten rettigheter . Sykepenger,feriepenger. Pensjonspoeng.

Det er enkelt å bruke hvit vaskehjelp. Da er det ikke bare ditt hus som blir rent,men også samvittigheten.

Det er ikke bare den som vasker som har plikter, du som mottaker av hjelpen har også det.

Du kan ikke skylde på at du ikke viste at hun gikk sykemeldt, gikk på dagpenger,sosialhjelp,eller var ufør.

• Liker 1
Skrevet

litt usikker på timeslønn, men her vasker dem alt en gang i uken. Har skrevet kontrakt og betaler ca 3500 i måneden. Har en leilighet på 65 kvadrat og vi er 2 studenter som deler på regninga :)

Burde ikke to unge, funksjonsfriske studenter i 20-åra som har en leilighet på 65 kvadrat klare å slenge over gulvene og badet selv? Hadde lett spart de kr 3500 i mnd til noe annet, særlig som fattig student...???

Anonymous poster hash: dfb76...541

• Liker 19
Skrevet

Hva om de blir syk?

Jeg er vel ikke helt enig med deg her.

Personen som vasker hos oss har havnet på AAP og sliter veldig for tiden. Summen fra oss utgjør 1200,- til 1500,- kroner i måneden. I tillegg spiser vedkommende lunsj hos oss hver gang det vaskes. Vedkommende får også aktivisert seg litt uten å føle seg presset til å prestere i og med at vi er venner.

Jeg er fullt klar over at det er mange som vasker svart som ikke har gode kår, men min vaskehjelp har det nok helt fint uten å måtte melde til NAV at vedkommende har en ekstrajobb. Det ville jo også medført kutt i støtten til vedkommende, hvis det skulle føres opp åtte timer jobb per måned ville min venn mistet omkring tusenlappen i AAP. I tillegg er min venn som jobber svart for meg i en slik situasjon at behandlere og hjelpeapparatet ikke anbefaler verken tiltak eller jobb fordi vedkommende er syk, men å vaske litt hos meg oppleves ikke som en jobb med faste tider, press om å prestere eller stor arbeidsmengde.

At vedkommende jobber noen timer i uka hos meg kan ikke sammenlignes med å skulle ha en jobb under normale omstendigheter. Det hadde faktisk ikke fungert for dette mennesket akkurat nå og har ikke gjort det i en lengre periode.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet at de som har hjemmehjelp fra kommunen her i en fjellbygd, betaler 210 pr. time. Den prisen er jo satt så lavt som mulig. At noen private faktisk betaler enda mindre enn det, sier jo sitt...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...