Gå til innhold

Hva koster det å sette inn septikktank + fjerne asbestplater?

Anbefalte innlegg

Vi er på husjakt, også har jeg kommet over et som er godt innenfor budsjettet! Men det er selvsagt en del å gjøre.

Huset har pr. dags dato utedo. For meg er det uaktuelt å bruke den så det må en do inn i huset. Jeg får ikke sjekket med kommunen før mandag om det er offentlig avløp der man eventuelt kan koble seg på. Er det noen som vet hva det koster å få inn en septikktank og do inn i huset? Må jo ha et avløpsrør fra hus til tank også. Gjerne sum på hva det koster å få noen til å gjøre hele jobben! Jeg kan kanskje skaffe noen til å grave, men vil ikke gå utifra at vi kan få hjelp.

Videre er det eternittplater på huset. Et kjapt googlesøk fortalte meg at jeg trodde rett of det er jo asbest. Kan selvsagt stå på huset uten å skade oss, men jeg kunne tenke meg å fjerne de til våren. Hva koster det å få noen til å gjøre det for oss?

Resten av huset klarer jeg fint å ta selv :) men disse to tingene vil jeg leie inn folk til. Litt greit å vite om vi har råd til det eller om det sprenger budsjettet :)

Anonymous poster hash: 5384c...31b

Fortsetter under...

Tviler på om du i dag får lov til å kun grave ned en septikktank. I dag krever de fleste kommuner renseanlegg for kloakk og det koster rundt 100 000,-

Når det gjelder eternittplatene så er det som du sier asbest i de og hvis du skal få et firma til å fjerne de så blir det veldig, veldig dyrt.

Men som huseier har du faktisk lov til å fjerne de selv og hvis du bruker støvmaske så tror jeg ikke du blir varig asbestskadet etter kun riving av plater på et hus :).

Anonymous poster hash: 37350...71e

Takk for svar :) dersom huset går for rundt takst sitter jeg med ca 550000 til utbedringer, men det er selvsagt mye å gjøre! Så det varer ikke lenge!

Tviler på om du i dag får lov til å kun grave ned en septikktank. I dag krever de fleste kommuner renseanlegg for kloakk og det koster rundt 100 000,-

Når det gjelder eternittplatene så er det som du sier asbest i de og hvis du skal få et firma til å fjerne de så blir det veldig, veldig dyrt.

Men som huseier har du faktisk lov til å fjerne de selv og hvis du bruker støvmaske så tror jeg ikke du blir varig asbestskadet etter kun riving av plater på et hus :).

Anonymous poster hash: 37350...71e

Angående eternitten må du også være klar over at det er strenge krav til hvordan den skal behandles. Den er spesialavfall, og det er ikke lov å f.eks. grave den ned på eiendommen. Det fine er at eternitten heldigvis er relativt ufarlig så lenge den er i fast form og ikke knuses/brekkes så asbestfibrene virvler opp i lufta. Så om dere gjør jobben selv og tar platene pent ned av veggen og legger i stabler, uten å kaste alt i en container så asbeststøvet fyker, er mye av faren avverget. Les gjerne om behandling av asbest her: Arbeidstilsynet

Anonymous poster hash: 0ab55...bb8

Angående eternitten må du også være klar over at det er strenge krav til hvordan den skal behandles. Den er spesialavfall, og det er ikke lov å f.eks. grave den ned på eiendommen. Det fine er at eternitten heldigvis er relativt ufarlig så lenge den er i fast form og ikke knuses/brekkes så asbestfibrene virvler opp i lufta. Så om dere gjør jobben selv og tar platene pent ned av veggen og legger i stabler, uten å kaste alt i en container så asbeststøvet fyker, er mye av faren avverget. Les gjerne om behandling av asbest her: Arbeidstilsynet

Jeg skjønner at det kan gå bra og være relativt trygt å fjerne selv. Likevel er jeg skeptisk til å gjøre det.... Jeg er gravid så har blitt mye mer forsiktig! Er selvsagt ikke noe jeg hadde startet med som gravid, men kjenner jeg er skeptisk uansett :P føles mye tryggere å få profesjonelle på jobben!

Jeg vil absolutt anbefale å unngå septikktank, hvis det er mulig! Jeg har det, og det er noe forbanna herk. Må tømmes ca en gang i året, og det koster jo en del. Jeg skal koble meg på det kommunale nettet så fort jeg får råd. Eternitt er det strenge krav til å håndtere, så her må du kontakte noen som har peiling.

Anonymous poster hash: 78f61...5ca

Annonse

Umulig å svare på uten å vite mer dessverre...

Septiktank: aller først må du sjekke med kommune om de tillater tette tanker overhodet. Hvis de gjør det så kommer det helt an på hvordan grunnforholdene er på eiendommen, bare tanken i seg selv koster fort 30-40 tusen avhengig av størrelse, men den største avgiften blir på å sette den ned. Så må du legge inn rør i huset for svartvannet. Antar det er innlagt vann i huset? Hva gjøres med det? Lokalt renseanlegg? Det kan potensielt bygges pm til også å behandle svartvannet, men kommer helt an på type, kapasitet, plassering og lokale krav (mange steder tillates ikke lokal behandling sv svartvannet og man må ha tett tank evt kobles på lokalt VA-nett).

Ift eternittplater så er det asbest i dem. Hvis du lar dem "være i fred" så er de helt vedlileholdsfrie og varer bortimot evig. Dersom du skal fjerne dem kan det gjøres selv, men krever bla at hver plate pakkes inn separat i plast og leveres direkte på nærmeste avfallsmottak. De fleste steder får man spm privatperson levere gratis, men det er jo en stor jobb å demontere. Det er asbeststøvet som er farlig (ekstremt kreftfremkallende), så lenge platene er hele er de ufarlige. Dersom du skal leie inn noen til asbestsaneringen blir det dyrt, men noen priser har jeg dessverre ikke. Kommer jo også helt an på hvor mange m2 det er med asbestplater...

Så begge deler er dessverre umulig å svare på, enkleste er å ta kontakt med kommunen ift tett tank og ringe et asbest-saneringsfirma for eternittplatene...

Lykke til!

Jeg skjønner at det kan gå bra og være relativt trygt å fjerne selv. Likevel er jeg skeptisk til å gjøre det.... Jeg er gravid så har blitt mye mer forsiktig! Er selvsagt ikke noe jeg hadde startet med som gravid, men kjenner jeg er skeptisk uansett :Pføles mye tryggere å få profesjonelle på jobben!

Helt klart tryggere. Men da må du dessverre være forberedt på å betale dyrt. 

Helt klart tryggere. Men da må du dessverre være forberedt på å betale dyrt. 

Fikk pristilbud på 280K for å fjerne platene, og det er et lite hus. Ble til at vi gjorde det selv.

Siden det ikke er do og kloakk i huset, er det fritidseiendom?

Her i området er det visst kul umulig å få bruksendring fra fritids til helårsbolig samme hva man gjør.

Ts her.

Takk for mange svar! Jeg har falt for et annet hus i helgen, men det har jo sine sider det også. Blant annet er det litt over budsjettet og et par ting å fikse. Håper at det er enkelte ting ved det huset som skremmer vekk alle andre budgivere så jeg kan få det til drømmeprisen! Er jo lov å håpe :P

Det huset jeg skrev om opprinnelig er veldig lite og prosjektet over tid blir nok for stort for oss.

Jeg ser ikke for meg å ta de største oppussingsjobbene som gravid/nybakt mor, men jeg elsker å pusse opp så litt blir det nok. Jeg klør i fingrene etter å sette mitt preg på noe igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...