Gå til innhold

Matte 1, NTNU, hvor mye jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får liste over anbefalte oppgaver i tillegg til innleveringer, men er dette nok til å være klar til eksamen? Det er masse oppgaver i boka jeg ville slitt om jeg fikk på eksamen. Er det meningen å kunne disse selvom de ikke gis som anbefalte oppgaver?

Hvor mange timer bør man legge ned i dette faget ila en uke? Synes det er et veldig hardt fag som jeg tror flere sliter med

Anonymous poster hash: 7290a...a7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi får liste over anbefalte oppgaver i tillegg til innleveringer, men er dette nok til å være klar til eksamen? Det er masse oppgaver i boka jeg ville slitt om jeg fikk på eksamen. Er det meningen å kunne disse selvom de ikke gis som anbefalte oppgaver?

Hvor mange timer bør man legge ned i dette faget ila en uke? Synes det er et veldig hardt fag som jeg tror flere sliter med

Det kreves å jobbe mye hvis du sikter i den øvrige skalaen. Det sies seg selv når strykprosenten er såpass høy.Angående hvilken oppgaver man skal gjøre var det litt tricky for min del. Eg sleit med det selv og brukte unødvendig mye tid på oppgavene i boka som ikke var relevant til eksamen. Jeg vil heller anbefale å gjøre noen ekstra oppgaver i boka og gjøre eksamenoppgaver.

Anonymous poster hash: 2a98e...cd9

Skrevet

Det kreves å jobbe mye hvis du sikter i den øvrige skalaen. Det sies seg selv når strykprosenten er såpass høy.Angående hvilken oppgaver man skal gjøre var det litt tricky for min del. Eg sleit med det selv og brukte unødvendig mye tid på oppgavene i boka som ikke var relevant til eksamen. Jeg vil heller anbefale å gjøre noen ekstra oppgaver i boka og gjøre eksamenoppgaver.

Takk for svar. Hvordan skal jeg vite hvilke oppgaver som er relevante? Er redd for å gjøre som deg slik at jeg kaster bort tid jeg kunne brukt på andre fag. Men tror du det holder å gjøre bare det som er anbefalt?

Skrevet

Det skal finnes flere sett øvingsoppgaver til de ulike mattefagene på siving. Nå er det cirka hundre år siden jeg selv var fersk student på Gløshaugen, eller ihvertfall nesten 20, så jeg husker dessverre ikke hvordan vi fikk tak i flere sett øvingsoppgaver, men jeg mistenker at eldre studenter i nærheten av linjeforeningskontoret hadde en finger med i spillet. Forundrer meg ikke om de hadde permer med øvingsoppgaver og løsningsforslag stående.

Jeg ville spurt studass i neste øvingstime om denne vet om det finnes flere øvingsoppgaver å trene på. Initiativ blir alltid satt pris på...

Ellers kan du ganske snart begynne å regne eksamensoppgaver. Bok med gamle eksamensoppgaver og løsningsforslag får dere kjøpt på bokhandelen på Gløshaugen, med mindre noe har endret seg veldig.

Anonymous poster hash: 0f2fc...31d

Skrevet

Det skal finnes flere sett øvingsoppgaver til de ulike mattefagene på siving. Nå er det cirka hundre år siden jeg selv var fersk student på Gløshaugen, eller ihvertfall nesten 20, så jeg husker dessverre ikke hvordan vi fikk tak i flere sett øvingsoppgaver, men jeg mistenker at eldre studenter i nærheten av linjeforeningskontoret hadde en finger med i spillet. Forundrer meg ikke om de hadde permer med øvingsoppgaver og løsningsforslag stående.

Jeg ville spurt studass i neste øvingstime om denne vet om det finnes flere øvingsoppgaver å trene på. Initiativ blir alltid satt pris på...

Ellers kan du ganske snart begynne å regne eksamensoppgaver. Bok med gamle eksamensoppgaver og løsningsforslag får dere kjøpt på bokhandelen på Gløshaugen, med mindre noe har endret seg veldig.

Anonymous poster hash: 0f2fc...31d

Alt dette finnes på nettet nå til dags ;)

Anonymous poster hash: a187c...0f6

Skrevet (endret)

Jeg tok Matte 1 for 4 år siden. Jeg gjorde vel bare øvingsoppgavene og gikk i alt av forelesninger. I eksamensperioden brukte jeg masse tid på å gjøre masse eksamensoppgaver og jeg gikk gjennom pensum og skrev notater av tingene jeg merket gikk mye igjen på eksamene. Jeg fikk B i faget. 

Det er så enormt mange eksamensoppgaver i faget at jeg anbefaler å begynne å se på dem ganske tidlig så du kommer gjennom mange. Jeg har hatt 31 eksamener så langt på NTNU og det å gjøre eksamensoppgaver er for meg (alle må finne det som passer best for seg) helt overlegent den beste måten å forberede meg til eksamen på. Det er også lurt å bruke LF klokt, ikke bare skriv av, men brukt dem til å få hint som hjelper deg videre i oppgaven og til å sjekke at du har fått riktig svar (er dumt å bruke masse tid på oppgaver om du ikke vet om du har gjort dem riktig eller ikke).

https://wiki.math.ntnu.no/tma4100/eksamen

Endret av Faith-
Skrevet

Jeg tok Matte 1 for 4 år siden. Jeg gjorde vel bare øvingsoppgavene og gikk i alt av forelesninger. I eksamensperioden brukte jeg masse tid på å gjøre masse eksamensoppgaver og jeg gikk gjennom pensum og skrev notater av tingene jeg merket gikk mye igjen på eksamene. Jeg fikk B i faget. 

Det er så enormt mange eksamensoppgaver i faget at jeg anbefaler å begynne å se på dem ganske tidlig så du kommer gjennom mange. Jeg har hatt 31 eksamener så langt på NTNU og det å gjøre eksamensoppgaver er for meg (alle må finne det som passer best for seg) helt overlegent den beste måten å forberede meg til eksamen på. Det er også lurt å bruke LF klokt, ikke bare skriv av, men brukt dem til å få hint som hjelper deg videre i oppgaven og til å sjekke at du har fått riktig svar (er dumt å bruke masse tid på oppgaver om du ikke vet om du har gjort dem riktig eller ikke).

Tuuusen takk for det fine svaret :) Har noen spørsmål til deg, var du på alle mattelaber og arbeidsforelesninger i tillegg til de vanlige forelesningene? Gjorde du absolutt alt av arbeid som ble gitt? Hadde du noen kollokviegruppe? Hvor mange eksamensoppgaver gjorde du og hvordan la du det opp? 1 om dagen? 2? Ser du at det er et mønster som går igjen slik at man er godt rustet til eksamen om man har gjort og forstått rundt 20 av de tidligere? Det er mye jeg sliter med av transcendentale funksjoner og andre ting som jeg håper løsner når jeg begynner med eksamensoppgavene. Synes boka er tung å lese.

Hvor mange eksamensoppgaver gjorde du og hvor lenge før begynte du? Ser noen her foreslår å begynne med det snart, men vi er bare halvveis i pensum så er redd for å bli skremt av ting jeg ikke skjønner. Ventet du til alt av pensum var gjennomgått før du begynte med oppgaver?

Hvordan kombinerte du andre fag med matte 1? Jeg har også diskret matte, noe som er et ganske tungt fag det og

Skrevet

Og hvor lange dager hadde du? Satt du på skolen fra 8-4 og jobbet jevnt og trutt eller ble det enda lengre dager? Hvor mye jobbet du i helger? Hvor lange dager hadde du ca og hvordan ble fordelingen mellom undervisning og selvstudier? Er lesesalene på Gløs oppe i helgene? Jeg ser bare at biblioteket er oppe fra 10-15, som jo er kort på lørdager, og stengt på søndager.

Skrevet

Det som funket best for meg, var å gjøre øvingene grundig (gjerne med LF, hvis man klarer å bruke det riktig), samt gjøre mange eksamensoppgaver. Viktig å slite litt før man ser på LF!

Jeg begynte med de nyeste, og jobbet meg nedover. Mener å huske at noen av de eldre oppgavene var litt forskjellige, så man må passe litt på hva som er pensum og ikke.

Jeg gikk ikke i så veldig mange forelesninger, men folk er forskjellige. Kan hjelpe for å kjenne igjen deler av stoffet :) Men det viktigste er å regne, og regne mye, og samtidig prøve å forstå oppgavene. Lykke til, dette går nok fint! 

Skrevet

Det som funket best for meg, var å gjøre øvingene grundig (gjerne med LF, hvis man klarer å bruke det riktig), samt gjøre mange eksamensoppgaver. Viktig å slite litt før man ser på LF!

Jeg begynte med de nyeste, og jobbet meg nedover. Mener å huske at noen av de eldre oppgavene var litt forskjellige, så man må passe litt på hva som er pensum og ikke.

Jeg gikk ikke i så veldig mange forelesninger, men folk er forskjellige. Kan hjelpe for å kjenne igjen deler av stoffet :) Men det viktigste er å regne, og regne mye, og samtidig prøve å forstå oppgavene. Lykke til, dette går nok fint!

Tusen takk for svar! Slet du også med øvingene og følte du nesten trengte løsningsforslaget for å forstå? Hvor mange eksamensoppgaver gjorde du og når begynte du? Bør jeg begynne nå snart? Hvilken karakter fikk du?

Skrevet

Var du på alle mattelaber og arbeidsforelesninger i tillegg til de vanlige forelesningene?

Tror faget har endret seg en del siden jeg hadde det.Innholdet er nok mer eller mindre det samme, men jeg tror de har lagt opp til mer obligatorisk og frivillig arbeid rundt faget som et tiltak for å få ned strykprosenten. Vi hadde bare vanlige forelesninger og 12 øvinger (der 8 måtte være godkjent). Vi hadde også en midtsemesterprøve som kun talte positivt. Så jeg kan ikke svare deg på om du bør gå i mattelaber, da jeg ikke vet hva det er. 

Gjorde du absolutt alt av arbeid som ble gitt?

Jeg gjorde alle øvingene, selv etter at jeg hadde fått nok godkjent.

Hadde du noen kollokviegruppe?

Nei, jeg hadde ingen fast kollokviegruppe, men vi satt gjerne en gjeng å gjorde øvinger sammen og jobbet med eksamensoppgaver sammen når den tid kom. Det er stor hjelp i å gjøre oppgaver samtidig med andre. Da kan du få hjelp om du står fast på noe andre skjønner eller du kan hjelpe om noen står fast på noe du skjønner, eller dere kan diskutere problemene sammen om ingen skjønner noe(for så å spørre studass på øvingstimen).

Hvor mange eksamensoppgaver gjorde du og hvordan la du det opp? 1 om dagen? 2?

Husker ikke hvor mange eksamensoppgaver jeg gjorde, men kanskje 2-3 om dagen i eksamensperioden (de dagene jeg jobbet med faget). Jeg var vel på en måte heldig siden jeg hadde de 3 første eksamene mine på 5 dager, før jeg hadde nesten 2 uker før Matte 1 eksamen. Så jeg hadde velikke gjort en eneste eksamen eller øvd noe som helst før de 2 ukene. 

Ser du at det er et mønster som går igjen slik at man er godt rustet til eksamen om man har gjort og forstått rundt 20 av de tidligere?

Har du gjort og forstått de 20 tidligere eksamene så er du veldig godt rustet til eksamen. Det er alltid ting som går igjen. Ikke akkurat de samme oppgavene, men de samme type oppgavene. Det er derfor det er lurt å gjøre mange eksamensoppgaver, for da lærer du deg å kjenne igjen de forskjellige typene og da er det naturlig nok lettere å løse dem. Når du har gjort en del eksamener så ville jeg satt meg ned med dem og bladd gjennom dem samtidig og se om du ser noen likheter. 

Og hvor lange dager hadde du? Satt du på skolen fra 8-4 og jobbet jevnt og trutt eller ble det enda lengre dager? 

Husker ikke helt, men jeg tror jeg var ca. kl 8 til kl 16 alle hverdager. Var vel lengre om vi hadde en kvelslab noen ganger, men tror ikke jeg ofte satt lenge før eksmensperioden. 

Hvor mye jobbet du i helger?

Jeg gjorde ofte en øving på søndagen, så 3-4 timer på søndagen, ellers lite (før eksmansperioden).

Hvor lange dager hadde du ca og hvordan ble fordelingen mellom undervisning og selvstudier?

Jeg gikk i forelesinger og gjorde øvinger og labber(de var obligatoriske). Så det kom jo an på hvor lange øvingene var. men var vel kanskje ca. 50-50 øvinger og forelesinger.

Er lesesalene på Gløs oppe i helgene?

Lesesalene er åpne døgnet rundt alle dager. Jeg satt aldri på lesesal før jeg fikk egen lesesalplass i 4.klasse og nå har jeg egen kontorplass. Før det så satt jeg stort sett på datasalene å jobbet. I eksamensperiodene så leide vi grupperom og satt å jobbet en gjeng sammen. 

Skrevet

Hvor mange eksamensoppgaver gjorde du og hvor lenge før begynte du?

Husker ikke hvor mange jeg gjorde, men jeg tror jeg var nede på 2002-2003 eksamene og det var jo 8-9 år før jeg tok eksamen, med 2 stk per år, så det blir jo i underkant av 20stk. Jeg begynte 2 uker før eksamen (pluss at jeg måtte hjem i begravelse underveis pga. dødsfall i nær familie, så det tok vekk noen dager). Men anbefaler jo å begynne tidligere om du har muligheten. Jeg tar ting stort sett ganske kjapt om jeg virkelig går inn for det.

Ventet du til alt av pensum var gjennomgått før du begynte med oppgaver?

Ja, det gjorde jeg. Jeg skjønner at du syns det kan være skummelt å se på eksamene når du ikke har vært gjennom pensum enda, jeg er ganske lik der. Men i de fleste tilfeller så er eksamen lettere enn øvingene. Jeg bruker ofte mye LF på de første eksemplarene jeg jobber meg gjennom, men blir mer og mer selvsteding jo nærmere eksamen jeg kommer. 

Hvordan kombinerte du andre fag med matte 1?

Jeg hadde IT-grunnkurs, kretsteknikk og exphil sammen med matte 1. Det var nok matte 1 som jeg brukte mest tid på. Men kretsteknikk var også er krevende fag med en del vanskelig pensum og lab.

Skrevet

Jeg hadde faget i fjor og anbefaler å starte med eksamenoppgaver så tidlig som mulig. Det er for en grunn at strykprosenten er såpass høy

Skrevet

Hvor mange eksamensoppgaver gjorde du og hvor lenge før begynte du?

Husker ikke hvor mange jeg gjorde, men jeg tror jeg var nede på 2002-2003 eksamene og det var jo 8-9 år før jeg tok eksamen, med 2 stk per år, så det blir jo i underkant av 20stk. Jeg begynte 2 uker før eksamen (pluss at jeg måtte hjem i begravelse underveis pga. dødsfall i nær familie, så det tok vekk noen dager). Men anbefaler jo å begynne tidligere om du har muligheten. Jeg tar ting stort sett ganske kjapt om jeg virkelig går inn for det.

Ventet du til alt av pensum var gjennomgått før du begynte med oppgaver?

Ja, det gjorde jeg. Jeg skjønner at du syns det kan være skummelt å se på eksamene når du ikke har vært gjennom pensum enda, jeg er ganske lik der. Men i de fleste tilfeller så er eksamen lettere enn øvingene. Jeg bruker ofte mye LF på de første eksemplarene jeg jobber meg gjennom, men blir mer og mer selvsteding jo nærmere eksamen jeg kommer. 

Hvordan kombinerte du andre fag med matte 1?

Jeg hadde IT-grunnkurs, kretsteknikk og exphil sammen med matte 1. Det var nok matte 1 som jeg brukte mest tid på. Men kretsteknikk var også er krevende fag med en del vanskelig pensum og lab.

Tusen, tusen takk for utrolig fine og utfyllende svar :-) Du har hjulpet masse. Tenkte også at eksamen kanskje ser litt lettere ut, så godt å se at du også bekrefter det. Vet du hvorfor det er sånn? Er det for å gjøre eksamen til en lettere overgang fra det man er vant til eller er det for å dekke pensum gjennom vanskelige oppgaver og øvinger, men ikke legge seg på like høyt nivå på eksamen? Har bare et spørsmål til, hva slags hjelpemidler kan man ha med? Er det bare bestemt kalkulator? Eller som på vgs, at man kan ha med lærebøker og egne notater? PC?

Skrevet

Tusen, tusen takk for utrolig fine og utfyllende svar :-) Du har hjulpet masse. Tenkte også at eksamen kanskje ser litt lettere ut, så godt å se at du også bekrefter det. Vet du hvorfor det er sånn? Er det for å gjøre eksamen til en lettere overgang fra det man er vant til eller er det for å dekke pensum gjennom vanskelige oppgaver og øvinger, men ikke legge seg på like høyt nivå på eksamen? Har bare et spørsmål til, hva slags hjelpemidler kan man ha med? Er det bare bestemt kalkulator? Eller som på vgs, at man kan ha med lærebøker og egne notater? PC?

Du vet at dere har en nettside i emnet? https://wiki.math.ntnu.no/tma4100/2015h/start

Det er ofte stilte spørsmål der...

Skrevet

Du vet at dere har en nettside i emnet? https://wiki.math.ntnu.no/tma4100/2015h/start

Det er ofte stilte spørsmål der...

Selvfølgelig har jeg lest det, men jeg skjønner ikke hva som inngår i den koden. Det står trykkede hjelpemidler, det kan være boka eller formelsamling.

Skrevet

Selvfølgelig har jeg lest det, men jeg skjønner ikke hva som inngår i den koden. Det står trykkede hjelpemidler, det kan være boka eller formelsamling.

Hvis du går inn på ofte stilte spørsmål og leser litt nedover siden, så står det: "NB: Formelsamlinger, slik som Rottmann, er ikke tillatt."  Du har bare lov til å ha med kalkulator.

Skrevet (endret)

Grunnen til at eksamen ofte er lettere enn øvingene er vel rett og slett fordi man skal bli testet i hele pensum. De kan da for det første ikke gi kjempe kompliserte oppgaver innenfor enkelte områder som tar alt for mye tid. Man har heller ikke med seg bøker og har da ikke muligheten til å slå opp på ulke ting under eksamen. Jeg har hatt noen fag med åpen bok eksamen (alle skrevne og trykte hjelpemidler er lov) og jeg hater det. Åpen bok eksamen er ikke noe gøy siden de må gjøre spørsmålene så vanskelige med en gang og de kan ikke spørre om ting du gjerne uansett kunne utenat fordi man kan lett finne svaret i bøkene. Det er også viktig å huske på at det er mange karakterer mellom A og F. Oppgavene som gies skal være av forskjellige vanskelighetsgrader slik at de får skilt de forskjellige karakterene fra hverandre. En eksamen med kun vanskelige oppgaver skiller jo kun A- og B-studentene fra resten, og dem som gjerne skulle hatt C og D f.eks, de klarer ikke disse aller vanskeligste oppgavene og når det ikke finnes noe middels vanskelig så er det jo ikke noe som skiller dem og de som uansett ville strøket. Jeg har hatt noen sånne veldig vanskelige eksamener, og det finnes virkelig ikke noe mer frustrende når du vet du kan mye, men faglærer har svevd langt opp under skyene når han/hun lagde eksamen og lagt en alt for vanskelig eksamen. Greit nok at de gjerne innser det etterpå, men det hjelper jo ikke når oppgavene av så vanskelig at man ikke fikk mulighet til  vise det man kan. Dette er nok mer typisk at skjer når du kommer litt høyere opp i trinnene (da faglærer ofte blir mer og mer spesielle). Om du vet hvem som skal lage eksamen deres (det er ofte en av faglærerene og de blir også ofte gitt beskjed om), så se om vedkommende har laget noe eksamensoppgaver før, da det ofte gir en pekepinn på hvilken vanskelighetsgrad personen liker å legge seg på.

Hva slags hjelpemidler kan man ha med? 

Om du går til emnesiden (http://www.ntnu.no/studier/emner/TMA4100#tab=omEmnet)ser du har det er hjelpemiddelkode C. Om du så går videre til siden med beskrivelse hjelpemiddelkodene (https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/tillatte+hjelpemidler) så stor det:

"C:  Spesifiserte trykte og håndskrevne hjelpemidler tillatt. Bestemt, enkel kalkulator tillatt."

Der står det også hva som regnes som bestemt, enkel kalkulator. Med "spesifiserte trykte og håndskrevne hjelpemiddler regner jeg med de mener at dere kan ta med dere Rottmann, om ikke det har skjedd noe trastisk på hjelpemiddelfronten siden jeg hadde faget (Vi fikk med oss enkel kalkulator og Rottmann). Men det er jo selvsagt noe dere må få avklart med faglærer før eksamen, de pleier alltid å opplyse om sånt. 

Edit: Ser personen over her allerede har funnet ut at det ikke er lov med Rottmann lengre. Da er det noe som har endret seg siden jeg tok faget. Det er egentlig er fordel tror jeg, da dere er sikker på at om dere trenger en formel som ikke er forventet at dere kan utenat, så får dere den nok oppgitt på oppgaven og du slipper å lure på om den står en eller annen plass i Rottmann.

Endret av Faith-
Skrevet

Hva slags hjelpemidler kan man ha med? 

Om du går til emnesiden (http://www.ntnu.no/studier/emner/TMA4100#tab=omEmnet)ser du har det er hjelpemiddelkode C. Om du så går videre til siden med beskrivelse hjelpemiddelkodene (https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/tillatte+hjelpemidler) så stor det:

"C:  Spesifiserte trykte og håndskrevne hjelpemidler tillatt. Bestemt, enkel kalkulator tillatt."

Der står det også hva som regnes som bestemt, enkel kalkulator. Med "spesifiserte trykte og håndskrevne hjelpemiddler regner jeg med de mener at dere kan ta med dere Rottmann, om ikke det har skjedd noe trastisk på hjelpemiddelfronten siden jeg hadde faget (Vi fikk med oss enkel kalkulator og Rottmann). Men det er jo selvsagt noe dere må få avklart med faglærer før eksamen, de pleier alltid å opplyse om sånt. 

Fra og med 2013 er ikke Rottmann tillatt på eksamen lenger (heller ikke i matte 2....)

Skrevet

Fra og med 2013 er ikke Rottmann tillatt på eksamen lenger (heller ikke i matte 2....)

Ser dette. Syns det da er merkelig at de ikke har endret hjelpemiddelkoden til D om det kun er kalkulator som er lov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...