Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei , vet  noen om Lektorutdanning i realfag ?
Jeg skal begynne med studie i neste år og er usikker på hvilke fag jeg skal velge ?
Jeg har en bachelor i  kjemi med 180 sp og skal velge en fag tillegg . 
Har noen tatt matte  i høgskolenivå ?

Er det vanskelig ?
naturfag eller matte ? :)

Endret av snok
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg gikk selv dette et år, men byttet over til elektro-ingeniør siden dette var det jeg egentlig ville. 

Jeg hadde matematik og fysikk som fag, og matematikk var hovedfaget. Etter min mening er det egentlig det samme hva du kombinerer matematikk med, så lenge du velger matematikk, da dette faget  det er  størst etterspørsel etter. Kjenner flere som hadde naturfag,som "ekstra fag" ved siden av matematikken, og jeg tror det virket mer spennende enn fysikk, som jeg hadde. 

matematikken var forsåvidt helt OK. Jeg hadde bare R1 fra videregående, og klarte meg fint det året jeg gikk. Første semester var kalkulus(husker ikke fagkoden). Foreleser var Tom Lindstrøm, og vi brukte kalkulusboken han har skrevet. Du kan jo kjøpe/låne den og da se hva du skal igjennom. I alle fall for det første semesteret.

Anonymous poster hash: b38a9...9c5
  • Liker 1
Skrevet

Hei!

Jeg gikk selv dette et år, men byttet over til elektro-ingeniør siden dette var det jeg egentlig ville.

Jeg hadde matematik og fysikk som fag, og matematikk var hovedfaget. Etter min mening er det egentlig det samme hva du kombinerer matematikk med, så lenge du velger matematikk, da dette faget det er størst etterspørsel etter. Kjenner flere som hadde naturfag,som "ekstra fag" ved siden av matematikken, og jeg tror det virket mer spennende enn fysikk, som jeg hadde.

matematikken var forsåvidt helt OK. Jeg hadde bare R1 fra videregående, og klarte meg fint det året jeg gikk. Første semester var kalkulus(husker ikke fagkoden). Foreleser var Tom Lindstrøm, og vi brukte kalkulusboken han har skrevet. Du kan jo kjøpe/låne den og da se hva du skal igjennom. I alle fall for det første semesteret.

Skrevet (endret)

Jeg har kjemi fra før og jeg vil naturligvis velge naturfag.Men jeg ble litt usikker på .

Endret av snok
Skrevet

Jeg har kjemi fra før og naturligvis ville velge naturfag.Men jeg bli litt usikkert etter å snakket med en studieveileder i dag.

Hun mente det er behov for matte lære , og mente at mange elever velger ikke kjemi i videregående.

Matematikk er et større fag enn kjemi. Det ville vært lurest å ta matematikk som hovedfag, og kombinert det med enten kjemi eller naturfag. Du må nemlig velge ett hovedfag og ett "tilleggs-fag". Hvis du har matematikk som hovedfag, er du garantert jobb uansett. Er også lett å ta diverse etterutdanninger som ingeniør, da du slipper matematikken siden du har mer avansert matematikk fra før.

Matematikken på lektorstudiet er ikke så vanskelig. Det gjelder bare å jobbe jevnt og trutt gjennom semesteret.  

Skrevet (endret)

På hvilke nivået ligger matematikk i LUR? Kan sammenligne den med ingeniørfag ?

:)

Endret av snok
Skrevet (endret)

Jeg er snart ferdig utdannet siving på NTNU. Jeg har da hatt noen mattefag sammen med lektorstudenter. Det er kompliserte og store fag som ikke kan sammenlignes med matte på vgs i det hele tatt. Jeg hadde null problemer med å få 6ere i R1 og R2 på vgs, uten å jobbe noe unormalt mye. Matten på siving (som i noen tilfeller også lektorene tar) er veldig mye tøffere. Selv om jeg stort sett har gjort det bra i matte på universitet så har jeg måtte brukt lang tid på å forstå ting (selv med så godt grunnlag fra vgs), og mange av vennene mine har hatt store problemer med å stå i fagene. 

Liker du virkelig matte og er forberedt på å jobbe mye med det så går det nok bra å velge matte. Likevel så syns jeg du skal velge faget som interesserer deg mest, ikke det det er størst etterspørsel for. 

Endret av Faith-
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er snart ferdig utdannet siving på NTNU. Jeg har da hatt noen mattefag sammen med lektorstudenter. Det er kompliserte og store fag som ikke kan sammenlignes med matte på vgs i det hele tatt. Jeg hadde null problemer med å få 6ere i R1 og R2 på vgs, uten å jobbe noe unormalt mye. Matten på siving (som i noen tilfeller også lektorene tar) er veldig mye tøffere. Selv om jeg stort sett har gjort det bra i matte på universitet så har jeg måtte brukt lang tid på å forstå ting (selv med så godt grunnlag fra vgs), og mange av vennene mine har hatt store problemer med å stå i fagene. 

Liker du virkelig matte og er forberedt på å jobbe mye med det så går det nok bra å velge matte. Likevel så syns jeg du skal velge faget som interesserer deg mest, ikke det det er størst etterspørsel for. 

Hvilken siving linje tar du? Jeg er relativt nyutdannet siving i kyb på NTNU, og har tidligere en bachelor i matematikk og fysikk fra UiO(samme matematikk som lektorstudentene, med matematikk som hovedfag tar). Og matematikken jeg tok på kyb var ikke i nærheten av hva jeg hadde på UiO. 

edit: Mulig jeg misforstod hva du skrev, og at du mente sammenlignet med VGS matematikk.

Endret av physics
Skrevet (endret)

På hvilke nivåer ligger matematikk i LUR? Kan sammenligne den med ingeniørfag ?

bruker mattelærer Smart board under undervisningen ? :)

Nå har ikke jeg gått matematikk på LUR, men jeg har en bacherlor i matematikk og fysikk fra UiO, som har parallelle fag med lektorstudentene på UiO. Matematikken der var vanskeligere enn matematikken jeg hadde som siving på KYB hos NTNU. 

Endret av physics
Skrevet

Nå har ikke jeg gått matematikk på LUR, men jeg har en bacherlor i matematikk og fysikk fra UiO, som har parallelle fag med lektorstudentene på UiO. Matematikken der var vanskeligere enn matematikken jeg hadde som siving på KYB hos NTNU.

Skrevet

Hmm..mener du at matematikk på LUR er vanskeligere enn matematikken på KYB ?

Skrevet

Hmm..mener du at matematikk på LUR er vanskeligere enn matematikken på KYB ?

Ja, eller, ikke akkurat vanskeligere, men mer omfattende. Vanskelighetsgraden er ikke så forskjellig, men det er mer bevisføring etc på LUR(I alle fall på UiO), enn det var på KYB. 

Skrevet

Ja, eller, ikke akkurat vanskeligere, men mer omfattende. Vanskelighetsgraden er ikke så forskjellig, men det er mer bevisføring etc på LUR(I alle fall på UiO), enn det var på KYB.

Skrevet

Hvormange sp gir matematikken i den bachelor som du hadde fra før ?

Skrevet

Hvormange sp gir matematikken i den bachelor som du hadde fra før ?

180

Skrevet (endret)

Matematikk på LUR gir 90 sp.

Siden jeg har en bachelor i kjemi , lurt å fordype meg i naturfag og få kompetanse undervisningen både i kjemi og natur fag.

Men det er skip at man ikke kommer seg på

den jobben.

Endret av snok
Skrevet

Hvilken siving linje tar du? Jeg er relativt nyutdannet siving i kyb på NTNU, og har tidligere en bachelor i matematikk og fysikk fra UiO(samme matematikk som lektorstudentene, med matematikk som hovedfag tar). Og matematikken jeg tok på kyb var ikke i nærheten av hva jeg hadde på UiO. 

edit: Mulig jeg misforstod hva du skrev, og at du mente sammenlignet med VGS matematikk.

Siden jeg ikke ønsker å avsløre hvem jeg er her inne, så vil jeg ikke si hvilken siving linje jeg går, da jeg allerede er jente og avslørt at jeg går i 5.klasse noe som ikke gir så mange å velge mellom om jeg itillegg avslører linje. Om jeg har noe kjentfolk her inne vil de kjenne meg igjen på flekken om jeg sier hvilken linje jeg går, sett opp mot andre ting jeg har postet her inne. 

I meldingen min sammenlignet jeg hele tiden med vgs siden jeg antar det er den matten som TS har hatt. Ser ikke helt hva som kunne mistolkes med meldingen jeg skrev. Jeg har ikke sagt hvor vanskelig  NTNU matte er i forhold til UiO, det har jeg ingen forutsetning for å uttale meg om, siden jeg kun har gått på NTNU. Men jeg vet at de som tar lektor på NTNU tar en del av de samme mattefagene som vi gjorde (teller jeg med statistikk har jeg hatt 7 mattefag). Hva en syns er vanskelig er jo også veldig inviduelt, da forskjellige folk syns forskjellige ting er vanskelig. Men en ting er sikkert og det er det at for folk flest, så er universitetsmatte ganske mye verre enn vgs-matte. Det kan jo selvsagt også ha noe med hvor mye fortere man går gjennom ting på univeritetet enn på vgs, ikke bare at stoffet er vanskeligere.

Skrevet

Siden jeg ikke ønsker å avsløre hvem jeg er her inne, så vil jeg ikke si hvilken siving linje jeg går, da jeg allerede er jente og avslørt at jeg går i 5.klasse noe som ikke gir så mange å velge mellom om jeg itillegg avslører linje. Om jeg har noe kjentfolk her inne vil de kjenne meg igjen på flekken om jeg sier hvilken linje jeg går, sett opp mot andre ting jeg har postet her inne. 

I meldingen min sammenlignet jeg hele tiden med vgs siden jeg antar det er den matten som TS har hatt. Ser ikke helt hva som kunne mistolkes med meldingen jeg skrev. Jeg har ikke sagt hvor vanskelig  NTNU matte er i forhold til UiO, det har jeg ingen forutsetning for å uttale meg om, siden jeg kun har gått på NTNU. Men jeg vet at de som tar lektor på NTNU tar en del av de samme mattefagene som vi gjorde (teller jeg med statistikk har jeg hatt 7 mattefag). Hva en syns er vanskelig er jo også veldig inviduelt, da forskjellige folk syns forskjellige ting er vanskelig. Men en ting er sikkert og det er det at for folk flest, så er universitetsmatte ganske mye verre enn vgs-matte. Det kan jo selvsagt også ha noe med hvor mye fortere man går gjennom ting på univeritetet enn på vgs, ikke bare at stoffet er vanskeligere.

Ja, er helt enig og forstår det du skriver. Jeg var bare litt i tåkeland da jeg skrev kommentaren min.

Skrevet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...