Gå til innhold

Hva hadde dere gjort, BSU konto.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til neste år kan jeg ikke spare mer på BSU.

Akkurat nå har jeg vel ca 80 000.- "låst" og har satt inn 25 000.- i år.

Men, hadde dere satt inn de 25 000 ?

Vet at spm høres banalt ut men siden jeg ikke er smart nok til å finne ut hva som er best så spør jeg like godt her.

Jeg kommer til å bruke de til å betale ned boliglånet som egentlig ikke er så veldig stort. Men har ikke noe annet jeg kan eller bruke de på. Er ikke så mye poeng å bare la de være der eller?

Vet ikke hva rente jeg vil få når jeg har fylt 33 år og om det har noe for seg.

Jeg kommer ikke til å bruke de til å kjøpe nytt hus så eneste valget er å bruke det på boliglånet jeg har nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Setter du inn 25000 i år får du 5000 tilbake på skatten neste år. Høres ut som en god del om penge uansett skal inn i boliglånet eller?

Anonymous poster hash: 86df4...ae8

• Liker 1
Skrevet

For hvert år du setter inn 25 000 får du 5000 i skattelette. Dette nyter du godt av så lenge du har en inntekt på over fribeløpet. I tillegg har BSU-konto høyere rente enn både boliglån og normal sparekonto, så definitivt; Sett inn 25 000 hvert år frem til du er 34 og la de forrente seg. Så tar du de ut og betaler lånet etter det :nigo: Og om du klarer å spare maksbeløpet før den tid må du huske på at kontoen forrenter seg hvert år og er derfor meget gunstig! 

Ved uttak av beløp kan du velge å ta dem ut gradvis (månedlig nedbetaling av lån) eller alt ut med en gang. Rentene fortsetter å løpe etter du er 34, MEN renteinntekten din etter 34 er ikke låst til bolig :)

Skrevet

Setter du inn 25000 i år får du 5000 tilbake på skatten neste år. Høres ut som en god del om penge uansett skal inn i boliglånet eller?

Anonymous poster hash: 86df4...ae8

Ja og jeg hørte jo "rykter" før at det kunne gå til oppussing (noe jeg håpet stemte) men det avkreftet banken jeg har kontoen min hos :/

For hvert år du setter inn 25 000 får du 5000 i skattelette. Dette nyter du godt av så lenge du har en inntekt på over fribeløpet. I tillegg har BSU-konto høyere rente enn både boliglån og normal sparekonto, så definitivt; Sett inn 25 000 hvert år frem til du er 34 og la de forrente seg. Så tar du de ut og betaler lånet etter det :nigo: Og om du klarer å spare maksbeløpet før den tid må du huske på at kontoen forrenter seg hvert år og er derfor meget gunstig! 

Ved uttak av beløp kan du velge å ta dem ut gradvis (månedlig nedbetaling av lån) eller alt ut med en gang. Rentene fortsetter å løpe etter du er 34, MEN renteinntekten din etter 34 er ikke låst til bolig :)

Trodde det var til man ble 33 år?

Uansett så forstår jeg jo at det kan være smartest å sette inn maks i år og få tilbake de 5000.- neste år.

Skrevet

Og behold gjerne kontoen lenge etter at du er for gammel til å spare opp. Noen banker gir deg den gode renten videre. Jeg har beholdt min BSU selv om jeg har lån jeg kunne betalt ned på, ettersom min BSU-rente er nesten dobbelt så høy som boliglånsrenta.

Skrevet

Ja og jeg hørte jo "rykter" før at det kunne gå til oppussing (noe jeg håpet stemte) men det avkreftet banken jeg har kontoen min hos :/

Uansett så forstår jeg jo at det kan være smartest å sette inn maks i år og få tilbake de 5000.- neste år.

Til og med det året du fyller 33, så hvis du fyller 33 i år bør du fylle opp BSU i år og :) men nå som renta er så lav bør du vel egentlig bare la pengene ligge og vokse til lånerenta blir høyere enn renta på BSU.

Anonymous poster hash: 09e80...a61

Skrevet

Det stemmer som Glitnir skriver :) Man kan ikke fortsette å spare på konto etter 33, men kontoen avvikles ikke og lever videre med renter.

Og dette med oppussing stemmer ja. Jeg har selv fått avkreftet dette fra min bank. Forøvrig er det jo bare å utvide eksisterende boliglån for oppussing og igjen bruke pengene til nedbetaling av lån. Det er bare at de ikke går direkte til oppussing.
Skrevet

Og behold gjerne kontoen lenge etter at du er for gammel til å spare opp. Noen banker gir deg den gode renten videre. Jeg har beholdt min BSU selv om jeg har lån jeg kunne betalt ned på, ettersom min BSU-rente er nesten dobbelt så høy som boliglånsrenta.

Til og med det året du fyller 33, så hvis du fyller 33 i år bør du fylle opp BSU i år og :) men nå som renta er så lav bør du vel egentlig bare la pengene ligge og vokse til lånerenta blir høyere enn renta på BSU.

Anonymous poster hash: 09e80...a61

Tenkte egentlig ikke på tanken av å bare forsette sparingen. Ikke dumt i det hele tatt. Må tenke litt mer på det alternativet :)

"Problemet" er at jeg kanskje vil komme i en situasjon hvor jeg kanskje trenger de 25 000 og egentlig ikke har råd til å sette så mye inn i år. Men den avgjørelsen har jeg god tid på meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...